Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Merkwaardig laptopprobleem: Toshiba Satellite crashed

Pagina: 1
Acties:

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 17:23
Beste allemaal,

Heb hier een laptop, een Toshiba Satellite P200D en die loopt steeds vast.
Bijvoorbeeld als ik de demo van 3D Mark 06 start
zit ie binnen 10 seconden klem. Het geluid blijft dan even hangen, wordt daarna stil
en het beeld gaat direct op zwart (geen Windows blue screen, geen
spontane restarts - echt compleet klem met zwart beeld dus) Hetzelfde gebeurd als ik Quake3 Live start.

Dus ik dacht aan een oververhitte CPU ofzo, maar OCCT doet ie feilloos!
Volgende suggestie waar ik aan dacht was Furmark om de Radeon 2600 te testen, maar
ook die doet 't dan prima. En zelfs de combinatie van die twee gaat goed voor uren achtereen.

Vervolgens wordt 't nog wat merkwaardiger: Wat ook goed gaat, is de benchmark van 3D Mark 06
ipv de demo. Daar loopt ie dus juist niet in vast!? Score: 2960

Verder heb ik de BIOS van dat ding geupdate naar 1.70 vanwege een 'known issue' waarbij het
scherm wel eens spontaan op zwart kon springen. Dat gebeurde o.a bij restarts, maar nu dus
niet meer bij restarts.

Zelf dacht ik ook aan de audiodrivers en dat ie crashed als ie een spel met geluid moet draaien,
maar met de audiodriver op disable (device manager) crashed ie ook gewoon.

Als experiment Linux (Ubuntu 64 bit 11.10) er op gezet en daarin Quake3 Live gestart. Toen kon ik zowaar een kwartierspelen, maar niet lang daarop liep ie toch weer klem.

Verder heb ik (onder Windows 7 64 bit SP1) de driver gebruikt die met windows komt, maar ook een nieuwere
Radeon Mobility driver - Geen verschil. Ook heel Windows opnieuw erop voor de formaliteit :)

Ook heb ik de met windows meegeleverde Realtek HD audio driver vervangen door de laatste versie van Realtek zelf - Geen verschil.

Laptop op accu laten werken, of op netspanning, of op netspanning zonder accu - geen verschil.

De laptop is verder prima bruikbaar: Films kijken (Mp4/DivX, youtube) muziek luisteren, DVD's branden enz.. Geen enkel probleem 8)7

Nog andere ideeen? Ik ben er een beetje doorheen....

[ Voor 3% gewijzigd door Undertaker2 op 09-03-2012 10:20 ]

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-11 13:21
Ik zou zeggen dat het te maken heeft met de 3D acceleratie op je GPU, niet met zekerheid though..

Al gegoogled op typenummer + error/gpu crash?

En is garantie niet een optie?

[ Voor 10% gewijzigd door jeffreytigch op 09-03-2012 14:42 ]

• Undertaker2
Bowy3r schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 14:42:
Ik zou zeggen dat het te maken heeft met de 3D acceleratie op je GPU, niet met zekerheid though..

Al gegoogled op typenummer + error/gpu crash?

En is garantie niet een optie?
Laptop is denk ik 4 a 5 jaar oud, dus garantie gaat 'm niet worden. Zal nog eens google doorspitten! Maargoed, 't blijft gewoon zo merkwaardig... hij draait nu al een half uur furmark zonder problemen (dan zou je toch de GPU kunnen uitsluiten), terwijl Quake3 bijv. binnen 5 seconden klemloopt.

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• magistus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 11:57
Geheugen al eens getest?

• Undertaker2
Yups, geen errors. Voor de zekerheid nog variaties in geheugenbankjes geprobeerd (er zit 2x 1 gb in) Laatste status is trouwens dat Quake3 (linux versie: ioquake3) het wél weer goed doet!

p.s Dit is dus niet quake live!

Zou het misschien kunnen zijn dat het allemaal komt door het 64 bit OS en 32 bit programma's en dat er iets misgaat met een driver ofzo?