Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-08 01:11
Hallo Tweakers,

Ik heb de Fractal Design Define XL case gekocht.

En nu heb ik iets vreemds. Na 't inbouwen van m'n systeem bleek dat de uitlijning mobo met sluitingen aan de achterkant met m'n PCI kaarten niet klopten. Ik kon de kaart erin steken, maar stond dan schuin en daardoor kon ik 'm aan de achterkant niet vast zetten met schroeven. Drukte ik 'm weer aan om 'm vast te schroeven, dan schoot die weer uit 't PCI slot.

Dus alles weer los gehaald, ik moest iets fout gedaan hebben. Eerste waar je dan aan denkt zijn de schroeven om als buffer te dienen tussen case en mobo, maar ik kan niks geks vinden.

Nu heb ik de buffer schroeven (zullen vast een mooie naam hebben) erin zitten en m'n waterpas is op gelegd. Dat lijkt inderdaad niet te kloppen. Sowieso lijkt de hele case (al zie je dat optisch niet) schuin af te lopen als ik m'n waterpas erop leg - voor zover ik dat voor elkaar krijg met de waterpas gezien de oneffenheden in 't chassis.

Zou 't echt zo kunnen zijn dat er een constructie fout in de kast zit? Het lijkt me zo sterk. Geloof eerlijk gezegd eerder dat ik ergens een fout maak, maar ik kan niet verzinnen wat dat zou kunnen zijn. Het is m'n 10e systeem wat ik in elkaar zet oid, misschien meer, niet geteld. Dus helemaal groen ben ik ook weer niet.

Ik zat al te denken om de schroeven aan de ene zijde wat minder ver erin te draaien om 't wat te liften, maar dat gaat niet echt werken denk.

Iemand nog ideeën wat ik fout zou kunnen doen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Handleiding gebruikt? Voegt die nog iets toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien heb je hoge en lage spacers (zo noem je die dingen zover ik weet) door elkaar gehaald of heeft de mobo tray een ophoging waar korte of geen spacers in hoeven? Of mogelijk is de kast ten onrechte door de 'quality control' gekomen of is hij tijdens transport beschadigd? Een foto zegt soms meer dan duizend woorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 04:15:
Een foto zegt soms meer dan duizend woorden!
Jij zegt het. Ik ben nu wel benieuwd wat er allemaal mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Idd, een paar duidelijk foto's zijn onmisbaar bij een dergelijke vraag... ga het ook niet met een omweg proberen te fixen, je onderdelen moeten gewoon goed vastgeschroefd zitten, compenseren door wat schroeven losser te draaien is nonsens.

Maar in eerste instantie zou ik zeggen dat je de verkeerde risers hebt gebruikt... check je handleiding eens, misschien moet je verschillende gebruiken, oftewel langere en kortere op verschillende plekken in de kast?

Maar een scheef gemonteerd mobo-tray komt wel eens voor, probeer ipv met de waterpas eens wat afstanden te meten, wat is de afstand van de tray ten opzichte van de voor- en achterkant van de kast? Of boven en onder etc.. Volgens mij kan het mobo-tray ook uit de kast gehaald worden, zo kan je iig zien of het mobo recht op de tray zit en kan de constructie van de kast ook wat beter nameten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
Bedankt allemaal voor 't meedenken.

Net even de spacers eruit gehaald en naast elkaar gelegd. Zijn allemaal even lang.
De manual zegt verder ook niks bijzonders.
Install the motherboard using the supplied M/B stands (11pcs) and the M/B screws
(11pcs). The appearance of the supplied stands and screws is printed on the Accessory Box. Please consult the manual of the motherboard
http://www.fractal-design...ads/define_xl_rev_1_1.pdf

Ik heb er 9 gebruikt, heb er inderdaad 2 over. Allemaal even lang.

Maar je hebt gelijk, een foto is wel zo handig. Ik zo zo de fases even fotograferen en ze hier plaatsen.
MicGlou schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 07:13:
Maar een scheef gemonteerd mobo-tray komt wel eens voor, probeer ipv met de waterpas eens wat afstanden te meten, wat is de afstand van de tray ten opzichte van de voor- en achterkant van de kast? Of boven en onder etc.. Volgens mij kan het mobo-tray ook uit de kast gehaald worden, zo kan je iig zien of het mobo recht op de tray zit en kan de constructie van de kast ook wat beter nameten.
Het maffe is dat bijv de uitlijning aan de achterkant, van 't mobo, wel gewoon klopt. Dus de poorten passen precies goed in het achterpaneeltje. Geen gekke dingen daar.

Met deze FD kan de tray er niet uit volgens mij, sommige andere modellen wel. Ik heb alleen een luikje om aan de achterkant van m'n mobo te kunnen komen om de CPU koeler er evt uit te kunnen halen als die gemonteerd is.

Maar ik zal er nog 's goed naar kijken.

[ Voor 42% gewijzigd door xs4me op 09-03-2012 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
Nou, bij deze wat foto's:

Afbeeldingslocatie: http://img13.imageshack.us/img13/2543/20120309123245.jpg
Schroefjes. Met het zakje schroeven die erbij geleverd waren. Zijn allemaal even groot.

Afbeeldingslocatie: http://img577.imageshack.us/img577/4937/20120309123414.jpg
Waterpas. Zo goed als ik kon. Zoals je ziet, klopt 't niet helemaal, loopt scheef af.

Afbeeldingslocatie: http://img685.imageshack.us/img685/5288/20120309124147.jpg
Spacers erin, waterpas erop voor 't idee. Alles 3x gechecked, of ze echt allemaal goed erin zitten.

Afbeeldingslocatie: http://img813.imageshack.us/img813/3213/20120309124842.jpg
Mobo erin, achterkant klopt prima.

Afbeeldingslocatie: http://img850.imageshack.us/img850/7583/20120309124954.jpg
Kaart zit er zodanig in dat ik 'm kan bevestigen met schroeven. Echter, zit de kaart nu niet in 't slot. (audio kaart maar even gepakt, met videokaart heb ik geen ruimte voor een duidelijke foto)

Afbeeldingslocatie: http://img838.imageshack.us/img838/489/20120309125024.jpg
Zoom out van dezelfde situatie.

Afbeeldingslocatie: http://img401.imageshack.us/img401/2607/20120309125051.jpg
Zit nu wel goed in 't slot. Maar zoals je ziet, kan ik 'm nu niet vast maken met schroeven. Zodra ik 't dan toch probeer met wat spanning erop schiet de kaart weer uit 't slot.

Afbeeldingslocatie: http://img845.imageshack.us/img845/5105/20120309125216.jpg
Voorbeeld videokaart in 't slot, maar dan met geen mogelijkheid te bevestigen met schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als je het mobo met een paar schroeven bevestigt die je nog niet vast draait zodat het mobo nog enige bewegingsvrijheid heeft met de gaten om de schroeven heen lukt het dan ook niet een insteekkaart in een positie te krijgen waarin die vast te schroeven is?

En die waterpas zegt niets zonder te weten of de ondergrond waarop de kast staat ook wel of niet waterpas is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 13:52:
Als je het mobo met een paar schroeven bevestigt die je nog niet vast draait zodat het mobo nog enige bewegingsvrijheid heeft met de gaten om de schroeven heen lukt het dan ook niet een insteekkaart in een positie te krijgen waarin die vast te schroeven is?

En die waterpas zegt niets zonder te weten of de ondergrond waarop de kast staat ook wel of niet waterpas is.
Ja, die waterpas heb ik geprobeerd zo te leggen op een plek waar 't enigszins klopt, maar dat valt niet mee hier (oud pand) :). Maargoed, dat 't uiteindelijk ook schuin blijkt bewijst dan meer :)

Wat je zegt met die schroeven is wel aardig. Niet ideaal, maar als 't werkt ... Ik ga 't wel ff proberen.
Maar lijkt er verder wel op dat er een constructie fout in zit, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

xs4me schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 13:37:
Nou, bij deze wat foto's:

[afbeelding]
Schroefjes. Met het zakje schroeven die erbij geleverd waren. Zijn allemaal even groot.
Het ligt mogelijk aan mij, maar die rechter schroeven lijken mij wat kleiner.. Vergeet daarnaast niet dat op elke plek waar een schroef hoort (Kijk naar je mobo!) ook een schroef geplaatst moet worden. Je kan je mobo weliswaar met slechts 4 schroeven bevestigen, maar dit is niet de bedoeling omdat hij anders krom kan gaan staan.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ik heb t ook wel eens gehad met een coolermaster kast.. lijkt me inderdaad een constructiefoutje.. (en ook eens met een zelfbouw case, daar was het uiteraard mn eigen schuld..)

beste manier van controleren is trouwens niet met een waterpas, maar met een winkelhaak :)

[ Voor 21% gewijzigd door AlexanderB op 09-03-2012 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
D4NG3R schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 14:00:
[...]

Het ligt mogelijk aan mij, maar die rechter schroeven lijken mij wat kleiner.. Vergeet daarnaast niet dat op elke plek waar een schroef hoort (Kijk naar je mobo!) ook een schroef geplaatst moet worden. Je kan je mobo weliswaar met slechts 4 schroeven bevestigen, maar dit is niet de bedoeling omdat hij anders krom kan gaan staan.
Ja stond er niet bij stil. Ze lagen netjes op een rij ongeveer, wilde nog iets met m'n duim recht leggen, maar stond er niet bij stil dat ik ze juist lager duwde terwijl ik een foto maakte. Maar geloof me, ze zijn allemaal even hoog ;)

Ik heb op 9 plekken een spacer en bevestig die ook allemaal met schroef op mobo.

Overigens, net even geprobeerd met die schroeven wat losser te draaien voor speling, maar dat werkt ook niet helemaal lekker, omdat er dan speling is waardoor de kaart alsnog uit 't slot kan vallen. Krijg nu niet 't idee dat 't er echt lekker in zit. Wel krijg ik 'm nu aan de achterkant vast inderdaad ;) Maarja, aangezien er verder speling is, kan er nog van alles gebeuren.

Toch maar kast terug sturen denk ik, schiet niet zoveel op zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Toen ik mijn nieuwe CM case kreeg, dacht ik ook dat me mobo niet waterpas stond. Bleek dat ik 4 verschillende schroeven hadden. Na deze te vervangen, stond ie wel mooi, en scherp
Schroefjes die ik toen verkeerd had gebruikt, hadden nog een klein bovenwip randje, en dan andere waren normaal plat. De platte moest ik hebben (nou weet ik het afstandbusjes)

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Heb je eventueel een andere behuizing waar je het in kan testen? Aangezien mijn CM690 Advanced II eerst ook niet recht leek te zijn. Echter had ik verkeerde spacers gebruikt.. Zelfde idee als Nivida_intel.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
Nou, ik had de Antec P182. Daar zat het eerst allemaal in. Dus dat werkte in ieder geval. Die heb ik nu echter niet meer.

De spacers zijn echt identiek, en uit 't meegeleverde zakje. Maar ik zal kijken wat ik allemaal heb.

Zelfs met de schroeven los en er net in gedraaid heb ik nog niet genoeg speling om m'n audio kaart erin te krijgen. De videokaart lukt wel net, al kan ik niet zien of die nu goed in 't slot zit.

Als het zo zou zijn dat er verschillende busjes zijn, zou 't sowieso niet erg netjes zijn om dat even te vermelden in de manual. Maargoed, ik geloof ook niet dat dat 't geval is.

Ik zal even kijken of ik nog ergens van die dingen heb liggen die misschien een andere lengte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
Nou, laatste truc nog even toegepast.
Sowieso alle busjes nog even gechecked, zijn echt identiek.

Heb nu aan de ene zijde 2 busjes op elkaar gedaan, andere zijde enkel.
Lijkt redelijk uit te komen (ook net niet helemaal). Maar ik ga 't zo eens proberen als ik alles aangesloten heb. Kijken wat er gebeurt.

Betekend wel dat ik in 't midden nu geen schroefjes heb, dus horen zal 't niet. Maarja, eens kijken hoever ik zo kom :) Anders kan ik nog wel even naar de PC boer lopen, kijken of ze nog verschillende lengtes voor me hebben evt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs4me
Nou, ik geef 't op. Krijg geen beeld, dus de kaart pakt die niet, als die 't nog doet uberhaupt, maar das lastig testen zo.

Dus maar even een andere kast regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 20:53
Ik had hetzelfde probleem hier, maar ik had gelukkig langere afstandhouders liggen en die klopte :)

Ik heb wel een mail naar FD gedaan en ze sturen een nieuw schroevensetje op :D

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

Pagina: 1