Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:48
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem. Het ziet er als volgt uit:

- Netwerksituatie: Arris touchstone modem met 35 mbits snelheid -> TP-Link TL-WR1043ND -> Apparaten (alles is op WiFi)
- 1 Laptop, 3 PC's (win 7 (home en ultimate), win XP pro), iPod Touch 2G, HTC Wildfire, XBOX 360, Epson Printer
- Gisteren is het nieuwe modem van Caiway (arris touchstone) binnengekomen n.a.v. verhoging snelheid van 8 naar 35 mbits
- Oude modem in de meterkast losgekoppeld, nieuwe aangesloten en geactiveerd via PC 1 volgens de door Caiway voorgeschreven procedure
- Paar keer hele zooi gereboot volgens procedure
- 35 mbits wordt prima gehaald op PC1 (de pc gebruikt voor activering, draait win7 home), rest van de PC's en mobiele apparaten blijven hangen rond de 9-10 mbits (speedtest naar Caiway server naaldwijk). Laptop is uitzondering, deze zit rond de 18, hoewel deze geen wireless n support heeft (de rest wel)
- Probleem lijkt signaal onafhankelijk, als ik met de laptop of iPod naast de router ga staan maakt het niets uit. Alle apparaten hebben 3-4 streepjes signaal (Win7)
- Gebeld met Caiway, melden dat signaal prima in orde is en alles netjes is geactiveerd, daar dus geen problemen. Verder wordt na uitleg van de situatie het standaardpraatje van fabrieksinstellingen enz. verteld.
- Met een bekabelde verbinding (laptop) wordt de gewenste snelheid wel behaald. De netwerkchip is een Realtek RTL8101E.
- De upload snelheid is op alle apparaten prima in orde.

Ik heb vandaag gecheckt of er nieuwe FW voor de router is, dat was het geval. Omdat bij een upgrade automatisch de fabrieksinstellingen worden teruggezet, zag ik een mooie kans om te zien of het daar aan lag. Ik heb op dezelfde PC dezelfde speedtest gedraaid met fabrieksinstellingen en na alle instellingen weer goed te hebben gezet. Dit leverde geen significant verschil op. Ik heb zelf een idee dat het iets met een firewall is, maar ik heb geen idee hoe dat dan verholpen zou moeten worden. Het raarste is nog gewoon dat op 1 PC alles goed werkt.....

Ik hoop zeer dat jullie mij zouden kunnen helpen met dit probleem aangezien Caiway mij niet kan helpen :( Is dit een veel voorkomend probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:25

lier

MikroTik nerd

Als ik het zo lees heeft het ook helemaal niets met Caiw te maken.

Je zou eerst eens kunnen testen welke snelheden je op je lokale netwerk haalt (iperf).
Welke snelheid geven de verschillende apparaten aan qua verbinding met het draadloos netwerk?
Wat voor beveiliging heb je ingesteld op de router?
Hoe heb je WiFi verder ingesteld op de router?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Ik heb even getest met iperf, dit zijn de resultaten (mijn broertje was tijdens het testen BF3 op xbox live aan het spelen, kon dit de resultaten significant beinvloeden?):

Mijn PC -> Laptop rond de 7 mbits
Laptop -> Mijn PC rond de 3.5 mbits
Mijn PC -> PC1 rond de 13 mbits
PC1 -> Mijn PC rond de 3.5 mbits
PC1 -> Laptop rond de 9.5 mbits
Laptop -> PC1 rond de 9.2 mbits

Alle tests zijn in duplo uitgevoerd

De snelheden die speedtest.net geeft met een test naar de CaiW server in Naaldwijk (dichtstebij)

Laptop: 16.91 mbits (aardig stabiel)
Mijn PC: 4.15 mbits (schommelt heel erg)
PC1: 35.6 mbits (schiet gelijk omhoog)
PC2: 10. mbits (ook aardig stabiel)
iPod: 8.58 mbits (schiet omhoog en stabiel)

Upload is bij alle apparaten ongeveer hetzelfde en wat het hoort te zijn nav abbo, 3.5 mbits dus.

Op dit moment staat WPA/WPA2 aan als beveiligingstype (het type staat op auto, net zoals AES/TKIP). En wat bedoel je met verder WiFi instellen? Ik heb met inSSIDer gekeken welk kanaal het beste zou zijn, maar aangezien de routers in de omgeving allemaal op auto channel staan heb ik dat ook zo. Ik begin sterk te vermoeden dat het een of andere firewall is op vooral mijn PC die al het inkomende verkeer tegenhoudt, heb alleen geen idee hoe ik dat na moet gaan :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 13:26

basdej

OutSystems Consultant

wat gebeurt er als je speedtest.bbned.nl gebruikt?

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
vergeet die firewall
3/4 streepjes zegt al genoeg. 4 streepjes betekend niet dat je een goede verbinding kunt halen, maar 4 3 streepjes geeft toch wel een slechte verbinding aan.

Voor het nieuwe modem had je hier geen last van? Door de iPerf testen zie je ook wel dat je het moet zoeken in je netwerk ipv je internet. Wifi blijft een lastige factor om snel en stabiel te krijgen (afhankelijk van de locatie)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
laurens0619 schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 00:01:
vergeet die firewall
3/4 streepjes zegt al genoeg. 4 streepjes betekend niet dat je een goede verbinding kunt halen, maar 4 3 streepjes geeft toch wel een slechte verbinding aan.

Voor het nieuwe modem had je hier geen last van? Door de iPerf testen zie je ook wel dat je het moet zoeken in je netwerk ipv je internet. Wifi blijft een lastige factor om snel en stabiel te krijgen (afhankelijk van de locatie)
Volgens jouw theorie zou dan elk apparaat dat 4-5 streepjes heeft de juiste snelheid moeten halen. Dat is niet het geval. Als ik met de laptop er pal naast ga staan haalt ie min of meer dezelfde snelheid als dat ie in een kamer staat. Ook heeft de pc met de volle snelheid weliswaar een line of sight met de router, maar ook slechts 4 streepjes (wel altijd 4 streepjes, nooit 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:25

lier

MikroTik nerd

Je zou nog wat kunnen spelen met kanalen en WiFi instellingen...uit de iperf test blijkt (voor mij) duidelijk dat de draadloze snelheden niet goed zijn. Bedenk wel dat je met best veel apparaten draadloos zit...

Je zou kunnen overwegen een dual band router te nemen...vraag jezelf wel af wat je denkt te mogen bereiken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Wat ik me dan alleen nog steeds afvraag is waarom 1 pc het wel gewoon helemaal in orde heeft qua snelheid en de rest niet, zou het dan niet moeten zijn dat alle apparaten ongeveer dezelfde snelheid hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hoe zijn de tests op het moment dat er gewerkt wordt met UTP (wired dus)?
Dan kun je namelijk uitsluiten of je probleem echt in de wifi of in de router zit.

[ Voor 36% gewijzigd door CH4OS op 10-03-2012 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
Ik heb alleen met de laptop een bekabelde verbinding getest (ik beschik niet over lange utp kabels :S) en dan wordt de snelheid volledig gehaald. De laptop heeft wel magischerwijs een hogere snelheid dan de rest van de apparaten m.u.v. PC1 (de goede)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Oké, bekabelt gaat het dus wel goed, of op zijn minst dus beter. Dan kun je iig concluderen dat het probleem in de wifi zit. Denk dan bijvoorbeeld aan het kanaal die gebruikt wordt door jou en je omgeving. Probeer dus eens een ander kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 22:01
Verschil tussen Wifi apparaten is heel simpel, de gebruikte chip + antenne bepalen ook voor een groot deel de snelheid, naast dat van je router. Die router zit wel snor en in je laptop zit waarschijnlijk een goede antenne + goede wifi chip. Desktops (USB dongels?) en in mindere mate mobieltjes kunnen nooit op tegen een goede antenne door een laptop behuizing. Streepjes tellen in Windows? Niet doen. 1 streepje op een goede laptop kan vele malen beter presteren dan 4 streepjes op een brakke Wifi dongle.

Ga met je mobieltje (android) op zoek naar de app Wifi Analyzer, kijk welke kanalen door omgevende access points (buren) niet of nauwelijks worden gebruikt (= worden minst overlapt) en stel jouw router in op dat kanaal. Kan echt significant beter worden.

Overigens klopt de titel dan ook niet echt, heeft (zoals al eerder iemand aangaf) niets met je internetprovider te maken, die kunnen je dan ook logischerwijs niet helpen.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Wifi... tja. Als je daar snelheid mee wil halen heb je:

- degelijke apparatuur nodig
- schone wifi ruimte. Dus geen andere wifinetwerken in de buurt
- geen obstakels tussen antenne's. De router in meterkast, of achter een verwarming gaat je niet veel goeds opleveren.

Eventueel het hele wifi snelheid gebeuren vergeten en enkel gebruiken voor het standaard internet werk. Wil je grote hoeveelheden data downloaden of uploaden, gebruik dan een kabeltje.

-_-

Pagina: 1