Nvidia geforce gt 220 wordt te heet

Pagina: 1
Acties:

• iDutch
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:56
Beste Tweakers,

Na een tijd zoeken naar oplossingen voor mijn grafische kaart die te heet wordt, heb ik besloten er hier een topic over te starten.

Het is een tijdje geleden dat mij pc wat meer herrie begon te maken, vooral tijdens het gamen. Dit kabbelde zo voort en ik zocht er eigenlijk niet echt iets achter. Na een tijdje echter liep de pc vast nadat een game zo'n 10 minuten aan het draaien was (beeld op zwart, geluid ratelt). Na een aantal keer heb ik de computerkast open gemaakt en hier bleek best wel veel stof in te zitten. Ik hoopte dat wanneer ik de pc is grondig zou schoonmaken het probleem vanzelf wel zou overgaan.
Ik heb het programma speccy gedownload om de temperaturen te monitoren. In idle stand draait de geforce gt 220 op zo'n 45/50 graden, maar wanneer een game gestart wordt vliegt de temperatuur richting de 80/90 graden en ik heb zelfs temperaturen van rond de 100 meegemaakt. Teleurgesteld dat de schoonmaakbeurt niet hielp, ben ik bij een kennis geweest om de koelpasta te vernieuwen. Dit had geen enkel effect. De grafische kaart wordt actief gekoeld door een kleine fan. Deze draait soepel en kan daarom niet het probleem zijn lijkt me.
Ik dacht dat de oplossing zou zijn om een nieuwe grafische kaart te kopen, eventueel over te stappen op de gt 240. Toen las ik op internet dat het ook aan de voeding kan liggen (ik weet niet het merk, maar de voeding is 300w).

Ik heb nu dus geen idee wat het probleem is, volgens mij in ieder geval niet dat:
- de fans niet draaien.
- de koelpasta is opgedroogd.
Misschien dat:
- De grafische kaart te vaak te heet is geworden en deze beschadigt is.
- De voeding niet meer goed is (ik heb hier bar weinig verstand van).

Overzicht Speccy (idle stand):
PC: Dell inspiron 545 van iets meer dan 2 jaar oud.
Besturingssysteem
MS Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
Processor
Intel Core 2 Duo E7500 @ 2.93GHz 32 °C
Wolfdale 45nm Technologie
RAM
6,00 GB Dual-Kanaal DDR2 @ 398MHz (6-6-6-18)
Moederbord
Dell Inc. 0N826N (Socket 775) 40 °C
Graphics
DELL ST2310 (1920x1080@60Hz)
1024MBGeForce GT 220 (nVidia) 46 °C
Harde schijven
625GB Western Digital WDC WD6400AAKS-75A7B2 ATA Device (SATA) 33 °C
Optische schijven
HL-DT-ST DVD+-RW GH50N ATA Device
Audio
Realtek High Definition Audio

Wanneer meer gegevens vereist zijn dan hoor ik het graag en ga ik mijn best doen deze te verzamelen.

Met vriendelijke groet,

Arjo

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:51
Ratelen is een teken dat er een fan niet meer goed draait.
Deze komt wrs niet meer op toeren, en koelt niet meer genoeg.
Het feit dat hij soepel draait betekent niet dat hij nog goed is, onbalans, of een slecht lager is de mogelijke oorzaak.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• iDutch
Het is niet echt ratelen, meer dat de fan harder zijn best moest doen toen de pc vol met stof zat. Nu lijkt het draaien weinig effect te hebben wanneer een game gespeeld wordt, want de temperatuur van de gpu stabiliseert niet op een normale temperatuur.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
Dit komt op mij toch over dat er tijdens de schoonmaakbeurt iets niet goed is gegaan. De idle temperaturen geven eigenlijk al direct aan dat er iets mis is met de koeling, want een 220 hoort rond de 30 idle te zijn en niet 50. Heb je de koeler eraf gehad en weet je zeker dat deze weer helemaal goed vast zit...? Koelpasta is misschien niet uitgedroogd, maar zit het er nog netjes op? De kans dat het aan de voeding ligt lijkt mij stug, die laat een gpu niet zomaar oververhitten en buiten dat krijgt een 220 voeding via het moederbord en staat dus niet direct in contact met de voeding... dan zou er bijvoorbeeld ook een probleem met het moederbord kunnen zijn. Maar vooralsnog denk ik daar niet eens aan, jouw probleem zit in de koeling.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:28

Nemesizz

Untouchable

Wat ik kan vinden aan foto's van de GT220 in de Dell, is die koeler een stuk kleiner dan de GT220's die je in de winkel koopt.
Ik denk ook niet dat de Dell een front intake fan heeft (ventilator voorin de kast die lucht naar binnen zuigt) en dan verbaast het mij ook niet dat zo'n kaart oververhit raakt met een game.

Daarnaast, als je de koelpasta vervangt, moet je de kaart (de chip zeg maar) goed schoonmaken. Achtergebleven restjes zijn niet gunstig voor de temperaturen. Ook moet je koelpasta zeer dun aanbrengen, dit wil nog wel eens mis gaan (vaak word gedacht "meer is beter" maar dat is absoluut verkeerd bij koelpasta, want dan isoleerd het en word de boel juist warmer).

• iDutch
MicGlou schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 18:14:
Dit komt op mij toch over dat er tijdens de schoonmaakbeurt iets niet goed is gegaan. De idle temperaturen geven eigenlijk al direct aan dat er iets mis is met de koeling, want een 220 hoort rond de 30 idle te zijn en niet 50. Heb je de koeler eraf gehad en weet je zeker dat deze weer helemaal goed vast zit...? Koelpasta is misschien niet uitgedroogd, maar zit het er nog netjes op? De kans dat het aan de voeding ligt lijkt mij stug, die laat een gpu niet zomaar oververhitten en buiten dat krijgt een 220 voeding via het moederbord en staat dus niet direct in contact met de voeding... dan zou er bijvoorbeeld ook een probleem met het moederbord kunnen zijn. Maar vooralsnog denk ik daar niet eens aan, jouw probleem zit in de koeling.
- Eerste schoonmaakbeurt was slechts stof wegblazen en -zuigen. Hierbij heb ik helemaal niks van de grafische kaart losgehaald, alleen een grote fan die op het moederbord gericht staat. Na een grote hoeveelheid stof te hebben verwijderd was er eigenlijk geen verbetering in de temperatuur van de grafische kaart.
- Tweede schoonmaakbeurt.
Loshalen gpu + fan gpu.
Koelpasta verwijderen en nieuwe aanbrengen.
Fan zit met een kliksysteem op de gpu dus kan haast niet verkeerd zijn teruggezet.
Ook na deze ingreep geen enkele verbetering in de temperatuur.

Hmm, het stelt me in enige mate gerust dat het de voeding niet is, ik ben best bereid een nieuwe grafische kaart te kopen, een gt 240 dan waarschijnlijk en dan zorg ik dat daar in ieder geval een grotere fan op zit. De oorzaak is echter nog niet zeker, ik koop alleen een nieuwe kaart als ik zeker weet dat dit het probleem oplost.
Nemesizz schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 18:45:
Wat ik kan vinden aan foto's van de GT220 in de Dell, is die koeler een stuk kleiner dan de GT220's die je in de winkel koopt.
Ik denk ook niet dat de Dell een front intake fan heeft (ventilator voorin de kast die lucht naar binnen zuigt) en dan verbaast het mij ook niet dat zo'n kaart oververhit raakt met een game.

Daarnaast, als je de koelpasta vervangt, moet je de kaart (de chip zeg maar) goed schoonmaken. Achtergebleven restjes zijn niet gunstig voor de temperaturen. Ook moet je koelpasta zeer dun aanbrengen, dit wil nog wel eens mis gaan (vaak word gedacht "meer is beter" maar dat is absoluut verkeerd bij koelpasta, want dan isoleerd het en word de boel juist warmer).
Het viel me inderdaad ook op dat die koeler een maatje kleiner is. Naar mijn weten is het hiermee wel een tijd gewoon goed gegaan. Misschien is de kaart dan toch door de langzaam groter wordende stofophoping beschadigd (oververhitting), en wil deze nu geen normale temperatuur meer draaien.
Er zitten 2 'grote' fans in de systeemkast, 1 gericht op het moederbord en die ander is volgens mij wel een front intake fan.
De chip is schoongemaakt voor het opnieuw aanbrengen van de koelpasta, volgens mij was de hoeveelheid die erop ging voldoende en niet te veel.
Pagina: 1