Tweeters opgeblazen wat nu!?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 10:11
Hallo!

ik heb/had (lol) 2 mordaunt short 904i speakers waarvan ik de tweeters heb opgeblazen.
nu had ik een bericht gestuurd naar een leverancier voor onderdelen om te kijken wat het zou kosten.
dat is dus 57 euro per tweeter. nu hebben de speakers nieuw mij maar 79 euro gekost dus vind ik 57 euro het niet waard. maar ik wil ze niet weggooien, ze zijn nog geen jaar oud. nu wil ik dus een ander merk/type tweeter halen en dat erin knutselen. maar waar moet ik op letten of wat zou goed passen bij deze speaker?
of wat kan ik het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 12:06

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Erg kort door de bocht? Nieuwe speakers kopen.

Tweeters vervangen in een systeem is eigenlijk alleen goed mogelijk met enerzijds exact dezelfde units, anderzijds met een complete rework van het filter. Beide niet echt rendabel zoals je zelf al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 18:44

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Waardoor heb je ze opgeblazen? Als ze nog geen jaar oud zijn, heb je mogelijk nog garantie.. ;)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Met die titel dacht ik even dat het over Twittergebruikers ging. :? :X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 12:06

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Michael Knight schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 17:01:
Waardoor heb je ze opgeblazen? Als ze nog geen jaar oud zijn, heb je mogelijk nog garantie.. ;)
Je kunt garantie natuurlijk altijd proberen, maar speakers gaan bij juist gebruik niet of nauwelijks kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-08 08:42
Tweeters opgeblazen? Hoe krijg je dat voor elkaar? Heb je er wel zekeringen tussen gehad? voor overbelasting en te hoge pieken.

En ja, anders gewoon nieuwe kopen dat toch de enige oplossing.

/Edit, iets met clipping

[ Voor 6% gewijzigd door beunhaasbaas op 08-03-2012 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:26

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Is het niet het filter oid wat opgeblazen is en niet de tweeter zelf?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Touchdomex schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 17:35:
Is het niet het filter oid wat opgeblazen is en niet de tweeter zelf?
Hoogstwaarschijnlijk niet. Filters blaas je niet zo snel op. Tweeters zijn de teerste onderdelen van een luidspreker. Kunnen makkelijk kapot gaan als je een te lichte versterker gebruikt en daarmee te hard draait (clippen). Je stuurt dan geen sinus vormige signalen meer maar blokvormige signalen (afgeplatte toppen). Hierdoor wordt de spoel van de tweeter te warm en brandt door.

Remedie is inderdaad nieuwe tweeters maar in dit geval nieuwe speakers vanwege de belachelijke prijs.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
nee het is echt de tweeter filter etc is in orde. en hoe vraagt u ik zat een beetje te spelen met 20Khz test bestanden en dat kunnen ze blijkbaar niet hebben :/ (en allebei tegelijk kapot...)
en tja als het 1 speaker was had ik ze wel kunnen ruilen maar als ik met 2 speakers aankom zeggen ze vast dat heb je zelf gedaan. ik heb het ook zelf gedaan daar niet van :P

ik ben sowieso nu van plan andere speakers te gaan halen, maar misschien klinken ze nog lekker met andere tweeters en kan ik mn broertje er mee blij maken. (het zal sws beter zijn als wat hij nu heeft)
ik kan alleen nergens vinden wat de specs zijn van de kapotte tweeter, (1.7" alu dome thats it)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 22:37
Het lijkt me niet dat een luidspreker van een 20 kHz signaal stuk hoort te gaan, dus het lijkt me wel degelijk garantie..

edit: sterker nog, volgens de specs kan hij 50-22Khz, dus hij moet het zelfs kunnen reproduceren..

[ Voor 33% gewijzigd door - J.W. - op 08-03-2012 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
tja naar mijn mening ook niet, misschien is het wat AvK zegt clipping en te hoog volume (ik kon het niet horen haha) het raarste vind ik dat ze tegelijk zijn gegaan. dan zou ik ze echt teveel vermogen hebben gegeven. wat ik niet echt heb gedaan. (niet meer als dan ik muziek luister bijv.) ik heb ook geen plop oid gehoord.
tja maar probeer dit eens uit te leggen in de winkel.

ik heb ook wat lopen zoeken naar tweeters.http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=275-070

ik denk dat ik gewoon zoiets probeer en hoor dan wel of het werkt misschien is het zelfs een verbetering :P
alleen ben ik niet zeker of ze passen bij de crossover in de speaker.
kan ik dit op een of andere manier meten dat iemand weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:21
h4ze schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 17:47:
en hoe vraagt u ik zat een beetje te spelen met 20Khz test bestanden
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 20:07
- J.W. - schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 19:19:
Het lijkt me niet dat een luidspreker van een 20 kHz signaal stuk hoort te gaan, dus het lijkt me wel degelijk garantie..

edit: sterker nog, volgens de specs kan hij 50-22Khz, dus hij moet het zelfs kunnen reproduceren..
Dat zijn de theoretische specs dus dat zegt niets, opblazen van de tweeters is makkelijker dan je denkt. Probleem van de 20khz toon is dat hij eigenlijk niet te horen is, dus als je hem een beetje hard hebt staan (om te proberen iets te horen) kan je je tweeter opblazen.

Tonengenerators fixeren vaak gevaarlijk sterk op 1 frequentie (wat bij muziek nooit voorkomt)

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De maximale belastbaarheid van een luidspreker is opgegeven voor een muzieksignaal. In muziek zit weinig energie in de hoge tonen. De tweeters hoeven dus geen hoge belastbaarheid te hebben om met muziek heel te blijven. Meestal kunnen ze maar een paar watt hebben.

Stuur je een testsignaal van 20kHz door de luidsprekers, dan komt alle energie bij de tweeters terecht. Je hoeft dan niet zo'n sterk signaal door de luidsprekers te sturen om de tweeters te slopen.

[ Voor 16% gewijzigd door TBTL op 08-03-2012 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
tja een harde les geleerd. ik ben blij dat ik nog geen nieuwe/duurdere fronts had gekocht (wat op de planning stond!) ben voorlopig uitgetest :P ben nu wel overtuigd dat ik echt geen 20Khz kan horen lol!
ben nog aan het sparen voor speakers dus heb nu mn aviano's 1 als front weggezet en een paar sony melkpakjes als rears. ook had ik geluk dat ik tijdens mn experimenten op stereo aan het draaien was en niet 4.1 zoals ik foobar normaal had staan, anders had ik alleen nog maar een center over. 8)7
(wat een %#$ geluid trouwens zonder tweeter net of je op youtube van 1080p naar 240p gaat)

[ Voor 8% gewijzigd door h4ze op 08-03-2012 20:50 ]

Pagina: 1