Wat voor Cat 6 bekabeling en stekkers

Pagina: 1
Acties:

• evdsl
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-02-2022
Hallo,

Ik heb Ziggo Office basis aangeschaft, maar nu begreep ik dat ik er met alleen 120/10 nog niet ben wat betreft snelheid en dat de oude cat 5 bekabeling vervangen moest worden door cat 5e of nog beter cat 6.

Ik moet het toch losgooien en kabels doortrekken, dus wil ik nu in een keer goed doen. Mijn baas betaalt, dus als de kabels wat duurder zijn is dat geen probleem (voor mij).

Ik heb 1 gigabit modem en routers liggen, netwerkkaarten van 1 gigabit, dus volgens mij is het nu een kwestie van goede kabels en RJ45 stekkers. Kan iemand mij aangeven welke ik het beste kan aanschaffen om de hoogste snelheid te krijgen? Ik zag namelijk cat 6: UTP/FTP/S/FTP vaste kern of niet

Wie kan mij helpen? Alvast bedankt

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Heeft de UTP zijn eigen, lege buis -> UTP
Trek je de UTP langs coax of andere bekabeling-> FTP

Vaste kern van een outlet/paneel in de meterkast naar de walloutlet en dan doorpatchen naar de router en PC met soepele patchkabels (kant en klaar kopen, echte CAT6 RJ45 pluggen zijn duur en lastig te monteren).

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 10:29

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je over je kabel al 1 Gigabit haalt (zeer goed mogelijk over cat5), zou ik mijn tijd ergens anders aan besteden.

Maar als je toch kabels koopt dan kun je net zo goed cat6 kabels kopen, tang en aanzetkroontjes. Echt duurder zijn die toch niet.

afkortingen kun je hier terug vinden:
Wikipedia: Twisted pair

Voor 1 gigabit in thuisomgevingen hoeft het niet shielded/foiled te zijn, sterker nog, shielded kan je problemen opleveren als je niet goed aard. Verder is van belang hoe stug de kabel is, en vooral als hij door wat krappe buizen moet.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.