Bol.com tweedehands verkoop: ongeseald terug sturen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-07 22:19
Beste tweakers,

Even een relatief heel klein vraagstuk waar ik mee zit, het gaat hier niet om geld ofzo, gewoon om het punt.

Even een situatieschets, ik wil van wat spullen af en zet een nieuwe Blu-Ray Disc(ja, ik heb er nog al wat dubbel gekregen van Sony) te koop op Bol.com voor het niet misselijke bedrag van €6.95 :P Let wel, de Blu Ray Disc was nog in seal en dat stond ook bij de verkoopomschrijving...

Uiteindelijk werd Blu-Ray na enkele dagen verkocht en hield ik er na bemiddelingskosten nog €4,02 aan over waarvan ik zelf de verzendskosten nog moest betalen(€0,46 als ik het me goed herinner) dus in totaal hield ik er wel geteld €3,56 aan over :P

Nu komt het leukste, na het product verstuurd te hebben kwam na enkele dagen het bericht dat het product retour gestuurd zou worden, mijn verbazing was al enigszins gewekt omdat dit wel redelijk ongebruikelijk is voor films maar goed ik had de hoop dat de seal nog niet verbroken was :+

Toen hij uiteindelijk aankwam bleek natuurlijk dat de seal verbroken was(en dat hij zo pauper was om zijn bedrijf de verzendskosten te laten betalen) en kon ik mooi fluiten naar mijn geld en zat ik met een product wat aanzienlijk in waarde gedaald was. Dus ik op bol.com gezocht en volgens bol zelf mag een gesealde film/cd/game ook niet retour gestuurd worden dus gelijk maar even met bol gemaild.

Bol.com was het ermee eens dat dit niet kon maar vondt dat ze daar niks mee te maken hebben en dat ik zelf maar contact op moest nemen. Nu is het leuke dat ik alleen het adres van de koper heb en dus niet even kan bellen of mailen en dit ook niet als mijn taak zie, ik heb immers een derde van de verkoopprijs betaald voor bemiddeling(die zij nu ook niet vangen maar ik heb al stuk of 15 dingen eerder verkocht zonder problemen en daar wel mooi voor betaald) en dus moeten ze dat zelf maar gaan doen.

Uiteindelijk hebben ze dus de koper maar laten weten dat hij contact moest zoeken met mij om het op te lossen maar die wijsneus reageert natuurlijk niet... Dus ik weer contact opgenomen met Bol.com maar die zeggen dat men er niks aan kan doen want zij doen alleen financiële bemiddeling, daarop heb ik gemeld dat ze dan maar een betaling af moeten dwingen en ik het wel terug stuur want als de koper het zonder morren terug kan sturen(dat hoeft toch sowieso niet als je van partucilier aan partucilier verkoopt? alleen bol.com geeft die mogelijkheid dus wel) dat ik dan ook de retour zending zou moeten kunnen weigeren vanwege allerhande redenen. In dit geval dus het verbreken van de seal, wat ze zelf dus ook niet vinden kunnen.

Nu heeft bol.com me een tegoedbon gegeven van 1.95 euro wat natuurlijk best aardig is, ware het niet dat bol.com sowieso al niet goedkoop is en ik binnenkort hoop naar het buitenland wil emigreren en dus helemaal niet zit te wachten op al die onzin en geld verspilling. Daarnaast moet ik hem nu opnieuw proberen te verkopen en nog voor minder ook.

Ook heeft bol.com een garantieregeling dat als een koper niet betaald je alsnog je geld krijgt(het maximale bedrag is afhankelijk van hoe vaak je iets met succes verkoopt) en in dit geval lijkt het me dat de koper gewoon moet betalen. Zouden ze mij dan sowieso niet verplicht zijn te betalen?

Nogmaals vind ik het meer een interessant vraagstuk en principe kwestie dan dat ik er echt een slaatje uit wil slaan(kom op, het gaat over 4 euro) maar ik irriteer me er wel aan dat men hier die koper mee weg laat komen. Als dit mogelijk is dan kan de videotheek namelijk wel opdoeken, gewoon een "tweedehands" film bestellen via bol.com, kijken en weer terugsturen. Ben je hoogstens je verzendskosten kwijt(en zelfs dat niet als je zo pauper bent frankering van je baas te gebruiken).

Wie zit hier fout en wie zou dit moeten oplossen? Roept u maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason X
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-07 23:12
Bij de Klantenservice van Bol.com staat over retourneren idd dat de seal van DVD's etc. niet verbroken mag zijn. http://www.bol.com/nl/m/k...ce/retourneren/index.html

Maar er staat vervolgens dat bij 2e hands andere voorwaarden gelden: http://www.bol.com/nl/m/k...ndex.html#focus_faq100124
Daar staat niks over seals e.d. Blijkbaar gaan ze niet uit van gesealde 2e hands producten.
Je zou dus gewoon mogen retourneren en is misbruik mogelijk bij digitale gegevensdragers...

Alleen in de Algemene Voorwaarden 2e Hands zit misschien een houvast, namelijk in artikel 4.9
4.9 De koper heeft het recht om een bestelling binnen de door bol.com daarvoor in de Bestelhandleiding gestelde termijn te retourneren ('herroepingsrecht') op voorwaarde dat het artikel zich in dezelfde staat bevindt als waarin koper het ontving en de koper bol.com hiervan op de door bol.com voorgeschreven wijze binnen de door bol.com gestelde termijn zoals vermeld in de Bestelhandleiding op de hoogte heeft gesteld. De kosten voor het retour zenden komen voor rekening van de koper. Verkoper is verplicht om deze retouren te accepteren. Indien de koper niet volledig en tijdig aan het in de bepaling gestelde heeft voldaan, geldt de bestelling als geaccepteerd en is de koper terzake van de betreffende bestelling volledige betaling verschuldigd.
http://www.bol.com/nl/m/v...aarden-2ehands/index.html

Kijk, hij heeft het NIET geretourneerd in dezelfde staat als hij het ontving. Dat is deels te bewijzen (jouw advertentie meldt een gesealde BR en je krijgt een ongesealde terug). Nou kan Bol zich afzijdig houden maar zij bieden een platform, maken voorwaarden en een partij houdt zich niet aan die voorwaarden; vervolgens is het jouw probleem... 8)7
Ik zou Bol op deze bepaling aanspreken. En natuurlijk, het gaat om peanuts maar toch.

Overigens kan je via dit systeem dus wel misbruik maken van ongesealde gegevensdragers: bestellen, kopieeren, terugsturen, profit!

/Not a lawyer

[ Voor 0% gewijzigd door Jason X op 08-03-2012 15:15 . Reden: Verduidelijking artikel. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Dank je voor je input, ik snap dat de voorwaarden inderdaad anders zijn voor tweedehands, maar lijkt me toch logisch dat wat voor hun zelf geldt ook voor externe verkopen geldt. Alleen of het logisch is om iets nieuws op een tweedehands site te verkopen is natuurlijk maar de vraag, dat is mijn fout inderdaad ;)

Maar betreffende de algemene voorwaarden sla je de spijker op z'n kop, ik heb ze hier dan ook gelijk maar even op geattendeerd!

Edit: Haha, kiezen eieren voor hun geld, gelijk 5 euro tegoed bon erachter aan 8)7 Weet niet of die van 1.95 dan ook nog geldt maarja kan natuurlijk niet klagen ten opzichte van de 3,56 verwachtte winst... Vind het echter wel jammer voor mijn gevoel dat ze de koper hier niet op aangesproken hebben...

[ Voor 25% gewijzigd door Rctworld op 08-03-2012 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 20:22
Rctworld schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 15:25:
Dank je voor je input, ik snap dat de voorwaarden inderdaad anders zijn voor tweedehands, maar lijkt me toch logisch dat wat voor hun zelf geldt ook voor externe verkopen geldt. Alleen of het logisch is om iets nieuws op een tweedehands site te verkopen is natuurlijk maar de vraag, dat is mijn fout inderdaad ;)

Maar betreffende de algemene voorwaarden sla je de spijker op z'n kop, ik heb ze hier dan ook gelijk maar even op geattendeerd!

Edit: Haha, kiezen eieren voor hun geld, gelijk 5 euro tegoed bon erachter aan 8)7 Weet niet of die van 1.95 dan ook nog geldt maarja kan natuurlijk niet klagen ten opzichte van de 3,56 verwachtte winst... Vind het echter wel jammer voor mijn gevoel dat ze de koper hier niet op aangesproken hebben...
Als de ontvanger ontkent dat hij de BR gesealed ontvangen heeft, dan heb je ook geen poot om op te staan, denk ik.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Voor de tweedehands verkopen gelden nu eenmaal andere voorwaarden dan de voorwaarden die Bol.com zelf hanteert richting consumenten. Maar je kunt je nog steeds beroepen op de voorwaarde dat de retour in "dezelfde staat" moet zijn. Ik denk dat je wel kunt volhouden dat een geseald product (een soort garantie dat het nooit gebruikt is, dus nog volledig vrij van beschadiging / slijtage) een staat heeft die waardevoller is dan een product waarbij die seal ontbreekt. Dat verschil is wezenlijk.

edit: ik zie dat het al is opgelost ;)

[ Voor 5% gewijzigd door haribold op 08-03-2012 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
TRON schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 15:42:
[...]

Als de ontvanger ontkent dat hij de BR gesealed ontvangen heeft, dan heb je ook geen poot om op te staan, denk ik.
Ligt er natuurlijk aan, als je al 15 keer eerder iets verkocht hebt en enkel positieve feedback hebt zal hier wel anders naar gekeken moeten worden dan iemand die gelijk de eerste keer gezeik heeft. Het is derhalve denk ik wel aannemelijk dat het klopt.
haribold schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 15:45:
[...]

edit: ik zie dat het al is opgelost ;)
Tja, theoretisch gezien mag ik natuurlijk niet klagen, maar ik zit eigenlijk niet zo heel erg te wachten op die tegoedbonnen. Zit ik alsnog aan bol vast en ik wil helemaal niks kopen... :/

[ Voor 26% gewijzigd door Rctworld op 08-03-2012 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason X
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-07 23:12
Rctworld schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 15:49:
Tja, theoretisch gezien mag ik natuurlijk niet klagen, maar ik zit eigenlijk niet zo heel erg te wachten op die tegoedbonnen. Zit ik alsnog aan bol vast en ik wil helemaal niks kopen... :/
Kan je de tegoedbon niet verkopen via Bol.com? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Rctworld schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 15:49:
Dat begrijp ik, eigenlijk is het ook wel een makkelijke oplossing van Bol.com. Bol.com is de partij die de betaling eist van de koper toch? De inning van het geld zou gewoon moeten worden voortgezet door Bol.com als je meent dat de koper niet op deze manier mocht retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Jason X schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 16:39:
[...]

Kan je de tegoedbon niet verkopen via Bol.com? :+
Nee, hij is direct in het account gezet... Kan er dus niks mee als er niet via mijn account besteld wordt...
haribold schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 18:07:
[...]
Dat begrijp ik, eigenlijk is het ook wel een makkelijke oplossing van Bol.com. Bol.com is de partij die de betaling eist van de koper toch? De inning van het geld zou gewoon moeten worden voortgezet door Bol.com als je meent dat de koper niet op deze manier mocht retourneren.
Ja dat vind ik eigenlijk ook, maar heb zo het idee dat Bol.com zich graag afzijdig houdt en liever een cadeaubon geeft zodat ik alsnog aan ze vast zit en ze per saldo misschien enkel hun winstmarge voor één product missen(die ik dus met korting bestel). Ze lijken niet zo happig om echt in te grijpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook al zegt je rechtvaardigheidsgevoel waarschijnlijk iets heel anders (ik heb er ook zo één...), maar feitelijk is de kous zakelijk voor jou af als de betaling is gedaan. Of Bol de koper aanspreekt of niet is daarbij eigenlijk niet relevant - en zij hebben waarschijnlijk gekozen voor de goedkoopste oplossing.

Het frustrerende eraan, is dat het lijkt dat mensen die zo handelen beloond worden en daarmee uitgenodigd zo te blijven handelen.

Wat betreft het handelen van Bol, rekenen ze kosten voor het vervullen van een functie als tussenpersoon. Daarmee kunnen ze zich ook niet zonder meer beroepen op het geen partij zijn (Bij ons in V&A ligt dat dan ook anders). Zeker als het gaat om zaken die in voorwaarden staan beschreven.

Ze hebben die verantwoordelijkheid ook netjes genomen lijkt het. Je zou er 4 euro aan overhouden, en hebt nu een tegoed van 5 gekregen. Of een tegoedbon geaccepteerd dient te worden is een ander verhaal, maar gezien de belangen en afhandeling denk ik dat dat wel als redelijk mag worden gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Rctworld schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 14:29:(en dat hij zo pauper was om zijn bedrijf de verzendskosten te laten betalen)
Hier kan je toch wel wat mee? Dan pak je die gozer flink en verder neem je je verlies.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-07 19:09

FaceDown

Storende factor.

bombadil schreef op zondag 25 maart 2012 @ 01:27:
[...]

Hier kan je toch wel wat mee? Dan pak je die gozer flink en verder neem je je verlies.
Inderdaan, ik zou dat bedrijf sommeren per brief om het hele aankoopbedrag terug te storten. Natuurlijk hebben zij er juridisch niet mee van doen maar je vestigt wel mooi de aandacht op het feit dat hij van de baas z'n geld privespulletjes aan het versturen is.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:00
En dan blijkt de werkgever er totaal geen moeite mee te hebben als iemand prive spulletjes verstuurd op kosten van de baas......
Zit je voor Jan met de korte achternaam te gniffelen thuis achter je PC.
Zijn zat werkgevers waar het geen enkel probleem is om eens wat prive te versturen vanaf/via het werk zolang het niet de spuigaten uit loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropdeath
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-07 17:14
Inderdaad ook wij kunnen van uit ons bedrijf gewoon met de zendigen die we hier doen prive spullen mee laten sturen.
Is dat een keer een de paar maand wordt er niks overgezegd wordt het vaker wordt gewoon de kosten van het pakket gevraagd om dat te betalen.

www.nolimitoss.nl

Pagina: 1