Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag kreeg ik op mijn werk ineens een mailtje dat per 1 mei je de eerste ziektedag zelf moet gaan betalen... ik vroeg me af of dat zomaar mag? Ik heb er in ieder geval niet voor getekend en niemand hier niet. Wat denken jullie hiervan/over?

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
Dat je nu dus standaard 2 dagen ziek bent ipv 1 ? :+

• Yintha
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-11 11:10

Yintha

We'll stay gold forever

Ik stuur wel een mailtje dat het niet zo is dont worry, PM je e-mail adres maar.

Sorry, ehm zoiets kan volgens mij niet zomaar want staat niet in je contract.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Heb je een CAO? Zo ja: wat staat er precies over in? In beide gevallen: pak je kopie van je overeenkomst er even bij, wat staat er precies over in? Vertrouw niet op je geheugen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:51
Staat er niet een 'niet ziek' vrije dag tegenover? Dat zie je namelijk vaak in zulke gevallen ;)

XXXVI

Verwijderd

Hoe groot is het bedrijf en is de CAO recent gewijzigd?
Het valt me op dat bedrijven nu er meer werkzoekenden zijn de secundaire voorwaarden terug schroeven, vaak tot het smerige af.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2012 11:04 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12
descon schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 10:02:
Dat je nu dus standaard 2 dagen ziek bent ipv 1 ? :+
Kost je dan alsnog een vakantiedag.

Anyway: mag alleen als het expliciet in je contract of CAO staat blijkbaar: bron.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
lijkt me dat je recent een wijziging van je CAO hebt gehad... alleen was je waarschijnlijk te ongeinteresseerd (dikke aanname ik weet het) om de gevolgen daarvan door te lezen... de OR is neem ik aan akkoord gegaan?

[edit: de rest: nvm]

[ Voor 35% gewijzigd door P.O. Box op 08-03-2012 11:35 ]

• BramBo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:33
Wijzigingen in arbeidsvoorwaarden kunnen op verschillende manieren goedgekeurd worden.

Individueel: Wanneer dit onderdeel is van je contract, en hiervoor getekend is.

Via de OR: Wanneer een bedrijf een OR heeft kunnen er tussen de OR en directie afspraken gemaakt worden over de arbeidsvoorwaarden. Indien de OR hiermee akkoord gaat zijn deze ook geldig voor individuele werknemers.

Via een CAO. Wanneer er in je contract is opgenomen dat er een bepaalde CAO op van toepassing is, of er is door de minister een CAO algemeen bindend verklaard voor de branche waarin de werkgever opereert. Kunnen dergelijke arbeidsvoorwaarden worden overeengekomen in een CAO. Een werkgever mag hier vanaf wijken, in het voordeel van de werknemer. Echter wanneer dit niet wordt gedaan gelden de in de CAO overeengekomen afspraken.

Om te bepalen of het invoeren van een wachtdag bij ziekte is toegestaan is het daarom belangrijk om te bekijken welke van deze mogelijkheden er op jou situatie van toepassing zijn.

• Bally
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11 14:40

Bally

1200 + 1500 Wp

Sorry voor mijn late reactie... maar mijn nieuwe account werd gebanned... dus nu onder mijn oude account weer verder...

we hebben geen CAO (alleen de algemene), We hebben geen OR... ik heb nergens voor getekend.... dus volgens mij mag dit helemaal niet. Oh ja, er zijn hier ongeveer 40 medewerkers...

Hoop is uitgestelde teleurstelling

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bally schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:53:
we hebben geen CAO (alleen de algemene)
Hoe bedoel je wel de algemene? Bedoel je de NL wetgeving of een CAO? Het hele idee van een CAO is dat die algemeen is ;)
ik heb nergens voor getekend....
Nogmaals: wat staat er precies over in je contract?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:28

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Dan is het toch geen vreemde vraag gericht aan je baas, hoe die regel bindend is geworden. Ik vind het sowieso raar dat er niet bij is vermeld hoe die regel is ingevoerd, tenzij ze hopen dat werknemers het als makke schapen accepteren.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• JKay
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Als je puur afgaat op de wettelijke bepalingen, mag je tot 2 wachtdagen instellen, afhankelijk van de sector waarin je bedrijf actief is. Het is ongebruikelijk dat een bedrijf dit plotseling verandert, echter zeker wel mogelijk.

Indien er in je arbeidsovereenkomst en de (algemene) CAO geen bepaling hierover instaat (het aantal dagen), heeft de werkgever dus altijd positief afgeweken van de wettelijke mogelijkheid van 2 wachtdagen. Dit maakt het voor de werkgever dan ook een stuk makkelijker om deze regel ineens om te zetten van 0 naar 1 wachtdag.

Belangrijkste is dus je contract en CAO goed na te lezen op de bepalingen omtrent ziekte en wachtdag. Anders kunnen we blijven posten zonder daadwerkelijk je goed te kunnen adviseren / informeren.

• Bally

Bally

1200 + 1500 Wp

Er staat niets in mijn contract nu hierover. Ze willen wat verbeteringen aan de omstandigheden hier toevoegen... fruit op het werk, 1 keer per maand massage... maar daartegenover staat dus 1ste ziektedag niet meer doorbetaald.... nou laat dat fruit en die massage dan maar zitten zeg ik zo ;-)

• Bally

Bally

1200 + 1500 Wp

Joost_1 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:01:
Als je puur afgaat op de wettelijke bepalingen, mag je tot 2 wachtdagen instellen, afhankelijk van de sector waarin je bedrijf actief is. Het is ongebruikelijk dat een bedrijf dit plotseling verandert, echter zeker wel mogelijk.

Indien er in je arbeidsovereenkomst en de (algemene) CAO geen bepaling hierover instaat (het aantal dagen), heeft de werkgever dus altijd positief afgeweken van de wettelijke mogelijkheid van 2 wachtdagen. Dit maakt het voor de werkgever dan ook een stuk makkelijker om deze regel ineens om te zetten van 0 naar 1 wachtdag.

Belangrijkste is dus je contract en CAO goed na te lezen op de bepalingen omtrent ziekte en wachtdag. Anders kunnen we blijven posten zonder daadwerkelijk je goed te kunnen adviseren / informeren.
Ik zal mijn contract erop nakijken. een CAO hebben wij niet...

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
offtopic:
pas wel je profiel aan als je wilt dat mensen niet kunnen herleiden dat je boekhoudprogrammatuur maakt :P

• Bally

Bally

1200 + 1500 Wp

JBrennan schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:13:
offtopic:
pas wel je profiel aan als je wilt dat mensen niet kunnen herleiden dat je boekhoudprogrammatuur maakt :P
Tja..... wat zal ik daar eens van zeggen. Ik zou niet weten wat ik in mijn profiel moet aanpassen daarvoor. Volgens mij heb ik nergens mijn werkgever staan, of wel :?

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Bally schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:38:
[...]

Tja..... wat zal ik daar eens van zeggen. Ik zou niet weten wat ik in mijn profiel moet aanpassen daarvoor. Volgens mij heb ik nergens mijn werkgever staan, of wel :?
offtopic:
ik kan na heel kort googlen al 1 grote boekhoudmaker vinden waar fruit op het werk wordt uitgedeeld... zou me niets verbazen als dat jouw werkgever is...

• JaQ
  • Laatst online: 22:55

JaQ

Eenzijdige wijziging is niet toegestaan, mits er een wijzigingsbeding is opgenomen in de arbeidsovereenkomst. Maar zelfs dan is het wijzigen aan allerlei regels gebonden.

Hoe dan ook, zelfs de telegraaf heeft hier een redelijk artikel over.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
offtopic:
je naam + linkedin = boekhoudpakketmaker

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Zulke wijzigingen eenzijdig mag inderdaad niet, zeker als in het contract niet een bepaling is opgenomen die dat zou toestaan.

Maar in hoeverre wordt je hierdoor echt benadeeld? Zeker als je jong/fit bent raak je niet snel ziek en 'kost' zo'n regeling je in feite niks, terwijl je wel gratis fruit en massage ervoor terugkrijgt. Plus die ene keer dat je in de twee jaar ziek wordt is dan ook geen ramp... want ja, dat ene dagje wat ze in het begin van je afpakken kun je natuurlijk heel gemakkelijk aan het eind er weer bijplakken onder het mom van uitzieken.

Dit soort regelingen zijn vaak meer symbolisch te noemen dan dat ze echt zoden aan de dijk zetten aangaande terugdringen van ziekteverzuim en/of kostenbesparingen.

Mijn werkgever pakt het iets vriendelijker aan. Ja, ook ik moet de eerste dag zelf ophoesten... maar als ik geen ziekteverlof heb gehad in een jaar dan krijg ik aan het eind extra vakantiedagen bij.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 15:23
ebia schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 00:44:
Maar in hoeverre wordt je hierdoor echt benadeeld? Zeker als je jong/fit bent raak je niet snel ziek en 'kost' zo'n regeling je in feite niks, terwijl je wel gratis fruit en massage ervoor terugkrijgt. Plus die ene keer dat je in de twee jaar ziek wordt is dan ook geen ramp... want ja, dat ene dagje wat ze in het begin van je afpakken kun je natuurlijk heel gemakkelijk aan het eind er weer bijplakken onder het mom van uitzieken.
In principe doet dat er niet toe he. Zo'n eenzijdige wijziging van de voorwaarden is toegestaan of niet. Punt.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 14:39
Ach ... ik zou gewoon vragen op wat ze zich beroepen voor die wijziging.
Is dat een CAO, laat HR dan maar eens even zijn werk doen en de gegevens daarvan opsnorren.

Is het gewoon zo wat uitgedacht door de baas ... zet dan in je mail dat je vanaf 1 mei nog maar 35 uur ipv 40 komt werken voor 't zelfde loon ... want hey, als de baas de voorwaarden eenzijdig mag wijzigen, de werknemer dan ook hé. ;)
Pagina: 1