TURBO boost van intel aanzetten(1.6 -->2.8 ghz)

Pagina: 1
Acties:

• pietervsa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-07-2023
ik zie in de bios geen optie om dit aan of uit te zetten. heb het gevoel dat het uitstaat omdat ik niet hoger dan 2.3 kom en game prestaties tegenvallen (tribes ascend haalt amper 30 fps op medium). weet iemand hoe ik kan zien of dit aan staat?

Acer Aspire AS8943G-6190 Core i7 720Q @ 1.6Ghz(2.8 turbo boost), 18.4-inch display at 1920×1080, 4GB of DDR3 RAM, 500GB hard drive, ATI Mobility Radeon HD 5850 1GB

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:44

mrc4nl

Procrastinatie expert

pietervsa schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 00:26:
ik zie in de bios geen optie om dit aan of uit te zetten. heb het gevoel dat het uitstaat omdat ik niet hoger dan 2.3 kom en game prestaties tegenvallen (tribes ascend haalt amper 30 fps op medium). weet iemand hoe ik kan zien of dit aan staat?

Acer Aspire AS8943G-6190 Core i7 720Q @ 1.6Ghz(2.8 turbo boost), 18.4-inch display at 1920×1080, 4GB of DDR3 RAM, 500GB hard drive, ATI Mobility Radeon HD 5850 1GB
het "gevoel" dat het uitstaat.

je kan met RMCLOCK kijken welke frequentie je laptop draait en evt je snelheid aanpassen(dat is met muliplier, geen intel turbo technologie)

hier heb je een link: http://cpu.rightmark.org/download/rmclock_235_bin.exe

[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 08-03-2012 00:30 ]

ora et labora

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-01 14:56
let op dat de 5850 mobile ook niet een zeer snelle kaart is. en ik denk dat medium op 1080p ook het maximum is wat je eruit kan halen.

• pietervsa
ik meette het met coretemp en zag de kloksnelheid wel toenemen maar zag deze gast het aanzetten:
YouTube: What is/How to Enable Intel Turbo Boost - Make Computer Faster - (Alienware Aurora ALX)

terwijl mijn bios die optie niet had. als ie wat sneller kan dan heb ik dat graag, met 40-50 fps ben ik tevreden

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

pietervsa schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 00:35:
ik meette het met coretemp en zag de kloksnelheid wel toenemen maar zag deze gast het aanzetten:
YouTube: What is/How to Enable Intel Turbo Boost - Make Computer Faster - (Alienware Aurora ALX)

terwijl mijn bios die optie niet had. als ie wat sneller kan dan heb ik dat graag, met 40-50 fps ben ik tevreden
Wat is nou precies je vraag?

TurboBoost houdt rekening met de load, hoeveel cores gebruikt worden & de temps van je systeem. Aan de hand daarvan wordt bepaald hoeveel 'turbo boost' bins geactiveerd worden.

Afhankelijk van deze factoren schaalt hij op tot 2.8Ghz max.

Je kunt de bios van jouw laptop niet zomaar vergelijken met een random desktop. Andere mobo vendore, andere bios vendor etc. Pak het boekje van je laptop/bios er eens bij.

Maargoed, ik zou zeggen installeer de Intel Turbo Boost Monitor link en je zou 't zo moeten zien.

Of lees hier wat meer over wat turboboost nou eigenlijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door J2pc op 08-03-2012 00:57 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• pietervsa
J2pc schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 00:52:
[...]

Wat is nou precies je vraag?

link en je zou 't zo moeten zien.

Of lees hier wat meer over wat turboboost nou eigenlijk is.
jep das perfect. ik vroeg me af of het nou wel actief was. zo kan ik dat mooi controleren. dank :)

Verwijderd

Download en start thottlestop. Niet om settings te veranderen, maar om de kloksnelheiid te bekijken.

Open powershell en tik
code:
1
while (1) {}

kloksnelheid is 2.8Ghz

Open nog een powershell window en herhaal dat, de kloksnelheid wordt 2.63ghz
Nog een keer, de kloksnelheid daalt nog verder.

Conclusie: de kloksnelheid is gebaseerd op het aantal threads dat je hebt draaien. Zie ook http://www.anandtech.com/show/2845/2.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Als je wil weten of die aan staat kan je simpel CPU-z open zetten en dan een superpi 32m draaien, dit is een single threaded programma en als het goed is zou je cpu (mits binnen de juiste temperatuur) naar de 2,7ghz moeten gaan.. Dit is echter maximaal voor 1 core en zoals hierboven al is uitgelegd naar gelang de belasting.

Als je denkt dat je systeem onder de maat presteert kan je natuurlijk ook een 3dmark 06/Vantage/11 draaien en die hier posten/vergelijken online.. Het zou kunnen dat je bijvoorbeeld een powerplan hebt geselecteerd die bijvoorbeeld niet meer dan 50% cpu belasting toestaat om batterij te besparen, mijn asus had de mogelijkheid om allerlei energie profielen in te stellen naar gelang de taak die hij kreeg (i.e. Extra long battery life, film&media, normal, extreme) Met de extreme instelling ging de i7 720qm zelfs naar de 2,9ghz (i7 820qm snelheden). Kortom, het zou best eens kunnen dat je een verkeerd profiel geselecteerd hebt!

Ik zie hierboven ook nog een goede tip, Rightmark CPU utility, daar kan je precies mee wat ik hierboven beschrijf, dus ook de performance op maximaal zetten!

[ Voor 7% gewijzigd door millman op 08-03-2012 04:40 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• pietervsa
heb righmark cpu utility proberen te runnen, instaleren gaat wel, maar zelfs na het uitvoeren als admin krijg ik deze error. weten jullie hier misschien wat van?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/STHVs.png?5742

[ Voor 4% gewijzigd door pietervsa op 10-03-2012 04:49 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
pietervsa schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 04:48:
heb righmark cpu utility proberen te runnen, instaleren gaat wel, maar zelfs na het uitvoeren als admin krijg ik deze error. weten jullie hier misschien wat van?

[afbeelding]
En niet van een cd starten(is een read only medium).

Verwijderd

RMclock zou ik niet meer gebruiken, de instellingen werken sowieso alleen alleen met C2D CPU's en eerder, en fatsoenlijk monitoren kan je er ook niet mee.
Pagina: 1