• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-02 13:16
Vandaag een nieuwe PC binnen gekregen, en ben direct aan het kijken of de onderdelen niet DOA zijn.

Ik heb de PC basis in elkaar gezet, en alle stekkers aangesloten. (Alle Stekkers =! ATXV12/24PIN, ATXV12/8PIN, FrontPanel Connectors)

Behalve de GPU, die niet onboard zit, is er geen enkel component aangesloten.

Als ik de schakelaar achter de PSU aanzet, gaan de onboard lampjes branden. Maar na het indrukken van de powerschakelaar, gebeurt er echter niets! Goed, dat zou dus een foutive power switch kunnen zijn, maar dat lijkt me verder sterk. Op het moederbord zit namelijk ook een power switch, als ik daarop druk gebeurt er ook niets.

PSU: Be Quiet! BQT L7-430W
Moederbord: ASUS P8P67
CPU: Intel Core i7 2600K

Ik weet zelf verder niet meer wat ik nog kan proberen, maar ik denk dat het een Faulty PSU is. Op het internet Googlen over dit probleem is het met name dat mensen al verder zijn: de fans draaien, maar hier draait geen enkele fan.

In de PSU Problemen FAQ, zag ik dat ik nog kon proberen om de groene draad met de zwarte draad door te lussen. Dat wil ik proberen, maar het klinkt link... Krijg je daar niet zo een klap stroom mee? Verder heb ik alles uit die FAQ al doorgenomen.

Alvast bedankt voor de input!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

best grappig, ik had de link gekopieerd toen ik deze topictitel zag.

[ Voor 36% gewijzigd door Fordox op 07-03-2012 22:03 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Joseph
Ik gaf aan dat ik die had doorgenomen, lezen is ook een vak ;)

• Fordox

Fordox

00101010

je kunt de psu wel hotwiren. dan een multimeter erbij pakken, en de lijnen meten. rood = 5 volt, oranje is 3.3 volt en geel is 12 volt. als deze op elk punt contact maken, kun je ervan uitgaan dat de psu wel goed is.

je kunt de pc ook proberen te starten met een schroevendraaien, op de plek houden waar normaal de aanknop zit. hiermee kun je je knop uitsluiten. dat probleem heb ik ook al 2x gehad :)

• Joseph
Fordox schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 22:05:
je kunt de pc ook proberen te starten met een schroevendraaien, op de plek houden waar normaal de aanknop zit. hiermee kun je je knop uitsluiten. dat probleem heb ik ook al 2x gehad :)
Ook daar was ik in de OP al op in gegaan. Het Mobo heeft een onboard power-knop, ook met die werkt het niet.

• Antonv9
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-12-2025
Heb je de mogelijkheid om de voeding op een ander systeem te testen?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als je nou verstandig doet dan schrijf je in je start topic een lijstje met alles wat je inmiddels al geprobeerd hebt en ietwat preciezer dan alleen dat niks het doet. Welke lampjes branden er bijvoorbeeld en wees ook wat uitgebreider qua specs en schrijf eens welke videokaart erin zit, welk geheugen etc... Doe dit trouwens in de startpost en druk daar gewoon op edit en niet van die losse antwoorden er tussendoor want dat maakt het alleen maar rommeliger.

• Fordox

Fordox

00101010

probeer hem eens aan te zetten zonder grafische kaart. je merkt dan wel of hij verder boot (opspinnende hardeschijven, andere ledjes misschien beeps, fans draaien)
over beeps gesproken, heb je een speakertje aan je moederbord zitten? die geven meestal een foutcode weer.

maar ik vermoed inderdaad een kapotte voeding

[ Voor 30% gewijzigd door Fordox op 07-03-2012 22:13 ]

• Joseph
Dat is het probleem. Op dat stadium zitten we al op een PC die aanstaat. Maar zover komt het niet eens! Ik ben even aan het kijken wat ik er met een multimeter van kan maken.

• Fordox

Fordox

00101010

volgens mij is je 12 volt lijn dood. dus probeer maar eerst 5 en 3,3 volt (gezien je moederbord leds wel branden) te meten zodat je zeker weet dat je goed meet.
1 pen van je multimeter op een zwarte draad, en de andere pen op een draad naar keuze (keuzes zijn: rood oranje en geel)
met een paperclip wel je voeding even hot wireren, groen en zwart. maar dat wist je al. gelieve niet doen als de voeding nog op een manier in contact staat met je hardware.

[ Voor 30% gewijzigd door Fordox op 07-03-2012 22:19 ]

• Joseph
Als ik eerlijk ben, geeft de multometer bij elke mogelijke combo 0,0 aan! Ik begrijp er niets meer van.

Morgen ben ik niet in de gelegenheid er verder aan te gaan, dus het wordt vrijdag.

Verwijderd

Joseph schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 22:33:
Als ik eerlijk ben, geeft de multometer bij elke mogelijke combo 0,0 aan! Ik begrijp er niets meer van.
Niet allemaal, op één draadje van de 24 pins stekker zal je 5V meten, de 5V standby.

Je zegt het namelijk hier dat dat zal gebeuren:
Als ik de schakelaar achter de PSU aanzet, gaan de onboard lampjes branden. Maar na het indrukken van de powerschakelaar, gebeurt er echter niets
Maar ja beetje nutteloos om iets te meten wat je al weet. :P

Zou zeggen probeer eens een andere voeding of deze voeding in een andere PC.

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:15

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

probeer eens de PWR ON kabel om te draaien op het moederbord.. of dit kort te sluiten middels een schroevendraaier.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Verwijderd

Omdraaien?

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:15

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

De + en - waarde omdraaien...

[ Voor 3% gewijzigd door BadpunK op 08-03-2012 09:14 ]

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Dat maakt niet uit, als je de knop indrukt worden die 2 pinnen kortgesloten, en omdraaien verandert dat niet...

• Joseph
Inderdaad, alléén 5 en 3,3 volt waren aanwezig. Verder is de voeding zo dood als een pier.

Vandaag ga ik terug om het ding te ruilen, ik houd jullie op de hoogte! :)

Edit: Voeding is geruild, en de problemen verdwenen als sneeuw voor de zon!

[ Voor 19% gewijzigd door Joseph op 10-03-2012 14:30 ]

Pagina: 1