Toon posts:

CPU Voltage

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben mijn AMD FX 6100 CPU aan het overclocken (ik heb hier nog weinig ervaring mee). Ik heb hem nu op 4GHz lopen, zonder het voltage te veranderen. Nu vraag ik me af wat het doel is van voltages veranderen. En als je het voltage veranderd, verhoog je daarmee het stroomverbruik?

Op het moment heb ik voltage in de bios op 'auto' staan. Houdt dit in dat hij automatisch het voltage aanpast als dat nodig is?

Vriendelijke gr.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2012 21:24 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Met het verhogen gaat natuurlijk het verbruik omhoog. En ik weet het niet zeker, maar als je zelf geen vast voltage hebt ingesteld zou het kunnen zijn dat de voltageinstelling op auto staat, met een (vaak veel te hoge) voltageverhoging tot gevolg... Let hier dus op.. Verder is belangrijk de temperatuur in de gaten te houden als je test op stabiliteit met bijvoorbeeld Prime95 Small FFT (minimaal 8 uur)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 21:24:
Met het verhogen gaat natuurlijk het verbruik omhoog. En ik weet het niet zeker, maar als je zelf geen vast voltage hebt ingesteld zou het kunnen zijn dat de voltageinstelling op auto staat, met een (vaak veel te hoge) voltageverhoging tot gevolg... Let hier dus op.. Verder is belangrijk de temperatuur in de gaten te houden als je test op stabiliteit met bijvoorbeeld Prime95 Small FFT (minimaal 8 uur)
Oke, maar als ik in CPUz kijk veranderd de multiplier en het voltage constant. Als ik een voltage instel, is dat voltage dan vast? En blijft de multiplier dan ook hetzelfde? En tot slot hoe weet ik of ik het voltage moet verlagen of verhogen.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Dit zijn toch wel een beetje basisvragen, Lees je voldoende in op je hardware (zijn zat tutorials en reviews te vinden). Even kort nog een en ander verduidelijken, dan zal je toch echt even zelf onderzoek moeten doen. (is ook een eis van tweakers..)

De reden dat de multiplier en voltage steeds veranderen zijn energie besparende functies van moederbord en chip. Met overklokken zet je die dus in eerste instantie uit, om zo een stabiele OC te zoeken ,bij intel heet dat EIST en bij AMD heet dat volgens mij o.a Cool n Quit (correct me if i'm wrong, ben al; jaren niet meer met AMD's aan de slag geweest) .

Verder zul je bij elke 100Mhz ongeveer, een tijdje moeten testen om te kijken of de OC stabiel is. Met een programma als prime95 stress je de CPU lange tijd 100%, als dat langere tijd stabiel is hoef je geen voltage te verhogen, en ga je weer een stapje hoger tot dat de pc niet meer stabiel is, dan weet je dat je in ieder geval wat Vcore bij kan doen om het zaakje weer stabiel te krijgen. Met niet stabiel bedoel ik "fouten in Prime95 of de welbekende BSOD's.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 21:13:
[...]

En als je het voltage veranderd, verhoog je daarmee het stroomverbruik?
Niet per definitie, want 'veranderen' kan ook omlaag. Maar inderdaad, als je het voltage verhoogt gaat daarmee ook het verbruik omhoog. Verbruik wordt immers uitgedrukt in wattage en de welbekende formule P = U × I geeft het antwoord al. Evengoed gaat het verbruik omlaag indien je het voltage verlaagt.
Op het moment heb ik voltage in de bios op 'auto' staan. Houdt dit in dat hij automatisch het voltage aanpast als dat nodig is?
Dat klopt, in de meeste gevallen. Al met al zijn dit vrij eenvoudige basisvragen waarop je het antwoord met een beetje eigen inzet zelf ook wel had kunnen vinden. Dit topic gaat daarom ook op slot.
Zie Het algemeen beleid voor de eisen met betrekking tot een goede topicstart.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Dit topic is gesloten.