Dit is mijn idee hoe realiseer ik het?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scallus
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-12-2023
Waarde potentiële beantwoorders,

eerst en vooral wil ik me reeds excuseren, maar dit was het topic die ik denk dat het best past voor mijn vraag. Feel free to move :)

Graag had ik van jullie hulp gekregen voor wat ik nodig heb.
Dit moet er allemaal kunnen worden gedaan ermee:
-Backuppen van bestanden/foto's (hier ben ik zeker van... een NAS maar welkeen ? QNAP of Synology... of zijn er nog betere? )
-Streamen films naar TV (xvid, mkv, avi, divx,... + .srt's, hoe zit het met codecs, want met bepaalde films dien je speciale codecs te hebben niet?)
-Streamen muziek naar Hifi keten
-Dat ik het allemaal kan besturen (vooral afspelen muziek, en films) via Android GSM en/of tablet

Het probleem is een beetje dat ik niet genoeg thuis ben in dit alles. Ik vraag me bv af "heb ik wel een "mediaspeler" nodig?" om maar een voorbeeld te geven. Ik ben al eventjes bezig met opzoekwerk maar ik zie door het bos de bomen niet meer, zeker omdat ik een beeld heb wat ik wil als resultaat... ik weet gewoon niet hoe ik er naar toe moet (lees welke apparaten kan ik bv laten vallen of aanschaffen).
Budget: Mijn motto is ik koop liever goed gerief zodat ik dat een tijdje weg kan. maar dan ook nie te extreem if ya get me vibe

Dank bij voorbaat!

-Scallus-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
→ AAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:22
Scallus schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 20:59:

Graag had ik van jullie hulp gekregen voor wat ik nodig heb.
Dit moet er allemaal kunnen worden gedaan ermee:
-Backuppen van bestanden/foto's (hier ben ik zeker van... een NAS maar welkeen ? QNAP of Synology... of zijn er nog betere? )
Hiervoor is iedere NAS interessant. De QNAP/Synology zijn de betere onder de NAS'en of je bouwt zelf een NAS. Voor het simpele backuppen van bestanden/foto's zal bijna iedere NAS voldoen die een Gbit snelheid haalt.
-Streamen films naar TV (xvid, mkv, avi, divx,... + .srt's, hoe zit het met codecs, want met bepaalde films dien je speciale codecs te hebben niet?)
Hiervoor heb je dus een mediaspeler nodig of een HTPC (zelfbouw). Met een mediaspeler kun je moeilijk uitbreiden en zijn de codecs gelimiteerd (afhankelijk van de fabrikant). Een HTPC met bijvoorbeeld XBMC heeft meer keuze vrijheid en doet minder moeilijk met codecs omdat de community die sneller toevoegd.

Ikzelf heb een AcRyan mini (versie 1) als mediaspeler en dit werkte perfect, heel soms worden bestanden niet goed weergegeven maar voor de rest een perfect apparaat. Het interne menu doet zijn werk maar daarvan moet je niet veel van voorstellen. (kosten 80 euro, installatie tijd 2 minuten ;) )
Om eens wat anders te proberen heb ik ook een HTPC gebouwd met XBMC als mediaspeler, veel uitgebreider en mooier (menu en opties) (kosten 350 euro, installatie tijd 3a4 uur, ligt deels aan wat je zelf wilt)
-Streamen muziek naar Hifi keten -Dat ik het allemaal kan besturen (vooral afspelen muziek, en films) via Android GSM en/of tablet
XBMC kun je bedienen via een android tablet (nog niet zelf getest) en de rest weet ik helaas (nog) niet. Dat is voor mij ook pas over langer termijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:50
hoewel het gebruiksgemak van een NAS voor backup een groot voordeel is, zie ik een groot (voor mij onoverkomelijk) nadeel:

wat gebeurt er bij brand, of als het huis (computer incl. NAS) leeggeroofd wordt? Dan ben je alsnog alles kwijt.

Ik zou voor backup gebruik maken van een cloudoplossing. Ik gebruik zelf backblaze.com voor backup van foto's en documenten. Voor een relatief laag bedrag heb je veel zekerheid.

Daarnaast heb ik een eenvoudige NAS thuisstaan (Conceptronic met 2x 500 gb schijven), waarmee ik films stream naar een Dune Smart D1. Deze mediaspeler is te bedienen via de iPhone, maar er zal ongetwijfeld een Android versie van de afsstandsbediening voor zijn. De Dune is met name geschikt voor video, en krijgt regelmatig updates waarbij de laatste codes geinstalleerd worden. Dune is een duurdere speler, maar ik heb dan ook nog nooit problemen gehad met bestanden die niet herkend werden.

Voor audio zou ik bijvoorbeeld voor een logitech squeezebox oplossing gaan. Deze heeft ook een android app.

Dus:
  • backblaze voor backup
  • NAS voor centrale opslag mediabestanden
  • Mediaspeler voor video (wat jij mooi / goed vindt. Ik ben lovend over Dune, medi8or, popcornhour zijn ook erg goed, apple TV met XBMC is ook niet te versmaden!)
  • Logitech Squeezebox voor muziek.

[ Voor 15% gewijzigd door 107mb op 09-03-2012 11:22 ]