Auto accu loopt leeg door muziek installatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meijuh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-03 21:08
Mijn auto heeft twee weken lang stil gestaan en daardoor is de accu leeg gelopen.

MIjn muziek installatie is als volgt aangesloten.

Accu -> zekering -> 35 mm² -> zekering (op verdeelblok) -> 2 farad powercap -> versterker

Ik heb het idee dat de accu langzaam is leeggelopen door de powercap.

De powercap gaat wel aan en uit wanneer de autoradio aan en uit is, maar de powercap kan dan wel ontladen en opladen.

Is er een manier om te voorkomen dat de accu langzaam leeg loopt? Misschien een of ander relais?

Wel kan ik natuurlijk de + van de accu afhalen, maar deze dan elke keer aansluiten alvorens een lampje er tussen te zetten is veel werk.

Asus EN8800GTS, Asus P5E, Intel E8400, 2x500gb Spinpoint (raid0), Zalman HP 600 watt, cnps 9500 led, creative xfi music, 4x1gb hyperX PC2 8500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:20
even alles uitdoen en een multimeter erop, kijken wat ding doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meijuh
Nou ik kan wel meten dat er spanning op staat, maar wat je weten is de stroom? Ik heb geen multimeter die een hoge stroom kan meten, Max 10A. Wat wil je dat ik meet?

Asus EN8800GTS, Asus P5E, Intel E8400, 2x500gb Spinpoint (raid0), Zalman HP 600 watt, cnps 9500 led, creative xfi music, 4x1gb hyperX PC2 8500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Met een stroom van 10 A is de gemiddelde accu in 6 uren helemaal leeg, een heel zware gaat doet er wat langer over. Wat jij beschrijft is een ontladingsduur van meerdere dagen, langzaam dus. Ergo, de te meten stroom is ver beneden die 10 A. Ik verwacht zelfs, als ik je verhaal goed lees, ver beneden de 1 A. Die multimeter is dus uitstekend geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meijuh
Waar moet ik dan de multimeter plaatsen om de stroom goed te kunnen meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Als je niet echt thuis bent in de installatie (welke zekeringen waarvoor dienen enz.) dan kun je het beste een van de polen van de accu loshalen, maakt niet uit welke,
edit:
maar de min-pool is het veiligst
en dan de ampère meter (multimeter) plaatsen tussen die accupool en de losgenomen klem. Alleen dan ben je er zeker van dat je niets over het hoofd ziet.

Dan het meten, reken zelf even mee, ik ging even uit van een gemiddelde accu van 60 Ah:
Bij 10 A is de accu in 60 : 10 = 6 uren leeg.
Bij 1 A wordt dit 60 : 1 = 60 uren, dit is nog steeds een kortere tijd dan wat je noemt
en bij 0,1 A is het 60 : 0,1 = 600 uren.
Zo lang duurt het nou ook niet, want je vertelt dat hij na een paar weken leeg is, dus zul je bij voorbaat al kunnen inschatten welk gebied je meetresultaat ongeveer gaat liggen.

Verder ga ik er van uit dat je zeker weet dat je radio uit staat als je niet in je auto rijdt, want mocht dat niet zo zijn , dan is het logisch dat de accu leeg loopt. Wat je dan kunt doen?
Tja, kwestie van proberen. B.v die enorme capaciteit even loshalen en dan nog eens bovenstaande meting doen. Een condensator op zich zal bij gelijkspanning geen lekstroom voeren, maar ik acht het niet onmogelijk dat zo'n grote C een ontladingsweerstandje heeft. Ik zou evenwel verwachten dat hij samen met de radio uitgeschakeld zou worden.
Bereik je daar niets mee, dan zou je bij langdurig stilstaan de zekering van de radio tijdelijk er uit kunnen trekken.

Tenslotte, elke autoaccu loopt bij stilstand heel langzaam leeg, denk daarbij b.v. aan het klokje en enkele verdere onderdelen van het dashboard. Maar dan heb je het niet over een tijd van een paar weken. Mijn auto stond ooit twee weken stil op Schiphol en na terugkomst startte hij gewoon probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-06 18:32

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Meijuh schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 19:59:
Mijn auto heeft twee weken lang stil gestaan en daardoor is de accu leeg gelopen.
...
Ik heb het idee dat de accu langzaam is leeggelopen door de powercap.
...
Het kan ook zijn dat je accu gewoon end of life is en aan zelfontlading heeft gedaan.
Sowieso zijn er altijd een aantal kleinverbruikers (standby verbruik, zeg maar) die bij elkaar opgeteld voor een prima meetbare stroom zorgen - en met een accu in minder goede conditie, gaat die erop leeg.
Maargoed, het eerste wat ik dan zou zeggen: meten is weten. En dat ben je van plan te gaan doen, dus dat is goed. :)
Techneut schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 19:50:
Als je niet echt thuis bent in de installatie (welke zekeringen waarvoor dienen enz.) dan kun je het beste een van de polen van de accu loshalen, maakt niet uit welke.
Voor de meting niet, dat klopt. Maar voor de veiligheid, en zeker als er iemand mee bezig gaat die minder handig is, haal je altijd de min (-) pool los en laat je de plus pool zitten.

Waarom?
Alles of veel onder de motorkap is van metaal/staal. In een auto is dat massa, gekoppeld aan de min (-) pool.
Als je de plus (+) pool los zou halen, en je laat die tegen een metaal onderdeel van de auto aankomen, is er gemiddeld genomen niet veel aan de hand - omdat de spanning eraf is. Maar, omdat je een powercap hebt, bestaat de kans dat daar nog energie in zit. Als je dan de + pool tegen een metalen onderdeel van de auto houd, heb je gegarandeerd vuurwerk met gevolgen die niet zo 1,2,3 zijn te overzien. Kortom: Altijd de min (-) pool loshalen.

(en om exact dezelfde reden, maar hier is de boel wel echt hot: als je startkabels aansluit om een auto te starten met een lege accu, eerst de + aansluiten aan beide kanten en als laatste de -, als de auto gestart is, haal je als eerste de - aan beide zijdes los, daarna de plus)

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 09-03-2012 20:54 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Helemaal gelijk met dat veiligheidsaspect, het zou mijn methode van werken ook zijn ook al ben ik sowieso al uiterst voorzichtig. Beetje vergeten om dit er nog aan toe te voegen, mede omdat ik er van uit ging dat mensen zoiets zelf ook kunnen bedenken en zich terdege bewust zijn van bepaalde gevaren. Niettemin bedankt voor de toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:04
Als je zeker wilt zijn dat in de toekomst je installatie de boel niet leeg trekt en daarnaast ook geen grote veranderingen wilt aanbrengen in het electrische gedeelte.
Plaats dan gewoon een 12v relais welke het gewenste vermogen kan schakelen. En laat deze alleen schakelen wanneer je het contact aan hebt staan. Je relais schakelt dus om via de geschakelde + en verbind zo je continu door naar je audio spul.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zet je multimeter op amperestand en zet hem tussen de min pool en de massakabel.
Wat meet je dan?

Kijk daarna of er veranderingen optreden als je 1 voor 1 componenten uit je installatie loshaalt.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meijuh
Dank voor de reacties. Ik ga de multimeter op amperestand zetten en tussen de min pool en massakabel plaatsen. Kijken wat voor stroom er loopt. Reden dat ik hier op dit forum vraag is, dat ik het voor een tijdje ook precies zo had gedaan, maar toen was direct mijn multimeter stuk. Mijn multimeter kan wel max. 10A meten. Maak je de multimeter stuk als je deze serie schakelt en een stroom > 10A probeert te meten? Of zou deze daarvoor afgezekerd moeten zijn?

@klaasbraam; wat jij aandracht lijkt me wel een mooie oplossing. Maar stel nu dat mijn condensator helemaal ontladen is, vervolgens de relais zo schakel dat de stroom loopt, trekt de condensator dan niet direct zoveel stroom dat de zekeringen er door gaan? Wat ik normaal altijd doe is een lampje in serie schakelen tussen de + pool van de accu en de + kabel naar de condensator. Alhoewel dit geen probleem moet opleveren als ik dagelijks met de auto rij, lijkt me. Waar zou ik zo'n relais kunnen bestellen? Zouden ze die (fatsoenlijke kwaliteit) ook bij de gemiddelde car-audio-tuning winkels hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik krijg het bijna stellige vermoeden dat bij die eerste poging de multimeter sneuvelde op de inschakelstroom van de dan nog lege condensator. Zo'n inschakelpiek komt dan overeen met een regelrechte kortsluiting. Heel kortstondig weliswaar, maar genoeg om behoorlijk schade aan te richten. De remedie hierop loste jezelf ook al op door er eerst een lampje tussen te zetten. Heel verstandig!

Welnu, sluit eerst door een extra snoertje de multimeter kort, wacht een paar seconden (langer hoeft niet, want de RC-tijd is maar gering) en verwijder dan dat snoertje. Wat je ook kan doen, en eigenlijk is dat nog veel eleganter, dat is in plaats van de meter kort te sluiten er tijdelijk dat lampje overheen te zetten. Bij contact maken flitst dan het lampje even op en dooft daarna snel, seintje dat alles nu klaar is om te meten.

Edit:
Zo'n relais moet zeker wel te koop zijn in wat je noemt "car-audio-tuning" winkels. Alleen één ding, met enkel dat relais los je het probleem dat je dan krijgt met steeds opnieuw die inschakelpiek niet op. Het wordt dan al gauw wat complexer door een tweetrapsschakeling o.i.d. Een drie-standen handschakelaartje (0-1-2) is dan aanmerkelijk simpeler.
Maar voer gewoon eerst die meting uit, voor je verdere stappen onderneemt.

Afgezien van dit alles, is zo'n enorme condensator echt nodig in die geluidsinstallatie? Die 2 farad is geen kleinigheid! Een auto-accu kan zelf ook kortstondig heel hoge stromen leveren, dus wat voegt die condensator als buffer dan nog toe? Toegegeven, ik weet wat er speelt met hoge pieken in de geluidsweergave, maar speelt dat echt een grote rol bij je?

[ Voor 31% gewijzigd door Techneut op 13-03-2012 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-06 18:32

remco_k

een cassettebandje was genoeg

We zijn een weekje verder, ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar de status. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkmot
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-05-2024
heb je de remote kabel van jou versterker wel op contact stroom aangesloten achter in jou radio? als het goed is de gele kabel.
mocht je hem hebben aangesloten op de rode achter jou radio dan blijft jou versterker aan staan en zo doende loopt jou accu leeg.
een powercap zou normaal geen stroom verbruiken zorgt er alleen voor dat de uitput constant is naar jou verstreker en zo dus de accu niet kapot trekt..

[ Voor 48% gewijzigd door sharkmot op 20-03-2012 22:32 ]

To Hard To Tweak

Pagina: 1