Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Korte omschrijving probleem
Sinds een paar dagen duurt het booten van mijn systeem ontzettend lang (variërend van 20 minuten tot een uur), maar als ik eenmaal in Windows zit loopt hij gewoon zoals het hoort. Tijdens het booten blijft hij bij élk scherm heel lang hangen, en bij het controleren van de hardware bij élk stukje dat 'ie moet controleren. Ook als ik de BIOS-settings wil wijzigen loopt alles ontzettend traag; het duurt soms een minuut of twee voordat de pc reageert op het indrukken van een knop. Het probleem is vrij spontaan begonnen. Ik had mijn systeem een aantal dagen achter elkaar aanstaan, toen ik hem vervolgens een nacht uit had staan en weer op wou starten duurde het ineens heel lang.

Mijn systeem:
Asrock 890 GX Extreme 3,
AMD Phenom II X6 1055T,
2x2GB Team Elite DDR3,
2x Sapphire Radeon HD5770 1GB,
Hitachi 500 GB HDD,
OCZ StealthXStream 700 watt voeding,
Windows 7 Pro OEM X64

Wat ik al geprobeerd heb:
Aanvankelijk hoopte ik dat het resetten van de moederbordsettings zou helpen, maar dit had geen effect. Vervolgens heb ik de bios geflasht naar de laatste versie (3.10), ook dit had geen effect. Vervolgens heb ik alle "overbodige" hardware losgekoppeld en het systeem gestart met enkel MOBO+CPU+RAM+GPU, ook dit duurde heel lang.

Ik hoop dat iemand een oplossing weet of me kan helpen met achterhalen wat het probleem veroorzaakt,

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:30

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Heb je wel eens getracht om met 1 geheugenplankje op te starten. Indien het probleem zich voordoet probeer, dan enkel het andere geheugenplankje.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk in je BIOS wat je boot priority is want als je eerst DVD-rom, Floppy, weet ik veel wat als eerst hebt staan en dan pas je HDD dan kan dit ook al seconden schelen

kijk dus in je BIOS of je HDD je eerste BOOT priority is !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:20
Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 13:09:
kijk in je BIOS wat je boot priority is want als je eerst DVD-rom, Floppy, weet ik veel wat als eerst hebt staan en dan pas je HDD dan kan dit ook al seconden schelen

kijk dus in je BIOS of je HDD je eerste BOOT priority is !!
Seconden ja. Hij heeft het over 20 minuten tot een uur.

Is het echt elk stukje dat zo lang duurt?
Heb je alles al aangedrukt?

[ Voor 8% gewijzigd door maartend op 07-03-2012 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of je USB apparaten ook onder ''overbodige hardware'' hebt gerekend, maar als je die er gewoon in hebt laten zitten is het zeker de moeite waard om zonder USB apparaten te testen.
maartend schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 13:12:
[...]

Seconden ja. Hij heeft het over 20 minuten tot een uur.
Het kan ook zijn dat dat gewoon heel veel tijd kost, bij een vriend van mij duurt het ook belachelijk lang als hij een CDtje in zijn CD-drive laat zitten tijdens het heropstarten bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh ik heb trouwens ook al een Memtest afgerond, deze leverde ook niks op.

Bootsequence is gewoon juist ingesteld, met de HDD op 1.

Ik heb ook elk onderdeel en kabeltje aangedrukt.

En ja, ik heb ook alle overbodige USB hardware losgekoppeld. Enkel het toetsenbord heb ik eraan gelaten.

Ik vermoed dat mijn MOBO gaar is, is er iets waarmee ik dit kan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xheroxkefx
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-03 15:56
Al geprobeerd de HDD even te testen? :)

Aangezien als er een aantal sectoren kapot zijn waar je bootsector in zit dat het MEGA lang kan duren?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
xheroxkefx schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 13:35:
Al geprobeerd de HDD even te testen? :)

Aangezien als er een aantal sectoren kapot zijn waar je bootsector in zit dat het MEGA lang kan duren?
Zou ik eventueel nog even kunnen doen, maar zou dat dan ook de boot beïnvloeden als de harde schijf niet is aangesloten? Want zelfs zonder een harde schijf die aangesloten is, is de boot ontzettend traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Hmm, heb je quick boot aanstaan???? Zo nee, zet die eens aan.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:35
Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 12:39:
Aanvankelijk hoopte ik dat het resetten van de moederbordsettings zou helpen, maar dit had geen effect.
Je bedoelt een CMOS clear? Zo niet, kan je dat nog eens proberen (staat vast in je moederbord handleiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Quick boot staat aan en ik bedoel idd een CMOS clear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:51

Fordox

00101010

zet al je marvell controllers en die troep uit, alleen chipset dingen/geluid aan houden.
scheelt af en toe ook enkele minuten, als je hardeschijf dan niet meer werkt, plug hem dan simpel in een ander gekleurde sata poort ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

20 minuten tot een uur om te booten??? 7(8)7 8)7
Is er dan echt niet mis met je moederbord???? Dat moet dan haast wel? Geen disc in je DVD stations die die allemaal leest???

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-08 15:00
Loopt de systeem klok in windows ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Marvell controllers? Die zet ik gewoon uit in de BIOS neem ik aan?

De systeem klok liep vanmorgen toevallig twee uur achter! Maar kan dat niet komen door een CMOS clear?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Laatst online: 23-08 15:00
Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 15:39:
Marvell controllers? Die zet ik gewoon uit in de BIOS neem ik aan?

De systeem klok liep vanmorgen toevallig twee uur achter! Maar kan dat niet komen door een CMOS clear?
Dat kan komen door de CMOS clear, ja. Ik bedoel echt dat je na een uur windows gebruik ziet dat de tijd niet meer gelijk loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

in dat geval is het bios batterij vervangen. deze is dan leeg/dood, vervangen kan geen kwaad. een euro bij de lokale pc boer.
marvell controllers e.d. kun je allemaal idd uitzetten in de bios.

[ Voor 21% gewijzigd door Fordox op 07-03-2012 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Probeer eens een PS/2 toetsenbord, zodat je helemaal geen USB spullen er meer aan hebt, klinkt net zoals USB vertraging bij booten, maar dan erger. Wellicht dat je toetsenbord roet in het eten gooit.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Binnen Windows blijft de tijd gewoon correct lopen. De ander suggesties zal ik in ieder geval eens uitproberen als ik mijn pc weer afsluit. Voorlopig lijkt het me handig om hem zo lang mogelijk aan te houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, nu beginnen ook een aantal programma's kuren te vertonen. De berichten van Skype staan in willekeurige volgorde (of ondersteboven, dus nieuwe berichten boven, oude berichten onder), systeemvak is verneukt (zie screenshot) en Google Chrome zit constant te zeuren over veiligheidscertificaten. Wellicht is het probleem toch wat hardnekkiger.

Meerrrrrrrr:
1)Adblock werkt niet meer
2)Last.FM werkt nu ook niet meer. Ik kan last.fm openen, hij trackt ook welke nummers is draai en geeft ook aan te scrobblen, maar doet dat dus niet.
3) En hier een voorbeeld van wat ik bedoel met Chrome en veiligheidscertificaten.

Ik vrees dat mijn PC langzaam aan het overlijden is.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2012 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zou eens gaan proberen met een andere voeding want door voedingsproblemen kan je ook zulk soort rare dingen krijgen als heel traag booten, of allerlei vage foutmeldingen in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 21:02

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 00:35:
3) En hier een voorbeeld van wat ik bedoel met Chrome en veiligheidscertificaten.

Ik vrees dat mijn PC langzaam aan het overlijden is.
Je geeft een printscreen op 08-03-2012 alleen de printscreen geeft 07-12-2011 aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
caanova1984 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 03:21:
[...]

Je geeft een printscreen op 08-03-2012 alleen de printscreen geeft 07-12-2011 aan :)
Ja, de datum/tijd instellingen zijn dus gaar door de Clear CMOS.

Een andere voeding heb ik helaas niet zomaar bij de hand, wellicht dat ik dit weekend iets van iemand kan lenen.

Verder draait de CPU koeler, maar ik kan hem op zich wel even opnieuw vastzetten bij de volgende boot.

Ik heb voor de zekerheid ook nog maar eens Crystal Diskinfo gedraaid, geen fouten gevonden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Volgens mij wil je moederbord een enkele reis naar de eeuwige jachtvelden. Ik zou als ik jouw was eens uitkijken naar een ander moederbord. :z

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

perfect gezegd met je eerste zin :)
die vervangen dus en wens hem succes met de jacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 11:59

SilentStorm

z.o.z

ts geeft aan dat 'controleren hardware' lang duurt. Dat sluit alle os-specifieke dingen uit. (@linux distro proberen). Achterlopende tijd lijkt me symptoom, geen oorzaak.

Het feit dat het gebeurde zonder directe aanleiding sluit frivoliteiten als bootvolgorde ook uit. Ts heeft zelf geheugen al getest.

Harde schijf wordt gezocht tijdens booten, maar pas voor het eerst aangesproken na de POST. Er zit een timeout op het proberen te communiceren met de hdd, die ruim lager is dan 20 minuten. Bootsector checken heeft dus geen zin.

Ik blijf zitten met de core hardware. Dus een kapot moederbord (onderdeel) of een ander onderdeel dat anders reageert dan je moederbord verwacht en daardoor het moederbord 'van streek brengt' bij het opstarten. Aangezien je de rest al hebt uitgesloten, blijft wat mij betreft enkel over: cpu, voeding en (onderdeel van) moederbord. (een kapot usb keyboard veroorzaakt geen lag tijdens het hele opstartproces, dus dat is het ook niet).

Je zou deze dingen nog kunnen checken (voor de meeste met best lage slagingskans, maar beter dan niets)
* [stroom, controle] in de bios: check de temperatuur en voltages op je moederbord
* [stroom] computer aan geaard stopcontact hangen
* [stroom] check voor kortsluiting ergens in je kast, bv kapotte usb.

* [moederbord] zet alle onderdelen/controllers van het moederbord op disabled, die je niet gebruikt
* [moederbord] doe een visuele inspectie, zijn er gesprongen elco's?
* [moederbord] computerwinkels met reparatie afdelingen hebben soms een of ander device waarmee een moederbord kan worden doorgemeten. Je kunt 'm daar eens langsbrengen.

* [cpu] klok 'm terug naar minimale snelheden.

Localhost is where the heart is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-08 13:25
Ik denk dat het de hardeschijf is. Hij krijgt ook andere software problemen.Backup je belangrijke bestanden naar iets anders en controleer in windows je schijf fouten en bad sectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Iamzero456 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 16:40:
Ik denk dat het de hardeschijf is. Hij krijgt ook andere software problemen.Backup je belangrijke bestanden naar iets anders en controleer in windows je schijf fouten en bad sectors.
helaas, dit klopt niet.
als de pc moeite heeft met booten, kan het niet aan de hardeschijf liggen als je deze wel goed hoort opspinnen. dan hoort hij in de bios een error te geven, en windows boot wel normaal.

ik zet mijn geld op het moederbord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 12:13
Iamzero456 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 16:40:
Een kapotte harde schijf alleen zorgt niet voor een boottijd van 20 minuten tot een uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 10:03
jawel hoor, mijn HDD spinde elke keer op en viel weer uit(etc, etc) en booten duurde zeeeer lang(half uur zeker), ook vage foutmeldingen van programma's.
Bleek het kabeltje van de HDD niet goed vast te zitten op het moederbord, dus het kan wel.
Is je kast open geweest? Kijk eens je stekkertjes na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-09 23:02
De meeste neigen naar het moederbord na mijn mening zijn er een aantal dingen die je zou kunnen proberen los van wat anderen zeggen.
1 voer chksdk /r uit (lost de gekste problemen op)
2 controleer de status van de hd met HDtune en dan health tab
3 controleer de drivers dvm start --> run --> verifier en dan checken
4 controleer bij apparabeheer of er geen verborgen en onjuist werkende apparaten zijn
5 probeer het een met een andere hd en installeer hier alleen windows + basissoftware op

is het probleem er dan nog dan heb je softwarematige problemen en de HD uitgesloten en moet het gezien de andere gedane testen hardware zijn en dan waarschijnlijk het moederbord.

Natuurlijk horen we de oplossing graag :) als deze gevonden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb vandaag dus weer eens de tijd genomen om mijn computer open te halen. Ik was van plan om te alles nog één keer goed aan te drukken en het moederbord te inspecteren op zichtbare beschadigingen en anders gewoon een nieuwe te kopen. Toen bleek ik elke keer door mijn kabelrotzooi één stekkertje over het hoofd te hebben gezien. deze zat namelijk compleet scheef over de pinnetjes (en veroorzaakte vermoedelijk kortsluiting?). Toen ik deze rechtdrukte en de computer opstartte was de boot weer binnen enkele seconden gefixt. Ik weet niet of dit de oplossing voor mijn probleem is geweest of het feit dat mijn computer een halve week uit heeft gestaan. Voorlopig doet hij het in ieder geval, en ik meld mij wel als de problemen weer de kop opsteken. In ieder geval bedankt voor al jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het enige probleem is nu nog dat mijn computer eruit klapt met een voelbare schok zodra ik mijn hoofdtelefoon aansluit op de aansluiting in het frontpaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 16:25:
Het enige probleem is nu nog dat mijn computer eruit klapt met een voelbare schok zodra ik mijn hoofdtelefoon aansluit op de aansluiting in het frontpaneel.
Aardingsprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof dat ik op mijn studentenkamer geen geaarde stopcontacten heb. Zijn er andere manieren om dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 01:05:
[...]

Ik geloof dat ik op mijn studentenkamer geen geaarde stopcontacten heb. Zijn er andere manieren om dit op te lossen?
Op zijn grofst?
Draadje van chasis naar cv-leiding. Maar wel op eigen risico.
Pagina: 1