Klein bedrijf netwerk opslag

Pagina: 1
Acties:

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-01 16:10
Beste Tweakers,

Sinds een paar maanden ben ik van baan veranderd en in gestapt in een klein bedrijfje.

Op dit moment staan al onze bestanden bij een extern bedrijf of de server. Als we bij deze bestanden willen moeten we via een extern bureaublad verbinding maken. Dit werkt erg omslachtig en traag en is duur.

Daarom zou ik graag over willen naar een eigen netwerk opslag voor onze bestanden. Thuis heb ik een eenvoudige NAS (Lacie network space 2) draaien en dit werkt erg prettig.

Daarom zit ik er aan te denken op kantoor een NAS te installeren waarop wij al onze bestanden kunnen hosten zodat iedereen hier snel en makkelijk bij kan. Als backup zou ik graag thuis een zelfde NAS neer zetten om 's nachts backups van de kantoor NAS te maken. (Ik wil de twee NAS systemen fysiek op verschillende plaatsen hebben ivm. brandrisico ed.)

Omdat ik niet veel meer ervaring heb dan het installeren van mijn eigen NAS heb ik de volgende vragen:

1) Is het mogelijk om via internet back-ups te draaien van de kantoor NAS naar de thuis NAS?
2) Is het mogelijk ook van buiten kantoor de NAS als netwerkschijf te zien (via internet) zonder steeds omslachtig in te moeten loggen? (1 keer instellen is geen probleem, maar daarna wil ik gewoon de map kunnen openen).
3) Zijn er goede argumenten om dit plan NIET uit te gaan voeren?

Van punten 1 en 2 ben ik redelijk overtuigd dat dit moet kunnen, hier heb ik nog niet veel onderzoek naar gedaan. Belangrijkste is eigenlijk vraag drie. Als mijn plan jullie reeel lijkt ga ik daarna verder uit zoeken hoe of wat. Eventuele tips of aanbevelingen zijn natuurlijk al wel welkom.

Alvast bedankt.

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Heel kort:

1) Moet wel kunnen met iets als rsync.
2) Als je WebDAV gebruikt op je NAS/server kun je voor elke medewerker netjes een account maken en hoeft iedereen maar 1 keer per dag in te loggen.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-02 15:37

Releases

Ja maar!

3) Zijn er goede argumenten om dit plan NIET uit te gaan voeren?

Wat is je verdere kennis van deze producten en manier van instellen? Als je niet precies weet hoe bepaalde zaken vraag ik me af of je dat wel wil doen, aangezien je behoorlijk veel hooi op je vork neemt als je geen idee hebt waar het over gaat of hoe iets werkt.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 15:44
Wat je omschrijft kan met Dropbox achtige oplossingen sowieso. Ook een netwerkschijf zal werken. Waar je even goed op moet letten is wat de kosten zijn als je down gaat. Een back-up is leuk maar de restore + alternatieve hardware moet je dan wel binnen redelijke termijn kunnen herstellen. Anders lijkt dit kosten besparen maar gaat het simpelweg meer kosten.

• jongf7
Bedankt voor jullie reacties.

Misschien nog wat handige verdere informatie:
Het bedrijf is op dit moment <10 personen waarvan er maximaal 1 a 2 vanaf buitenaf zouden moeten inloggen.
Wanneer het netwerk niet beschikbaar is zal dit vrijwel geen gevolgen hebben, er kan altijd wel lokaal door worden gewerkt.

Wat betreft het inloggen van buitenaf. Jullie noemen WebDAV en Dropbox, ik ga dit zo even na zoeken.
Maar is er geen mogelijkheid de schijf altijd als externe schijf te zien zonder andere programma's?
Bijvoorbeeld door hem als FTP locatie toe te voegen of via DNS? (ik ken de termen, maar niet goed genoeg hoe het precies werkt zoals je ziet.)

Voor wat betreft het hooi op mijn vork halen.
Hier ben ik niet erg bang voor. Ik kan hier wel 1 a 2 dagen goed voor gaan zitten als we hiermee door gaan en dan ben ik er van overtuigd dat ik er wel uit kom.

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-02 15:37

Releases

Ja maar!

Hou je rekening met de internet connectie tussen jou thuisfront en kantoor? Ivm met de tijd dat het kost om de backup over te pompen naar jou NAS thuis.

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-02 10:19

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Releases schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 12:38:
Hou je rekening met de internet connectie tussen jou thuisfront en kantoor? Ivm met de tijd dat het kost om de backup over te pompen naar jou NAS thuis.
En natuurlijk het feit dat je dus ook thuis verantwoordelijk bent voor de backup. kan je beter bij de baas thuis neerzetten :) (tip: maak een backupplan)

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-02 22:52
Dan kan je beter denken aan KPN backup online ? Ik zou de data van het bedrijf waar ik werk nooit thuis willen hebben. Stel dat er ingebroken wordt en de nas nemen ze mee. Dan heb je wel een probleem.

• TOYS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-02 22:08

TOYS

Zeg ik nie!!

Ik heb zelf een Lacie 2 big network nas en een synology... Ik weet niet hoe het met jou Lacie zit maar die van mij is een drama en erg omslachtig..... Als ik naar de synology kijk zijn de mogelijkheden veel groter, en ook gebruiksvriendelijker... ik wil nu niet meer anders dan de synology.

Wellicht iets om in overweging te nemen.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• jongf7
Ik wil voor het bedrijf in ieder geval geen lacie networkspace nemen maar iets professioneler.

Als ik thuis de backup neer zet heb ik een goed excuus om het bedrijf te laten betalen voor sneller internet en een nieuwe NAS voor thuis (2 schijven backup, 1 prive?) en kan de lacie er helemaal uit.

Ik ga eens kijken naar KPN backup online.

-- Edit: --

Dat KPN backup online klinkt erg goed, jammer van mijn thuis NAS/hogere internet snelheid :9

[ Voor 13% gewijzigd door jongf7 op 07-03-2012 13:17 ]

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-02 23:59

allure

Titaan fase 2/3

Qnap heeft hier zeker mooie oplossing voor.
Ik repliceer mijn bestanden ook naar een externe locatie via internet. (VPN)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:58
Ben je ook de systeembeheerder? Er is blijkbaar gekozen voor een hosted terminal server, op kantoor thin clients (of fat clients, maar dan ben je een deel van de winst al weer kwijt) en alle beheer wordt centraal gedaan, je kunt vanaf de hele wereld werken als je dat wilt, de systeembeheerder hoeft maar één systeem te onderhouden, omdat het hosted zit heb je alle zorgen qua afschrijvingen op hard-/software, beschikbaarheid etc uitbesteed etc.

Als je op kantoor toch fat clients (lees: PC's) hebt dan kun je met een NAS werken, als je echter een boekhoudpakket of net wat hebt heb je mogelijk toch een server nodig.

Als dat allemaal niet speelt, goed is overwogen en je voor een dubbele NAS-opstelling gaat dan zijn de dingen die je wilt zeker mogelijk

Ik ben zelf vooral bekend met QNAP; hierop kun je een VPN endpoint maken voor de mensen die van buitenaf willen verbinden, en je kunt instellen dat hij zichzelf synct met een andere QNAP (en dat kan probleemloos over internet). Die VPN is wel met een achteraf geïnstalleerd pakketje; je kunt ook kijken naar een router die als VPN endpoint kan dienen. Zelf gebruiken we daar altijd een Alix board met pfSense voor, maar een Draytek (of zo) moet dat ook wel kunnen.

Wel is een backup iets anders dan een sync, met die sync kun je bij disaster recovery wel uit de voeten; je rijdt naar huis (of ergens anders), sleept het ding naar kantoor en je kunt verder. Als iemand echter 2 weken geleden een bestandje verwijderd heeft dan heb je niks aan een (dagelijkse) sync; daarvoor mis je de retentie die een echte backup wel heeft :)

Ook moet je kijken of een NAS goed genoeg performt voor je wensen; als die 10 mensen ieder 5 Word- of Excelbestanden per dag bewerken dan valt het allemaal wel mee, zitten ze de hele dag te programmeren, video of foto's te bewerken etc dan vraagt het iets meer van je NAS en wil je misschien iets met meer cache.

Ik zou (als het daar uiteindelijk op neerkomt, en ook omdat we @ work goed bekend zijn met die apparaen) een pfSense-appliance kopen en 2x een QNAP uit de x39 of x59-reeks, de router voor de VPN (en de op ip-basis beveiligde port forward voor je thuislocatie) en de QNAPs voor je data. Wel zou ik een QNAP kopen met minimaal 2 schijven zodat je gewoon door kunt werken als er één schijf stuk is.

Wel even op de HCL van QNAP kijken (ze zijn de site aan het vernieuwen of zo, bagger... Kan hem nu even niet linken) want niet alle schijven worden zomaar ondersteund.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Kijk, als je een externe NAS neemt zet hem dan bij de baas thuis neer. En koop een brandkast, zet de NAS daarin, boor wat gaatjes en dicht het met brandvrije kabelinvoer af. Zo kan het huis niet in de fik gaan als de NAS een keer gaat fikken (kan een keer gebeuren), en nu kan ook de NAS niet affikken als het huis van de baas affikt.

Eerst maak jij een "full backup" op kantoor. Dus al je bestanden die op het kantoor NAS staan laat je een keer backuppen terwijl je de "huisNAS" meeneemt naar kantoor. Is lekker snel, meestal binnen een uur of twee is het klaar.

Daarna zet je dat ding in de kluis van de baas thuis, en ga je "incremental" bakcups maken. Hierbij worden alleen bestanden over het internet gestuurd die veranderd zijn. Dan blijft het klein.
Je moet wel de gewoonte hebben om 1 keer per maand weer een full backup te maken en de oude verwijderen.
En de internet snelheid: Als je naar het huis van de baas gaat backuppen, dan is dat voor hem "download", en dat is bijna altijd sneller dan upload.

• jongf7
Weer bedankt voor alle reacties!

Paul, we zitten met fat clients (enorm dik, we hebben zelf office en op de externe server bijvoorbeeld. Eigenlijk wordt de externe server alleen gebruikt voor de opslag op dit moment omdat we verder alles ook zelf op kantoor hebben. Zoals ik al zei, enorm in efficiënt).

Na al jullie reacties denk ik dat ik er gewoon voor moet gaan, dus ik ga een plannetje opstellen.
Ik neig nu toch naar 1 NAS op kantoor (ik ga de Qnas bekijken als die site weer een beetje mee werkt) en KPN backup. Dus geen tweede NAS bij mij / baas.

Ik ben nog wel tegen een nieuwe vraag aan gelopen. We hebben nu internet via KPN en dat wil men graag zo houden. Het maximale abonnement dat daar wordt aangeboden is 40 down 4 up.
Gaat die 4mbit een bottelnek zijn voor thuis werken?

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:29
De nieuwe synology software ondersteunt Cloud Station, dan heb je lokaal een map die automatisch synct met de synology: http://www.synology.com/d...oud_services.php?lang=nld

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik zou eerder voor Synology NAS gaan. Kun je ook remote beheren.

Maar een aparte (virtuele) Samba server voor opslag met backupvoorziening denk ik dat ook al zeer geschikt is.

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:58
Je geeft al aan dat er maar één of twee mensen thuiswerken, dat kan op een halve mbit al :)

Bij Online Backup gaat je data ook over die upload (maar meestal schedule je dat 's nachts), de eerste upload kan erg lang duren :) Ook moet die backupsoftware ergens op draaien, je moet dus de PC aan laten staan waarop je die backupsoftware installeert :)

KPN (en een aantal anderen) gebruiken onder water Ahsay OBM (client) / OBS (server) en dat is niet te installeren op een NAS helaas.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Netgear ReadyNas Pro is ook goede (en snelle) NAS. Deze heeft zijn eigen backup dienst (in de cloud). Alleen stat dat weer in America, dus de NSA, CIA, FBI etc... kunnen gewoon meekijken met de financiele rapport, klanten contacten etc....

Dus de NAS kan uit zichzelf (zelfs real time) uploaden naar de cloud.

Hoef je ook geen PC aan hebben staan, de NAS is bereikbaar van buiten, met kan met VPN inloggen op de NAS en zo bij bestanden komen, remote beheer, mensen toevoegen-verwijderen etc... Draait op Linux, maar is volledig grafisch via een webbrowser te beheren (dus geen Linux kennis nodig).

Is niet de goedkoopste, maar wel HEEL snel. En... hij heeft twee LAN aansluitingen. Dus je kan echt twee fysieke netwerken met elkaar koppelen.
Uitbreiden met externe USB schijven is onbeperkt.
Pagina: 1