water cooling naar c.v. ketel

Pagina: 1
Acties:

• darkmagic
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-01 23:08
beste gezellige leuk tweakers

misschien klinkt dit heel dom of juist geniaal maar is het mogelijk om van een water coolings set het water door te laten lopen naar de douche b.v. dus dan functioneert je pc als een c.v ketel. zoja, is dat duur(uitgezonderd de aanleg van aparte leidingen)

virus problemen? ga over op linux!

• V-Power
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-11-2025
Hoe warm zet jij normaal je douche en hoeveel liter per minuut verbruik je :)
Volgens mij ga je die capaciteit niet redden met een WC setje

• darkmagic
en voor een warme kraan?

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Tuurlijk is dit mogelijk. De vraag moet zijn of het nut heeft en of het praktisch is.
Je PC verwarmt het water niet genoeg en je hele waterkoeling gaat oxideren doordat je normaal water gebruikt.
Ook zit er niet genoeg druk achter een normale leiding om fatsoenlijk een computer te koelen.

www.ping-win.nl

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Kraanwater is al gauw 55c, voordat je met je leidingen bij je kraan aangekomen bent, is er van dat beetje warme water uit je pc niets meer over.

Te hoog gegrepen denk ik :)

Daarnaast kom je gewoon druk te kort uit je wc pompje om het fatsoenlijk te transporteren.
Dat worden wat druppeltjes die per ongeluk uit de kraan vallen ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Banshee op 07-03-2012 09:18 ]

• darkmagic
ik denk dat het meer een leuke gedachte is dan werkelijk mogelijk :P

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-01 21:32
kan je dan niet alleen de pc opzetten als je degelijk water gebruikt :-)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je kunt natuurlijk wel een groot reservoir met je PC opwarmen en dan als je douchet het koude leidingwater door een warmtewisselaar over je reservoir laten lopen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

probleem:
er zit heerlijk veel kalk in je cv water dat je niet in je waterloop wilt hebben.

verder is het mogelijk, maar het water word zelf niet veel warmer dan 30 graden. en als je even douchet is je reservoir van de pc zo leeg. en dan pomp je lekker cv water door vanauit de ketel, dat al lekker warm is dus je krijgt warm water in je loop. ook niet echt leuk.

[ Voor 22% gewijzigd door Fordox op 07-03-2012 14:14 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-01 11:32

faust2016

You yes have my shirt

Ik zie het al helemaal voor me. 'Schat, zet je even Prime + Furmark aan? Ik wil zo douchen :+ '

Om de al eerder genoemde redenen is het inderdaad niet echt haalbaar, maar het is altijd leuk om een beetje te speculeren.
Wat je natuurlijk ook kan doen is je radiator strategisch plaatsen (buiten je kast) en zo als mini-verwarming gebruiken. Als je een klein kamertje hebt kan dat best schelen :p.

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Hehe ... :)

Iedereen zegt wel nee, maar waarom niet dan?

Een beetje CV ketel al eens bekeken? Zo'n ding is zomaar 18 Kw, voor een beetje grote gezinswoning zit je al snel op 24 Kw.

Jou complete pc verstookt waarschijnlijk nog geen 500 watt totaal.

Daarom dus :).

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-01 08:37

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Nog geen 500 watt, en al zeker geen 500 watt aan warmte.

Het kalkprobleem zou je nog kunnen oplossen door een gescheiden circuit te behouden. Maar dan heb je nog als probleem dat je nog eens extra met brugverliezen zit.

Leuk in theorie, mss kan je er een LEGO-douche mee maken...

• Fordox

Fordox

00101010

hm misschien kan het wel als je veel heethoofd pentium 4 cpus kan pakken en allemaal in dezelfde loop hangt :P kan wel eens als verwarming werken idd maar veel meer ook niet.

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Het omgekeerde is eigenlijk ook een stuk interessanter. Koud water uit de kraan door je loop sturen ipv water dat op kamertemperatuur is en daarna alleen maar verder opwarmt.

Ik bedoel, je hebt meer dan genoeg druk/flow uit de kraan, en het enige nadeel is dan dat je water dus niet 'schoon' is. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het schadelijk is voor je blokken om er een uurtje kraanwater doorheen te laten als je ze daarna weer goed afspoelt met demiwater.

Of heb ik dat verkeerd?

• Fordox

Fordox

00101010

misschien een filter ertussen. maar ik weet niet hoe zon filter werkt, en of je de druk dan nog wel hebt.
het valt te proberen denk ik, zou leuk zijn, behalve voor je waterrekening als je de kraan 1 á 2 uur vol aan zet om te primen en weet ik veel wat nog meer.

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Voor degen die zich geroepen voelt dit te proberen: Je moet je kraan dan sowieso niet vol open zetten. Die druk de meeste blokken niet aan. De waterrekening zal wel meevallen lijkt me. Je gebruikt de koude kraan (en zet deze dus niet helemáál open). Zal dus niet erger zijn dan een keer het bad vol laten lopen of een half uur douchen oid :p.

En in vergelijking met een waterchiller zal het helemaal meevallen.
Je kan natuurlijk ook een airco voor je rad plaatsen, maar koud water lijkt me effectiever.

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Ik heb ook al eens zitten spelen met een vergelijkbaar idee. Echter niet het douchewater door je WC set, maar een gesloten systeem waarbij je bijvoorbeeld een zonneboiler gebruikt met een radiator er in voor je WC set.

Na douchen zal dat water volledig koud zijn (leiding water), dus je krijgt voldoende koeling. Elk beetje energie dat je gesloten systeem afgeeft aan het water in de opslagtank, is energie dat je PC kwijt is, en je CV later minder hoeft bij te stoken. Lijkt me prachtig, maar je zult wel aardig wat pompjes, leidingen, opslag tank, etc moeten aanschaffen.

Je zult er geen geld door besparen, in elk geval :)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

ja.. behalve dat je de pc liefst niet op 80+ graden wilt laten draaien, en je de zonneboiler liefst wel zo heet mogenlijk stookt. ;) zonder warmtepomp (waterchiller dus, en die vreten stroom) gaat dat gewoon niet.

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 17:00
Lees ook dit even door Pc warmte aansluiten op je CV

• Fordox

Fordox

00101010

wat me ook wel leuk lijkt, is om een verwarming te ontkoppelen van de cv en die te gebruiken als radiator voor je pc vloeistof. kost wat liters, maar dan heb je ook een koeloppervlak van 3/4 vierkante meter :+

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-01 14:14

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Maar, hoe koel je die radiator dan weer.

Heb ze wel gezien met complete autorads met auto fan en al maar k.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Zarrack
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-04-2023
koelkast eromheen bouwen:P

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12-2025

MikeVM

- Baloo -

Fordox schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 14:46:
misschien een filter ertussen. maar ik weet niet hoe zon filter werkt, en of je de druk dan nog wel hebt.
het valt te proberen denk ik, zou leuk zijn, behalve voor je waterrekening als je de kraan 1 á 2 uur vol aan zet om te primen en weet ik veel wat nog meer.
2 gescheiden loops...

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Rye schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 09:12:
Ook zit er niet genoeg druk achter een normale leiding om fatsoenlijk een computer te koelen.
Druk op waterleiding is meestal 4 bar ongeveer.
Druk op cv leiding ca.2 bar
Druk op PC waterkoeling: net iets meer dan 0 bar.
De druk kan zelfs te hoog zijn voor een waterkoeling setje.
InflatableMouse schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 14:34:
Een beetje CV ketel al eens bekeken? Zo'n ding is zomaar 18 Kw, voor een beetje grote gezinswoning zit je al snel op 24 Kw.
Ja maar de CV staat nooit de hele dag voluit te branden, je PC wel en misschien heeft een tweaker wel meer dan 1 PC?
faust2016 schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 14:41:
Het omgekeerde is eigenlijk ook een stuk interessanter. Koud water uit de kraan door je loop sturen ipv water dat op kamertemperatuur is en daarna alleen maar verder opwarmt.

Ik bedoel, je hebt meer dan genoeg druk/flow uit de kraan, en het enige nadeel is dan dat je water dus niet 'schoon' is. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het schadelijk is voor je blokken om er een uurtje kraanwater doorheen te laten als je ze daarna weer goed afspoelt met demiwater.

Of heb ik dat verkeerd?
Ja, koud water uit de grond door je waterkoeling = condens in je PC = :'(
Juup schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 13:37:
Je kunt natuurlijk wel een groot reservoir met je PC opwarmen en dan als je douchet het koude leidingwater door een warmtewisselaar over je reservoir laten lopen.
Ja dat is de enige juiste methode denk ik. Zo zorg je dat steeds hetzelfde water door je PC loopt en een boiler heeft intern al een magnesiumanode om oxidatie van de rest te voorkomen.
Bovendien moet je wel heel lang onder de douche staan voordat het water in de boiler zo koud wordt dat je condens in je PC krijgt. Om dat te voorkomen kun je ook nog weer het afvoer water door een douche-pijp warmtewisselaar leiden.

• Ploink
Fordox schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 18:14:
wat me ook wel leuk lijkt, is om een verwarming te ontkoppelen van de cv en die te gebruiken als radiator voor je pc vloeistof. kost wat liters, maar dan heb je ook een koeloppervlak van 3/4 vierkante meter :+
Zoiets?
HolyWarming: datacenter moet kathedraal verwarmen

• Fordox

Fordox

00101010

Een peltier element erop zetten :) die kunnen best warm zijn voor je water en de.processor heerlijk koud houden.
De condens is wel minimqql bij kraanwater. Desnoods zet je hem iets warmer, iets lager dan omgeving kan net maar als je het over 10 graden hebt, word het idd wel een probleem.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Battle Bunny schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 15:01:
Ik heb ook al eens zitten spelen met een vergelijkbaar idee. Echter niet het douchewater door je WC set, maar een gesloten systeem waarbij je bijvoorbeeld een zonneboiler gebruikt met een radiator er in voor je WC set.

Na douchen zal dat water volledig koud zijn (leiding water), dus je krijgt voldoende koeling. Elk beetje energie dat je gesloten systeem afgeeft aan het water in de opslagtank, is energie dat je PC kwijt is, en je CV later minder hoeft bij te stoken. Lijkt me prachtig, maar je zult wel aardig wat pompjes, leidingen, opslag tank, etc moeten aanschaffen.

Je zult er geen geld door besparen, in elk geval :)
Ja, maar zodra je zonneboiler in de zon staat wordt je loop weer heet en zul je de loop die kant op moeten afsluiten (of pomp uit).

Nee, wil je je huis mee laten spelen met je WC set... moet je naar de WC: in het toiletreservoir kan je met relatief gemak een 12 of 24cm radiator hangen. Dat koelt passief voldoende (kraanwater in de winter is < 10°C, in de zomer <20°C. Als je PC druk bezig is ben je thuis (want anders staat ie uit toch?) en iedere keer als je doortrekt is het opgewarmde water weg en verwarmt je PC het reservoir weer. Woon je met meer mensen in een huis, heb je een nog koelere pc :)

Nut? Tja, het is stil, en meeste WC's hebben geen verwarming dus kunnen in sommige huizen flink koud zijn. Maar.. als je WC niet toevallig aan de andere kant van de muur staat zou ik er niet aan gaan beginnen.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Ploink
Fordox schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 00:23:
Een peltier element erop zetten :) die kunnen best warm zijn voor je water en de.processor heerlijk koud houden.
Defeats the purpose.
Een peltier produceert twee keer zoveel warmte als deze koelt en gebruikt dus minimaal evenveel energie als de cpu.

• Fordox

Fordox

00101010

Die trekt temperatuur weg uit je processor dmv elektriciteit, en stuurt het ergens anders heen. Naar je cv loop dus die lekker verwarmt wordt hierdoor.
Ideaal toch? Heb je ook 2 gescheiden loops.

• Ploink
En wat is daar het doel van? Je gaat een hoop extra energie gebruiken om alleen maar warmte te verplaatsen.
Elektrisch verwarmen is 5x zo duur als verwarmen op gas dus ik zie het voordeel niet.

• Fordox

Fordox

00101010

het is niet elektrisch verwarmen. het is warmte verplaatsing, dus het is geen elektrisch warmte element.
geen idee hoe rendabel het is, maar je krijgt je water wel warm en je processor heel koud :)
(zelfde manier hoe een koelkast werkt. die rad erachter kan ook lekker douchewater warm zijn, en de koelkast zelf lekker koud. en ik durf wel te wedden dan een elektrisch koelkast zuiniger is dan een variant op gas)

[ Voor 36% gewijzigd door Fordox op 11-03-2012 11:42 ]

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:48
Zowel de Q als de Delta_T lijken me hiervoor veel te laag, maar je kunt eens een sommetje gaan maken (thermodynamica).

PVO

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
InflatableMouse schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 14:34:
Erm... veel pc's staan continu aan.
Een 24kW CV ketel gaat tijdens het douchen maar op 2kW ofzo branden.
Per etmaal (zeg 100W continu) kun je dan:

Warmte per etmaal: 100W * 24h = 2.4 kWh
Stel je douchet met 2.4kW dan kun je dus ongeveer een uur per etmaal douchen.

Het is wel erg lastig om zoveel laagwaardige warmte in een vat met water op te slaan. (dat wordt een heel groot vat met water).

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Pagina: 1