Highlighten van dubble waardes

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siyara
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-07 16:19
De volgende issue.

Ik heb een tabel met de volgende informatie:
Personeelsnummer
Jaar
Waarde die voor een bepaald jaar aanwezig is (bijvoorbeeld salaris)

Als er voor een persoon meerdere jaren zijn, dan herhaalt de regel zich, maar dan met een andere waarde voor jaar en voor het tweede veld. Een voorbeeld is

123 | 2008 | 12354,00
123 | 2009 | 12378,00

Nu kan het ook voorkomen dat er iemand dubbele waardes voor een bepaald jaar heeft, bijvoorbeeld

123 | 2008 | 12354,00
123 | 2008 | 12378,00

En nu moet ik een manier vinden om de dubbele entries op de één of andere manier te highlighten, dat hij dus kijkt naar het personeelsnummer, en ziet dat er 2x 2008 voorkomt en dat highlight. Ik heb Access en Excel tot mijn beschikking, maar ik weet niet zeker wat het beste te gebruiken. Heb ook al uitgebreid gegoogled, maar daar kwam ik ook niet echt verder mee.

Enige hulp zou zeer gewaardeerd worden, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Acces is toch gegeschikt voor zulke gegevens, die je kan je sorteren op maand jaar enzovoort enzovoort.
Er bestaan zelfs mogelijkheden tot Filters

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siyara
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-07 16:19
Snap ik, ik kan ook best een filter bouwen in Access, maar het personeelsnummer is bijvoorbeeld geen unieke waarde per regel, ik zal dan waarschijnlijk een query moeten bouwen, maar zelfs daar kan ik niet helemaal de logica bedenken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een paar topics lager in ditzelfde subforum wordt een oplossing besproken :)
psvjw schreef op maandag 05 maart 2012 @ 15:58:
Begin eens om in beide bestanden één uniek record te maken, dus bijvoorbeeld in cel G2 van het bovenste bestand (even nieuwe kolom tussenvoegen):

=B2 & "-" & C2 & "-" D2 & "-" & F2
Dat in een hulpkolom en dan is het "simpelweg" de dubbelen aanduiden. Dat kan met de bekende ontdubbelmethoden zoals met de hand, door te sorteren en vergelijken met de vorige, etc. Ook heeft ASAP utilities er een standaardfunctie voor.

Of natuurlijk: voorwaardelijke opmaak met voorwaarde =COUNTIF($A$1:$A$100,A1)>1 (bron: [google=excel highlight duplicates] => http://www.ozgrid.com/Excel/highlight-duplicates.htm)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Staat het in access of excel? In Excel kun je met voorwaardelijke opmaak en countifs de boel highlighten (let op, met s, zodat het niet nodig is om een enkele kolom te hebben). Zie ook http://www.cpearson.com/excel/duplicates.aspx Als het gesorteerd staat kan dit ook simpeler door naar de vorige rij te kijken.

In Access is het een query van het type
SQL:
1
2
3
select a.* from tabelnaam as a inner join 
    (select b.nummer, b.jaar from tabelnaam as b group by b.nummer, b.jaar 
    having count(*)>1) as h on a.nummer=h.nummer and a.jaar=h.jaar;

om de dubbele rijen te krijgen, bij gebrek aan uniek id per rij. Ook daar zou je conditional formatting kunnen gebruiken in een form, met als conditie iets als
Visual Basic:
1
dcount("*","tabelnaam","nummer=" & nummer & " and jaar=" & [jaar])>1

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesystem
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-07 22:33
In Excel 2010 is het mogelijk om met voorwaardelijke opmaak te werken. Selecteer eerst de kolom waar je in wil controleren. In het tabblad Start bevindt zich de knop Voorwaardelijke opmaak. Als je deze aanklinkt kan je kiezen voor Markeringsregels voor cellen en vervolgens voor Dubbele waarden.
Pagina: 1