[NBBG] Mainstreamnotebook - April 2012

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

[NBBG] Mainstreamnotebook - April 2012

Wat zijn mainstreamnotebooks?
Mainstreamnotebooks zijn krachtiger en veelzijdiger dan basisnotebooks
maar ook weer niet te beschouwen als volwaardige multimedianotebooks.
Ze hebben dus krachtige cpu's en gpu's maar hoeven niet zozeer over
goede audio, blu-ray enzovoorts te beschikken en ook ligt de focus
niet direct op het design.

Met welk bedrag mogen we shoppen?
We hebben een budget van 900 euro, genoeg voor een redelijke krachtpatser.
Voorselectie
XPS 15 - http://configure.euro.del...c=nl&l=nl&s=dhs&cs=nldhs1
Op moment van spreken samen te stellen voor €899, met i7, 8GB RAM, 750GB 7200rpm HDD en natuurlijk het bekende 1080p scherm. Voor de rest de bekende kwaliteiten: een heel goed scherm, toetsenbord, speakers, bouwkwaliteit, en accuduur. Alleen het gewicht en fan zijn minder.

Sony SE - pricewatch: Sony Vaio VPCSE1M1E/S
Na prijsdaling weet deze lichte notebook van 1.98kg zeker een plaats te bemachtigen in de alternatieven. De specs zijn niet hoog maar dat wordt goed gemaakt met het lage gewicht. De vraag is wat sony wil met de prijsverlaging, is het soms de bedoeling dat het product begin volgende maand bij de introductie van ivy bridge is uitverkocht?

Asus N53 - pricewatch: Asus N53SV-S1886V
De N53 is tegenwoordig erg goedkoop en bavat goede koeling, het scherm, speakers en accuduur doen echter onder voor het model van dell.

Asus N55 - pricewatch: Asus N55SF-S1366V
De N55 heeft een snellere grafische kaart en een blu-ray drive, maar het toetsenbord en scherm zijn wederom slecht. Ook rijzen er klachten over het feit dat de notebook erg snel slijt. De toplaag verliest snel zijn textuur.

HP dv6 - pricewatch: HP Pavilion dv6-6b41ed
De Dv6 bevat ook een snelle grafische kaart, een fijn toetsenbord, een laag gewicht (2.7kg. Laag vergeleken met de rest in deze rij) en vooral een lange accuduur.

XPS 17 - http://configure.euro.del...c=nl&l=nl&s=dhs&cs=nldhs1
Wellicht wat te zwaar voor deze categorie, maar een 3D scherm, GT555m en een i7 voor de prijs van 869 euro's mag zeker niet worden onderschat. De speakers, het scherm, het toetsenbord. Alles is dik in orde.

Suggesties? Laat ze horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpdove
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-04-2023
Mijn suggestie zou zijn om te wachten tot de nieuwe modellen uit komen met de neuwe intel processors. Dat zal niet heel lang meer duren toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Langer dan de deadline van de NBBG.

En het gevaar is ook altijd dat je nieuwe modellen aanraad. In het verleden zijn o.a. de sony E aangeraden, een model wat achteraf gezien kwaliteitsissues had. Dat konden we nooit weten, en achteraf gezien is dat een enorme mislukking dat dat model de NBBG ooit heeft gehaald. Dat soort situaties zijn beter om te voorkomen.

Over pak-m-beet anderhalve maand komt bijvoorbeeld de nieuws: Specificaties nieuwe Dell XPS 15 verschijnen online uit, maar dan gaat het nog weken duren voordat de ins en outs van het model bekend zijn, een veilig, bekend model is dan misschien een betere keuze. Maar je hebt zeker gelijk dat iemand die nu een laptop zoekt beter kan wachten, niet vanwege de prestatiewinst, maar vanwege de extra features in ivy bridge. De prestatiewinst is eigenlijk niet heel erg boeiend naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 19:54
Mm, zat uit te kijken naar een nieuwe laptop: zelf even met de knoppen gespeeld in de pricewatch en kwam ik uit op de VPCSE1M1E van Sony.
Blijkt hij ook hier op de shortlist te staan. Waar doelen jullie precies op met:
"De specs zijn niet hoog"
Welke specs vallen tegen? Lijkt me toch nette laptop prijs/presetatie gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De sony heet geen quadcore, geen fatsoenlijke GPU (al is fatsoenlijk een relatieve term), dingen die de XPS in dezelfde prijsklasse wel heeft.

De SE heeft wel een troefkaart, en dat is het gewicht. Als je dat niet een absoluut breekpunt vind is de SE oninteressant: er zijn laptops te vinden met betere specs, betere prijs, betere garantie en vergelijkbare bouwkwaliteit. Maar die zijn allemaal fors zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpdove
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-04-2023
Wat vind men van een medion? de x6811 of x6816 hebben prima specs en zijn niet duur.

pricewatch: Medion Erazer X6811

pricewatch: Medion Erazer X6816

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nummer 1: veel performance voor je geld, maar uitlopend model. Is die straks nog wel leverbaar?

Nummer 2: ruk: Verwijderd in "[NBBG Aanschaf] Basisnotebook Juni 2011" In elke situatie vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Even de eerste alinea van de OP aanpassen a.u.b.
Er staat December 2011 ipv April 2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iets met copy-paste :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We zijn al een weekje verder. De dv6 die ik op het oog had als winnaar is helaas niet meer (fatsoenlijk) leverbaar. Dan wordt het wat mij betreft de N53. Zijn er misschien nog modellen die ik over het hoofd heb gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sizzla
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:49
Is het in deze categorie haalbaar om eentje met SSD reeds ingebakken te vermelden, of zijn de prijzen van dergelijke systemen nog te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gaat niet lukken. Sowieso, een goed scherm > SSD.

pricewatch: Toshiba Satellite R850-18V zou een optie kunnen zijn, maar dan kan je alsnog beter de N53/xps nemen, en daar zelf iets inzetten.

Goed. De winnaar. Welke gaat dat worden?

• XPS 15. Waarom de XPS 15?
Beste scherm
Beste speakers
beste accuduur
fijn touchpad en toetsenbord
displayport

• Waarom niet?
de prijs zonder kortingsbonnen en slecht werkende usb 3.0
Fangeluid valt iets tegen volgens sommigen.
1 jaar next-business day garantie.

• Asus N53 Waarom de N53?
prijs
mat scherm. Alhoewel matige kwaliteit
4 dimm slots. Al kan je dat nauwelijks als argument gebruiken met de huidige RAM prijzen

• Waarom niet?
enorme bezels rond het scherm
slecht toetsenbord.
mindere accuduur dan de XPS
glossy pianolak
veel bloatware (source)

• Asus N55 Waarom de N55?
grafische prestaties
mat scherm. Alhoewel matige kwaliteit
accuduur ongeveer hetzelfde als de XPS
leuke externe sub (imo, nutteloos)

• Waarom niet?
touchpad en palmrest slijten snel weg.
toetsenbord slecht.
glossy pianolak
feit dat hij slechter is dan de dv6, die nu opeens in prijs is gestegen.
veel bloatware

De XPS 17 dingt niet mee wat mij betreft (hoogstens de alternatieven, al zijn de prestaties en kwaliteit simpelweg onverslaanbaar in dit segment), en de sony SE moet er tussen vind ik. Van de hierboven genoemde 3 modellen: volgens mij is alleen dell erin geslaagd een notebook te maken zonder al te veel compromissen. De N53 is heel wat goedkoper, maar de dell heeft een stuk of 5 a 6 punten die-hij simpelweg een stuk beter doet. Op een punt na, en dat is de prijs zonder de bekende dell-kortingsbonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel San
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-08 14:56
Ik heb me zojuist op Tweakers geregistreerd om hier in input te vragen met betrekking tot de aanschaf van een Notebook.

Mijn vereisten voor een Notebook zijn een mooi strak en functioneel design, een degelijk toetsenbord, 15,6" scherm (oftewel goed draagbaar) en de mogelijkheid om recente games op medium tot high settings te spelen met minimaal 30fps. Het budget dat ik hiervoor beschikbaar heb gesteld is €900 met eventuele rek tot €950.

Ik heb de afgelopen online redelijk suf georiënteerd op verscheidene sites (zo ook het Tweaker forum) en sta bijna op het punt om de HP Pavilion dv6-6b41ed aan te schaffen. Deze was in de price watch even flink omhoog gegaan maar is vandaag weer vanaf €845 te bemachtigen. Het enige minpunt wat ik in dit model heb kunnen ontdekken is de 5400rpm HDD, maar deze is down the line uiteraard eenvoudig te vervangen door een 128-256GB SSD of 7200rpm HDD.

Wat mij er nu echter van weerhoud om de bestelling te plaatsen is de potentiële komst van een nieuwe HP notebook lijn in april met Ivy Bridge en de Nvidia 640M. Van wat ik heb vernomen is de 640m een stuk krachtiger dan 6770m van ATI, waardoor de notebook op het gebied van games wat langer future proof zou zijn. Wat is jullie advies? Is het het waard om nog een paar weken te wachten op het nieuwe aanbod van HP of kan ik beter nu inspringen op de prijs van de 6b41ed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tsja. De XPS 15 en de dv6 zijn de enige notebooks in het segment zonder een totaal waardeloos toetsenbord, en de dv6 is in prijs gestegen.
pricewatch: HP Pavilion dv6-6b41ed
althans, dat was zo. Hij is weer €845.

En aan de andere kant, er komen sterke signalen dat de release van ivy bridge en kepler op 4 april is. Kepler is qua grafische kracht een redelijke vooruitgang, en de extra features van ivy zijn nooit weg. Thunderbolt is gaaf, en een maandje wachten lijkt mij geen probleem. Ik gok dan wel dat je bij de nieuwe variant van de XPS 15 uitkomt in plaats van de dv6. HP is doorgaans erg traag met het uitbrengen van nieuwe modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel San
Een maandje wachten is in principe geen probleem. 4 april is zeker te doen. Ik vrees alleen dat HP-dv6-6b41ed tegen die tijd niet meer leverbaar is voor minder €900 in verband met leverbaarheid. In het geval dat het nieuwe notebook aanbod teleurstellend is uiteraard. Of hoef ik me hier eigenlijk geen zorgen om te maken?

Ik moet overigens zeggen dat het design van de XPS 15 mij niet echt aanspreekt. Natuurlijk is er voldoende te zeggen voor pure degelijkheid, maar een stukje design is bij mij nooit weg. Daarnaast zet ik zo mijn vraagtekens bij de videokaart die Dell in haar XPS 15 lijn zal aanbieden. De huidige 540m is toch wel een redelijk stapje lager dan de 6770m, die vergelijkbaar is met de G555m die Dell in haar huidige XPS 17 lijn heeft verwerkt. Ik ben nog niet bekend met de nieuwe features van Ivy Bridge, dus daar zal ik me even in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De belangrijkste is thunderbolt, daarmee kan je een extern pci-e device aansluiten, HP notebooks krijgen die feature overigens niet. Alleen sony en dell moeten nog modellen aankondigen volgens mij. Ik verwacht eigenlijk dat alleen dell een fatsoenlijke line-up met thunderbolt uitbrengt, waarom? Dell is op dit moment de enige die displayport aanbied. Displayport naar thunderbolt is een kleine stap.

Maar volgens mij komt er volgende week een redesign in dezelfde stijl als de XPS 13 ultrabook met een GT640m GPU, die iets sneller is dan de HD6770m. Uiteraard zijn dat geruchten.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2012 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel San
Een redesign van de XPS 15 met een 640m en in de stijl van de XPS 13 ultrabook zou uitstekend zijn. De XPS 13 ultrabook ziet er al een stuk aangenamer uit. Uiteraard zal de nieuwe XPS 15 geen ultrabook formaten hebben, maar de aangepaste stijl is zeer welkom. Ik zal de nieuwe Dell lijn wel even afwachten.

De toevoeging van Thunderbolt is verder zeer interessant, maar in principe geen deal breaker voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 19:46
Ik ben heel erg eigenwijs geweest.
En heb na negatief advies van darkstone alsnog de HP DV6 6B75ed gekocht

Eerste indrukken zijn uitstekend, zeker voor het bedrag wat ik er voor heb betaald (729eu)
Lekker toetsenbord, mooi scherm full hd scherm (mooie felle kleuren) en de behuizing voelt solide aan.

Nu de reden waarom ik eigenwijs ben geweest....
Quad core A6 cpu met een radeon 6755G2 die volgens notebookcheck beneden verwachting presteerd.
Volgens fora's gebruiken ze oude drivers.

Welke benchmarks kan ik het beste draaien om een duidelijk beeld te krijgen?

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Games.

Je kan verwachten dat de drivers goed werken in 3Dmark en dergelijke. Dat is echter niet het belangrijkste. En dat zijn de prestaties in games. Zoals ik al meerdere malen heb gemeld. Hybrid crossfire werkt op dit moment knap waardeloos en soms nog slechter dan een enkele grafisch kaart.

De CPU prestaties hebben overigens niets met drivers te maken. Maar puur de prestaties in games. En laten games nu de enige reden zijn waarom je amd + amd (of intel + amd) zou kiezen in plaats van intel + nvidia. Op CPU gebied loopt amd gewoon erg achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miranon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-06 22:22
Gisteren kwam ik deze aanbieding tegen: http://www.correct.nl/art...&TAG_ID=1057&ARTNR=468632 ( laptop staat niet in Pricewatch ).
Sony Vaio VPC-SB2V9E, van 1500 euro voor 700 euro.
Is dit een mooie prijs of zijn er betere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.anandtech.com/...ll-day-consumer-computing

Niet direct een aanrader.. En de 'van' prijs is gewoon dikke misleiding. Volgens mij is dat trouwens verboden, die handelstechniek.
Kijk ook eens in [NBBG Aanschaf] Thin-&-light notebook februari 2012 voor dit segment. De V131 was een tijd terug populair, en nu weet ik het allemaal niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickvandermey
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-06 21:58
Ik heb dit account aangemaakt voor een vraagje.
Ik zit goed te twijfelen tussen de xps 15 de asus n53sv of de xps 17.
Alleen werkt die kortingsbon niet voor de onderste in het rijtje in excel. Hoe kom je dan toch op die 808 uit. (xps 17)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met http://www.shopkorting.nl/winkel/Dell cashback. Er staat, althans sinds een weekje, ook bij dat het niet werkt voor de op epp eindigende configs. Dat heeft dell ongeveer een maand geleden veranderd.

Ik denk trouwens dat als je twijfelt tussen de XPS 15 en 17, je je eisen nog niet goed hebt gedefineerd. Als het je om de grafische kaart te doen is doe je er goed aan nog een weekje te wachten: ik verwacht de XPS 15 met GT640 of GT650m maandag, en de XPS 17 en N56 eigenlijk ook. Maar het kan nog even duren voordat ze echt leverbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:22
Die GT 650m is wel een verbetering tov van de GT 555m. Ik wil een XPS 17 aanschaffen op korte termijn, hopelijk met een GT 650m erin. :)

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickvandermey
Het is voor het merendeel idd te doen om de grafische kaart. Ook de prijs vind ik op dit moment erg aantrekkelijk zeker voor een fullhd scherm in combinatie met i7. Twijfel tussen 15 en 17 inch is er omdat ik soms denk dat 15 voldoende is, maar aan de andere kant wordt het toch geen laptop die ik dagelijks ga vervoeren. Daarbij komt dat de afmetingen van de n53 behoorlijk groot zijn en soms te vergelijken is met een 17 inch.

Als ik wacht op een nieuwe grafische kaart zijn al die kortingen ook weg waarschijnlijk, terwijl ik dit precies goed vind voor die prijs. Ik zal geen heavy gamer worden, maar guild wars 2 draaien het einde van het jaar is wel een eis. Voor de rest wil ik dat tie ook programma's naast elkaar kan draaien zoals photoshop illustrator aftereffects.

En zou jij je scherpe oog is willen gebruiken op dit toestel en je mening geven: http://www.laptopplus.nl/...l37-full-hd-quad/1022921/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rickvandermey schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 09:49:
Het is voor het merendeel idd te doen om de grafische kaart. Ook de prijs vind ik op dit moment erg aantrekkelijk zeker voor een fullhd scherm in combinatie met i7. Twijfel tussen 15 en 17 inch is er omdat ik soms denk dat 15 voldoende is, maar aan de andere kant wordt het toch geen laptop die ik dagelijks ga vervoeren. Daarbij komt dat de afmetingen van de n53 behoorlijk groot zijn en soms te vergelijken is met een 17 inch.
N53? XPS 15. Die is goedkoper en wat beter. Je moet alleen verdomd goed weten waar je moet zoeken. Wat wel een alternatief kan worden voor de XPS 15 is de N56. Maar ik weet niet wanneer die komt (of wat hij uberhaubt gaat kosten).
En zou jij je scherpe oog is willen gebruiken op dit toestel en je mening geven: http://www.laptopplus.nl/...l37-full-hd-quad/1022921/
Tsja, de clevo's..

Heel kort door de bocht, maar Verwijderd in 'nieuws: Fabrikanten kondigen 11,6"-gamenotebook met GT 650M aan'. Als je op zoek bent naar de laptop die de meeste prestaties levert voor de prijs dan ben je aan het goede adres. Maar houd dan wel rekening met:
slecht toetsenbord
snel slijtend touchpad.
matige bouwkwaliteit in het algemeen.
Eigenlijk is alles matig of slecht, behalve het scherm en grafische kaart. Zie o.a. http://www.anandtech.com/...-msi-gt680r-mobile-gaming

Als je iets zoekt met kwaliteit... zoek dan verder. Alleen is er niet veel in het segment. Voor zo'n €200 extra heb je de M17x met ivy bridge en HD7970m, maar die is 17". Je hebt ook nog pricewatch: Medion Erazer X6819. Maar dan krijg je 99% zeker een matig scherm, dus ik weet niet of dat zo handig is. Als je de MSI-branded uit de pricewatch kiest krijg je ook mogelijk een steelseries toetsenbord. Wat ik een vrij groot selling point vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickvandermey
Het wordt de bedoeling dat ik deze laptop als 'fulltime' gebruik. Heb nog wel een desktop en tablet, maar die zullen minder gebruikt worden. Dan valt voor mij die clevo af.

Die medion spreekt me ook wel aan, alleen het matige scherm, wat bedoel je daar precies mee. Wat kan ik verwachten van dit scherm en wat juist niet in vergelijking met de XPS 15 bijvoorbeeld. Verder zal ik thuis ook voornamelijk nog gebruik maken van een 24" scherm en de laptop hier dus aan koppelen.

Verder lees ik ook nog wel eens over de optie om de dvdlezer eruit te halen en te vervangen voor een ssd. Is dit op alle toestellen mogelijk of slechts op een beperkt aantal. Heb hier namelijk nog een externe lezer via de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark112
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou voor een Acer V3 gaan. Ivy Bridge, Windows 8 en GT640. Staat bij Saturn in de nieuwe folder :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rickvandermey schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 10:47:
Het wordt de bedoeling dat ik deze laptop als 'fulltime' gebruik. Heb nog wel een desktop en tablet, maar die zullen minder gebruikt worden. Dan valt voor mij die clevo af.

Die medion spreekt me ook wel aan, alleen het matige scherm, wat bedoel je daar precies mee. Wat kan ik verwachten van dit scherm en wat juist niet in vergelijking met de XPS 15 bijvoorbeeld. Verder zal ik thuis ook voornamelijk nog gebruik maken van een 24" scherm en de laptop hier dus aan koppelen.

Verder lees ik ook nog wel eens over de optie om de dvdlezer eruit te halen en te vervangen voor een ssd. Is dit op alle toestellen mogelijk of slechts op een beperkt aantal. Heb hier namelijk nog een externe lezer via de NAS.
De medion, of de MSI barebone, in feite. Wordt meestal uitgerust met een B156HW01 v5 als scherm. Die heeft een lage maximale helderheid, en een matig contrast (200:1-ish).

De XPS 15 heeft een veel beter contrast en betere kijkhoeken, en daarnaast een gamut van 95% in plaats van 60%. Dat heeft betrekking op de kleuren die hij kan tonen. Als ik iets koop wil ik niet dat er wordt bespaard op het gedeelte waar mijn ogen 99% van de tijd naar kijken. Je kan hetzelfde model ook bij de diverse clevo dealers aanschaffen, maar daar is hij doorgaans iets duurder. Ik heb eigenlijk geen idee wat de huidige prijzen daar zijn.
mark112 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 13:58:
Ik zou voor een Acer V3 gaan. Ivy Bridge, Windows 8 en GT640. Staat bij Saturn in de nieuwe folder :-)
En waarom zou je voor de V3 gaan? Ik zie bijvoorbeeld geen 1080p scherm, dat maakt hem boven de pak-m-beer €750 al direct niet meer interessant. Ik kan ook geen prijs vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickvandermey
Ik heb na twee weken goed zoeken en afwegen de volgende keuze gemaakt. Lijkt me leuk om met jullie te delen. pricewatch: HP Pavilion dv6-6b41ed
Tot nu toe tevreden, voor zover ik er mee gespeeld heb. Wel direct een clean install gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inf3rno89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 14:29
Als eerst respect voor Darkstone voor het beantwoorden van zo veel vragen :P

Met de opening van de nieuwe Saturn in Amsterdam heb ik eens een paar laptops zitten bekijken omdat ik tot en met zondag in 24 termijnen zonder rente kan betalen. Mijn oog is gevallen op de ASUS N55SF-S1300V vanwege de goeie processor (i7) en de erg goede videokaart (GT 555M).

Nou heb ik een paar reviews zitten lezen over deze serie van ASUS en nou blijkt het toetsenbord niet zo goed te zijn :\ Ik ga hem best vaak gebruiken om op te gamen dus ik weet niet of het te doen is of niet voor 3 jaar lang.

Ik heb momenteel een HP met 2.00GHz C2D en 9600M GT. Zou dit een waardige opvolger zijn voor mijn HP, dus ongeveer 3 jaar lang mee, ook met games. Of zijn er ook alternatieven voor de ASUS (dus een goede laptop met goede proc. en videokaart?

Kort samengevat: Is dit de upgrade die ik moet doen of moet ik wachten op iets beters? Budget is ongeveer €850. Ik speel games als Call of Duty, GTA, TES Skyrim, Crysis enz. Alvast bedankt.

@Darkstone Erg bedankt voor de info, ik waardeer echt hoe je mensen helpt bij het zoeken naar een goede laptop. Als ie al na een half jaar verslijt hoef ik hem niet, mijn HP van 3 jaar ziet er nog super uit zonder enige vorm van slijtage. En gamen heb ik er veel op gedaan, 250+ MW2, 300+ BLOPS, 300+ MW3 uren gamen, dus dat is echt een no-go voor mij. Ik kijk momenteel nog de kat uit de boom op de nieuwe 650 of 77xx series. Of als ik de hp dv6 voor een goede prijs op de kop kan tikken neem ik die. Nogmaals ZEER bedankt! :Y

[ Voor 18% gewijzigd door inf3rno89 op 05-05-2012 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het toetsenbord is slecht, en de palmrest is bij verschillende mensen afgesleten na een half jaar gebruik... Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het een wanproduct vind tegenwoordig. Slijtage is gewoon no.

In dit segment heb je 3 opties: je kan de XPS 15 nemen. Daarmee krijg je een heel goed scherm, speakers , accuduur, touchpad, toetsenbord. Met een backlit optie mogelijk.
Aan de andere kant heb je de HP dv6: pricewatch: HP Pavilion dv6-6b41ed. De prijs schommelt hevig. Maar voor de huidige €829 een goede keuze. Je krijgt naar mijn mening iets minder kwaliteit over de hele line dan de XPS: maar de accuduur en het gewicht zijn beter. Ook is de HD6770m wat sneller.

Dan heb je nog deur 3: en dat is wachten. Dell heeft al de inspiron 14R en 15R uitgebracht. Geen notebooks die ik op het eerste gezicht zou aanschaffen, maar wel notebooks die een redelijk beeld geven van wat er gaat gebeuren met de XPS varianten daarvan, vooral qua grafische opties. (GT640m / HD 7730m minimaal), asus komt met de N56: www.anandtech.com/show/57...ge-and-asus-n56vm-preview en HP komt met een kleine refresh waar een GT650m DDR5 in komt te zitten. Allemaal verwacht ik die ongeveer deze maand. Maar dat kan altijd langer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D34F
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-06-2024
Aangezien mijn huidige laptop na zo'n 3.5 jaar kuren begint te vertonen en ik wel weer aan een nieuwe toe ben, ben ik op onderzoek uitgegaan naar een laptop van maximaal 900 euro, met in ieder geval een Full HD-scherm van 15.6 inch.

Op het moment ben ik sterk aan het twijfelen tussen deze twee laptops:Als ik puur naar de specs kijk, dan lijkt de ASUS dankzij de videokaart net iets beter uit de bus te komen. Op verschillende fora lees ik echter dat het scherm van de XPS 15 geweldig is en van de ASUS kan ik geen recensies vinden over de versie die ik op het oog heb. Ik neem echter aan dat de versie in deze BBG van een zelfde soort (bouw)kwaliteit is en dan lijkt de ASUS toch het onderspit te delven, of zie ik dat verkeerd?

Bij de XPS 15 twijfel ik nog vanwege het vermeende harde ventilatorgeluid en het feit dat het van Dell is, waarbij ik mijn twijfels heb hoe hun support is.

Hopelijk kan iemand mijn twijfels wegnemen, op dit moment kan ik gewoon echt nog niet kiezen tussen deze twee laptops. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De XPS 15 kost € 762 (met een lading kortingsbonnen over de €899 config heen). Op het moment is de XPS 15 verreweg mijn favoriet, want hij doet alles goed wat de N53 matig doet:

Geluid? Gemiddeld op de N53, geweldig* op de XPS 15
Scherm? Gemiddeld op de N53, geweldig* op de XPS 15
Accuduur? gemiddeld op de N53, goed op de XPS 15 en dv6
Toetsenbord? Matig op de N53, goed op de XPS 15. Backlit mogelijk.

*geweldig als in: al geef je 2x zo veel uit, iets beters ga je niet vinden

En zo kan ik nog wel even door gaan. Het enige punt waar de XPS 15 faalt is het fangeluid. Maar als ik dan mensen hoor zeggen dat de fan zo goed als nooit aan gaat, dan vraag ik me af hoe erg dat precies is. Het schijnt heel erg wisselvallig te zijn.

De dv6 is in mijn ogen enkel te overwegen als je waarde hecht aan een betere grafische kaart. En wat doe je als je veel waarde hecht aan de grafische kaart? Juist. Wachten op de N56, dv6 met GT650m GDDR5 of de opvolger(s) van de XPS 15 die ik deze maand nog verwacht. Als je daat geen waarde aan hecht, dan vind ik dat je net zo goed vandaag nog de XPS 15 kan kopen. Dat ding is gewoon al anderhalf jaar de goedkoopste en beste multimedianotebook die je kan krijgen. Al maakt de N56 zeker een kans als de prijs goed is:
http://www.anandtech.com/...-and-asus-n56vm-preview/3

Los daarvan. Ik zou me niet druk maken om de harde schijf. Als ik zit dat je al een pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB hebt voor iets over de €100, dan doe je jezelf echt tekort als je een dure laptop koopt zonder SSD erbij. Een SSD zou echt standaard moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D34F
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 23:00:
De XPS 15 kost €78x in die configuratie vanwege kortingsbonnen. Op het moment is de XPS 15 verreweg mijn favoriet, want hij doet alles goed wat de N53 matig doet:

Geluid? Gemiddeld op de N53, geweldig* op de XPS 15
Scherm? Gemiddeld op de N53, geweldig* op de XPS 15
Accuduur? gemiddeld op de N53, goed op de XPS 15 en dv6
Toetsenbord? Matig op de N53, goed op de XPS 15. Backlit mogelijk.

*geweldig als in: al geef je 2x zo veel uit, iets beters ga je niet vinden

En zo kan ik nog wel even door gaan. Het enige punt waar de XPS 15 faalt is het fangeluid. Maar als ik dan mensen hoor zeggen dat de fan zo goed als nooit aan gaat, dan vraag ik me af hoe erg dat precies is. Het schijnt heel erg wisselvallig te zijn.

De dv6 is in mijn ogen enkel te overwegen als je waarde hecht aan een betere grafische kaart. En wat doe je als je veel waarde hecht aan de grafische kaart? Juist. Wachten op de N56, dv6 met GT650m GDDR5 of de opvolger(s) van de XPS 15 die ik deze maand nog verwacht. Als je daat geen waarde aan hecht, dan vind ik dat je net zo goed vandaag nog de XPS 15 kan kopen. Dat ding is gewoon al anderhalf jaar de goedkoopste en beste multimedianotebook die je kan krijgen. Al maakt de N56 zeker een kans als de prijs goed is:
http://www.anandtech.com/...-and-asus-n56vm-preview/3

Los daarvan. Ik zou me niet druk maken om de harde schijf. Als ik zit dat je al een pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB hebt voor iets over de €100, dan doe je jezelf echt tekort als je een dure laptop koopt zonder SSD erbij. Een SSD zou echt standaard moeten zijn...
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik kan de laptop sowieso via mijn werk aanschaffen (dus zonder 19% BTW), weet je toevallig of dat ook gewoon kan bij Dell en dan nog met gebruik van kortingsbonnen? Dan is het helemaal een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je kan volgens mij alles 'op je werk' aanschaffen. Maar als je gaat afrekenen dan staat er een optie om je te laten behandelen als iemand die vrijgesteld is van belasting. Ik heb geen idee wat dat precies in houd, maar misschien is het wat jij zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D34F
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 23:12:
Je kan volgens mij alles 'op je werk' aanschaffen. Maar als je gaat afrekenen dan staat er een optie om je te laten behandelen als iemand die vrijgesteld is van belasting. Ik heb geen idee wat dat precies in houd, maar misschien is het wat jij zoekt.
Okay, bedankt. Ga ik uitzoeken in ieder geval. Denk dat ik dan voor de XPS 15 ga, lijkt mij dan toch de beste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor wie nog op het punt van aanschaf zat: je kan het vergeten met de XPS 15. De optie tot 1080p scherm is opeens foetsie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D34F
Verwijderd schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 11:25:
Voor wie nog op het punt van aanschaf zat: je kan het vergeten met de XPS 15. De optie tot 1080p scherm is opeens foetsie...
Shit, zou hem volgende week gaan bestellen. Enig idee waarom die versie weg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee. Mogelijk out of stock. Dell is de enige die dit exacte paneel levert. De rest van de fabrikanten (lenovo onder andere) leveren de matte versie: B156HW01 v4.

Over een paar weken heb je de opvolger. Maar of die beter is, dat is nog erg afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 23:07

ChillPascal

In the end...

De opvolger zou niet beschikken over dat exacte paneel, right? Dus zeer waarschijnlijk staat de 1080p optie er bij die wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De XPS 15z-2, als je begrijpt wat ik bedoel, krijgt een mat scherm met gorilla glass ervoor. Dus dat is sowieso een ander paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

De XPS 15-2 krijgt toch ook een scherm met gorilla glass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik verwacht hetzelfde design. Maar iemand anders op notebookreview denkt weer dat de normale XPS 15 gaan verdwijnen. Ik hoop van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zag het ook net toevallig. Lijkt er inderdaad op dat ze de huidige XPS15 modellen aan het 'slijten' zijn. De 4 configuratie keuzes (waarvan 2 express) zijn ook goedkoper dan de wat duurdere opties eerder.

Plaats maken voor het nieuwe model misschien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Moah.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sVwzBEBDGqGvaZ6sxGVbe5SP/thumb.png
datum in de titelbalk

30 erbij, 20 eraf. Het zal mij niet veel boeien: zonder het 1080p scherm....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D34F
Zal vandaag even navraag doen bij Dell waarom de Full-HD-optie ineens verdwenen is. Zal wel door die nieuwe versie komen die eraan komt, ben bang dat die niet zo scherp geprijsd zal zijn als de 899-versie. Dan toch maar weer kiezen tussen de Asus N53SM-S1052V en de HP Pavilion dv6-6b41ed. Wordt denk die laatste, heeft wel mindere harde schijf, maar gooi er dan wel een SSD bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die is €936. dat is toch even andere koek dan de €762 van de XPS 15, die voor de average user eigenlijk beter is.

En als je de asus wilt, neem dan pricewatch: Asus N53SV-S1886V. GT540m = GT630m. Maar dan krijg je een naar mijn mening onacceptabel slecht toetsenbord. Het scherm en speakers en accuduur zijn ook minder dan bij de XPS 15, maar hij is dan wel weer stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D34F
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2012 @ 09:58:
Die is €936. dat is toch even andere koek dan de €762 van de XPS 15, die voor de average user eigenlijk beter is.

En als je de asus wilt, neem dan pricewatch: Asus N53SV-S1886V. GT540m = GT630m. Maar dan krijg je een naar mijn mening onacceptabel slecht toetsenbord. Het scherm en speakers en accuduur zijn ook minder dan bij de XPS 15, maar hij is dan wel weer stiller.
Inderdaad, dat is wel minder, had liever de XPS15 gehad. Maar kan de laptop gelukkig via mijn werk aanschaffen, dus gaat 19% van af en dan is die HP €758. Eerst nog even kijken hoe het met Dell zit though, had daar nu toch wel mijn zinnen op gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tsja de dell kan je nu niet meer krijgen..
Wel kan ik je vertellen dat er ongeveer over een maand een opvolger is. Dan komt ook de N56. En dat ziet er ook uit als een winnaar in laptopland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D34F
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2012 @ 10:13:
Wel kan ik je vertellen dat er ongeveer over een maand een opvolger is. Dan komt ook de [url=http://www.anandtech.com/show/5772/mobile-ivy-bridge-and-asus-n56vm-preview/3N56[/]. En dat ziet er ook uit als een winnaar in laptopland.
Maar daar zal de prijs dan ook naar zijn, lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In de eerste paar maanden zal hij wel rond de €1000 zijn, ja. Daar verwacht ik de XPS 15 straks ook een klein beetje. Maar bij dell gaat er altijd nog 15% van af vanwege die achterlijke kortingsbonnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2012 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D34F
Las net het artikel over BTO-laptops en heb even een kijkje genomen op BTO.eu. Kom daar onder andere de volgende configuraties tegen:Die tweede is wel nog wat prijziger, maar wat zijn de ervaringen met deze laptops?

[ Voor 7% gewijzigd door D34F op 14-05-2012 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De kwaliteit van de clevo's is over het algemeen erg twijfelachtig. Het is dit model:
http://www.anandtech.com/...1400-clevos-w150hr-tested
Daar zegt de reviewer onder andere:
Just about every Clevo notebook I’ve tested during the past several years has had a few standard features. They’re high performance, often quite loud under load, generally very expensive, and build quality never quite lives up to my expectations. The W150HR is a break from that tradition in a few ways, though the Pollux 1400 we tested does pack in some high performance and high cost extras (e.g. the SSD and i7 quad-core CPU). However, I tend to value such amenities, and $1600 for a relatively high-end laptop with very snappy overall performance is reasonable.

What’s not reasonable is the poor keyboard layout, plastic build quality, relatively high heat, and poor battery life compared to similar laptops. At $1000 for the base configuration, the Pollux 1400 still feels more like an $850 laptop. Actually, I have an Acer TimelineX AS3830TG that you can snag for $700 from Newegg, and when some aspects of the Acer impress me more than the Clevo W150HR, I get concerned. Ditch the 10-key layout on the keyboard and give me a frame that feels more like a Dell Latitude than an Acer Aspire and the price would be a lot more palatable. Improve cooling if you want a quad-core i7 processor in there (unless you like MacBook Pro levels of heat), and then focus some time on BIOS and power optimizations so that the 62Wh battery can hit at least six hours idle/five hours Internet and we’d be in business.
Vorige week had je voor €762 de XPS 15, die doet werkelijk alles beter dan het clevo model met uitzondering van de grafische kaart. Alleen heeft dell een paar dagen geleden de schermupgrade verwijderd..

Resulterend is er op dit moment niets in dit segment. Maar over een paar weken krijgen we de asus N56, opvolger(s) van de XPS 15, en de HP DV6. en zeker de asus ziet er op dit moment veelbelovend uit.
Wat dell precies gaat doen met de XPS 15 is nog niet bekend. Maar ik hoop dat hij blijft, al anderhalf jaar kan je weinig anders kopen dan de XPS 15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mhh ik wil binnenkort ook een nieuwe laptop kopen van rond de 900 euro. maar als ik het goed lees dan kan ik beter even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubZer0.nl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-01-2023
Een paar weken geleden is mijn laptop overleden. Reparatiekosten zouden tussen de 300 en 500 euro komen te liggen. Voor een laptop van ruim 6 jaar oud heb ik dat natuurlijk niet over, dus ben ik alvast gaan orienteren wat er zoal is. Ik ben een aantal zaken af gegaan en kwam uiteindelijk bij de MyCom uit waar ik een zeer goede laptop zag voor €679,- (althans daar ging ik van uit). Echter was dit een showroom model en dat vind ik toch net iets minder om te kopen. Op hun website staat deze laptop niet meer, dus valt niet te bestellen.

Wel kwam ik de volgende laptops tegen:
http://www.mycom.nl/Produ...8G50Mn2nd-i52450M/1351913
http://www.mycom.nl/Produ...G64MN2nd-i72630QM/1194000

Die tweede was via een advies van de verkoper aan de telefoon eerder vandaag, maar de verkoper die ik zaterdag sprak had het over 'overkill' van een i7 in een laptop. Nou heb ik in mn home PC een i7 zitten en ben er zeer te spreken over, maar ik weet niet zo goed hoe dat zit met een laptop. Vandaar even een post op het dit forum, want er hangen hier genoeg techneuten rond om me een eerlijk antwoord te geven.

Wat wil ik met de laptop?
Ik wil deze sowieso voor mn afstudeerproject gebruiken, het zwaarste programma wat ik hiervoor zal gebruiken is Photoshop.
Daarnaast wil ik de laptop graag meenemen naar Apeldoorn (woon in Eindhoven voor studie) voor een aantal weekenden en er de mogelijkheid mee hebben om er wat op te gamen (Guild Wars 2 moet de laptop daarbij aan kunnen). Elk weekend mijn PC van Eindhoven naar Apeldoorn meeslepen is namelijk echt geen optie..

Dus graag hoor ik over bovenstaande laptops, maar sta natuurlijk altijd open voor andere suggesties.

Mijn budget is daarbij echter wat kleiner dan de 900 euro die bij dit topic wordt aangedragen. 750 is toch echt wel mn max en dan zit ik eigenlijk al 150 hoger dan ik zou willen.. Ik hoor graag van jullie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je links zijn stuk; dan wordt het wel erg moeilijk om advies te geven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubZer0.nl
Excuses voor mijn n00bgehalte. Links zijn gefixed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou voor die prijs zeker niet de i7 nemen. Bovendien heb je, als je iets meer uitgeeft, de XPS 17 met 1080p 3D scherm. Voor € 768 met de epp truuk. Als het ook maar even kan is een zo hoog mogelijke resolutie zeker een must.

Dat is een, ten tweede. Moet hij nog mee naar school? Om mee te nemen is een 17" zo ongeveer de ergste miskoop die je kunt doen. In dat geval zou je pricewatch: Asus N53SV-S1886V kunnen nemen. De N53 is niet bepaald perfect. Maar de favoriet XPS 15 is niet meer, en de persoon hierboven die ik aanraad te wachten heeft een wat ruimer budget. Voor €750 ga je de komende paar maanden geen volgende generatie notebook aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SubZer0.nl
Blij dat te horen, want de i7 was ook niet mijn keus :)
De laptop hoeft niet mee naar school, wel naar het afstudeerbedrijf. Ik zie een 17" niet echt als een belemmering. Natuurlijk wordt het wat zwaarder, maar het grootste deel van de reis zit je toch met de tas naast je en loop je alleen het laatste stukje :P Het is echter geen must, met een 15" zou ik me in principe ook wel redden.

Daarom is het ook zo jammer dat mijn oude laptopje is overleden. Hoewel ik daar absoluut geen nieuwe games op zou kunnen spelen zou deze wel volstaan voor de rest van mijn wensen. Bovendien zou ik er een flink bedrag mee besparen. Wachten is dan ook weer geen optie, want ik heb er eentje zsm nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:22
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2012 @ 10:13:
Wel kan ik je vertellen dat er ongeveer over een maand een opvolger is. Dan komt ook de N56. En dat ziet er ook uit als een winnaar in laptopland.
Deze laptop ziet er inderdaad veelbelovend uit als ik het review mag geloven. Misschien dat dit wel de opvolger voor mijn MacBook Pro wordt (4 jaar oud) inmiddels.

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Ik zag net dit artikel hier op tweakers.
En 't verbaasde me dat de Sony Vaio-S (Type Nr. SVS1511W9E) nog nergens wordt genoemd.

Spec's:
15,6" Full HD IPS-scherm, Core i7-3612QM, 8GB ddr3, 1TB-schijf, Nvidia GeForce GT640M (is dacht ik een 28nm gebakken kepler-chip) en een backlight keyboard.

Klinkt allemaal top bij mijn weten, of zie ik iets over het hoofd?

Trouwens wat bedoelen ze hiermee:
De optische drive is slot-loading

[ Voor 8% gewijzigd door ChillPascal op 15-05-2012 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De S is ook een erg slick apparaat.

http://www.anandtech.com/...-laptop-for-under-a-grand
Naast de dingen die daar genoemd worden is de sony service kut met peren.. Maar het is zeker een mooie laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Maar dat gaat over een ander apparaat?
Ten minste, de oudere versie en schrik toch wel enigszins van de prijs.

980$, en dan heb je een i7 dual core, 6 gb ram, 500GB Hdd e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pricewatch: Sony Vaio VPCSE1M1E/S

€799 is de 'volgende maand moet de voorraad op zijn' prijs van sony. Standaard €999 met i5 en HD6470m. Prijs/specs een apparaat van niets in vergelijking met de XPS 15, maar wel 800 gram lichtere, dat tikt aardig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Ook is die eens best stukje duurder dan de 'nieuwe' Asus N56 (toch?)
En inderdaad, ik heb op 't moment een 16" 3,6kg laptop, ik dacht dat dat wel meeviel.
Maar dat is 1 keer, nooit weer ;)

Ook voor degene die een laptop willen aanschaffen en denken dat een 17" wel goed is, denk nog maar een paar x na. Het is echt heel zwaar en lomp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lenovo is early to the party:

pricewatch: Lenovo Thinkpad S430 (N3B3EMH)
pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E530 3259 (NZQC2MH)
pricewatch: Lenovo Thinkpad E530 (NZQA4MH)
pricewatch: Lenovo Thinkpad E530 (NZQA3MH)
pricewatch: Lenovo Thinkpad E130 (NZU5DMH)
pricewatch: Lenovo Thinkpad E530 (NZQA2MH)

Die pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E530 3259 (NZQC2MH) ziet er redelijk uit. i7-3610QM?, GT630m, en een 900p scherm voor ongeveer de prijs van de XPS 15, hij is wel lichter en grotere accu.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2012 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:38

D4NG3R

kiwi

:)

Aangezien ik het nogal onnodig vind om een nieuw topic te openen voor deze kleine vraag stel ik hem hier maar even.

Mijn huidige laptop begint een beetje vol te lopen qua RAM. Het verbruik zit veelal ruim boven de 5.8GB wanneer ik er flink mee aan het werk ben (Meerdere VM's + FF met meerdere tab's + een eventuele film die ernaast draait) en dat begint me toch een beetje te irriteren.

Nou was mijn plan om er 4GB bij te plaatsen. Gewoon een simpele DDR3 SO-DIMM, niks aparts.

Echter zit ik met een kleine vraag. Wat zal beter presteren? 8GB in Dual Channel of 10GB Single Channel.

Als ik CPU-Z mag geloven draaien de 2 SO-DIMM's momenteel Dual Channel. Dit lijkt mij echter niet meer het geval wanneer er 10GB aanwezig is.

Eind deze zomer zal ik de hele handel nog een upgrade geven naar 16GB, aangezien ik nu al weet dat 8GB niet afdoende zal zijn volgend schooljaar, en geheugen zo goedkoop is dat ik het nutteloos vind om naar 12/14GB te upgraden. Dan maar voor 2 tientjes extra meteen de max van m'n laptop.

Ik neem niet aan dat standaard Kingston geheugen problemen zal opleveren, maar ik kan zo geen QVL vinden van m'n laptop :/ .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1