Netwerk PC reboot router

Pagina: 1
Acties:

• mariusbrouwe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-02 16:00
Ik heb het volgende probleem bij kennissen van mij. Bij het opstarten van de desktop restart die de router. De PC is aangesloten aan de router via een UTP kabel. Er is duidelijk een verband tussen het opstarten van de PC en de router reset.

De computer zit op een Belkin SurgeMaster aangesloten op een geaard stopcontact. De router is een ZyXEL P-2812HNU-F1 van Telfort. De stekker van de modem is ongeaard.

Is het mogelijk dat de PC op een of andere manier lekstroom via de netwerkkabel kwijt raakt o.i.d.? Enige tips?

• er1c
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-08-2024
Nou, kan van alles zijn: EMC, inrush currents, buggy router firmware,

Zit de desktop in een geaard stopcontact? Is het ook het geval als je er nog een switch tussen stopt? En wat doet de router met een andere desktop of laptop (bedraad uiteraard)? Heb je al getest met een andere kabel? Loopt de UTP kabel langs een andere (DC) power kabel?

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-02 20:26
Even voor mij beeldvorming, als je de computer opstart zonder de kabel in de router gaat het goed? wat gebeurt er als je na het opstarten de kabel in de computer doet? herstart de router dan alsnog?

• mariusbrouwe
Het is niet bij mij thuis dus ik zou die tests nog een keertje moeten uitvoeren.

@er1c
Ja de desktop zit op een geaard stopcontact. Ik wil nog even met mij eigen laptop kijken wat er gebeurd maar daar was ik nog niet aan toe gekomen. Andere kabel heb ik nog niet getest...zo'n lange kabel had ik niet liggen om het even te testen. Ik weet niet echt wat ik eraan heb om het met een switch te gaan testen (heb ik ook niet liggen)... al zou dit het probleem verhelpen dan weet ik als nog niet wat de oorzaak is.

@enveekaa
Klopt zonder de kabel gaat het helemaal goed. De computer herstart inderdaad de router zodra de UTP kabel in de router geprikt wordt, ook als die al lang aanstaat.

Verwijderd

* Heb je een andere PC om te testen?

* Weet je 100% zeker dat de stekker geaard is? Een testje:
Doe een spanningzoeker in een van de gaatjes van je stopcontact, en raak het kapje van de spanningzoeker aan. Het lampje gaat "redelijk" sterk branden. Houd deze vast, en raak de aarde contact aan met je andere hand. Nu moet het lampje "heel fel" oplichten (een stuk feller dan ervoor). Als dat zo is, dan heb je een goed geaard stopcontact.

* De router is meestal een laagspanningsapparaat, en wordt dus niet geaard.

* Ik heb deze "problemen" ook gezien toen ik nog een ISDN kaart in mijn PC had, en rare disconnects had etc... Nadat de PC in een geaard stopcontact gedaan was (tijdelijk met een verlengsnoer vanuit de keuken), was het probleem opgelost.

* Regel een tijdelijke (ander merk) LAN kaart die je in de PC stopt. Kijk of daar ook het probleem speelt.

* Gebruik een LAN-USB omzetter, en kijk of het daar ook een probleem is...

* Het kan zijn dat de voeding van je PC "kapot" is. Dat bepaalde ontkoppel condensatoren zijn gaan lekken of slecht geworden.

Dit soort problemen kan je alleen oplossen door uitproberen. Niets anders.

• mariusbrouwe
Ik heb het probleem opgelost. Het probleem was dat de netwerk kabels aangesloten waren via de Belkin SurgeMaster. De netwerk kabel rechtstreeks aansluiten was dus de uitkomst.

Gek genoeg veroorzaakte de SurgeMaster geen probleem toen ik mijn laptop had aangesloten aan de netwerk kabel.

In ieder geval bedankt voor alle input!
Pagina: 1