Toon posts:

multi Asus P2B-S

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wie weet wat de maximale multi is van een ASUS P2B-(S) mobo is. Boekje zegt 6,0 , info op het net van novŽ99 zegt ook 6,5 en 7,0 wil graag naar de 8,5.

Verwijderd

In principe hoef je je daar geen zorgen over te maken. Alle CPU zijn tegenwoordig toch multiplier-locked. Gaat dus altijd goed.

Greetinz

Newt

Verwijderd

Topicstarter
kan ik niets mee , ik wil graag weten wat mijn mobo kan

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

officeel 8X met een bios update

Verwijderd

Topicstarter
Welke bios ? heb nu versie 1011 , ASUs praat in zijn spec. over PII 653, 672 en 673
Daar snap ik niet van.
Mijn doel is een CelII566@850 ( 100 x 8,5 ) de 100 mHz i.v.m. het Scsi gedeelte van het mobo

Verwijderd

he eric,

gaat best rap zo, je vraag stellen op het forum van tweakers. maar je wilt toch vooral weten of je asus een cel II 566 aankan(MULTIPLIER 8,5)(of in de toekomst via eeen bios update).

Verwijderd

Topicstarter
Klopt daar is dit medium toch voor , elkaar helpen met onze hobby

Verwijderd

kan ik niets mee , ik wil graag weten wat mijn mobo kan
Ik geloof dat je het niet helemaal begrijpt. Doordat de multiplier is gelocked zal die altijd op de vastgestelde multiplier draaien. OOk al zet je het op een 4.5.
Dus je mobo kan het gewoon aan.

Greetinz

Newt

Verwijderd

Topicstarter
Neen jij begrijpt het niet de multi van de pros. zit vast maar op je mobo moet je wel deze kunnen instellen
Dus de Cel560 heeft 8,5 (66 x 8,8), de PIII850 ook (100 x 8,5).
De vraag was/is heeft de P2B die 8,5?

Verwijderd

Nee je hoeft hem dus niet in te stellen; hardware matig wordt de juiste multiplier toch gekozen!!. Dus geen jumpers veranderen!!.

Greetinz

Newt

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 17:38
Eric polak, OC-shop heeft echt gelijk hoor. Omdat je cpu een gelockte multiplier heeft DOET HET ER NIET TOE hoe je je jumper went of keert......... hij zet hem toch op de multiplier die je cpu heeft.

Verwijderd

Topicstarter
denk ik niet , de pros. doet het bij de juiste multi van je mobo ( de bus blijft vrij maar is weer door andere zaken begrenst) . Ik heb geen mobo die automatische zijn multi. aanpast aan de pros.
De vraag blijft: heeft de P2B van Asus een 8,5 ? Ik weet dat sinds Bios versie 1011 met de aanwezige jumpers nu de combinaties 6,5 en 7,0 aanwezig zijn. Deze Bios is echter van nov.99

Verwijderd

de pros. doet het bij de juiste multi van je mobo ( de bus blijft vrij maar is weer door andere zaken begrenst) . Ik heb geen mobo die automatische zijn multi. aanpast aan de pros.
Verklaar je nader.. 'de bus blijft vrij??' ja je FSB bus blijft altijd vrij, welke andere bus dan misschien www.debusop6.nl (sorry, grapje).
Door welke andere zaken is de multiplier dan begrenst?. Past niet elke mobo zijn multiplier aan??.
Misschien schiet ik de plank wel helemaal mis, zo ja dan ga ik veel leren denk ik.

Greetinz

Newt

Verwijderd

Eric, De bovenstaande mensen hebben echt gelijk. Het maakt niks uit hoe je je multiplier instelt. Hij zit vastgebakken in de CPU. Stel je hem anders in kunnen er 2 dingen gebeuren.
Computer start niet op. Melding dat er een verkeerde CPU in zit.
Copmuter start op met de ingebouwde multiplier (oftewel je schiet er niks mee op).

Echter is het wel nuttig om te weten wat de maximale multiplier is, aangezien sommige mobo's inderdaad moeite hebben met een multiplier hoger dan 8 of 8,5 (weet ik niet precies).

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Als ik mijn mulitplier van mijn BP6 op 6 zet ipv 5,5 dan gebeurt er niets anders dan normaal, start gewoon op, loopt gewoon op 550.

Verwijderd

Topicstarter
Laat de vraag anders stellen waarom geeft de info van ASUS dan aan dat bij elke type pros. de jumpers een bepaalde pos. moeten hebben. Voorbeeld: Cel466 de bus op 66 ( het is immers een Cel) en de multi op 7,0 ( is BF02-3, BF11-2, BF2-3, BF31-2).
Als het mobo de multi autm. zou aanpassen was dat laatste niet nodig.
Mijn theorie is dat het wel uit maakt bij een gelockte pros. dat je mobo die bepaalde multi heeft. De bus kan je wel mee "spelen" mits je overige hardware dat aan kan ( agp, pci, scsi). In het bovengenoemde voorbeeld kan je de Cel466@700 door de bus op 100Mhz. in te stellen.

• eenTurk
  • Laatst online: 28-02-2025

eenTurk

Intel Inside = *** outside

De BX chipset is gelimiteerd op 8.0 x
Dat komt omdat er een nieuwe circuit nodig is in de CPU om de 8.5 multiplier te realiseren.
De BX chipset kent 4 multiplier pinnen.
Dit is 0 of 1 (open of gesloten)
hiermee is:
0000 1111 1001 0101
1000 0001 1101 0110
1100 0011 1011 0100
1110 0111 1010 0010

16 combinaties mogelijk:
elke combinatie staat voor een getal.
Dit gedeeld door 2 is je multiplier.
zoals je ziet kan dit max 16 /2 = 8 zijn.
Stond in een van de docs van Intel...

Waarom denk je dat Asus nog steeds geen nieuwe BIOS heeft gereleased voor de P III 850 en celly II 566 en hoger voor de BX planken...? (Ik weet niet hoe het zit met de nieuwste BX mamaplankjes...kan zijn dat Intel deze heeft aangepast...)

Verder heb je tot en met 8.0 de multiplier setting niet nodig omdat deze zich in het processor bevindt.

Audi C5 3.0 + Audi C4 2.3 nog 2 ringen te gaan :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat laaste begrijp ik niet.

T.a.v. de 16 mogelijkheden heb je gelijk alleen geeft combi 0000 de multi 2
en 1010 de multi 7 ( de huidige grens )
Zou dus doorgaan dan zou 8,5 dus de combi 1101 kunnen zijn en de max. van de mogelijkheden de 1111 (de 9,5).
E.a. wel als dat via de BIOS wordt geregeld.

• eenTurk

eenTurk

De combinaties zijn maar alle mogelijke combinaties.
elke combi staat voor een getal.
(Stond in dat docje waar ik nu hard aan het zoeken ben)
zo krijg je dus 1...16.
dat gedeeld door 2 geeft je multiplier.
Zoals je kan zien zit de belachelijke 0.5 multiplier er ook tussen. Misschien kunnen ze deze herdefinieren als 8.5 dat weet ik niet.

Ik had een P III 850 op mijn P2B-LS en dat werkte niet (met BIOS 1012 Beta 2).
Ik heb nu een P III 800.

Ik heb ook die jumper JEN 21 toegevoegd op het moederbord. Daardoor krijg je Soft menu in je BIOS. Je kan de multiplier van 0.5 tot en met 8.0 selecteren in de BIOS. Dat is weer een bewijs dat de BX chipset gelimiteerd is op 8.0!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat je met die 8,0 max gelijk heb, die jumper voor softmenu heeft de P2B-S niet. Ik de site van Asus kom ik ook nergens 8,5 tegen.
Denk je dat een Cel533@800 werkt?

• eenTurk

eenTurk

Dat JEN-21 jumper moet je zelf toevoegen.
Er zit boven de chip waar Asus op staat een plekje waar jen-21 staat. Hier kun je zelf jumper caps in solderen en daarna kun je softmenu activeren.

Ik raad je aan Asus te mailen. Ik had heel snel een nieuwe processor nodig en had helemaal geen minuut te verspillen, zodanig kon ik Asus niet mailen. Ik heb altijd binnen 2 dagen antwoord gekregen van hun.
Het e-mail adres is: tsd@asus.com.tw

Je hebt kans hij de 8 x 100 haalt.
mijn mobo werkt perfect op 8 x 112, dat zou ook kunnen. Met het programma softfsb kan ik ook 133 MHz bus en 33 MHz pci selecteren, maar je hebt grote kans dat of je DIMMs, je AGP VGA kaart of je processor dat niet trekt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat 112 Mhz niet werkt i.v.m. het Scsi gedeelte , 103 gaat nog net.
Je kunt bij dit mobo ook de delings factor niet instelen ( of wel met dat softmenu ? )
Wat dat betreft kan je met ABIT meer instellen.

• eenTurk

eenTurk

112 MHz werkt wel.
Ik heb een P2B-LS.
Deze heeft LAN en SCSI onboard....
De delingsfactor kun je niet instellen, naar het programma SoftFSB stelt de delingsfactor op 1/4 als je 133 MHz selecteert.

Greetz

Verwijderd

Ik heb ook een P2B-LS die lekker op 112 fsb loopt geen greintje probleem.

Greetinz

Newt

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie tips, zodra in de nieuwe CelII566 & 533 binnen zijn bij mijn lev. zal ik ze proberen. Te beginnen met de eerste , 8,5 x 112 lijkt mij super, nog koelingsproblemen te verwachten?

Nog een vraagje Jen21 ( rechts boven de ASUS chip een soldeervlakje van 1x1mm.)wel gevonden op het MoBo, maar waar komt het tweede kontakt vandaan voor een jumper?

Verwijderd

Topicstarter
Waarschuwing er is een soort spraakverwarring aan de hand:
De Cel533 is de oude serie , de Cel533A is de eerste Cu-mine ( ook wel CelII533).
De eerste gaat niet verder dan ca. 600 MHz
de Cu-mine gaan weer veel verder. Let op het verschil in core spanning de oude standaard 2,0V de Cu-mineŽs 1,6 V.

Verwijderd

Eric,

Wij letten echt wel op hoor, iedereen die in deze topic een reply heeft gepost weet heus wel dat de celly2 (a) een coppermine-core heeft. Maarre volgens mij snap jij er niet zo heel veel van. Maar dat maakt niet uit, maar het is wel leuk als je eens wat aanneemt van mensen die er denk ik meer verstand van hebben dan jou.

Grtz

Verwijderd

Niet om je af te zeiken ofzo hoor ;-)
Pagina: 1