Fan speed GPU komt niet onder 2500RPM

Pagina: 1
Acties:

• aliw
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-01-2024
Hallo mede-Tweakers,

Sinds enige maanden heb ik voor het eerst een probleem met mijn desktop gekregen. De fan van mijn videokaart loopt tegenwoordig standaard op 2500 RPM, al bij het opstarten. Erg vervelend omdat mijn pc nu veel lawaai maakt.

Door middel van Rivatuner, Atitools of AMD's overdrive functie krijg ik deze waarde niet verder terug dan ong 2450 RPM.

Ik heb op internet gezocht naar anderen met dit probleem en bij sommigen ging dit verschijnsel gepaard met een videokaart die geen beeld gaf. De oorzaak hiervan was dan een connectie tussen het moederbord en de case die kortsluiting veroorzaakte.

Nu heb ik nog gewoon beeld dus of dit de oorzaak is van mijn probleem vraag ik mij af. Weet iemand hier misschien wat het probleem kan zijn?

Specs pc:

QuadCore AMD Phenom II X4 810, 2600 MHz (13 x 200)
Gigabyte GA-MA770T-UD3P
4096 MB (DDR3-1333 DDR3 SDRAM)
ATI Radeon HD 4870
SAMSUNG HD642JJ ATA Device (640 GB, 7200 RPM, SATA-II

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Het kan zijn dat het temperatuur gerelateerd is, met een tool als afterburner kan je bijhouden hoe warm de gpu is in idle en hoe warm hij word onder load. Het kan zijn dat er inmiddels zoveel stof in de koeler zit dat de temperatuur te warm is om de fan laag te houden... Het kan zeker geen kwaad om even je koeler een keer goed schoon te maken en nieuwe koelpasta aan te brengen.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:21

Nox

Noxiuz

Het is zeer waarschijnlijk gerelateerd aan de temperatuur. Maak hem inderdaad eens goed schoon, zorg voor een goede airflow en haal de stof bij je intake casefans eens weg. Dit helpt meestal al aardig wat.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• aliw
Ik heb de hele pc afgelopen week stofgezogen. Er zat veel stof in de videokaart maar ik heb het er, dacht ik, allemaal uitgekregen.

Everest ultimate zegt het volgende over de temps:

Idle: 55 °C
Tijdens furmark stresstest: 72 °C

GPU-Z meldt geen verandering tussen de fanspeeds op idle en tijdens de stresstest.

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:33

InFamous

excommunicado

Toen je bezig was met de stofzuiger, zoals ik begrijp uit je verhaal. Heb je toen de ventilator tegen gehouden of laten draaien met de stofzuiger erop?

Formerly known as Ragdoll

• aliw
InFamous schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 20:14:
Toen je bezig was met de stofzuiger, zoals ik begrijp uit je verhaal. Heb je toen de ventilator tegen gehouden of laten draaien met de stofzuiger erop?
Tegen gehouden. Maar sowieso kan aan het stofzuigen het probleem niet liggen. Het probleem bestond al ver voor die tijd.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ok, de temperatuur onder load lijkt mij prima, en de idle temp is ietwat hoog, maar niet schokkend. Probeer even alle overige "fan" software uit te schakelen (kan zijn dat er een progje mee boot) en MSI afterburner te downloaden en installeren. Met Afterburner kan je een fanprofiel aanmaken voor een bepaalde temperatuur. Even voor de goede orde, we hebben het hier over een vanilla/reference 4870?

• aliw
Geen vanilla/reference 4870. Dit is de fan:

Afbeeldingslocatie: http://xtreview.com/images/asus%20HD%204870%20glaciator%2002.jpg.

Zou de fan software wat uitmaken? Want de fan gaat meteen 100% vanaf het moment dat de pc aangaat. Dus ook tijdens de bios. Dat zou dan niet moeten kunnen toch?

[ Voor 26% gewijzigd door aliw op 06-03-2012 20:46 ]

• Ruffzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
55 graden is echt te veel voor idle. Het is dus niet raar dat de koeler veel toeren maakt.

• aliw
47 is het btw. Nog steeds niet heel laag.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

55c is ook wel warm, maar de reference 4870 werd dacht ik altijd wel warm.. zie dit topic, allemaal rond de 50c idle http://www.overclock.net/...r-4850-4870-idle-temps/50

En een aantal grafische kaarten draaien qua fan met opstarten van het systeem 100%, dat is normaal imho.. Heb je al geprobeerd met afterburner een profiel aan ta maken?

[ Voor 31% gewijzigd door millman op 06-03-2012 21:18 ]

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Kan je er niet gewoon een bios op flashen met aangepast fan patroon?

• aliw
Ik heb afterburner geprobeerd maar die kon niet veel meer dan alle andere programma´s. Ik kon de fan speed terugzetten naar 25% maar vreemd genoeg maakte hij dan nog steeds rond 2400 RPM.

Een andere bios erop flashen lijkt mij ook wat vreemd. Dit probleem kan, lijkt me, niet veroorzaakt worden door een corrupte bios omdat ik daar nooit mee heb lopen klooien dus kan een nieuwe erop flashen de situatie wel verbeteren dan?
Pagina: 1