Max streaming video grootte

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik heb een klant die zelf zijn filmpjes op zijn website op zijn eigen webserver wil hebben. Nu heeft de klant laatst zijn eerste filmpje geupload. Een filmpje van 1 minuut en 44 seconden van 135 Mb groot... ik heb de klant hierop natuurlijk geinformeerd dat dat niet echt de bedoeling kan zijn. Hij streeft de hoogste kwaliteit na met zijn website, maar een haarscherp beeld in fullscreen modus is wat mij betreft behoorlijk overdreven. Om maar niet te zwijgen over het feit dat geen enkele website bezoeker het filmpje af zal kijken vanwege de downloadtijd. De klant ervaart geen lag, dus vind dat hij wel op deze manier verder kan gaan.
Ik hoef geen advies over hoe ik de klant aan het verstand peuter dat dit geen juiste keuze is. Dat lukt me wel. Ik heb zelf echter niet zoveel ervaring met streaming video en mijn vraag is: hoeveel Mb per minuut film vinden jullie gangbaar/acceptabel of gebruiken jullie zelf voor een streaming video?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:22

Fiber

Beaches are for storming.

P.O. Box schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 14:43:
... Een filmpje van 1 minuut en 44 seconden van 135 Mb groot...
Dat is dus 1.3 Mbit/s. Lijkt mij nog wel meevallen eigenlijk in het huidige breedband tijdperk.

Of zijn upload het aan kan bij meerdere bezoekers wordt een ander verhaal.

[ Voor 12% gewijzigd door Fiber op 06-03-2012 14:54 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boelensman1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-09 10:49
Fiber schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 14:51:
[...]

Dat is dus 1.3 Mbit/s. Lijkt mij nog wel meevallen eigenlijk in het huidige breedband tijdperk.
Inderdaad, dit is zeker geen extreem groot filmpje.

CTO van Appeal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik neem aan dat 135 MB bedoelt wordt en dan is het ruim 10 Mbit/s wat wel veel is. Maar goed het maximale formaat of beter gezegd de maximale bitrate van een filmpje hangt helemaal af van wat de bedoeling is met het filmpje. En nog belangrijk wat de resources (server / uplink) zonder problemen aan kunnen rekening houdend met het aantal bezoekers van de website.

Ik bedoel als die klant graag full hd materiaal op zijn site wil zetten om wat voor reden dan ook dan is 10Mbit op zich niet heel gek. Tenminste zolang hij ook maar voldoende resources heeft om het zonder problemen te serveren aan zijn bezoekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:22

Fiber

Beaches are for storming.

ik222 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 15:00:
Ik neem aan dat 135 MB bedoelt wordt...
Dat staat er niet... ;)
en dan is het ruim 10 Mbit/s wat wel veel is. Maar goed het maximale formaat of beter gezegd de maximale bitrate van een filmpje hangt helemaal af van wat de bedoeling is met het filmpje. En nog belangrijk wat de resources (server / uplink) zonder problemen aan kunnen rekening houdend met het aantal bezoekers van de website.

Ik bedoel als die klant graag full hd materiaal op zijn site wil zetten om wat voor reden dan ook dan is 10Mbit op zich niet heel gek. Tenminste zolang hij ook maar voldoende resources heeft om het zonder problemen te serveren aan zijn bezoekers.
Je zou ook nog een betere codec met betere compressie kunnen nemen natuurlijk. Maar dan moet de TS eerst info geven over welke er nu gebruikt wordt...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
Fiber schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 15:04:
[...]

Dat staat er niet... ;)

[...]
he getver... :)
ik bedoel idd 135 MB
Je zou ook nog een betere codec met betere compressie kunnen nemen natuurlijk. Maar dan moet de TS eerst info geven over welke er nu gebruikt wordt...
ik heb geen idee welke codecs de klant gebruikt... hij maakt zelf het filmpje met een of ander movie programma... spuugt een mp4 bestand uit en upload dat naar zijn server...

zijn server is wel een stuk sneller dan mijn testserver, maar dan nog, de productieomgeving is nog niet live, en als ik dan het filmpje bekijk (en dus de enige bezoeker ben op dat moment) dan komt het met horten en stoten binnen....
ik222 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 15:00:
Ik neem aan dat 135 MB bedoelt wordt en dan is het ruim 10 Mbit/s wat wel veel is. Maar goed het maximale formaat of beter gezegd de maximale bitrate van een filmpje hangt helemaal af van wat de bedoeling is met het filmpje. En nog belangrijk wat de resources (server / uplink) zonder problemen aan kunnen rekening houdend met het aantal bezoekers van de website.

De bedoeling van het filmpje is informatief en "kijk eens hoe goed ons bedrijf is in wat we doen" (en de bedrijfsactiviteit heeft niets met filmpjes maken te maken)... full hd kwaliteit is nergens voor nodig behalve uit een soort drang naar perfectionisme. Mijn inziens schiet het zijn doel volledig voorbij als een klant om het filmpje af te kijken eerst 135 MB moet downloaden.... op mijn simpele thuis-Tele2 lijntje van 2Mbit wordt er steeds een paar seconden van het filmpje afgespeeld om vervolgens weer een hele tijd te gaan laden.

hoe groot zijn bijvoorbeeld goed kwaliteit Youtube filmpjes? kan me niet voorstellen dat Youtube filmpjes heeft van 135 MB die maar 1min44 duren...

of ben ik gewoon gek en moet ik de klant maar lekker zijn gang laten gaan?

[ Voor 84% gewijzigd door P.O. Box op 06-03-2012 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Voor dat gebruik is die 10 Mbit/s bitrate inderdaad veel te hoog en zorgt het enkel voor onnodig data gebruik, en eventueel ook nog voor het slecht afspeelbaar zijn bij bezoekers met een wat tragere internetverbinding.

Dit soort simpele promotiefilmpjes zouden zelfs in HD (720p / 1080i) niet meer dan 2-3 Mbit hoeven te zijn als je gebruik maakt van de H.264 codec. En waarschijnlijk is zelfs een simpel SD filmpje van maximaal 1Mbit/s al voldoende voor dit doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

P.O. Box schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 15:07:
[...]
op mijn simpele thuis-Tele2 lijntje van 2Mbit wordt er steeds een paar seconden van het filmpje afgespeeld om vervolgens weer een hele tijd te gaan laden.
[...]
Vertel dit aan de klant en stel voor om ook een low-res versie online te zetten.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
ik222 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 15:28:
Voor dat gebruik is die 10 Mbit/s bitrate inderdaad veel te hoog en zorgt het enkel voor onnodig data gebruik, en eventueel ook nog voor het slecht afspeelbaar zijn bij bezoekers met een wat tragere internetverbinding.

Dit soort simpele promotiefilmpjes zouden zelfs in HD (720p / 1080i) niet meer dan 2-3 Mbit hoeven te zijn als je gebruik maakt van de H.264 codec. En waarschijnlijk is zelfs een simpel SD filmpje van maximaal 1Mbit/s al voldoende voor dit doel.
die H.264 codec komt me bekend voor ... volgens mij gebruikt de klant die inderdaad...
dus als ik het goed begrijp zeg jij dat zelfs voor HD max 0,4 MB voor iedere seconde film genoeg moet zijn... dan zou zijn film van 1:44 dus max 41 MB moeten zijn ipv de 135 MB van nu...
dat ind ik al een stuk logischer klinken dan de 135 MB die de klant nu upload...
met deze cijfers kan ik hem wel overtuigen denk ik :) Thanks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Klopt inderdaad :) Dan heb je natuurlijk geen blue-ray of HDTV kwaliteit maar dat hoeft voor dit soort dingen ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:28

Bosmonster

*zucht*

Daarnaast lijkt het me ook prettig dat het filmpje werkt op bijvoorbeeld een iPad. h.264 kun je ook gebruiken voor de html5-fallback. Echter zijn hier voor de verschillende iDevices wel eisen aan hoe het geëncodeerd is.

Ik zou alleen wel altijd aanraden een CDN of video-aanbieder te gebruiken voor video's. Zelf hosten is, zeker in Nederland, gekkenwerk qua hosting en het aanbieden van slechts 1 formaat zorgt er uiteindelijk ook voor dat veel mensen de video niet zullen kunnen bekijken. Waarom dit lastige wiel opnieuw uitvinden?

Voorbeelden zijn Bitsontherun, of natuurlijk YouTube/Vimeo.

[ Voor 16% gewijzigd door Bosmonster op 07-03-2012 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ik zou ook inderdaad niet weten waarom je zelf een streaming media server zou willen hosten.

Host de webserver, upload de video naar youtube of iets gelijkwaardigs en embed de video op een pagina op je web server.

Hoe moeilijk kan je het jezelf maken denk ik dan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
InflatableMouse schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 08:24:
Hoe moeilijk kan je het jezelf maken denk ik dan ...
helemaal mee eens :)
heb ook gepraat als brugman, maar als de klant het perse zo wil... tsja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Maar wat waren zijn argumenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
"ik wil de hoogste kwaliteit" en "dat wil ik gewoon zo" :)

ik heb overigens wel de mogelijkheid gemaakt voor hem om youtube filmpjes toe te voegen aan de site... dus hij kan iig altijd switchen...

[ Voor 25% gewijzigd door P.O. Box op 07-03-2012 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Gelijk hebben om het gelijk hebben is flauw en weinig behulpzaam. Dit topic had niet bestaan als het om een filmpje van 13,5 MB ging, het is geen 1996 meer.
P.O. Box schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 10:35:
[...]

"ik wil de hoogste kwaliteit" en "dat wil ik gewoon zo" :)
Dan zorg je gewoon dat je genoeg rekent voor opslag en dataverkeer, en is er geen probleem, toch? Als jij het "gewoon niet zo wil", zul je met bijvoorbeeld ffmpeg de video op een andere kwaliteit of in een ander formaat moeten opslaan.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
CodeCaster schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 10:40:
[...]

Gelijk hebben om het gelijk hebben is flauw en weinig behulpzaam. Dit topic had niet bestaan als het om een filmpje van 13,5 MB ging, het is geen 1996 meer.

[...]

Dan zorg je gewoon dat je genoeg rekent voor opslag en dataverkeer, en is er geen probleem, toch? Als jij het "gewoon niet zo wil", zul je met bijvoorbeeld ffmpeg de video op een andere kwaliteit of in een ander formaat moeten opslaan.
de site is niet bij mij gehost... dus dat is mijn probleem sowieso niet... mijn enige probleem met deze werkwijze is de idioot lange laadtijd voor de bezoeker van de website... en daarom wilde ik weten wat een beetje gangbaar is... m.a.w. welke filesizes anderen hanteren... het was voor mij de eerste keer dat een klant filmpjes niet via youtube wilde aanbieden, dus ik had daar nog geen ervaring mee... en ik wil de klant daar wel goed in kunnen adviseren :) en als de klant dan toch eigenwijs 135 MB filmpjes gaat uploaden... dan moet hij dat vooral doen...

[ Voor 4% gewijzigd door P.O. Box op 07-03-2012 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

CodeCaster schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 10:40:
[...]
Niet alleen een of ander formaat, maar meerdere formaten, als je het goed wilt doen.

Leuk dat hij het in hoogste kwaliteit wil, maar als een tablet dat niet trekt is dat toch wel een beetje doelloos bijvoorbeeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Bosmonster op 07-03-2012 11:25 ]

Pagina: 1