Processor vervangen, temperatuur instabiel/fluctueert

Pagina: 1
Acties:

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 17:46
Ten eerste: dit topic gaat over een laptop, maar ik denk dat dat eigenlijk niet boeit :P .

Het verhaal: ik heb gisteren de processor in mijn laptop vervangen (T3400 naar P8400). De voornaamste reden die hieraan ten grondslag lag was de lagere TDP (25W vs 35W), en ik dacht hiermee een fors koeler systeem te kunnen realiseren. Dit is mij gedeeltelijk gelukt.

De processor werkt prima en in eerste instantie zijn de temperaturen ook veel lager. Idle ligt de processor rond de 40°C, terwijl dit met de T3400 rond de 50-55°C, dus bijna 15°C graden verschil. Erg goed dus. Het probleem ligt hem onder load. Als ik mijn CPU flink/volledig belast, dan schiet de temperatuur binnen 10 seconden naar een graad of 80°C (dit gebeurt erg snel dus) en blijft daar dan ook op.

Nou ben ik met een beetje research er achter gekomen dat een temperatuur van 80°C onder load en een temperatuur van 40°C idle niet zo heel gek is, maar de enorme fluctuaties van de temperatuur vind ik toch vreemd. Als ik de belasting van de CPU weg haal kan de temperatuur zomaar binnen 10 seconden 30°C dalen. Hierdoor is de fan erg wispelturig (wat het eigenlijke probleem is natuurlijk, anders boeit het me niet), en dit stoort mij. Een ander probleem is dat onder Prime95 de laptop eigenlijk binnen enkele seconden uitvalt. Ook dit is niet goed. Hierbij moet wel bijgezegd worden dat ik op geen andere manier het voor elkaar heb gekregen om mijn laptop uit te laten vallen, anders dan Prime95.

Nou vraag ik me af waar dit aan kan liggen. Ik denk zelf dat de koelpasta niet optimaal is (Nexus TMP-1000, lees er veel slechte verhalen over :') ), maar het lijkt me stug dat een andere koelpasta zoveel impact gaat maken. Wat ik er van begreep is dat koelpasta's enkele graden verschil maken. Bij mijn oude processor had ik deze problemen niet, de temperatuur onder load was wel ongeveer hetzelfde, maar het was zeker niet zo dat binnen 10 seconden de temperatuur op en naar 80°C ging, wat nu wel gebeurt.

Mijn persoonlijke theorie is (ondanks dat het me stug lijkt) dat de koelpasta niet optimaal is waardoor onder load de warmte niet goed afgevoerd kan worden via de heatsink, maar hier ben ik niet helemaal zeker van. Nou was mijn vraag aan jullie Tweakers, wat denken julie dat de oorzaak is? Ik zal de symptomen nog even op een rijtje zetten:
- Idle 40°C, load 80°C
- Prime95 faalt bijna instant
- Temperatuur gaat enorm snel op en neer (binnen 10 seconden van 40°C naar 80°C en weer terug)
- Fan is daardoor erg wispelturig

Ideas? Zou een andere koelpasta veel kunnen uitmaken?

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:13
http://ark.intel.com/compare/35569,35583
Ik vraag me a.d.h.v. bovenstaande vergelijking serieus af of de P8400 wel geschikt is voor je laptop.
Laat ik een paar verschillen schetsen:
ProcP8400T3400
Code NamePenrynMerom
System Bus1066 MHz667 MHz
VID Voltage Range1.050V-1.150V1.075V-1.175V

Kortom: heb je wel goed gekeken naar de compatibility met je moederbord tijdens het uitzoeken van je nieuwe processor?
Helaas, een oplossing heb ik niet voor je, maar ik ben toch wel benieuwd of je überhaupt een werkbare situatie hebt.
edit:
MarcoC schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 13:34:
De laptop was ook verkrijgbaar met een P8600, dus dan zou een P8400 toch geen problemen moeten geven. Verder werkt de processor ook gewoon goed.
Daar kan ik geen uitspraak over doen, dat weet alleen de fabrikant, en jij ook, als je goed onderzoek doet. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Barleone op 06-03-2012 13:43 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• MarcoC
De laptop was ook verkrijgbaar met een P8600, dus dan zou een P8400 toch geen problemen moeten geven. Verder werkt de processor ook gewoon goed.

[ Voor 17% gewijzigd door MarcoC op 06-03-2012 13:34 ]

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:15
Dat de laptop verkrijgbaar is/was met een P8600 wil niet zeggen dat de T3400 verder exact gelijk is qua onderdelen.. Waarschijnlijk heb je dan toch met een ander moederbord te maken of in iedergeval eentje met net wat andere settings qua voltages en systembus snelheid.

Als prime95 meteen faalt, dan loopt je cpu niet goed :P
De P8400 zou tot max 105 graden aan moeten kunnen, dus als ie bij 80 graden al klapt dan lijkt me het eerder wat iets anders te zijn dan de temp.

[ Voor 27% gewijzigd door Nnoitra op 06-03-2012 13:43 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• MarcoC
Dat zou kunnen, maar het lijkt me stug. Ik heb een officiële part list van mijn laptop, en daar staat maar 1 type moederbord op, en de volgende CPU's. Klik.

Het gaat trouwens om een Samsung Q320, met als moederbord een Intel PM45 (met GM45 chipset). Als ik Google op deze combinatie vind ik genoeg laptops die over dezelfde combinatie beschikken. Dus volgens mij moet het gewoon werken. Ik zie geen reden om daar anders over te denken. Als ik hiermee een denkfout maak, gaarne uitleggen wat deze fout dan precies is :P .

[ Voor 51% gewijzigd door MarcoC op 06-03-2012 14:08 ]

• MarcoC
Als we dan toch bezig zijn, dit maakt HWiNFO32 er van:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ejZ6w.jpg

• Nnoitra
Ik kan geen NL variant van de Samsung Q320 serie vinden met een P8600.
Alleen de T3400 en de T6400.

Ook kan het zijn dat de bios die je nu hebt die P8400 niet (goed) ondersteund en de CPU daarom afwijkende voltages krijgt..

Om warmte uit te sluiten zou je je oude CPU weer eens terug kunnen plaatsen, kijken wat ie dan doet.

• MarcoC
Er is niks mis met de voltages hoor :P. Of zie ik wat over het hoofd?

• Nnoitra
Je hebt gelijk, die voltages daar lijken goed te zijn.
Maar dat zijn voltages die de CPU nodig heeft op bepaalde snelheden, niet de echte/actuele voltages.

• MarcoC
Nnoitra schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 16:02:
Je hebt gelijk, die voltages daar lijken goed te zijn.
Maar dat zijn voltages die de CPU nodig heeft op bepaalde snelheden, niet de echte/actuele voltages.
Hoe kan ik de echte voltages zien?

• Nnoitra

• MarcoC
Voltages lijken me prima in orde.

• Nnoitra
Dan;
Om warmte uit te sluiten danwel te bevestigen; zou je je oude CPU weer eens terug kunnen plaatsen, kijken wat ie dan doet.

• RyuuPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-02 18:45

RyuuPro

That Damn Fly

Al gecheckt of er bios-updates voor het moederbord zijn?
Kan zijn dat de jouwe nog een oude versie heeft staan die icm de P8400 onstabiel is.

Kaze Ni Nare

• MarcoC
RyuuPro schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 17:40:
Al gecheckt of er bios-updates voor het moederbord zijn?
Kan zijn dat de jouwe nog een oude versie heeft staan die icm de P8400 onstabiel is.
Gedaan, en er was inderdaad een update. Update uitgevoerd, maar bracht geen verandering. Had ik overigens al gedaan voor aanvang van dit topic :P.

Ik heb nu nieuwe koelpasta (Arctic MX-2) gekocht en ik ga de koeling opnieuw monteren.

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-02 11:48
Ditzelfde probleem heb ik met een Dell Studio 1558, simpelweg omdat de heatpipe een gare bevestiging heeft waardoor de warmte slecht wordt afgevoerd. Bij de GPU heb ik dit opgelost door de tijd te nemen om de koeling perfect gebalanceerd te bevestigen.
Beide schoten bij een beetje belasting binnen enkele seconden naar de 80-90 graden, nu loopt alleen de CPU nog snel op naar 70 graden. Binnenkort maar weer eens een middagje voor vrij maken.

• MarcoC
Moning2 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 17:47:
Ditzelfde probleem heb ik met een Dell Studio 1558, simpelweg omdat de heatpipe een gare bevestiging heeft waardoor de warmte slecht wordt afgevoerd. Bij de GPU heb ik dit opgelost door de tijd te nemen om de koeling perfect gebalanceerd te bevestigen.
Beide schoten bij een beetje belasting binnen enkele seconden naar de 80-90 graden, nu loopt alleen de CPU nog snel op naar 70 graden. Binnenkort maar weer eens een middagje voor vrij maken.
Klinkt interessant, kan je iets specifieker zijn over wat je gedaan hebt?

• MarcoC
Opgelost. Wat ik gedaan heb:
- Arctic MX-2 aangebracht
- In de juiste volgorde de heatsink vastgeschroefd. Blijkt dat er nummertjes bij de schroefjes stonden, en ik heb de heatsink nu op volgorde vastgeschroefd. Misschien is dit heel basic en is het een extreme beginnersfout, maar ik heb nergens zoiets gelezen.

De resultaten zijn dat ik nu voor meer dan een minuut Prime95 heb kunnen draaien (dat is meer dan me ooit gelukt is met deze processor), dat de fan veel minder vaak draait, en dat de "temperatuur spikes" nu van 40°C naar 50°C gaan in plaats van 40°C naar 70°C.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

kijk, dat ziet er al beter uit, wel moet de processor meerdere uren prime95 stabiel kunnen zijn (8uur is de norm!), test nog een paar uur prime small fft, met coretemp en cpu-z of HWmonitor open..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• MarcoC
De hoogste CPU temperatuur die ik heb gezien is 63°C, dat was vanmiddag nog 86°C. Meer dan 20°C verschil! Ik zal vannacht nog wel even Prime95 aan laten staan, maar aan de andere kant vind ik dat niet zo heel interessant, de temperatuur spikes vond ik het grootste probleem.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Dat snap ik, maar het een heeft met het ander te maken.. Het is gewoon fijn om te weten dat alles echt goed werkt lijkt me, zeker na alle problemen die je hebt gehad.. ik bedoel, nog geen 10sec prime volhouden lijkt me ook niet fijn... Maar iig mooi dat alles opgelost is..

• MarcoC
millman schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 20:36:
Dat snap ik, maar het een heeft met het ander te maken.. Het is gewoon fijn om te weten dat alles echt goed werkt lijkt me, zeker na alle problemen die je hebt gehad.. ik bedoel, nog geen 10sec prime volhouden lijkt me ook niet fijn... Maar iig mooi dat alles opgelost is..
True, ik ga het ook nog wel doen :).

• MarcoC
12 uur lang Prime95 probleemloos aangehad, met undervolt een maximale temperatuur van 56°C bereikt. Case closed :).

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Klasse kerel, mooi dat het goed gekomen is!

Pagina: 1