Toon posts:

[Aanschaf] Kant-en-klaar systeem, advies?

Pagina: 1
Acties:
  • 355 views

• goldcard
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10:53
Mijn schoonvader is toe aan een nieuwe pc. Hiervoor heeft 'ie aan mij wat advies gevraagd. Nou ben ik eens gaan kijken naar wat BBG opties of het laten samenstellen van een pc, maar daarin zijn zoveel mogelijkheden en opties die voor hem niet relevant zijn, dat een kant-en-klare pc de meeste geschikte optie lijkt.

Gebruik
De pc wordt voornamelijk particulier gebruikt, waarin email en internet de belangrijkste handelingen zijn. Verder is opslag van foto's belangrijk en wordt zeer sporadisch ook wat foto/videobewerking gedaan. Gamen, films kijken of muziek luisteren wordt niet met de pc gedaan.

Budget
Het budget voor de pc ligt ongeveer rond de 600 euro (incl toetsenbord/muis, excl beeldscherm)

Systeemeisen
Ondanks het beperkte gebruik zijn er toch wel wat eisen aan deze pc gesteld:
  • De pc moet 2 HDD's hebben óf uitbereidingsruimte voor minimaal 1 extra HDD hebben (ivm back-ups)
  • Cardreader moet aanwezig zijn
  • De kast moet een zakelijke uitstraling hebben (geen fancy dingen) met voldoende USB-poorten aan de voorkant
  • De pc moet ongeveer 4 jaar 'lekker' meedraaien
De opties
Als opties heb ik nu de volgende twee systemen uitgekozen:
Acer Aspire X3 ASX 3990
Asus Essentio CM6650

Mijn vraag
Wie heeft er ervaring met deze systemen? Zijn er wellicht nog andere opties denkbaar? Wie kan mij van goed advies voorzien?

• RMB
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 08-12 10:42

RMB

Nee, geen right mouse button!

Als hij er 4 jaar mee vooruit wil zou ik op zn minst 8GB intern geheugen nemen.

Het punt is: je bent hier op tweakers, dé site bij uitstek voor het zelf in elkaar knutselen van computersystemen.
Als je zelf een systeem samenstelt krijg je veel meer waar voor je geld doordat je geen overbodige onderdelen hoeft te installeren.

Ik zou als ik jou was de BBG aanhouden en weglaten wat onnodig is.
Neem bijvoorbeeld de BBG van het gamesysteem, de mid end valt binnen het budget. Neem een subtielere kast en schrap de videokaart (of plaats een goedkopere) en je hebt een uitstekend systeem!

[Voor 19% gewijzigd door RMB op 06-03-2012 17:27]

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 06-12 19:02

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

RMB schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 17:24:
Ligt er maar net aan wat er op gedraait word. Win7 (en win8) bloaten niet zo op qua geheugengebruik na updates. Als de PC alleen maar voor wat surfen en films oid word gebruikt is 4GB (MEER) als voldoende.

En bij "Zeer spodarisch" foto/videobewerking hoef je echt geen tonnen geheugen aan te schaffen 8)7. Geheugen kan er in 10 seconden bij worden geplaatst dus als het nodig is kan dit altijd nog worden gekocht.

• RMB
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 08-12 10:42

RMB

Nee, geen right mouse button!

Klopt maar 4 jaar is lang, bovendien moet dit met het budget toch makkelijk lukken!

• RoofTurkey
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 07-12 13:38

RoofTurkey

PredatorKalkoen

YouTube: Futureproofing Your PC - Dispelling Some of the Myths NCIX Tech Tips, oftewel koop ram, harde schijven, videokaarten, etc pas wanneer je ze nodig hebt. Ze worden niet duurder en misschien heb je dan over 1 jaar 16gb erin voor 50€, wie weet...

Edit: Zet dus lekker laag in en houd een klein budget over voor upgrades waar je ze nodig vindt wanneer je het systeem al even hebt gebruikt.

Off-topic: Hoe zet ik een YouTube video eigenlijk in een bericht?

[Voor 26% gewijzigd door RoofTurkey op 06-03-2012 19:26]

Grillmeister

• goldcard
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10:53
RMB schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 17:24:

Het punt is: je bent hier op tweakers, dé site bij uitstek voor het zelf in elkaar knutselen van computersystemen.
Als je zelf een systeem samenstelt krijg je veel meer waar voor je geld doordat je geen overbodige onderdelen hoeft te installeren.
@All: dank voor jullie opmerkingen!
@RMB: klopt, we zijn hier op tweakers, maar overschat het niveau van computerbouwkunde van deze tweaker niet. Bovendien: het samenstellen op basis van losse onderdelen is lastiger qua bestellen en ook qua garantie. Aangezien dit systeem voor mijn schoonvader is zal hij bij problemen niet langs 3 webwinkels willen gaan, maar 1 duidelijk - voor hem herkenbaar - aanspreekpunt willen.

Kom ik dus nogmaals terug op mijn vraag (plus een kleine aanvulling): wat vinden jullie van de keuze van de systemen (zie OP) en zijn deze eventueel aan te vullen met extra HDD of RAM?

• Darkstone
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 26-04-2014

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Losse "welke moet ik kopen?" topics zijn niet meer toegestaan op GoT, lees hiervoor *LET OP* - Wat moet ik kopen.

Dit betekent niet dat de vraag niet is toegestaan, je bent vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde (N)BBG topics, deze kun je vinden in Best Buy Guide overzichtstopic.
Het is overigens de bedoeling dat je zelf wat onderzoek doet, als je niet weet wat je doet kan je in principe net zo goed het standaard BBG systeem kopen. Die staan op de frontpage: http://tweakers.net/archieven/tag/best+buy+guide/

Dit topic gaat dicht. Maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om je vraag te stellen in de daarvoor bestemde topics.

'de sheet' -- Dell Latitude E6520, 1080p, i7-2820QM, X25-M 80GB, 16GB, 97Wh
Gezocht: Baan software development, C++, gave software, omgeving Delft.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee