Toon posts:

Aansturing FAN's via PC (obv temperatuur)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik monitor mijn zonnepanelen via een eigen programma.
Aangezien de omvormer van de zonnepanelen in de garage staat en het daar in de zomer erg warm kan worden door de droogkast, zou ik graag mijn omvormer willen koelen door middel van 2 120mm fans.

Ik zou graag de fans automatisch willen laten in- en uitschakelen van zodra een bepaalde temperatuur bereikt is (de temperatuur van de omvormer, kan ik reeds uitlezen in mijn programma dus dat is geen probleem)

Ik ben echter een TOTALE leek op vlak van elektronica.
Hoe kan ik hier aan beginnen?

2 120mm fans aansluiten op een USB poort lijkt mij geen goed idee (te zware belasting van moederbord?) en rechtstreeks aansluiten op de voeding gaat niet aangezien het een laptop is.. Een 220V stekker aansturen lijkt mij het meest ideale maar ik weet niet of er zoiets bestaat? (ik had hier wel al iets gezien om dat draadloos te doen maar dat lijkt mij overkill: [howto] Klik-aan-klik-uit aan computer)

Indien dat bestaat: is dat makkelijk aanstuurbaar vanuit C#?

Ter info: ik haal nu elke 5 minuten de nieuwe data (huidige wattage, huidige opbrengst, huidige temperatuur, ...) op uit de omvormer. De bedoeling zou zijn om gewoon telkens het programma aan gaat (= om de 5 minuten) het stopcontact aan te sturen (ofwel aan/uit laten ofwel de status wijzigen)

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 12:09
is het niet makkelijker om gewoon met een NTC (warmte gevoelige weerstand) te werken ?

zie: http://www.circuitsonline...diversen/thermostaat.html

Of zet er een fan in die altijd draait.. op 7 volt als het geen herrie mag maken en op 12 volt in de zomer?

[ Voor 56% gewijzigd door TweakMaster op 05-03-2012 21:58 ]

Ryzen cloud9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
ten 1ste sluit je fans niet aan via USB :+
fans die je uit het dichtstbijzijnde elektro winkeltje koopt worden meestal via 2, of vaak 3 of 4 pins aansluitingen gestuurd.
4 pins aansluitingen worden voornamelijk gebruikt voor fans die je met de hand kan regelen, door middel van een draaiknop oid.

als je zo'n fan wil aansluiten heb je toch een moederbord nodig omdat ze daar voor gemaakt zijn.
ik weet niet of er ook losse sockets voor die dingen worden verkocht oid. moet je maar even navragen bij zo'n winkeltje, gewoon vragen naar een 3/4 pins externe PWM voeding(misschien wel controller)

[ Voor 33% gewijzigd door w4v3g0d op 05-03-2012 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:48

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

hardwarejunk schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:55:
ten 1ste sluit je fans niet aan via USB :+
Afbeeldingslocatie: http://www.okokchina.com/Files/uppic23/USB%20fan950.jpg

8)7

[ Voor 4% gewijzigd door BadpunK op 06-03-2012 07:54 ]

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik had het eerder op 240V fans (ik heb er zo één) + aansturing via PC (via temperatuurdiode gaat dat ook wel maar ik zou graag weten hoe het moet via een "trigger" via PC)

Nobody?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 13:51:
ik had het eerder op 240V fans (ik heb er zo één) + aansturing via PC (via temperatuurdiode gaat dat ook wel maar ik zou graag weten hoe het moet via een "trigger" via PC)
De "trigger" die je (waarschijnlijk?) bedoelt heet een relais (Wikipedia: Relais).

Fabrikanten als Velleman zullen nog steeds wel (bouw-)pakketten voor de PC in het assortiment hebben waarmee je dat kunt realiseren en aansturen.
Zie sites als Conrad, Display etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 17:38
ik zou voor dat pc fannetje gaan. dat is veiliger en makkelijker. een beedje zelfbouw is ook nog wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:21

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

In de industriële toepassingen zijn hier kant en klare componenten voor. Een ptc-aan een temperatuur beveiligingskastje (instelbaar) en die stuurt het relais van de ventilator aan. Die hebben vaak ook nog naast _FAN_ een voor-alarm en een alarm uitgang.
Vooral bij gietharstransformatoren veel in gebruik. Eigenlijk geen idee wat dit los voor consumenten zou kosten, voor mijn werk is het altijd gewoon onderdeel van die transformator levering.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:43

almightyarjen

When does the hurting stop?

devino schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 21:41:
In de industriële toepassingen zijn hier kant en klare componenten voor. Een ptc-aan een temperatuur beveiligingskastje (instelbaar) en die stuurt het relais van de ventilator aan. Die hebben vaak ook nog naast _FAN_ een voor-alarm en een alarm uitgang.
Vooral bij gietharstransformatoren veel in gebruik. Eigenlijk geen idee wat dit los voor consumenten zou kosten, voor mijn werk is het altijd gewoon onderdeel van die transformator levering.
Lijkt mij enige overkill voor de toepassing van TS..

De meest simpele oplossing die ook voor TS realiseerbaar is is denk ik een LM35 in combinatie met een Arduino. Vervolgens hang je aan een output van de arduino een transistor die de ventialatoren in- en uitschakelt.

Hier wat info:
http://www.ladyada.net/learn/sensors/tmp36.html

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
almightyarjen schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 09:50:
[...]

Lijkt mij enige overkill voor de toepassing van TS..

De meest simpele oplossing die ook voor TS realiseerbaar is is denk ik een LM35 in combinatie met een Arduino. Vervolgens hang je aan een output van de arduino een transistor die de ventialatoren in- en uitschakelt.

Hier wat info:
http://www.ladyada.net/learn/sensors/tmp36.html
bedankt, hier heb ik wat aan!
Volgens mij heb ik die LM35 niet nodig maar enkel die Arduino aangezien ik nu reeds beschik over de temperaturen (die lees ik reeds binnen uit mijn omvormer)

Ik bekijk die Arduino nog even verder in detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 12:33:
[...]

bedankt, hier heb ik wat aan!
Volgens mij heb ik die LM35 niet nodig maar enkel die Arduino aangezien ik nu reeds beschik over de temperaturen (die lees ik reeds binnen uit mijn omvormer)

Ik bekijk die Arduino nog even verder in detail.
Graag gedaan ;) Maar hoe ga je die temperaturen dan naar de Arduino brengen? Daar heb je ook een interface-achtig iets voor nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmz, ik dacht dat die arduino een soort van relais was waar ik gewoon mee kon zeggen "open relais 1".

Op zich is dat het enige wat ik nodig heb, iets dat via aansturing vanop PC (= bij bereiken van een bepaalde temperatuur) de fan laat aangaan (= relais openen/sluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-10 17:43

StapelPanda

PB0MV

Een arduino om een ventilator aan te sturen?

Kijk nog eens hier naar:
TweakMaster schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:54:
is het niet makkelijker om gewoon met een NTC (warmte gevoelige weerstand) te werken ?

zie: http://www.circuitsonline...diversen/thermostaat.html

Of zet er een fan in die altijd draait.. op 7 volt als het geen herrie mag maken en op 12 volt in de zomer?
Dit werkt altijd! en die 8 componenten krijg je wel aan elkaar (gaatjesbord + soldeerbout)

Als het echt via de PC moet kan je een transistor aan je parralelle poort hangen.

[ Voor 7% gewijzigd door StapelPanda op 07-03-2012 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
dat is niet wat hij (en ik) bedoel(en)
hij bedoelt 2x een 120mm fan, die worden PWM aangestuurd, dus wie is hier nou 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door w4v3g0d op 07-03-2012 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 13:37:
hmz, ik dacht dat die arduino een soort van relais was waar ik gewoon mee kon zeggen "open relais 1".

Op zich is dat het enige wat ik nodig heb, iets dat via aansturing vanop PC (= bij bereiken van een bepaalde temperatuur) de fan laat aangaan (= relais openen/sluiten)
Het is vrij moeilijk om die waarden die je in je PC hebt staan buiten je PC beschikbaar te krijgen. Daarom stelde ik een systeem voor dat buiten je PC om werkt. Nadeel van het gebruik van je PC is ook dat je van je garage draden moet gaan trekken naar je PC.
Gieltjev schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 14:04:
Een arduino om een ventilator aan te sturen?

Kijk nog eens hier naar:

[...]

Dit werkt altijd! en die 8 componenten krijg je wel aan elkaar (gaatjesbord + soldeerbout)

Als het echt via de PC moet kan je een transistor aan je parralelle poort hangen.
Nadeel van dit systeem is dat er geen hysterese op zit. Zodra de temperatuur boven de drempelwaarde komt, springen de ventilatoren aan waardoor er gekoeld wordt. Binnen een korte tijd slaan de ventilatoren daardoor weer af. Hierdoor krijg je klapper-gedrag wat niet echt bevorderlijk is voor je ventilatoren en de geluidsproductie.

Daar raadde ik een arduino aan: het is laagdrempelig aangezien TS weinig verstand heeft van elektronica en je kan er erg makkelijk een hysterese in programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
almightyarjen schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 14:28:
[...]

Het is vrij moeilijk om die waarden die je in je PC hebt staan buiten je PC beschikbaar te krijgen. Daarom stelde ik een systeem voor dat buiten je PC om werkt. Nadeel van het gebruik van je PC is ook dat je van je garage draden moet gaan trekken naar je PC.
de waarden moeten toch niet buiten de PC? Ik moet gewoon "AAN" of "UIT" doorsturen (of is dat zo moeilijk?)
In verband met extra draden moet je je geen zorgen maken; mijn server hangt nu reeds aan mijn omvormer via een RS485 to USB kabel. Server en omvormer staan op +- 1 meter van mekaar dus zo ver is dat niet :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2012 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Ik weet niet hoe moeilijk het is om aan/uit te programmeren op de paralelle/seriële poort (als die nog hebt). De laatste keer dat ik dat dat gedaan heb was in DOS :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Velleman K8055 zou je al een heel eind op weg moeten helpen! Als je dan op zo'n regebare uitgang een transistorschakeling maakt om een 12V fan aan te sturen ben je ver zat. Er zit software bij om alles te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
check youtube: YouTube: Arduino + Autoit v3
Zoiets heb ik volgens mij nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bartjezz schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 15:30:
Velleman K8055 zou je al een heel eind op weg moeten helpen! Als je dan op zo'n regebare uitgang een transistorschakeling maakt om een 12V fan aan te sturen ben je ver zat. Er zit software bij om alles te programmeren.
dat ziet er ook goed uit. Bij beide stel ik mij wel de vraag of ik dat zelf ga kunnen klaarspelen gezien mijn elektronica kennis van 0.0 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 15:39:
[...]

dat ziet er ook goed uit. Bij beide stel ik mij wel de vraag of ik dat zelf ga kunnen klaarspelen gezien mijn elektronica kennis van 0.0 :(
Volgens mij moet je bij die Velleman kit wel wat VB kunnen als ik het zo zie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik ben programmeur van beroep dus dat lukt wel :) Ik bekijk straks thuis dat vellemal kitje eens.
Ik maak mij eerder zorgen over de elektronica kant, is dat doenbaar voor een n00b?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Als je 12V gebruikt in combinatie met de PWM uitgestuurde uitgang van dat velleman kitje hoef je alleen maar een schakeling te maken die het signaal versterkt. Dus in theorie zou je met alleen een transistor en misschien wat weerstanden klaar moeten zijn. Ik ben ook geen held in kleine elektronica, maar dit zou ik zelfs voor je uit kunnen rekenen :P (al kun je dat beter iemand anders laten doen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Afbeeldingslocatie: http://homepage.eircom.net/~ei4jr/Fan_Control.jpg

et voila...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Als je met een thermistor en een comparator werkt kan je werkelijk voor een paar euro klaar zijn. Ik neem aan dat het niet op de halve graad nauwkeurig hoeft te werken. Als een temperatuursrange van een paar graden acceptabel is dat veruit de goedkoopste oplossing(een paar cent). Ook een comparator kost nog geen euro. Dan nog een transistor en wat weerstandjes en je hebt het gewilde resultaat. Als je hem instelbaar wilt maken zou je er nog een potmeter bij kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
almightyarjen schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 15:41:
[...]

Volgens mij moet je bij die Velleman kit wel wat VB kunnen als ik het zo zie...
Nee hoor, er is een DLL beschikbaar waarmee je kunt programmeren in Delphi, Visual Basic, C++ en andere 32bit windows applicaties.
Ik gebruik het zelf ook. Het is heel makkelijk aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:48

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

hardwarejunk schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 14:05:
[...]
dat is niet wat hij (en ik) bedoel(en)
hij bedoelt 2x een 120mm fan, die worden PWM aangestuurd, dus wie is hier nou 8)7
Sorry, als ik je gekrenkt heb. Het was enkel maar een flauwe opmerking. ;)

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Pagina: 1