Phenom II X6 1090T Black Edition wordt te warm

Pagina: 1
Acties:

• smiler69
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-12-2020
Heren,

Sinds een jaartje heb ik een pc gekocht en tot een week geleden werkt het naar behoren. Er zit een AMD Phenom II X6 1090T Black Edition processor in met
een M4A88TD-V EVO/USB3 moederbord. Afgelopen week kapte het systeem ermee terwijl hij aan het compileren was, dus ik dacht 'kan gebeuren', dus ik startte alles weer
op en begon verder met compileren waarnaar hij weer uitsloeg. Toen ben ik er achter gekomen dat het systeem zichzelf uitslaat wanneer de temperatuur van de cpu boven de 60
graden komt.

Vervolgens heb ik een lm_sensors geïnstalleerd om te kijken hoe warm de cpu werd. Bij idle 45graden, bij gebruik van 1 cpu rond de 55 en bij vol gebruik slaat hij na 5 minuten uit,,
omdat hij de 60 graden bereikt.

Vanmiddag heb ik de cpu cooling laten schoonmaken, was niet verstopt of vies. Maar dat heeft niet mogen helpen. De cpu blijft idle op 45graden en bij het afspelen van bv
yt filmpje loopt hij op naar 55 graden.

Heeft iemand hetzelfde probleem of iemand nog tips hoe dit op te lossen?

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:18

CaDje

Framedrops for life

Gebruik je de stock koeler? Je zou eens kunnen kijken of die nog goed vast zit (ik neem aan dat de fan wel gewoon werkt). Soms kan het ook gebeuren dat de warmte geleidende pasta tussen koeler en cpu niet meer goed werkt / afbrokkelt, dit is echter vaker het geval bij wat oudere systemen.

Tevens kun je even voelen of het koelblok ook warm wordt

[ Voor 9% gewijzigd door CaDje op 05-03-2012 20:45 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik vind die temperaturen eigenlijk helemaal niet hoog voor een stock cooler.

Gezien je deze temps hiervoor niet had, zou het kunnen komen door bijvoorbeeld stof, maar dat is het probleem niet, zeg je. Heb je het BIOS recentelijk geüpdatet, waardoor de emergency shutdown eerder ingezet wordt of de fans anders worden aangestuurd? Zelf k zou de shutdown temp gewoon op 80 - 100 graden zetten. Laptop CPU's worden probleemloos 95 namelijk, en dat is niet echt ongezond voor een CPU

• smiler69
De fan draait gewoon goed en ik heb geen bios update gedaan. Ik heb het eens nagezocht op de site van amd en daar staat dat deze cpu maximaal 62 graden kan bereiken voordat hij uitslaat.

Maar ik zal morgen er nieuwe pasta tussen laten zetten

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

AMD heeft altijd al problemen gehad met de core temperaturen. hier moet je ook niet naar kijken, deze worden verkeerd afgelezen.
kijk bij de gewone cpu temp sensor, en NIET naar de cores.

daarnaast kan je pc niet uitvallen van warmte. hij zal eerst 'thermal throttlen', oftewel, zichzelf onderklokken/volteren als er teveel warmte is.
zet je cpu-z ernaast en zet je cool 'n quiet uit. zie of je kloksnelheden veranderen.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Tokageroh
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-01 13:59
smiler69 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 20:59:
De fan draait gewoon goed en ik heb geen bios update gedaan. Ik heb het eens nagezocht op de site van amd en daar staat dat deze cpu maximaal 62 graden kan bereiken voordat hij uitslaat.

Maar ik zal morgen er nieuwe pasta tussen laten zetten
Ik vind ze wel hoog hoor. Mijn CPU haalt "iets" overgeclocked 30 graden idle en 45 in load.

• Baminge
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-05-2025
(jarig!)
Een goede vriend van mij had hetzelfde met zijn AMD Phenom X6. Nieuwe koelpasta hielp niks dus uiteindelijk de Scythe Mugen 3 Rev. B gemonteerd en toen was het probleem verholpen. Natuurlijk is het een oplossing van niks want je weet niet wat het nu veroorzaakt.

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-02 11:20

yzx

Tokageroh schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:12:
[...]

Ik vind ze wel hoog hoor. Mijn CPU haalt "iets" overgeclocked 30 graden idle en 45 in load.
met stock fan? 8)7

@ TS : Temperatuur is gewoon normaal, heb je een kamer waar het 30 graden is en je airflow slecht is valt dat ook te verklaren

[ Voor 21% gewijzigd door yzx op 05-03-2012 21:53 ]

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
In de bios instellen wanneer de pc moet gaan uitvallen.
Dus maximale cpu temp instellen, een beetje hoger mag ook.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Hoe dan ook kan het geen kwaad om eens te kijken naar een beter koelertje, voor zo'n 20 euro ben je helemaal van je gezeur af natuurlijk. Voor de rest ben ik het eens met hierboven, het is een instelling in je bios die aangeeft dat boven de 60c je pc/cpu beschermt moet worden.. Dees verhogen naar een graad of 75c is ook geen probleem..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• smiler69
Vanavond heb ik nieuwe coolpasta ertussen laten plaatsen en ik merk het verschil. Bij idle state schommelt hij tussen 38/40 graden en bij full state (15min) loopt de temperatuur op naar max 54 graden.

In de bios heb ik gekeken of ik de temperatuur hoger kan instellen, maar er zit alleen een optie om het aan- of uit te schakelen.

Bedankt voor de tips

• Tokageroh
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-01 13:59
yzx schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:52:
[...]

met stock fan? 8)7

@ TS : Temperatuur is gewoon normaal, heb je een kamer waar het 30 graden is en je airflow slecht is valt dat ook te verklaren
Ja met stock fan!

• Themperror
  • Laatst online: 11-02 19:24
AMD Thuban series hebben heel erg veel foutieve core temp sensors, je moet hier ook niet op letten..
ik draai mijn 1090T op 4,2 Ghz en hijs net 35 graden ofzo (mijn sensors doen het wel).

Rig: AMD Ryzen 9950X3D, 96GB DDR5 6000Mhz, MSI Ventus X3 OC RTX5090

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-02 16:24
Themperror schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 09:35:
AMD Thuban series hebben heel erg veel foutieve core temp sensors, je moet hier ook niet op letten..
ik draai mijn 1090T op 4,2 Ghz en hijs net 35 graden ofzo (mijn sensors doen het wel).
Heb zelf de 1055T overclocked op 3.5 op alle 6 de cores. Wordt onder full load 36 graden dus ga ervan uit dat dit niet verkeerd is? Dit wordt natuurlijk wel bereikt met een Corsair h50 en niet de stok koeler, die werd mij bij aanschaf gelijk afgeraden.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Fordox
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

lees eens even de gewone temp sensor van je moederbord uit, en niet de cores.
simpel gezegd, pak je hardware monitor erbij en kijk onder moederbord bij de cpu. niet bij cpu en dan de cores.
linkje hwmonitor:
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

vind ik toch het fijnste werken van alle software temp progjes.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Verwijderd

Themperror schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 09:35:
Laatst in Handbrake kreeg ik het voor elkaar om met zes cores op 100% load de 120 graden Celsius aan te tikken, met stock cooler, en de processor bleef braaf z'n rondjes doen ;) (voor de zekerheid toch na 5 minuten maar 3 cores uitgeschakeld, temp toen 90C) Overigens, de backplate van mijn kast was wel serieus warm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Bij idle temperaturen is een handig gemiddeld rekensommetje namelijk je kan altijd 10 graden bovenop de kamertemperatuur rekenen en dan zit je vrijwel altijd goed hetgene geld voor zowel AMD als Intel cpu's. Als het dus in de kamer 20 graden is en je cpu draait idle op 30 graden kan je er vanuit gaan dat niks aan de hand is.

Natuurlijk ligt dit weer anders voor laptop cpu's want daar kan je wel vanuit gaan van gemiddeld 20 graden verschil tussen kamertemperatuur en idle cpu temperatuur. Maar de marges van een laptop cpu liggen dan ook wel een stuk hoger.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-02 16:24
Fordox schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 13:57:
lees eens even de gewone temp sensor van je moederbord uit, en niet de cores.
simpel gezegd, pak je hardware monitor erbij en kijk onder moederbord bij de cpu. niet bij cpu en dan de cores.
linkje hwmonitor:
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

vind ik toch het fijnste werken van alle software temp progjes.
Ik gebruik zelf coretemp welke het zelfde doet als hwmonitor.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Pagina: 1