Temperatuur problemen E5200

Pagina: 1
Acties:

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:09
Beste medetweakers
ik ben m'n reserve / knutsel pc aan het overclocken. Nu zit ik met een probleem. In rust is de processor 28 graden, maar wanneer ik hem stress met IntelBurnTest vliegt de temperatuur omhoog, al vlug naar 99 graden. Dit is gemeten met Realtemp en HWmonitor. wanneer ik de stress test uit zert, zie ik de temps weer redelijk vlug dalen. De Geïnstalleerde koeler is een Zalman CNPS9700 CU LED, die proper geïnstalleerd is met een goede hoeveelheid koelpasta. Vreemd genoeg wordt de koelblok (ook onderaan bij de basis plaat) niet warm. wanneer ik de koelblok eraf haal onder load (meteen pc uitzetten en koeler eraf) en ik voel aan de heatspreader van m'n CPU, is de heatspreader ook erg koud. (40-50 graden gok ik...) Zou het kunnen zijn dat er iets schort met de geleiding van de core naar de heatspreader (intern in de CPU dus), en zo ja, hoe kan ik dit bevestigen en eventueel oplossen? deze CPU is namelijk wel een lekkere overklokker, zie http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2282757 voor resultaat... vreemd genoeg komt de CPU niet boven de 99 graden uit, want op 100 zou die uit moeten gaan (dat is de Tj. max) Heeft desondanks heel de dag burntest lopen draaien, en is geen 1x uitgevallen... (heeft ook geen errors gegeven)
iemand ideën? bvd dank :)

[ Voor 4% gewijzigd door MineTurtle op 05-03-2012 19:37 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

ik vermoed dat je sensor stuk is, maar zeker weten doe ik dat ook niet.. Aan de andere kant, als je proc snel terug koelt lijkt je koeler wel goed gemonteerd te zijn.. Kan je met coretemp nog een keer testen?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• MineTurtle
Ik zal ff wat screens posten, komen er zo aan :)
eerst eentje in rust, daarna eentje stressed :)
edit: met imagetags werkt het niet, dan maar de link posten :)

[ Voor 195% gewijzigd door MineTurtle op 05-03-2012 19:55 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

hoi man, je plaatje werkt niet?

• MineTurtle

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

uhhh, draai eerst eens op stock snelheden... 4,2ghz is zowel voor je proc als koeler niet de standaard natuurlijk.. Daarnaast weet ik niet of je koeler wel 1,5v+ aan kan.. Zo'n zalman is niet veel meer dan een mid-end koeler..

• MineTurtle
Heb ik al gedaan, dan is de max temp 78 graden. Ook dan is de heatspreader van de CPU zeer koel te noemen... (echt geen 78 graden) dit bedoel ik eigenlijk http://www.tomshardware.c...dale-steroids,1777-6.html
zou het een falende sensor of falende verbinding tussen core en heatspreader zijn?

het lijkt mij wel dat de koeler het nog aan kan, aangezien deze ook amper warm wordt (ook de basis plaat, zelfs als ik de fan bijna stil zet) volgens HWmonitor is het wattage dat de CPU stressed trekt ~79 watt, de koeler is (zo uit m'n hoofd) ontworpen om 125 watt koel te houden...
en aangezien de heatspreader van de CPU ook amper warm wordt, vrees ik voor een slechte verbinding...

[ Voor 60% gewijzigd door MineTurtle op 05-03-2012 20:05 ]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

78c op stock is ook geen goede temp, het is mij een raadsel wat er hier gebeurd... Zou kunnen dat de ihs los is geraakt, maar die zitten met tin aan de proc vast tegenwoordig.. Ik durf uit je bovenstaande verhaal helaas geen conclusies te verbinden, sorry man!

• MineTurtle
Ok, maakt niet uit, het heeft ook geen haast he ;) (tis mar overclocken) Ik heb al manieren gezien hoe je de ihs los kunt maken metr een warmteföhn, alhoewel ik dit eigenlijk een te groot risico vind, aangezien hij wel gewoon blijft functioneren op die 99 graden... iig. thnx voor je snelle hulp :)

[ Voor 9% gewijzigd door MineTurtle op 05-03-2012 20:09 ]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Weet wel dat als je de IHS van de proc af haalt, het stukje silicium wel erg breekbaar is... Ik heb nog wel een poging gedaan met een oude proc, maar dit mislukte faliekant..! Gewaarschuwd man telt voor 2 natuurlijk! ;)

• MineTurtle
Als het niet nodig is doe ik het gewoon niet, dan zie ik wel hoe lang dat ie blijft werken op die 99 graden :)
thnx voor de waarschuwing :) (ik weet nog van de oude AMD processors (socket A 462 serie) dat die cores ook erg breekbaar waren, zelf ook eens een keer een core gesloopt bij het plaatsen van een orb cooler :)

Pagina: 1