High end VGA-kaart in een HTPC behuizing

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len Canoot
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 10:24
Ik zit met een issue.

Ik wil een HTPC bouwen met een high end videokaart, niet erg alledaags dus. Deze HTPC mag niet meer dan 400mm diep zijn, dus bepaalde fijne behuizingen zoals de Antec Fusion Remote vallen af. Deze diepte beperking is inderdaad niet erg handig, zeker niet als je een high end videokaart wil gebruiken en de boel dus warm kan worden.

Ik heb gekozen voor een Silverstone Grandia GD06B behuizing. Deze heeft 3 120mm fans en 2 optionele 80mm fans. De 120mm fans zitten aan de zijkanten (2 rechts, 1 links) en de 80mm fans zitten aan de achterkant. Tevens heeft de GD06b een exhaust aan de bovenkant. Vanwege het aantal fan-mogelijkheden leek mij dit wel een geschikte keuze.
Ik zat te denken aan Nexus Real Silent fans van 120mm, 80mm sta ik nog voor open.

Van binnen wil ik dus een high-end videokaart gebruiken. Ik wacht nog op de 600-serie van Nvidia, maar ik wil vergelijkbare (of betere) prestaties zoals de GTX580. Maar om het makkelijk te houden, laten we er van uit gaan dat ook deze nieuwe videokaarten voldoende warmte produceren.

In mijn lijstje stond oorspronkelijk een Scythe Big Shuriken 2. Die past goed in de case, is stil en effectief. Echter vraag ik me af of die voldoende koelt. Daarom zat ik te denken aan waterkoeling. Echter een gesloten systeem heeft mijn voorkeur vanwege het onderhoud en de beperkte ruimte in de case (wil niks er buiten hebben staan). Dan kom ik al gauw uit op de Corsair Hydro Series H80. Alleen, koelt deze beter dan een Scythe Big Shuriken? Het tweetal fans van de H80 wil ik vervangen door betere, wellicht dus de Nexus fans.

Echter...de H80 is een CPU koeler (?). En de CPU is niet het probleem, de Graka is het probleem. Dus zat ik te denken aan een Graka fan vervanging, alleen, dat gaat mijn kennis even te boven.

Het is lastig om in te schatten hoeveel warmte er ontstaat in mijn toekomstige kast aangezien de processor, graka en mobo nog niet vastliggen. Ik verwacht minder warmte dan met een GTX580 en een SB I5 processor vanwege het lagere stroomverbruik.

Ter info: de HTPC gaat in de tv-kast (Ikea Besta) met verwijderde achterplaat. Ongeveer 10 cm ruimte vrij erachter, dan direct de muur. Alles staat in de woonkamer (max. 20 graden).

Dus:
  • Heeft iemand ervaring met een dergelijk issue?
    [*']Kan iemand mij verder informeren of een H80 geschikt is, of koelt de Scythe voldoende?
  • Welke fans (120mm en 80mm) passen bij mijn situatie, gelet op de Db/ cfpm verhouding?
  • Weet iemand wat over het vervangen van graka-fans: lastig, makkelijk, omslachtig?
Ter volledigheid mijn wenslijst:

#ProductPrijsSubtotaal
2Seagate Barracuda ST3000DM001, 3TB€ 161,10€ 322,20
1Silverstone Grandia GD06B€ 107,90€ 107,90
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,75€ 32,75
3Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm€ 3,60€ 10,80
1Arctic Cooling MX-2 Thermal Compound (4g)€ 3,50€ 3,50
1Corsair Builder CX600 V2€ 58,40€ 58,40
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 139,80€ 139,80
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 43,40€ 43,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 718,75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
offtopic:
Pas er wel op dat de Big Shuriken niet op alle moederborden goed past. Bij mij paste hij namelijk niet en dat is toch zonde van 30 euro ;). Kijk anders ook eens naar Noctua. Die hebben ook compatibility charts op hun site staan zodat je dat in ieder geval kunt controleren.

In die kast kun je kaarten kwijt van maximaal 11 inch (ongeveer 28cm). Dus daar moet je naar kijken. De meeste 580-kaarten lijken dat net te halen, dus dat zou feitelijk moeten passen. Misschien dat je het kunt uitproberen met een lange leenkaart?

Edit: 8)7 Niet goed gelezen... Qua cooling lijkt het me gewoon uitproberen. Op lucht zou het wel moeten gaan, maar verwacht niet dat het ding stil is. Verder begrijp ik dat je twee kaarten wilt in plaats van een? Dat zou ik in eerste instantie niet aanraden en gewoon eerst met één kaart proberen.

Met een goede schijfopstelling en fanopstelling zou het, mijn inziens, op lucht wel moeten gaan. Met voldoende fans.

[ Voor 28% gewijzigd door alex3305 op 05-03-2012 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

ik heb wel eens iemand een 590 in zon htpc zien proppen, maar dat ging nog maar net (1cm van de intakefan af).
als de kast geen bays, zoals de hdd's, ter hoogte van de kaart heeft zou het denk ik wel lukken.
desnoods moet de slijptol/dremel erin. er zijn vast wel mod mogelijkheden.

alleen houd er wel rekening mee dat je weinig airflow hebt in zon htpc en je kaart aardig snel aardig warm wordt.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len Canoot
alex3305 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 17:00:
offtopic:
Pas er wel op dat de Big Shuriken niet op alle moederborden goed past. Bij mij paste hij namelijk niet en dat is toch zonde van 30 euro ;). Kijk anders ook eens naar Noctua. Die hebben ook compatibility charts op hun site staan zodat je dat in ieder geval kunt controleren.

In die kast kun je kaarten kwijt van maximaal 11 inch (ongeveer 28cm). Dus daar moet je naar kijken. De meeste 580-kaarten lijken dat net te halen, dus dat zou feitelijk moeten passen. Misschien dat je het kunt uitproberen met een lange leenkaart?

Edit: 8)7 Niet goed gelezen... Qua cooling lijkt het me gewoon uitproberen. Op lucht zou het wel moeten gaan, maar verwacht niet dat het ding stil is. Verder begrijp ik dat je twee kaarten wilt in plaats van een? Dat zou ik in eerste instantie niet aanraden en gewoon eerst met één kaart proberen.

Met een goede schijfopstelling en fanopstelling zou het, mijn inziens, op lucht wel moeten gaan. Met voldoende fans.
Dankje voor de tip wat betreft de Scythe Big Shuriken. Ik zal er op letten.

Ik wil 1 kaart plaatsen. Ik wacht nog op de release van Kepler, maar ik wil een kaart die qua performance lijkt op de GTX580. Als het goed is kan ik tegen die tijd een kortere, stillere, zuinigere kaart kopen, want ik neem aan dat de nieuwe generatie NVidia een upgrade is. :)

Qua geluid wil ik het wel stil hebben wanneer de HTPC gebruikt wordt om films te kijken, dus een videokaart die zichzelf uitschakelt is top. Tijdens gamen, of wat dan ook, is dat niet zo'n issue. Ik heb enkel de mogelijkheid om een GTX 570 Twin Frozr nog wat te lenen, maar da's er een die geloof ik twee (of 3) slots in beslag neemt.
Fordox schreef op maandag 05 maart 2012 @ 17:35:
ik heb wel eens iemand een 590 in zon htpc zien proppen, maar dat ging nog maar net (1cm van de intakefan af).
als de kast geen bays, zoals de hdd's, ter hoogte van de kaart heeft zou het denk ik wel lukken.
desnoods moet de slijptol/dremel erin. er zijn vast wel mod mogelijkheden.

alleen houd er wel rekening mee dat je weinig airflow hebt in zon htpc en je kaart aardig snel aardig warm wordt.
Ik huiver een beetje om te gaan slijpen, maar als het echt nodig is wil ik dat wel doen.

De airflow is dus juist het punt waarom ik dit topic heb aangemaakt. Waterkoeling of luchtkoeling, welke fans zijn geschikt, hoe creër ik een goed push-pull systeem in de GD06B. Met dat soort vragen zit ik op het moment. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

meeste high end kaarten gebruiken nu 2 slots. 3 slots heb je alleen bij asus, en dat is in een htpc een no-go :P

heb je misschien al een idee welke fans je erin wilt hangen, en heb je een schets van binnen hoe je de airflow wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len Canoot
Ik zat te denken aan Nexus Real Silent fans voor de 120mm slots. De 80mms weet ik nog niet.

Wat betreft airflow wil ik graag een goed push-pull systeem creëren, maar ik heb geen idee hoe dat werkt. Ik weet wel dat warme lucht stijgt en je dus een outtake bovenaan wil hebben. Maar ja, dat gaat niet. Iemand ervaring hiermee in een Grandia Silverstone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Len Canoot schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:49:
Ik zat te denken aan Nexus Real Silent fans voor de 120mm slots. De 80mms weet ik nog niet.

Wat betreft airflow wil ik graag een goed push-pull systeem creëren, maar ik heb geen idee hoe dat werkt. Ik weet wel dat warme lucht stijgt en je dus een outtake bovenaan wil hebben. Maar ja, dat gaat niet. Iemand ervaring hiermee in een Grandia Silverstone?
voor naar achter, links naar rechts. ligt eraan hoe de grafische kaart in je kast staat, je wilt er langs blazen niet vol tegen de ventilatoren aan.

ik heb zelf ook de nexus real silent, lekker stil maar ze verplaatsen bijna geen lucht.
als ik jou was zou ik voor de case pricewatch: Noiseblocker XL2 120MM, 120mm gebruiken. bevallen me wat beter, ze zitten ook op mijn koelblok.

voor 80mm raad ik je al gauw een noctua aan. welke maakt niet echt uit, is maar net wat je wilt qua geluid (dB, lager is beter) en luchtverplaatsing (cfm of m3/h, hoger is beter).

dat zal wel voldoende zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len Canoot
Qua 120mm zag deze er wel interessant uit: pricewatch: Noctua NF-S12B FLX, 120mm.

En voor 80mm misschien deze: pricewatch: Noctua NF-R8-1800 , 80mm.

Wat belangrijk is, ik wil de fans aansluiten op het mobo zodat ik ze kan reguleren. Is dit een reële optie, of heb ik teveel fans hiervoor? Een fancontroller lijkt me qua ruimte in de behuizing ook niet de beste oplossing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

hm ik zie geen moederbord in je lijst, hoeveel fanopties heb je erop?
de fans zien er wel in orde uit ;)

wat je ook kunt nemen zijn fansplitters, kun je van 1 3 pins aansluiting 2 maken. met dezelfde fans kun je ze dan tegelijk regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len Canoot
Ik heb inderdaad nog geen mobo uitgekozen omdat ik wacht op de nieuwe generatie, die zou binnenkort verkrijgbaar moeten worden (April [?]). Het wordt in elk geval geen ATX want die past niet in de Grandia 06B. Dus een Micro-ATX of Mini-ITX, redelijk high-end als het even kan. :-) Hoogstwaarschijnlijk Micro-ATX.
Vergelijkbaar met deze: pricewatch: Asus ROG Maximus IV GENE-Z. Ik kan in de specs van Tweakers niet zien hoeveel fanopties ik heb, op de site van de fabrikant staat wel meer data, maar ik weet niet precies welke data weerslag heeft op de fanopties (http://www.asus.com/Mothe..._IV_GENEZ/#specifications). Ik neem aan: 2 x CPU Fan connector(s), 3 x Chassis Fan connector(s) ?

Kortom: hoeveel fanopties ik heb weet ik nog niet. :D

Fansplitters, hoe werkt dat met voltage / ampere dan? Lijkt me dat je dan je power verdeelt? Als ik het mis heb corrigeer me!

Ter volledigheid, de lijst (zonder mobo, CPU en graka al redelijk duur.. :P):

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST3000DM001, 3TB€ 159,60€ 159,60
1Silverstone Grandia GD06B€ 107,90€ 107,90
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,75€ 32,75
2Noctua NF-R8-1800 , 80mm€ 11,90€ 23,80
3Noctua NF-S12B FLX, 120mm€ 16,95€ 50,85
1Arctic Cooling MX-2 Thermal Compound (4g)€ 3,50€ 3,50
1Corsair Builder CX600 V2€ 58,30€ 58,30
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 139,90€ 139,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 43,40€ 43,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 620,-

[ Voor 62% gewijzigd door Len Canoot op 06-03-2012 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

het splitten heeft geen gevolgen, tenzij je een plitter op een splitter op een splitter gooit en daar allemaal delta fans, afijn :P

hoe het zit: je schakelt parallel, oftewel de voltage blijft gelijk maar de amperes worden minder.
de amperes worden geleverd door het moederbord, en het bord levert net zoveel als je nodig hebt. geen probleem bij 2 fans, maar meerdere fans kan een zware belasting worden en word je bordje lekker warm en brand hij uiteindelijk door.

2-3 fans kan nog wel eens, meer is ten sterkste afgeraden ;) 2 stuks is zeker safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len Canoot
Ben net een uur bezig geweest met het zoeken naar de definitie van Rev B. (in de Scythe Big Shuriken Rev. B.), maar ik kan het niet vinden. Ik wil namelijk het verschil weten tussen de gewone Big Shuriken 2 en de Big Shuriken 2 Rev B..

Ander punt: Op deze link (http://ksstudios.com/silv...dia-series-gd05-htpc-case) staat het volgende: 'The fans are all intake fans that force hot air out through the exhaust vents in the top and rear of the case.'. Aan de achterkant is plaats voor 2 80mm fans. Die kan ik dus het beste gebruiken als outtake fans, en de overige 120mm's als intake fans. Aan de bovenkant zit een rooster, daar zou ik indien noodzakelijk een optionele 80mm outtake fan plaatsen. Of wordt dat wat veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

verschil tussen gewoon en rev b is de mounting brackets, oftewel op welke cpu je hem kan zetten. geen invloed op andere eigenschappen van de koeler.

als ik jou was met zon lekkere hittebron, zou ik een exaust wel als een must beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len Canoot
Heb je nog tips om de boel op andere manieren koel en stil te houden? In de pricewatch kun je op overige componenten vanalles vinden, maar ik heb er niet super veel verstand van. :P

- Videokaart koeling (http://tweakers.net/price...53/videokaartkoeling.html)
- Chipsetkoeling (http://tweakers.net/pricewatch/cat/554/chipsetkoeling.html)
- Geheugenkoeling (http://tweakers.net/pricewatch/cat/556/geheugenkoeling.html)

Niet het juiste topic misschien, maar wat zijn?:

- Connector Sleeving (http://tweakers.net/price...n-sleeves-en-binders.html)
- Isolatie (http://tweakers.net/pricewatch/cat/486/isolatie.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

als je een grafische kaart neemt met een custom koeler, zoals de twin frozr van msi, is deze al muisstil. standaard koelers zijn stofzuigers ;)
chipset koeling is passief, dus niet aan vervangin nodig,
geheugenkoeling is niet nodig, ziet er alleen leuk uit,
sleeving is leuk voor de looks en als je tijd teveel hebt (nogal een gedoe)

en isolatie is de heilige graal van stilte :) alleen blijft warmte wel sneller hangen dus niet te dik nemen ;)

Pagina: 1