[Excel 2012] - Gegevens combineren uit database

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keyboardplayer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-07 13:21
Beste Tweakers,

Voor mijn scriptie ben ik momenteel gegevens aan het verwerken, maar ik heb één groot probleem waar ik niet uit kan komen. Mijn Excel kennis is hiervoor te 'basic'.

Om het niet te moeilijk te maken heb ik een screenshot gemaakt, met daarin kort uitgelegd (aan de hand van een gelijke voorbeelddatabase) wat ik wil bereiken:

- Klik voor screenshot -

De GBA (Gemeentelijke Basis Administratie) database ziet er als volgt uit (voorbeeld):

- Klik voor screenshot -

In het voorbeeld staat het heel makkelijk aangegeven (zeer kleine database), maar het gaat in het echt om ruim 6000 records die verwerkt moeten worden.

Met logisch redeneren zou de formule er als volgt uit moeten zien: Straat gegegevens (adres) uit huistype gelijk aan straatgegevens GBA, zo ja, hoeveel kinderen/volwassenen/65+ wonen er op het betreffende adres (afhankelijk van de cel).

Ik loop hier al bijna een halve dag te klunzen, hopelijk kan iemand mij hier een beetje op weg helpen met welke formule ik hoe kan gebruiken.

Bij voorbaat dank voor de hulp :)

Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvjw
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-08 15:54
Begin eens om in beide bestanden één uniek record te maken, dus bijvoorbeeld in cel G2 van het bovenste bestand (even nieuwe kolom tussenvoegen):

=B2 & "-" & C2 & "-" D2 & "-" & F2

Dan in het tweede bestand in kolom E

=A2 & "-" & B2 & "-" & C2 & "-" D2

Dan kun je vervolgens met de "Aantal.als" aan de slag ;)

Edit: hmm, met "Aantal.als" kun je volgens mij niet EN een criterium voor het overeenkomende uniek veld EN een criterium op geboortedatum zetten

Edit2: Met "Aantallen.Als" moet dat wel kunnen.

Criterium 1: Uniek veld matcht Uniek veld
Criterium 2: Geboortedatum > 18 jaar of Geboortedatum < 18 jaar Geboortedatum > 65 jaar

[ Voor 44% gewijzigd door psvjw op 05-03-2012 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keyboardplayer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-07 13:21
Oké, bedankt! Ik ga eens verder knutselen. Overigens nog één correctie op het voorbeeld: bij type woning staat elk adres vanzelfsprekend maar één keer, alleen in de GBA als er vijf mensen wonen, komt het adres vijf keer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Misschien dat een database (Access, enz) of statistisch pakket (zeg R, SPSS) een optie is? Leer je ook gelijk wat nieuws ;)

countifs is waarschijnlijk wat je zoekt.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten