• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Hallo,

afgelopen weekend pc in elkaar gezet. Alles vrij vlot verlopen. Nadien stabiliteit getest met furmark, prime 95, coretemp. Alles leek goed in orde, tot ik aida 64 op men pc installeerde en van daar de temps las.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/srlK7F1dF9JLBcxy75a4L0V7/full.png?nohitcount=1

Lijkt mij echt niet normaal, ook omdat de coretemperaturen wel laag zijn, ook in het bios. Moet ik mij zorgen maken?

• RonaldMones
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-03-2022
Wanneer de temperaturen in het bios lager zijn. Dus rond de 30 graden is er niets aan de hand. Denk eerder dat er een fout in Aida zit.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Heb je de standaard koeler of zelf er een opgezet. Vind ze wel heel erg hoog.

Johann Sebastian Bach

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Als het werkelijk die temperatuur zou zijn, zou je pc zeer onstabiel zijn en uitvallen. Er zit sowieso een beveiliging in je moederbord die je systeem uitschakelt als de CPU te heet wordt. Ik denk dat er een uitleesfout in de software zit. En dit zijn typisch de zaken die in dit soort software continu bijgewerkt worden.

• bertp1
  • Niet online
Nivida_intel schreef op maandag 05 maart 2012 @ 14:45:
Bedankt allemaal voor de snelle antwoorden.
Mugen 2 + arctic MX-4 (systeem). Ik denk dat het in orde was, al was de pasta niet helemaal perfect aangebracht. Het systeem zelf is perfect stabiel, ook in bf3/prime95 (al heb ik dat laatste nog maar een min of 10 gedaan). Onder stress gingen de cores na een 5tal minuten naar 55° in coretemp.
Als het werkelijk die temperatuur zou zijn, zou je pc zeer onstabiel zijn en uitvallen. Er zit sowieso een beveiliging in je moederbord die je systeem uitschakelt als de CPU te heet wordt. Ik denk dat er een uitleesfout in de software zit. En dit zijn typisch de zaken die in dit soort software continu bijgewerkt worden.
Was wat ik ook dacht. Ik mag dus met een gerust hart gaan oc'en?

Verwijderd

De temperaturen van de individuele cores lijken wel te kloppen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:15

D4NG3R

kiwi

:)

Nivida_intel schreef op maandag 05 maart 2012 @ 14:45:
Erg hoog? ~30c is voor CPU cores in idle uitstekend.

@ TS,

Google voor de gein eens op "Aida 123c bug".

Komt vaker voor. Ook programmas als Speedfan hebben er last van.

Je core temps zijn uitstekend, dus zal de package temp echt niet opeens 4x zo hoog liggen 8)7.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• bertp1
  • Niet online
D4NG3R schreef op maandag 05 maart 2012 @ 14:59:
[...]

Erg hoog? ~30c is voor CPU cores in idle uitstekend.

@ TS,

Google voor de gein eens op "Aida 123c bug".

Komt vaker voor. Ook programmas als Speedfan hebben er last van.

Je core temps zijn uitstekend, dus zal de package temp echt niet opeens 4x zo hoog liggen 8)7.
Ok thx. Had zelf gegoogled, maarja zonder "bug"/"123" kom je gewoon individuele gevallen van hete cpu's tegen.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:03
De cores zijn altijd warmer dan de cpu temperatuur, gewoon een fout in aida dus.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-01 14:10
Daarom gebruik ik Aida niet meer, maar CPUID (PC-wizard) en is erg handig ! :9

• Fordox
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

De 2500K cpu heeft altijd al problemen gehad (zover ik weet) onder de cpu temp sensor.
zo ken ik vele gevallen die altijd 60 graden blijven. in het geval van deze cpu moet je uitgaan van de temps per individueele core, of de 'package' temp.

rest moet je niet naar kijken, 30 graden is goed ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik denk ook wat Fordox schrijft dat het de temp sensor van de cpu zelf is want Aida is normaal gesproken een van de betere programma's om temperaturen uit te lezen. Zou dit gewoon negeren want de core temps zijn prima en zeer zeker niet te hoog zoals iemand hierboven ergens schreef.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:55

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Fordox schreef op maandag 05 maart 2012 @ 17:19:
De 2500K cpu heeft altijd al problemen gehad (zover ik weet) onder de cpu temp sensor.
zo ken ik vele gevallen die altijd 60 graden blijven. in het geval van deze cpu moet je uitgaan van de temps per individueele core, of de 'package' temp.

rest moet je niet naar kijken, 30 graden is goed ;)
Intel's E8X00 cpus hadden er destijds ook al last van...

[ Voor 78% gewijzigd door SAiN ONeZ op 05-03-2012 23:46 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Pagina: 1