Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-09 12:33
Mijn pc is helaas afgelopen weekend overleden.

Mijn pc gebruik is als volgt: internetten, tekstverwerking, ik bewerk wat foto’s en hd video’s. Echte grafische games speel ik niet. Mijn kinderen spelen alleen de hyves spellen.
Wanneer ik hd video’s bewerk, weet ik dat ik altijd geduld moet hebben maar het werkt wel.
De pc staat in de kamer. Overclocken is niet echt aan mij besteed.

De harddisks die erin zitten zijn nog prima en de behuizing ook.

Ik ben aan het denken om het volgende moederbord te nemen:
Gigabyte GA-Z68X-UD3H
samen met een i5-2500 of i5-2400
8 GB intern geheugen.
Nexus voeding 430w.

Vraag1.
Heeft het zin om een extra GPU erin te plaatsen of kan ik bij mijn computergebruik volledig gebruik maken van de IGP op het moederbord/processor. Het enige belastende dat ik doe is HD films bewerken en af en toe handbrake om films te converteren naar apple formaten. (Dat dit laatste langer duurt vind ik niet zo erg)
Wanneer de interne IGP krachtig genoeg is kan ik ook voor een H67 moederbord gaan. Welk raden jullie dan aan?

Ik heb nu een passieve GPU dus hier gaat mijn voorkeur naar uit.

Vraag 2.
Wanneer ik toch voor een externe GPU moet gaan, welke raden jullie dan aan?
is een HD radeon 6450 dan voldoende voor wat ik doe of moet het bv. een radeon hd 6670 zijn.

hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zowel de Z68 als H67 kunnen gebruik maken van de IGP van de processor. Mocht die niet voldoende presteren kan je altijd alsnog een losse GPU erbij plaatsen. Voor jouw gebruik lijkt het me echter niet nodig, de IGP zal waarschijnlijk wel volstaan.

Ik heb zelf de Z68 (zelfde moederbord als in je keuzelijst) en die bevalt mij prima vanwege de aanwezige feature set. Heb je die niet nodig en is de H67 variant goedkoper kan je net zo goed voor die gaan. Onderlinge verschillen tussen de moederborden zal je natuurlijk zelf moeten zoeken en je eigen overweging maken :)

[ Voor 39% gewijzigd door redfoxert op 05-03-2012 13:16 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ook al ga je niet overclocken raad ik je toch aan om de K variant te kopen van de CPU aangezien die met een snellere IGP komen, tot wel dubbel zo snel volgens de specs.
De HD 3000 beschikt namelijk over het dubbele aantal EU cores.
Ik zou persoonlijk afraden om voor een losse GPU te gaan, dit scheelt namelijk veel in het stroom verbruik en ook nog in de kosten, en renderen met je videokaart wil je toch niet doen en als je dat wel zou willen (wat ik niet zou begrijpen) dan wil je meestal toch een mid tot high end videokaart hebben.
Verder zou ik zeggen dat je beter een 300w voeding kunt nemen, zoals deze pricewatch: Huntkey Jumper 300G of pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W
Verder kun je ook nog gaan voor een h67 bordje als je wat geld wilt besparen, of zelfs h61, maar met z68 ben je wel het meeste feature/future proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

redfoxert schreef op maandag 05 maart 2012 @ 13:14:
Zowel de Z68 als H67 kunnen gebruik maken van de IGP van de processor. Mocht die niet voldoende presteren kan je altijd alsnog een losse GPU erbij plaatsen. Voor jouw gebruik lijkt het me echter niet nodig, de IGP zal waarschijnlijk wel volstaan.
Mee eens. Probeer het lekker zonder losse videokaart. Een videokaart bijplaatsen is altijd nog mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke
Allen dank voor jullie snelle reacties.
noobynater schreef op maandag 05 maart 2012 @ 13:16:
Ook al ga je niet overclocken raad ik je toch aan om de K variant te kopen van de CPU aangezien die met een snellere IGP komen, tot wel dubbel zo snel volgens de specs.
De HD 3000 beschikt namelijk over het dubbele aantal EU cores.
Wat bedoel je hier precies.
Wat is de K variant. mobo is of Z of H. Of slaat K op processor?

Wat is verder HD 3000? Dit moet processor zijn.

Wanneer ik voor de i5-2500 of i5-2400 ga, zit ik dan goed?
noobynater schreef op maandag 05 maart 2012 @ 13:16:
Verder zou ik zeggen dat je beter een 300w voeding kunt nemen, zoals deze pricewatch: Huntkey Jumper 300G of pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W
Verder kun je ook nog gaan voor een h67 bordje als je wat geld wilt besparen, of zelfs h61, maar met z68 ben je wel het meeste feature/future proof.
430w is dus wat overdone voor dit bord en de processor.

hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Niet online
De K variant slaat op de geunlockte versie van de CPU, deze heeft een unlocked multiplier (voor overlocken), maar ook een snellere IGP. Er zijn 3 Sandy Bridge CPU's die dit hebben, de 2500k, 2600k en de 2700k.
Ik zou gewoon lekker voor de 2500k gaan, is meer dan genoeg power. Als je geen haast hebt met een nieuwe PC bouwen dan kun je ook nog wachten op Ivy Bridge, deze zal minder stroom verbruiken, sneller zijn bij zowel CPU als GPU taken. Maar aangezien je PC is overleden lijkt me niet dat je kunt wachten, want Ivy Bridge is nu alweer uitgesteld tot Mei-Juni en dat is toch wel een hele tijd weg.

En ja, 430w is veel te veel, tenzij je later nog echt een dikke videokaart bij wilt plaatsen heb je meer dan genoeg aan 300w, dan heb je zelfs nog ruim voldoende stroom over om zoiets als een 6850 in te bouwen. En zelfs dan zit je nog niet aan je limiet.
Een mooi voordeel wat je ooit krijgt met een desbetreffende kleinere voeding is dat je hem efficiënter belast, voedingen zijn het meest efficiënt bij 50-80% (even snel uit mijn hoofd) en het minst efficiënt bij een lage belasting, dus 10-20%. En aangezien PC's de grootste tijd dat ze aan staan idlen of in ieder geval niet zwaar aan het rekenen zijn is dit een zeer belangrijk punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

hke schreef op maandag 05 maart 2012 @ 13:21:
Allen dank voor jullie snelle reacties.

[...]

Wat bedoel je hier precies.
Wat is de K variant. mobo is of Z of H. Of slaat K op processor?

Wat is verder HD 3000? Dit moet processor zijn.

Wanneer ik voor de i5-2500 of i5-2400 ga, zit ik dan goed?

[...]

430w is dus wat overdone voor dit bord en de processor.
K slaat op de processor, i5-2500K (heerlijk dingetje kan ik je vertellen)

Voordeel voor jou is dat er in de K-processors een HD3000 video chip zit.
In de niet-K-processors is dat een HD2000, welke trager is
voordeel voor mij is dat de K makkelijk te overklokken is

Mijn advies? Pak een i5-2500K processor op een Z68 bord, zoals de gigabyte.

Dan kun je nog alle kanten op, maar ook als je een discrete GPU zou inbouwen kun je nog met Quicksync werken, een feature van de HD2000/HD3000 die transcoding sneller/beter moet maken (schijnt zelfs beter & sneller te zijn dan een dikke GPU, gebruik 't zelf niet)

offtopic:
spuit11

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke
Allen, dank voor de zeer duidelijke uitleg.

Dan blijf ik toch bij een Z68 bord. bv. het van Gigabyte.
i5 wordt i5-2500. (dank noobynater en j2pc _/-\o_ )
voeding wordt dan geen nexus 430 maar een stille van 300W (scheelt ook weer wat geld ;) ).

De volgende componenten schaf ik erbij aan:
• Gelid Tranquillo Rev.2 (koeler)
• Corsair Vengeance 8GB DDR3-1600 CL9 kit

Het volgende heb ik nog van mijn oude pc.
• cooler master 590 centurion.
• Samsung 750GB Serial ATA II HDD | HD753LJ
• Samsung EcoGreen F4EG. 2TB | HD204UI
• Liteon c/o Philips20x8x20xDVD+RW 12xDVDRAM Black

Twijfel ik nog aan een SSD.
Wel of niet doen.
64GB of 128GB?

Ik lees er goede dingen over.

Zal een SSD zorgen voor een nog "soepeler" systeem in mijn geval?

hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een SSD gaat bijzonder veel schelen. Als je er niet heel veel geld aan uit wil geven, dan zou je evt een kleine 32GB kunnen kopen en die als cachedisk gebruiken, dat scheelt ook al heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Niet online
SSD maakt echt een wereld van verschil, ik heb ondertussen al veel mensen een SSD aangeraden en ze zijn er allemaal erg blij mee.
Het is nog een veel groter verschil dan een CPU of RAM upgrade hedendaags.
De vraag of je 64GB of 128GB ligt aan je zelf, hoeveel opslag wil je op je boot schijf? met 64GB heb je genoeg voor Windows + een paar programma's en wat documenten/plaatjes, maar verwacht er niet echt dingen op te installeren of bijvoorbeeld video's op op te slaan.

En een ding is mij niet helemaal duidelijk, wil je nu een 2500 of 2500k nemen?
Verder lijkt mij het een goed configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke
noobynater schreef op maandag 05 maart 2012 @ 14:46:
En een ding is mij niet helemaal duidelijk, wil je nu een 2500 of 2500k nemen?
Verder lijkt mij het een goed configuratie.
ik wil de 2500k.
ik dacht dat er maar soort is. ik zie nu in de pricewatch dat er twee zijn.
Dus de i5-2500K.
noobynater schreef op maandag 05 maart 2012 @ 14:46:
SSD maakt echt een wereld van verschil, ik heb ondertussen al veel mensen een SSD aangeraden en ze zijn er allemaal erg blij mee.
Het is nog een veel groter verschil dan een CPU of RAM upgrade hedendaags.
De vraag of je 64GB of 128GB ligt aan je zelf, hoeveel opslag wil je op je boot schijf? met 64GB heb je genoeg voor Windows + een paar programma's en wat documenten/plaatjes, maar verwacht er niet echt dingen op te installeren of bijvoorbeeld video's op op te slaan.
ik kijk nog even naar de prijzen.
Er zal dus een SSD bijkomen.
jij schrijft over bootschijf

TERW_DAN heeft het over een cache voor de hdd.

Ik heb over beide onderwerpen al wat gelezen.
kun je ook combineren.

Stel ik neem 128GB en doe dan een deel bootschijf en een deel caching?

hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

hke schreef op maandag 05 maart 2012 @ 14:55:
[...]

ik wil de 2500k.
ik dacht dat er maar soort is. ik zie nu in de pricewatch dat er twee zijn.
Dus de i5-2500K.

[...]

ik kijk nog even naar de prijzen.
Er zal dus een SSD bijkomen.
jij schrijft over bootschijf

TERW_DAN heeft het over een cache voor de hdd.

Ik heb over beide onderwerpen al wat gelezen.
kun je ook combineren.

Stel ik neem 128GB en doe dan een deel bootschijf en een deel caching?
Ik heb zelf een 90 Gb genomen

Daarop windows en 'desktop' applicaties. Dus applicaties die je veel opent/sluit en daarom snel opgestart wilt hebben tijdens het werken op je desktop.
zoals firefox, thunderbird, libreoffice, winamp, 7-zip, notepad++ etc. etc.

Zwaardere/grotere applicaties heb ik op een gewone HD. Ik kan er best mee leven als bv Visual Studio of Eclipse of games iets langer nodig hebben. Dat zijn geen applicaties die je veel opent/sluit.
(games met lange laadtijden die ik veel speel verplaats ik soms wel 's naar de SSD :+ )

Ik weet niet precies hoe het bij video bewerking zit, kan me voorstellen dat 't nuttig is om je video (veel read/writes?) op je SSD te zetten. Aan de andere kant zijn SSD's juist weer slecht voor veel writes ('slijten' veel harder dan HDD's)

/edit:
Oh ja, en hoe bevalt 't? Super!
Echt heerlijk hoe snel dat ding werkt!
(heb er zelf wel 16Gb inzitten, maar da's meer omdat 't kan 8) )

[ Voor 5% gewijzigd door J2pc op 05-03-2012 15:35 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Niet online
Ik weet niet hoe dat in zijn werk gaat of dat het überhaupt wel mogelijk is, maar ook al zou het kunnen zou ik nog aanraden om het gewoon op 1 partitie te houden en hem alleen als bootschijf + wat programma's te doen.
Wat je bijvoorbeeld ook kunt doen met 128GB aan ruimte is gewoon meer applicaties er op zetten die je misschien anders op en je normale hardeschijf had gezet vanwege de extra ruimte. Want naar mijn idee heeft caching lang niet zoveel nut als gewoon native.

Edit: ik sluit me helemaal aan bij J2pc, maar ik zou wel aanraden om of een Crucial M4 te nemen of een Samsung 830, je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen. En voor de hogere snelheid hoef je het niet te doen want je gaat in de praktijk niks merken van een nog snellere SSD. Verder slijt een SSD helemaal niet zo snel als de meeste beweren, en je hoeft er ook niet bang voor te zijn dat hij door slijtage kapot gaat.

Op dit moment is de Crucial M4 erg goedkoop en de 128GB variant is dan ook erg aantrekkelijk op dit moment.

[ Voor 36% gewijzigd door noobynater op 05-03-2012 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

<snip>
Verder slijt een SSD helemaal niet zo snel als de meeste beweren, en je hoeft er ook niet bang voor te zijn dat hij door slijtage kapot gaat.
</snip>
Ik wil niet beweren dat een SSD 'snel' slijt. Maar wel sneller dan magnetische storage. Zeker als je write-intensieve taken doet. Ik weet niet hoe write-intensief video bewerking is, of hoe vaak TS dat doet. Maar het kan iets zijn om rekening mee te houden. Ook het verschil tussen slc/mlc/tlc is een grote factor, niet alleen in snelheid maar ook betrouwbaarheid
/edit
Je hebt gelijk, niet offtopic.

[ Voor 3% gewijzigd door J2pc op 06-03-2012 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Niet online
Ik snap dat jij dat niet beweerde maar veel mensen doen dit wel, en ik wou graag alleen even duidelijk maken dat het niet zo erg is als wat op veel plekken beweerd word.
Ook weet ik dat er een groot verschil in levensduur en dergelijke zit tussen SLC/MLC/TLC, maar SLC is nou eenmaal heel veel duurder dan MLC en is in de meeste gevallen meer dan goed genoeg. Sowieso blijft het altijd belangrijk om belangrijke data te backuppen en dan is het het prijs verschil in de meeste gevallen wel waard, vaak is de uitzondering waar SLC word gekocht bij servers of bedrijven.
Maar over het algemeen zijnde "consumer grade" SSD's betrouwbaar genoeg, en als je kijkt naar de M4 en de Samsung 830 dan zit je in dit aspect vrij veilig. En daarbij is mechanische opslag natuurlijk ook verre van betrouwbaar ;)

En hoezo vind je dit offtopic? Het heeft toch gewoon hartstikke veel te maken met de keuze waar de TS vragen over had? Immers kun je een betere keuze maken als meer kennis hebt over de producten die je aan wilt schaffen, en op deze manier heeft hij/zij ook meer kennis voor in de toekomst en kan hij eventueel ook weer andere mensen helpen met hun keuzes.

[ Voor 12% gewijzigd door noobynater op 05-03-2012 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Dan zitten we op 1 lijn :)

en idd, niet echt offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
als je toch maar "eenvoudiger" werk doet en voor een Z68 gaat, zou ik toch opteren voor een kleine SSD als cache (dat is 1 van de extra functies die Z68 heeft)
een kleine SSD is relatief goedkoop en zal bijna hetzelfde voordeel bieden voor een veel lagere prijs
(64GB vind ik persoonlijk wat klein als boot schijf en een 128GB schijf kost toch weer al aardig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke
Allen

Ik heb de bestelling inmiddels geplaatst.
Als het goed is kan ik alles deze week ophalen. :)

Ik zit alvast wat voor te lezen en heb de volgende vraag.
Op het mobo: Gigabyte GA-Z68X-UD3H
zit een 8 pins ATX_12V aansluiting.

Ik ben gegaan voor de volgende voeding:
be quiet! Pure Power L7 300W
Hierbij staat:
  • ATX-Mainboard (20+4 pin) 1
  • P8 (CPU) -
  • P4+4 (CPU) -
  • P4 (CPU) 1
Er zit dus een 8pins aansluiting op het mobo en een 4 pins connector op de voeding.
Gaat dit dan wel werken?
Hoe moet ik dit dan aansluiten?

Verder staat de volgende tekst in de manual van het mobo.

To meet expansion requirements, it is recommended that a power supply that can withstand high power consumption be used (500W or greater). If a power supply is used that does not provide the required power, the result can lead to an unstable or unbootable system.

Is dit voorzorg?

hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Niet online
hke schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 22:49:
Er zit dus een 8pins aansluiting op het mobo en een 4 pins connector op de voeding.
Gaat dit dan wel werken?
Hoe moet ik dit dan aansluiten?
Er zijn 2 antwoorden op deze vraag.
1. De voeding heeft een P4+4 aansluiting, dit betekend dat hij een 8 pins aansluiting heeft maar opgesplitst zodat je hem ook kunt gebruiken bij moederborden met maar een 4 pins ipv 8 pins aansluiting.
2. Als je maar de helft vult dan maakt het ook niet uit, 8 pins is eigenlijk alleen nodig als je gaat overclocken.
hke schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 22:49:
Verder staat de volgende tekst in de manual van het mobo.

To meet expansion requirements, it is recommended that a power supply that can withstand high power consumption be used (500W or greater). If a power supply is used that does not provide the required power, the result can lead to an unstable or unbootable system.

Is dit voorzorg?
Nee, dit is niks je om je zorgen over te maken. Er staat ook "To meet expansion requirements", dus ze bedoelen als je de CPU wil gaan overclocken en een dikke videokaart er in wil stoppen terwijl al de USB poorten maximaal belast worden.
Dus stel je hebt een i7-2600K die je hebt geoverclockt naar 4.7Ghz, en dan heb je er nog een GTX 570/HD6970 in zitten, Ja dan zou ik inderdaad kunnen begrijpen dat je minimaal een 500W voeding zou willen.
Maar je huidige CPU heeft een TDP (het absolute max verbruik) van 65W, nou stel dat je moederbord ook nog iets van 30W kan trekken als je alles 100% load, en dan ben je nog 2 telefoons aan het opladen en heb je nog toetsenbord + muis + kaartlezer waarvan je foto's aan het kopiëren bent en je hebt 2 HDD's + 1 SSD, dan zit je nog steeds veilig met een voeding van 150W.
Oftewel, 300W is ruim voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke
dank je wel.
:*)

hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke
Toch nog een extra vraag.

Ik heb vandaag de Gelid Tranquillo CPU cooler ontvangen.
Mijn behuizing is een cooler master 590 centurion.

Past dit wel? :?
De koeler is erg groot tov mijn vorige Artic Freezer.... uit 2008.

hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Niet online
Gewoon even passen en meten? Als je hem niet uit de doos wil halen kan je natuurlijk ook gewoon even de afmetingen opzoeken en kijken of het past in je kast.
Ik ken de cooler en de kast niet overigens, dus ik kan geen oordeel geven. Maar als de kast 210mm breed is en die cooler is 153mm, dan zou ik wel verwachten dat het zou passen. Maar om zeker te zijn zul je toch echt even moeten meten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke
ik denk dat de koeler wel past.

ik heb alles nu nog een keer gecontroleerd en toch nog een probleem gevonden.
Ik heb een IDE CDrom speler. 8)7
en op het Gigabyte GA-Z68X-UD3H bord zit geen IDE aansluiting.

Zijn hier verloopstekkertjes voor?
Zodat ik een IDE CDROM speler kan aansluiten op een SATA data poort.
Indien het antwoord ja is kan ik de Cdrom speler dan wel via de molexaansluiting van stroom voorzien.

hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Rondje google gaf me dit:
IDE to SATA
Maar voor 10-15 eurie heb je ook een nieuwe SATA dvd brander.

[ Voor 37% gewijzigd door DaLoona op 09-03-2012 10:30 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Niet online
Ik zou gewoon een nieuwe DVD speler bestellen, er is altijd een hoop gezeur met die ide <-> sata converters. En voor die paar euro hoef je het niet te laten lijkt me.
Pagina: 1