Toon posts:

[Overclocking] Turbo UCC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben een ontiegelijke noob als het om dit soort dingen gaat. Ik heb ongeveer een jaar geleden een pc aangeschaft met een Extreme3 moederbord.
Ik stream vaak de spellen die ik speel (lol,hon,diablo3,codmw3,dota2) en dacht laat ik de functie Turbo UCC maar eens aanzetten. Deze overclockt dan automatisch als het nodig is. Nu stream ik dus ook veel chiller.

Mijn vraag: Waar moet ik op letten dat ik mijn pc niet beschadigd door Turbo UCC geactiveerd te hebben? Bijvoorbeeld temp. en andere dingen? In de FAQ heb ik al gelezen dat ik bijvoorbeeld de temp onder de 80 graden moet houden. Of kan er niks misgaan? :) Ik maak gebruik van PC Wizard om me specs en temperaturen enzo te zien.

BVD

(en even om reclame te maken, http://nl.twitch.tv/sscherp :$ )

:D

Afbeeldingslocatie: http://img163.imageshack.us/img163/4945/overclockx.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2012 16:22 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
glazen bol verhaal...

specs, wat voor overklok?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:06

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:20:
Mijn vraag: Waar moet ik op letten dat ik mijn pc niet beschadigd door Turbo UCC geactiveerd te hebben?
Temps en stabiliteit. Dit kan je testen door je CPU te strestesten met programmas als Intel Burn Test of Prime95.

Temps kan je uitmeten met HWmonitor, Coretemp en/of Realtemp.

Het geheugen (Dit vergeten veel mensen te testen) kan je testen met Memtest86+.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:53:
[...]

Temps en stabiliteit. Dit kan je testen door je CPU te strestesten met programmas als Intel Burn Test of Prime95.

Temps kan je uitmeten met HWmonitor, Coretemp en/of Realtemp.

Het geheugen (Dit vergeten veel mensen te testen) kan je testen met Memtest86+.
Oke bedankt zal Burn Test en Memtest86+ downloaden :)
Ik zal even kijk wat ik met de resultaten kan
nedernakker schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:51:
glazen bol verhaal...

specs, wat voor overklok?
Ik heb zelf niks overclockt. Het is een programma dat je aan of uit zet. Aan de hand van de prestaties die je nodig hebt overclockt dat programma wel of niet.
Ik moet gewoon weten waar je op moet letten bij het overclocken :D niet dat dat ding straks me pc sloopt

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2012 11:00 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
hoe kunnen wij zeggen wat veilig is als ik uit je startpost alleen herken dat je een Asrock moederbord hebt omdat ik de Extreme3 benaming herken..

wat voor cpu, geheugen, videokaart enz enz..

post een screenshot met cpu-z open op cpu en mem.....

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

voor zover ik weet is UCC een functie van asrock die je cpu cores unlockt (Unlock Cpu Core). dus van een x3 een x4 maken.

altijd linx'en en temps in de gaten houden.

maar inderdaad, mijn glazen bol heeft ook signaalstoring, waaruit is je pc opgebouwt, en stuur even een cpu-z en een hwmonitor screenshot door. wel zo handig.
voeding ook evt :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Verwijderd

Topicstarter
Fordox schreef op maandag 05 maart 2012 @ 11:51:
voor zover ik weet is UCC een functie van asrock die je cpu cores unlockt (Unlock Cpu Core). dus van een x3 een x4 maken.

maar inderdaad, mijn glazen bol heeft ook signaalstoring, waaruit is je pc opgebouwt, en stuur even een cpu-z en een hwmonitor screenshot door. wel zo handig.
Ik zal als ik thuis ben even alle specs posten die ik kan vinden ;D weet niet precies wat je bedoelt met een hwmonitor screenshot. Maar ik open gewoon PC Wizard en maak ff screens waarvan ik denk dat het belangrijk is. Of weten jullie een betere manier? :D
Sorry for being noob, thx for teaching.

<3

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:32
hwmonitor is een programmaatje wat je gratis kunt downloaden uit de meuktracker op de frontpage van tweakers. Deze geeft een lijst weer van in je computer aanwezige hardware. Als je daar een screenshot van maakt weet iedereen hier om welke hardware het gaat.

Verwijderd

Topicstarter
bij deze dan in de start post. Als jullie nog meer moeten weten om me te kunnen helpen hoor ik het wel!
de screenshot was wel meteen genomen nadat me pc aanging, maakt dat uit?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2012 16:23 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Fordox schreef op maandag 05 maart 2012 @ 11:51:

Dit dus...

Ik denk dat je een aantal aannames maakt die niet kloppen! Allereerst ben ik t met fordox eens dat UCC niets (maar dan ook echt niets) met overkklokken te maken heeft. Je kan bij bepaalde processors een core unlocken, maar jou processor (x4 955) heeft geen extra cores om te unlocken, dus daar houd het UCC verhaal op.

Wat jij wil is een automatische overklok, maar ik heb geen ervaring met asrocks eigen OC programma. Wat ik wel weet is dat automatische OC's hier op tweakers "not done" zijn. Of er wordt teveel aan voltage gebruikt, met evenredig hoge temperatuur, of het is gewoon niet stabiel, of... Tja, je leert er ook nog eens niets van.

In plaats van dat je een vraag stelt over "hoe kan ik mijn cpu redelijk veilig overklokken" stel je m over auto oc (althans, dat dacht je). Ik raad je aan eens een aantal X4 955 OC tutorials te lezen voordat je ook maar 1x het bios induikt om aan instellingen te rommelen. Ook een review van het bord wat je hebt lezen kan geen kwaad... Kortom, eigen inzet eerst, dan kan je daarna specifieke vragen stellen, dan weet je ook het "vakjargon" een beetje..

Daarnaast vraag ik me af:

- heb je een goede voeding?
- heb je goede koeling?
-Wat heeft dit met games STREAMEN te maken?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

+veel met hierboven.
de 955 heeft helemaal geen doen met UCC, als je games streamt is het maar net hoe snel je internet/server/plek waar je heen streamt is.

rest loopt ie verder ideaal, zoals de koeling. dus dat hoef je je niet af te vragen.
zo te horen is de pc ook nog niet gecrasht, dus voeding zal *nu nog* wel in orde zijn.

van mij mag er wel een slot op...

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties. Ik kan dus net zo goed de turboUCC uitzetten?:) Ik denk dat ik idd wat X4 955 OC tutorials ga lezen want wil hem denk ik wel een beetje overclocken. Volgens mij heeft het wel met streamen te maken aangezien,als ik stream en ik alt tab die fakking langzaam is en soms zelfs hangt. Dat ligt denk ik aan de prestaties van me pc die ik kan verhelpen met overclocken.

Nogmaals bedankt!

Ik wil namelijk streamen + muziek + skype/ts3 + firefox

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2012 11:46 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:06

D4NG3R

kiwi

:)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• skatEwoud
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-02-2024
Waarschijnlijk zal je ALT+Tab reactie niet sneller gaan als je je cpu overclockt. Bijna altijd komt dit doordat je ram vol is gelopen, en hij een deel uit het swap file moet halen. Als jij dan eerst in je game zit, staat je ram vol met gegevens van je game, en wordt er zoveel mogelijk van je muziek, en streaming en dergelijke in het swapfile gezet. Het moment dat jij dan gaat alt-tabben naar een ander programma moet hij eerst een deel van je game-gegevens overschrijven naar het swap file, dan dat deel uit ram wissen, en dan pas kan hij het "nieuwe" programma overzetten naar het ram. Je processor heeft daar bar weinig mee te maken. Een upgrade naar 8GB RAM is dus een goede, het kost toch niets op dit moment. Ook een SSD zou kunnen helpen, omdat het kopieren en wegschrijven naar het swapfile dan veel sneller gaat.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

+1 met hierboven, duidelijke uitleg!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Verwijderd

Topicstarter
skatEwoud schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 15:32:
Waarschijnlijk zal je ALT+Tab reactie niet sneller gaan als je je cpu overclockt. Bijna altijd komt dit doordat je ram vol is gelopen, en hij een deel uit het swap file moet halen. Als jij dan eerst in je game zit, staat je ram vol met gegevens van je game, en wordt er zoveel mogelijk van je muziek, en streaming en dergelijke in het swapfile gezet. Het moment dat jij dan gaat alt-tabben naar een ander programma moet hij eerst een deel van je game-gegevens overschrijven naar het swap file, dan dat deel uit ram wissen, en dan pas kan hij het "nieuwe" programma overzetten naar het ram. Je processor heeft daar bar weinig mee te maken. Een upgrade naar 8GB RAM is dus een goede, het kost toch niets op dit moment. Ook een SSD zou kunnen helpen, omdat het kopieren en wegschrijven naar het swapfile dan veel sneller gaat.
Thx man! Hier kan ik wel wat mee!
Pagina: 1