• Dwight90
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-06-2022
Beste tweakers,

Gisteren heb ik een samsung ultra series 5 laptop aangeschaft en ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden mee ben. Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen. Het probleem wat ik ondervind heeft te maken met de processor en het onderklokken ervan.

Ik ben mij ervan bewust dat de cpu zichzelf onderklokt als ik de laptop niet zwaar gebruik en zichzelf sneller laat draaien wanneer ik dit wel doe. Ook is het zo dat ik maximale prestaties heb wanneer ik de netstroom heb aangesloten. Klinkt allemaal logisch maar in mijn geval werkt dit niet.

Op accu blijft de cpu altijd op 800mhz draaien
Op netstroom komt de cpu heel soms heel ever op 1.6ghz maar valt dan snel weer terug, zelfs als ik meerdere programma's aan heb zodat ik zeker weet dat hij genoeg stressed is dat hij eigenlijk naar boven moet klokken.

Nu heb ik het idee dat het met de power savings opties heeft te maken maar naar mijn idee heb ik deze correct ingesteld.

Zie ook de toegevoegde screenshot voor een verduidelijking van mijn verhaal.
Afbeeldingslocatie: http://i18.photobucket.com/albums/b106/dwight123/Stepping.jpg

Heeft er iemand hetzelfde probleem gehad of weet iemand een oplossing?

Ik heb al geprobeerd:
Power savings settings aan te passen
In de BIOS gekeken
Intel site bezocht en guides gelezen

• Mangeloos
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Heb je toevallig geen power manager software van Samsung draaien die het tegenhoud? ik kan me zoiets nog bedenken.

Lijkt me puur iets van een driver probleempje software instelling.
Probeer eens restart met je adapter erin.

Verwijderd

Gebruik sowieso een fatsoenlijke stress test. De IGP kan zonder problemen 5 1080p streams aan, tegelijk, zonder CPU load.

Of tik
code:
1
while (1) {}
in powershell.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Check ook eens de temperatuur. Kan misschien een brakke sensors die "denkt" dat de CPU te warm word en de boel gaat throttelen (kans is klein, maar toch even checken).

• Dwight90
Ik heb nogmaals even wat dingen geprobeerd met de powershell stress en met het powerplan Top prestaties werkt alles wel naar behoren behalve dan dat hij niet standaard op 1.6ghz draait als ik mijn netstroom erin heb. Zou misschien toch een conflict kunnen zijn met software van samsung wat mangeloos al eerder aangaf. De temperatuur is perfect overigens!

Bedankt voor de snelle reacties!

Verwijderd

Hij moet sneller draaien dan 1600mhz. Als de load hoog genoeg is moet hij op maximaal 2.3 of 2.1Ghz draaien afhankelijk van de temperatuur van het ding.

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-02 18:53
In je plaatje zie ik op de achtergrond in Windows Taakbeheer onder 'Geschiedenis van Processorgebruik' 4 grafiekjes, maar in het schermpje van CPU-Z staat rechtsonderin in het vakje Cores een 2.
Het lijkt er op dat CPU-Z niet alle cores weergeeft.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Verwijderd

Windows taakbeheer weergeeft geen cores, maar threads. En hoeveel threads heeft deze processor? Juist, 4.

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-02 18:53
Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 23:28:
Windows taakbeheer weergeeft geen cores, maar threads. En hoeveel threads heeft deze processor? Juist, 4.
Ach so. Ik zie dat deze processor inderdaad maar 2 cores heeft.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:43
Ik neem aan dat je screenie van een normale start up is.
Probeer eens om windows in veilige modus te starten en voer dan wat testjes uit.
Dit zeg ik, omdat ik een vermoeden zie van driver / software problemen.

Voor de rest vind ik het een bijzonder gevalletje :P

Heel veel Succes !

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Dwight90
Ik ga even testen in veilige modus. Ik heb momenteel ook nog een tweetal samsung programma's erop staan omdat ik denk dat die het cache van mn hybrid schijf moet regelen. Kan ik dit gewoon deleten?

• D_Jeff
Locatie van die bestanden?

Mijn glazen bol werkt vandaag niet mee :+

Verwijderd

Bedoel je trouwens reviews: Samsung 530U3B: ultrabook voor gewone man? Zou je dan niet meteen de imo kwalitatief betere (scherm) pricewatch: Samsung 900X3A-B01NL nemen van hetzelfde merk? De budgetlijn van samsung is een beetje misplaatst...

En die programma's moet je niet verwijderen. Het caching systeem werkt dan niet meer.

• Dwight90
Dat dacht ik inderdaad al, ik zal ze laten staan.

Ik heb deze gekocht voor 750 euro met een speciale aanbieding en het paste niet in mijn budget om voor de9 series te gaan die bijna 900 euro is.

• D_Jeff
@Darkstone: Verwijzen naar een andere machine kan zijn probleem oplossen, maar gaat offtopic.

@ TS: Weet je al meer vanuit "veilige modus"?

• Dwight90
Ik heb momenteel een appart powerplan gemaakt voor als ik films kijk en gebruik daarnaast een high performance plan voor dagelijks gebruik. Ik zit toch nog even te kijken naar de andere laptop met het idee om hem toch nog om te ruilen voor een beter scherm en een ssd schijf ipv hybride.

In ieder geval bedankt voor de reacties, mijn probleem is zo goed als opgelost.

• Dwight90
Vandaag toch de 5 series omgeruild voor de 9series, bedankt voor de tip!

Intel stuurde mij overigens dit antwoord;

Hello Dwight,

Thank you for contacting Intel® Customer Support.

I understand that you are trying to disable the Enhance Intel SpeedStep® Technology in order to force the processor to always run at maximum speed.

In order to do so, you need to go into the BIOS of your laptop and search for an option that is usually called “EIST” Enhance Intel SpeedStep® Technology.

Then disable this option to force the processor to always run at maximum speed.

Keep in mind that the option might have a different name on the laptop BIOS, so if you have issues finding that option, please proceed to call your laptop manufacturer so they can assist you on how to access the BIOS and find the correct option to disable it.
Pagina: 1