Bandbreedte eerlijk delen met huisgenoten,

Pagina: 1
Acties:

• radicalEMT
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 08:38
Ik heb een 20 Mbit adsl lijn met 1 mbit upload en wil dit gelijk verdelen onder mijn huisgenoten. Nu is het zo dat af en toe 1 huisgenoot alle bandbreedte opslokt met b.v. Youtube of torrents downloaden.
Mijn Zyxel P-2602HW-D1a is als volgt geconfigureerd:

Stap 1

Afbeeldingslocatie: http://img607.imageshack.us/img607/8420/rule1.png

Stap 2

Afbeeldingslocatie: http://img846.imageshack.us/img846/3816/rule2g.png

Stap 3

Afbeeldingslocatie: http://img545.imageshack.us/img545/4330/rule3.png

Mijn vraag is of dit zo goed geconfigureerd is of ik nog iets over het hoofd zie, het lijkt namelijk nog niet helemaal te werken, als ik in de bandwith monitor kijk blijft deze de hele tijd op 0 kbps staan....

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat is je definitie van eerlijk? Iedereen altijd 1/10 van de lijn, ongeacht load?
"Torrents en youtube downloaden" hebben weinig impact op je upload.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

In je eerste screenshot lijkt het er op dat beperking van 20000 kbps op je upload slaat.

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
Torrents hebben héél veel invloed op je upload (en dus op heel je bandbreedte). Meestal zijn ze niet zo snugger om namelijk de upload te beperken tot 10-20kb/sec wat wel zou moeten in een huis met meerdere bewoners met maar één mbit upstream.

De beste oplossing die ik je kan aanraden is bandwith management software op een routerlaptopje. Heb ik ook gedaan, perfect! Kan je per ip/gebruiker de up én download instellen, zo flexibel als je wil. Dit is qua management ook erg handig. Je kunt er meteen een gezamenlijke torrentbak van maken (meerdere torrentclients op één modempje geeft vaak problemen, bijv.) waar je met http remote gebruik van maakt.

Je kan dus zeggen dat na tijd X (bijv. na 2 uur snachts) iedereen de volledige bandbreedte krijgt, tot 8 uur sochtends. Buiten die tijd om ("normale gebruiksuren") kan je aan de volgende setups denken :

Voorbeeld : 20mbit te verdelen, 4 man in huis.
Individueel 6mbit/pstuk (in theorie zou je dan met 4 maximaal actieve gebruikers dan over je capaciteit heen gaan en vertraging bemerken, in de praktijk zal er altijd minstens één iemand niet volledig z'n bandbreedte gebruiken en dus zit je op 18mbit van de 20. De 3:4 overcapaciteit is heel goed bruikbaar in de praktijk).

Upload kan je via een zelfde sleutel verdelen, maar ik zou daar zelf wat harder in zijn - gewoon delen door aantal gebruikers en klaar.

• radicalEMT
Dank voor de reacties. Een extra laptop met daarop bandwith management software is voor mij niet wenselijk omdat er dan nog weer een apparaat bij komt. Dan koop ik liever een modem/router met uitgebreide bandwith management of een waar DD-WRT op geinstalleerd kan worden.
Ik stoei nog wel even verder met m'n Zyxel...

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:07
Wat job zegt.

Lees eens goed bij je eerste screenshot; "manages the bandwidth of traffic flowing OUT of the router". En dat is ook vrij logisch aangezien je inkomend verkeer niet kan shapen (wel policen maar dat is een ander verhaal).

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
En daarom heb ik dus een laptopje....kan ik wél de downloads beinvloeden. Veel routers/firmwares kunnen dat niet waardoor het hele nut een beetje vervalt imho. Elk willekeurig laptopje is okay, ik gebruik een 700MHz PIII met 196mb ram en XP...uit 2001. Werkt 100% perfect.

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:25

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Ik had voorheen in mijn studentenhuis een 286 met een debian installatie, draaide als een zonnetje. Hebben daar uiteindelijk met meerdere huizen van gedaan, had 12 verbruikers er aan hangen en ik heb nooit van iemand gehoord dat het traag zou zijn en ik heb zelf ook nergens last van gehad, dus dat werkt zeker goed!

offtopic:
dat waren nog eens tijden, een uptime van ruim 4 jaar

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

• radicalEMT
Ascension schreef op maandag 05 maart 2012 @ 12:04:
Lees eens goed bij je eerste screenshot; "manages the bandwidth of traffic flowing OUT of the router". En dat is ook vrij logisch aangezien je inkomend verkeer niet kan shapen (wel policen maar dat is een ander verhaal).
Klopt, ik wil ook de uplink managen. In het eerste screenshot heb ik die op 20 mbit/s staan, dat is fout en moet 1 mbit/s zijn. Huisgenoten die torrents sharen zorgen voor nogal wat vertraging op het netwerk.

Maar ik merk dat mijn huidige router niet echt geschikt voor bandwith shaping en/of QoS is. Inderdaad een extra laptop erbij die als router dient of een Draytek 2850 die ook goed configureerbaar schijnt te zijn voor dit soort zaken. Of misschien een Raspberry Pi!
Pagina: 1