FAT32 schijf traag

Pagina: 1
Acties:

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-01 21:25

M2M

medicijnman

Topicstarter
Ik heb hier een externe harddisk van mijn oom die na vervanging van de voeding, werkt. Maar het ding is nogal sloom. En af en toe best snel. Met sloom bedoel ik 4MB/s (exact 4MB/s). Snel is 100MB/s ongeveer, gewoon de limiet van de schijf zelf.

Ik dacht eerst dat dit aan een brakke USB --> SATA controller lag. Maar nadat ik de boel uitgebouwd had en de schijf met een SATA kabeltje aan mijn pc gehangen heb is het ding nog steeds sloom. Meestal een leessnelheid van 4MB/s, af en toe 6 of 10 maar al met al behoorlijk traag.

ASSSD geeft een mooie 80MB/s. Maar dat zijn low-level benchmarks die het filesystem (FAT32) omzeilen. edit: deze juist niet... ;)

Het lijkt haast wel alsof mijn windows 7 bak automagisch een Secure Digital class aan de schijf hangt, waardoor de boel gelimiteerd is aan class 4, 6 of 10. Best vaag, maar heeft iemand een manier om dit te omzeilen? 300GB met 4MB/s duurt nogal lang...

Daarna een reformat naar NTFS zal de issues wel oplossen denk ik, maar de data moet er natuurlijk wel eerst vanaf.

het betreft een WD green van anderhalve TB die origineel in een medion externe schijf (USB 3.0) zat.
Win7 x64

edit: sloom met zowel de teracopy handler, als de default windows copy handler.

[ Voor 4% gewijzigd door M2M op 04-03-2012 19:34 ]

-_-

Verwijderd

AS SSD en CrystalDiskMark gaan juist via het filesystem; net als 'echte' programma's. Het is juist HDTune en IOmeter die 'raw I/O' doen buiten het filesystem om, en je dus puur synthetische disk performance krijgt.

En ja ik zou zeggen zet de data elders neer en reformat. Maar je hebt niet voldoende opslag? In dat geval is er ook een conversietool voor FAT32 naar NTFS beschikbaar dacht ik, daar kun je eens naar googlen. :)

En verder de SMART data doornemen cq. hier posten kan ook nuttig zijn. Om zaken als slechte kabel of bad sectors uit te sluiten.

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
Dat is dus ook het idee, De data is nu aan het copieren, maar dat gaat dus verschrikkelijk sloom.

Maar zelfs dan is het vreemd dat ik af en toe 100MB/s haal en af en toe slechts 4. Aangezien dit het geval is zowel in de externe behuizing, als met een sata kabeltje, en ik bovendien 80MB/s haal in AS SSD lijkt het haast wel een of andere vage softwarebug.

Ook HDtune laat het normale grafiekje zien. Gewoon van 110MB/s richting 70.

Enfin, smart data:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BhzH6Zt3FLstAMhaSOKKfDgm/full.png

-_-

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Fragmentatie? Veel kleine files?

Omzetten naar NTFS kan trouwens zonder dataverlies, al is het wel aan te raden een backup te hebben. Maar dat gaat blijkbaar even duren :P

Howto:
Start -> uitvoeren -> cmd ENTER -> convert X: /FS:NTFS
Waarbij X de schijfletter is.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 04-03-2012 19:43 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
Al gevonden, maar aangezien de data nogal... belangrijk is doe ik dat dus liever nadat een backup gemaakt is. En fragmentatie lijkt me onwaarschijnlijk aangezien het constant 4MB/s exact is. Met fragmentatie krijg je normaliter af en toe hoge, en af en toe een lage snelheid.

edit: nog 25 uur te gaan |:( 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door M2M op 04-03-2012 19:46 ]

-_-

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Okido.

En kopiëren mbv een Linux live cd/dvd? Kijken of het daar wel snel(ler) kan?
Ander programma dan verkenner al geprobeerd? Total Commander bijv.?

[ Voor 28% gewijzigd door Raven op 04-03-2012 19:47 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Wat voor type verbinding staat in apparaatbeheer bij de controller van deze schijf? Ultra-DMAx (welke waarde heeft x) of PIO?

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
Inmiddels heb ik windows xp, windows vista en windows 7 geprobeerd. En het OS (microsoft dan) maakt geen verschil. Het begint meestal met een schappelijke 100MB/s, maar na een file of 2 is het ineens terug naar 4MB/s.

Linux nog niet gehad, maar ik denk dat ik het gewoon maar een dagje door laat lopen. Geduld is een schone zaak ;)

het ding draait op ultra DMA mode 6. Maar als de boel op PIO mode zou draaien, zou je geen 100MB/s krijgen bij de benchmarks, of af en toe 100MB/s bij het copieren. Verder uiteraard in ACHI mode.

-_-

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Je kunt Data Lifeguard Diagnostics er eens op loslaten. Vraag me af wat die roept.
Pagina: 1