Ik gebruik op mijn pc en laptop vaak Picasa voor het organiseren van mijn fotoalbums. Ik gebruik daarbij vooral de functies geotaggen, gezichten taggen en om wat omschrijvingen toe te voegen. Ook deel ik met regelmaat een album met vrienden.
Momenteel synchroniseer ik de complete fotomap (70+ GB) met Live Mesh. Zo heb ik op beide pc's (thuis op de pc, bijv. op vakantie de laptop) de albums en heb ik bovendien altijd een back-up. Toch werkt de huidige situatie niet echt naar behoren en ben ik op zoek naar een oplossing of naar een alternatief.
Mijn problemen/wensen:
De 200 dollar die ik kwijt zou zijn aan Dropbox is me dan net even te veel. Bovendien lost dat het probleem ook maar deels op. Er moet toch een betere manier zijn?
Momenteel synchroniseer ik de complete fotomap (70+ GB) met Live Mesh. Zo heb ik op beide pc's (thuis op de pc, bijv. op vakantie de laptop) de albums en heb ik bovendien altijd een back-up. Toch werkt de huidige situatie niet echt naar behoren en ben ik op zoek naar een oplossing of naar een alternatief.
Mijn problemen/wensen:
- Mijn laptop heeft een harde schijf van 128 GB (SSD). Ik vind het dus eigenlijk niet nodig om de hele map te synchroniseren. Alleen de laatste 10 albums is bijvoorbeeld meer dan voldoende. Ik wil echter wel via m'n laptop albums kunnen toevoegen (laptop gaat immers wel altijd mee op vakantie). Dit moet ook gesynchroniseerd kunnen worden als mijn laptop er onverhoopt mee stopt.
- Synchroniseren met Mesh gaat redelijk goed, maar soms worden alle foto's ineens opnieuw gesynchroniseerd omdat hij denkt dat er iets gewijzigd is. Echt 'slim' syncen is er niet bij.
- Veel Picasa-gegevens worden niet opgeslagen in de fotomap, maar elders. Zo kan het gebeuren dat alle 'gespotte' personen niet worden gesynchroniseerd.
- Ik heb een Android telefoon en tablet, dus goede synchronisatie met deze twee apparaten is een pré.
- Ook heb ik thuis een NAS (Mede8er), waar bijvoorbeeld de hele fotomap op zou kunnen staan. In dat geval is deze ook door de laptop/telefoon/laptop te benaderen.
De 200 dollar die ik kwijt zou zijn aan Dropbox is me dan net even te veel. Bovendien lost dat het probleem ook maar deels op. Er moet toch een betere manier zijn?