Wat moet ik gebruiken, module in de tv of extern kastje?

Pagina: 1
Acties:

• will1am
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-04-2019
Hallo mensen,

Ik heb laatst een nieuwe tv aangeschaft, een Samsung 39'' LED Full HD tv. Met de tv wil ik digitaal tv kijken, in de tv kan een module waarmee je het kaartje in kan doen en digitaal tv kan kijken.

Ik wil graag het beste uit me tv halen, mijn vraag is kan ik beter tv kijken via de module, of via een extern kastje kijken van bijv. Humax. Het nadeel van t extern kastje is dat het meestal via scart gaat ipv hdmi.

Als ik een module zou gebruiken moet ik de afstandsbediening gebruiken van de tv, maar dat is een loeier van een ding waar je U tegen zegt. Er is ook mooi, klein en goed universele afstandsbediening?

Ik hoop dat jullie raadt hebben!
William.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Het ligt eraan of wilt kunnen opnemen of niet.

De kwaliteit van de module en een los kastje zijn meestal gelijk aan elkaar. Modules kunnen standaard HD ontvangen (geloof ik), met een kastje moet je er wel rekening mee houden (allebei aangenomen dat je een HD abo hebt bij je provider).

Het enige werkelijk verschil zit hem in het opnemen. Een module kan dit niet, een los kastje kan dit wil, als het kastje dit ondersteund natuurlijk.

Daarnaast heeft een module vaak als voordeel dat je maar 1 afstandsbediening nodig hebt, hoewel de afstandsbediening van onze Humax ook gewoon onze TV kan aansturen.

Ik zou btw wel aanraden om een HD abo te nemen bij je provider, want op 39 inch wil je dat echt wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Gropah op 04-03-2012 18:28 ]

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Ik heb KPN Digitenne met een conax CI+ module in de Sony Bravia TV.
Hier heb ik bewust voor gekozen omdat ik geen gedonder wil met extern kastje en extra AB.
Het werkt minstens net zo goed als een extern kastje. Het enige nadeel kan zijn dat sommige externe tuners kunnen opnemen naar in/externe harddisk en de TV kan dat niet. Maar sommige nieuwere TVs kunnen dat weer wel...

De SCART kabel zou ik sowieso vermijden omdat de kwaliteit veel minder is dan digitaal, vooral als de zwarte balken meegeleverd worden in het signaal. Ook gebeurt het vaker dat wisselende beeldverhoudingen niet correct worden weergegeven.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:57
Welk type tv heb je precies, er bestaat namelijk voor zover ik weet geen 39" tv van samsung. Misschien kan je tv ook opnemen via een externe usb hardeschijf, dat is handig als je dat wenst.

Overigens heeft samsung zelf ook nog een kleinere afstandsbediening waarmee je de zenders kunt kiezen en het volume kunt regelen, incl aan/uit knop. Ik heb geen idee hoe duur deze precies is als je die los koopt, maar hij zat vroeger bij een high-end led tv er extra bij.

Maar wil je kunnen opnemen of niet? Overigens zijn er tegenwoordig niet veel digitale tv kastjes meer zonder hdmi dus je stelling externe decoder heeft vaak geen hdmi klopt niet, dat was vroeger wel altijd het geval, nu zit het bij bijna (let op: dit geld niet voor alle decoders) alle decoders erop.

Overigens is er ook nog per decoder kwaliteitsverschil in het beeld (zelfs met hdmi aansluiting). Ik zou overigens geen kpn nemen maar een kabelprovider, de bandbreedte op de kabel is stukken hoger dan van adsl waardoor er ook beter beeld is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb een CI+-module van Ziggo in mijn Panasonic P42G20 plasmatelevisie zitten. Werkt ideaal, authentiseert snel en geeft prima HD-beeld. Mijn TV kan opnemen op een usb-hdd, waardoor ik geen externe recorder nodig heb. Je kunt wel alleen opnemen wat je kijkt, er zit immers maar een enkele tuner in en je tv moet standby staan als je er niet bent, anders kan hij niet opnemen natuurlijk.

Ik zie het voordeel van een extern kastje niet, behalve dat je tv niet standby hoeft te staan (daarvoor in de plaats verbruikt dat kastje wat extra stroom). Een kastje met dubbele tuner zou dan wel weer ideaal zijn.

Qua universele afstandsbedieningen kan ik je de Logitech Harmony-serie aanraden. Ik heb zelf een Harmony One en daarmee bedien ik al mijn apparatuur heel eenvoudig.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

will1am schreef op zondag 04 maart 2012 @ 18:22:
Hallo mensen,

Ik heb laatst een nieuwe tv aangeschaft, een Samsung 39'' LED Full HD tv. Met de tv wil ik digitaal tv kijken, in de tv kan een module waarmee je het kaartje in kan doen en digitaal tv kan kijken.

Ik wil graag het beste uit me tv halen, mijn vraag is kan ik beter tv kijken via de module, of via een extern kastje kijken van bijv. Humax. Het nadeel van t extern kastje is dat het meestal via scart gaat ipv hdmi.

Als ik een module zou gebruiken moet ik de afstandsbediening gebruiken van de tv, maar dat is een loeier van een ding waar je U tegen zegt. Er is ook mooi, klein en goed universele afstandsbediening?

Ik hoop dat jullie raadt hebben!
William.
Ik heb een module met een Sony 500 serie en dat werkt goed alleen bij het aanzetten moet hij zich aanmelden daarna werkt het goed en dat aanmelden gaat het snelst als je je tv zet op nl1 voordat je hem uitzet. Omdat mijn tv opstart dan op NL1. Maar ook bij andere zenders geen problemen alleen het duurt dan een paar seconde langer het aanmelden. Sony en een module werkt perfect.

Bij Philips is dat helaas wel even anders. Die hebben zitten slapen bij het gebruik van een module.
Ook LG werkt goed met een module wat ik heb gezien bij mijn neef dan.
Bij Samsung kan ik het niet zeggen.

Nog een voordeel van een module hij kan ook HD aan en je hebt dan geen dure HD digitale decoder nodig.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:00

Umbrah

The Incredible MapMan

Het hangt er ook af wat voor digitale TV je wilt. In het kort heb je drie vormen:

DVB-T (antenne), DVB-S (Satteliet) en DVB-C (kabel). Recentelijk is er ook een stroming IPTV, maar dat ontwijk ik omdat het gebonden zit aan minderwaardig DSL internet, wat je vervolgens ook nog opoffert aan TV-kijken.

Vooral de kabel is makkelijk en geeft goede kwaliteit, hoewel het inplug-kaartje (en de ontvanger) afhankelijk is van je aanbieder. Ziggo is doorgaans erg makkelijk met CI+ en externe kastjes. De voor- en nadelen zijn hier al redelijk gecovered, maar ga er vanuit dat als je HD wilt, dat je dus ook HDMI moet gebruiken (of dus inderdaad: een interne kaart).

Bij digitenne (DVB-T) maakt het niet uit. Daar zit geen HD op. Een goede SCART kabel heeft geen enkele mindere waarde tegenover een HDMI kabel daar, maar let er wel op: een goede SCART kabel (dus RGB, geen interne composiet, niet te lang, en storing-geisoleerd). HDMI is wel simpeler, doorgaans, omdat je dan het storing concept niet hebt, maar in de ideaalsituatie maakt het niet uit, nee.

DVB-S (CanalDigital) is haast altijd een kastje.

IPTV heb ik overigens nog niet ingebouwd in een TV gezien, dat is sowieso een kastje. Je moet echter minimaal 12mbit kunnen halen op je DSL lijn wil je daarbij HD kunnen kijken (en dat is dus 12mbit per kastje, dus geen twee TV's nemen als je maar tot 18mbit ontvangt ivm. de afstand tot de centrale).
Pagina: 1