Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

zelf samenstellen of laten doen?

Pagina: 1
Acties:

• Rubm93
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09-2022
Ik zit met een moeilijke keuze, moet ik me PC zelf samenstellen of moet ik het laten doen. Ik heb nog nooit zelf een PC in elkaar gezet maar weet er wel een beetje van(niet heel veel).

Waar kan ik een PC in elkaar laten zetten en hoeveel kost dat? dit is de PC die ik in elkaar wil zetten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST2000DM001 , 2TB€ 108,70€ 108,70
2BenQ G2220HD€ 130,39€ 260,78
1Samsung SH-S222AB Zwart€ 14,20€ 14,20
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1Corsair Carbide 500R Black€ 92,-€ 92,-
1Logitech Z-506€ 59,03€ 59,03
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 32,99€ 32,99
1Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)€ 49,-€ 49,-
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 261,90€ 261,90
1XFX Pro 550W€ 57,83€ 57,83
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 129,90€ 129,90
1Corsair Vengeance Low Profile Blue CML16GX3M4A1600C9B€ 87,95€ 87,95
1Sapphire HD6950 2GB Dual Fan€ 241,71€ 241,71
1Asrock P67 Extreme4 Gen3€ 134,70€ 134,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.615,69

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-11 19:35
Een mede-tweaker wil dit misschien ook wel voor je in elkaar steken. Waar woon je ongeveer?

ennuh die benq monitor zou ik nog eens over nadenken.

[ Voor 28% gewijzigd door significant op 04-03-2012 16:50 ]

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:28

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Bij zercom, alternate en vast nog wel meer webshops. Ik raad het je niet aan om het zelf te doen als dit je eerste keer is, want dat kan een dure grap worden. Misschien kun je een keer een oude pc uit elkaar halen en een beetje hobby'en om het alsnog te leren, maar zonder eerst te proberen is de kans op fouten pittig groot.

Grillmeister

• Rubm93
significant schreef op zondag 04 maart 2012 @ 16:49:
Een mede-tweaker wil dit misschien ook wel voor je in elkaar steken. Waar woon je ongeveer?

ennuh die benq monitor zou ik nog eens over nadenken.
woon in gelderland.

Maar wat denk jij dan wat een betere keuze is?

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-11 21:46
Je geeft 1600€ euro uit, geef zonder nadenken nét wat meer uit en laat hem door mensen met verstand in elkaar zetten. Een stuk goedkoper dan zelf iets verkeerd aansluiten of aanstoten..! Eigenlijk een no brainer dit.

Beste geval zou zijn dat er iemand is die het jouw wilt leren, oftewel;samen doen.

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-11 19:01
Bij zercom, alternate en vast nog wel meer webshops. Ik raad het je niet aan om het zelf te doen als dit je eerste keer is, want dat kan een dure grap worden. Misschien kun je een keer een oude pc uit elkaar halen en een beetje hobby'en om het alsnog te leren, maar zonder eerst te proberen is de kans op fouten pittig groot.
Er is altijd een eerste keer. ;)

Ikzelf het gewoon veel tutorials op Youtube gekeken, zolang je weet hoe een schroevendraaier werkt en een beetje weet welk draadje waarop moet worden aangesloten gaat het wel lukken.
Zelf heb ik me eerste PC met een vriend in elkaar gezet zodat we samen kunnen beslissen als we iets niet goed wisten.

Die Mugen 2 is echter wel moeilijk. Die had ik de eerste keer verkeerd vastgezet en ik kreeg temperatuur van 80 C dus daar moet je wel mee oppassen, maar sinds die goed zit heb ik temperaturen van <50 C dus let goed op hoe je hem monteert!

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Gewoon zelf doen. Een zatermiddag goed voor gaan zitten, youtube filmpjes kijken, manual van je moederbord bij de hand... echt bijna alle stekkers passen maar op één plek, heel veel kan er niet verkeerd gaan. Enige wat een beetje tricky is is de processor op het moederbord stekegn en koelpasta aanbrengen maar zelfs dat...

Geeft toch wel een trots gevoel als je voor het eerst je eigen pc hebt gebouwd. Anders word je nooit een Tweaker natuurlijk :)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:23
net als wat apekont1 zegt , haal ergens een werkende pc vandaan waar je mee kan oefenen.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-11 20:02
Waar in Gelderland? Als je je een ritje naar Naarden kunt vergoeden, wil ik het samen met je doen. En Nijkerk Naarden is een autoritje van een kwartier/halfuur, Winterswijk toch al ruim een uur... :)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Als je zo twijfelt zou ik je willen adviseren minimaal een verstandige vriend er bij te zoeken.

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:28

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Ik deed het de eerste keer ook helemaal zelf, na het kijken van duizenden (een beetje overdrijven mag) youtube filmpjes van bijvoorbeeld linustechtips. Maar ik moet toch zeggen dat ik er graag iemand met wat verstand erbij had gehad, dan had het mij misschien nog niet de helft van de tijd gekost.

Maar het is inderdaad lang niet zo moeilijk als het nadoen van bijvoorbeeld tricks van SSX in het echte leven.

Grillmeister

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Mwah, werd mij ook gezegd toen ik voor het eerst een computer in elkaar ging zetten, maar na een uur ging ie in een keer door naar os installatie... Aandachtspunten zijn:
  • Alle boekjes grondig doorlezen (Kan nooit kwaad)
  • Goed de tijd nemen en alles eerst bekijken&nadenken voordat je beweegt
  • Afstandbusjes gebruiken tussen kast<-->moederbord
  • Niet teveel cpu-pasta
  • Veel fimpjes op youtube kijken hoe je cpu cooler werkt
Dan kom je al een heel eind lijkt me...

[ Voor 6% gewijzigd door Beatboxx op 04-03-2012 17:11 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zou het zelf doen, moet toch ooit eens gebeuren en zoveel kan er niet fout. Bijna alles kan er maar op 1 manier in, zoals je videokaart, geheugen en stekkertjes.

Gewoon rustig blijven en nadenken, dan komt het wel goed. Boekjes lezen is ook wel een must bij de eerste keer, tis ook nog eens erg intressant.

People as things, that’s where it starts.

• The-End587
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-11 20:02
7(8)7 Gathering of tweakers die adviseerd het te "laten" doen 8)7 |:( 8)7 |:( 8)7 |:(
TUURLIJK MOET JE HET ZELF DOEN
gewoon goed lezen en vragen stellen hier op tweakers en het komt wel goed.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:06
Zelf doen. Eerste keer was ik zelf de afstandsbusjes vergeten. Leer je enorm van. :)

Sindsdien is er geen rook meer uit de kast gekomen maar blijft het een spannend moment als je de stroom opzet. Desnoods met een ervaren iemand naast je om een oogje in het zeil te houden. Twee pasr ogen zien meer.

• Nilsepils
  • Laatst online: 06:11
Eens moet de eerste keer zijn, en met filmpjes op YT is het echt makkelijk te doen, alles is gewoon gemaakt om te passen, dus als je gewoon je handleidingen goed volgt is het echt no problem :) is er iemand anders in de buurt die enigzins technisch is vraag je die gewoon of die er bij kan zijn :)

• mrc4nl
  • Laatst online: 02-11 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

VasZaitsev schreef op zondag 04 maart 2012 @ 17:12:
Ik zou het zelf doen, moet toch ooit eens gebeuren en zoveel kan er niet fout. Bijna alles kan er maar op 1 manier in, zoals je videokaart, geheugen en stekkertjes.

Gewoon rustig blijven en nadenken, dan komt het wel goed. Boekjes lezen is ook wel een must bij de eerste keer, tis ook nog eens erg intressant.
+1 en mocht er iets verkeer zijn aangesloten, is er vaak nog een veiligheid die ervoor zorgt dat de pc geen schade oploopt. laten samenstellen kan altijd voor als je het niet aandurft, de meerprijs is relatief gezien een schijntje.
maar door te laten samenstellen zal je het nooit zelf leren, en mocht er een onderdelen ooit worden vervangen en er moet iemand langskomen is dat wel een dure grap.
het moelijkste is de cpu, als je daar pinnetje verbuigt ben je wel een beetje de ***. Gewoon goed kijken, en niet laten vallen

ora et labora

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-11 16:22

the mod man

iets van beeldmaker

Stroom voorziening van CPU en GPU niet door de war halen, en niet vergeten de CPU stroom voorziening aan te sluiten. Dan heb je de 2 meest voorkomende fouten/ vergissingen wel gehad denk ik

I can't wait to shoot!

• Rubm93
hmmm... ik denk dat ik voor zelf inelkaar zetten ga met hulp maar dan moet ik die eerst vinden ;)
ik zoek wel ff rond.

eerder kreeg in de tropic kreeg ik een reactie dat ik mssn voor andere schermen moet gaan... Wat is dan een betere optie? ik wil er een beetje op gamen en foto's op kunnen bewerken...

• birdie25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-11 21:56
Dell U2312HM is een goede keuze

http://specs.tweak.to/18230

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Rubm93 schreef op zondag 04 maart 2012 @ 17:22:
hmmm... ik denk dat ik voor zelf inelkaar zetten ga met hulp maar dan moet ik die eerst vinden ;)
ik zoek wel ff rond.

eerder kreeg in de tropic kreeg ik een reactie dat ik mssn voor andere schermen moet gaan... Wat is dan een betere optie? ik wil er een beetje op gamen en foto's op kunnen bewerken...
er zijn hele BBG topics voor "welke ... moet ik kopen" vast ook wel eentje voor beeldschermen

ora et labora

Verwijderd

Rubm93 schreef op zondag 04 maart 2012 @ 17:22:
ik zoek wel ff rond.

Als je even verteld waar je zelf vandaan komt kunnen de lezers inschatten of ze je een middagje kunnen assisteren. Mocht je in de buurt van Nijmegen zitten dan kan ik je wellicht nog een dagje helpen.

• Rubm93
En dat doen mensen gratis(ik vergoed auto/transport) of hoe werkt dat? Geef je die andere een fooi ofzo?

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Rubm93 schreef op zondag 04 maart 2012 @ 22:59:
En dat doen mensen gratis(ik vergoed auto/transport) of hoe werkt dat? Geef je die andere een fooi ofzo?
open een v&a advertentie waarin je vraagt om hulp.
of je ervoor wil betalen/vergoeden is aan jou de keus, als je dat doet vergroot je wel de kans op reacties

ora et labora

Verwijderd

Als jij met de spullen mijn kant op komt kost het je niks, je krijgt zelfs de koffie erbij.
Altijd in voor een gezellige zaterdagmiddag bij mijn ouders.

Als je vraagt of ik naar jou wil komen hangt het natuurlijk wel af van de afstand.
Maar zolang nog er nog steeds geen woonplaats bekend is kan niemand er wat zinnigs over zeggen ;)

• Rubm93
Ik moet eerst alles nog bestelen :) maar ik weet alleen niet zeker als mijn voeding genoeg is...

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Rubm93 schreef op zondag 04 maart 2012 @ 23:49:
Ik moet eerst alles nog bestelen :) maar ik weet alleen niet zeker als mijn voeding genoeg is...
van de website van je graka:
550 Watt Power Supply is required.

het kan dus, al heb je niet veel ruimte over.
no worries, met deze setup zal het prima gaan.
oja en 2500k of 2600k maakt heel weinig uit in games, de goedkopere variant kan dus prima

[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 04-03-2012 23:57 ]

ora et labora

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Mocht je in de richting van Neede wonen wil ik ook gerust helpen je kunt mij altijd een DM sturen of je kunt in het prachtige overijssel langskomen ;)

Maar wat hier gezegd wordt helemaal mee eens en doe niks overhaast de eerste keer en kijk alles echt goed na voordat je er stroom opzet.Met de handleiding en wat Youtube filmpjes moet het wel goed gaan.

• Rubm93
mrc4nl schreef op zondag 04 maart 2012 @ 23:55:
[...]

van de website van je graka:
550 Watt Power Supply is required.

het kan dus, al heb je niet veel ruimte over.
no worries, met deze setup zal het prima gaan.
oja en 2500k of 2600k maakt heel weinig uit in games, de goedkopere variant kan dus prima
Dus heb niet meer vermogen nodig? En ik wil er ook autocad en solid work/edge tegelijk op laten draaien daarom i7.

Maar omdat de pc zo stil mogelijk moet worden is het mssn een goed idee om er extra fans bij te plaatsen?

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-10 11:32
Ik zou vooral even kijken wat de kosten inclusief verzenden zijn, en hoeveel er bij 1 winkel vandaan kan komen, als er een hoop bij één winkel vandaan komt, kan je daar kijken wat de in-elkaar-zet mogelijkheden en prijzen zijn. Zelf heb ik genoeg ervaring met kasten in elkaar zetten, maar voor mij kostte het toen 70 euro op een systeem van ~1300 euro met 1 jaar garantie op de inbouw, en dus ook geen kans op DOA's (dead on arrivals).

Uiteraard is het een heel nuttige en over het algemene geldbesparende les als je je eigen kast in elkaar kan zetten en weet wat alles is, maar als het zo'n klein deel van de totaalprijs is in elkaar laten zetten toch ook het overwegen waard.

En zoals je hier al ziet, er zijn zat tweakers die het voor een koffie met een koekje voor je zouden doen, en daar leer je ook veel van, het is maar net wat de garantie van een compleet, in één keer werkend systeem is.

• Rubm93
De combie komt niet egt van 1winkel vandaan :( dus kan de winkel hem
Niet in elkaar zetten...

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 16:23
Vorig jaar iemand via teamspeak zelfs gedaan :)
Stapje voor stapje met hem de dingen doorgelopen en in één keer raak. Altijd spannend als je pc 'geboren' word.

Had hem geadviseerd eerst alles op een moederbord doos op te stellen met een anti-statisch zakje onder het moederbord.

1. Pak een (moederbord)doos, dit is nodig omdat je videokaart anders eerder ondergrond raakt. Daarop een anti-statisch zakje, en leg je het moederbord erop.
2. Sluit eerst voeding aan: D.w.z. grote plug, CPU plug(4- of 8 pins). Natuurlijk nog niet in de muur prikken.
3. Plaats de CPU zorgvuldig en let op 'pijltjes' of pasvorm.
4. ****Breng koelpasta aan op je CPU. Een klein beetje, zoals een rijstkorreltje en smeer deze helemaal uit over het gehele oppervlakte van je CPU.
5. Plaats de CPU koeler. Dit kan nog wel een behoorlijk werkje zijn. Het kan zwaar lijken wegens de druk dat benodigd is. Lees goed je manual van je eventuele gekochte CPU koeler. Sluit deze aan op "CPU Fan" stekker.
6. Plaats je memory volgens moederbordboekje/manual. Meeste moederborden moet je een slot 1 & 3 pakken of kijk naar de kleuren van je moederbord memory sloten. Ik heb bijvoorbeeld een CPU koeler dat ik slot 1 niet kan pakken, maar slot 2 & 4 voor duallane memory.
7. Plaats je videokaart en sluit daaraan benodigde voedingstekkers. Kijk goed of hij recht is geplaatst.
8. Sluit aan je: DVD-Rom/USB stick (voor je eventuele Windows installatie schijf). En Harddisk.
9. Nu komt het 'lastigste'. Pak je moederbord boekje en kijk waar je "Panel" is waar beschreven word welk twee pinnentjes je moet 'kortsluiten' om hem aan te krijgen(Power-On).
10. Nu Succes, maar LET OP! Je handen / armen zijn altijd statisch geladen. Probeer zo min mogelijk contact te hebben met alle 'Devices'.

#Note: ik hoop dat ik niets vergeten ben. Maar zo werk ik altijd. Gezien je anders alles uit de kast moet halen, bij test-setup dus niet.

"****" = Ik wil hiermee geen discussie starten of jeje koelpasta geheel moet uitsmeren of een druppel plaatst vóór jeje CPU koeler plaatst.

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Rubm93 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 00:10:
[...]

Dus heb niet meer vermogen nodig? En ik wil er ook autocad en solid work/edge tegelijk op laten draaien daarom i7.

Maar omdat de pc zo stil mogelijk moet worden is het mssn een goed idee om er extra fans bij te plaatsen?
De 2700k is krachtiger, voor CAD zou je dat kunnen doen.

2x 120 mm casefans zijn voldoende.

Maar ik ga hierbij offtopic.als je door de winkel wil laten samenstellen moet allen in die winkel gekocht worden. Vaak verzegelen ze de pc vanwege garantie.

Het word in jou geval dus zelf.samenstellen, door wie kan je zelf.bepalen.
Zolang je geen adres opgeeft kan niemand je hierbij helpen.

[ Voor 25% gewijzigd door mrc4nl op 05-03-2012 00:37 ]

ora et labora

Verwijderd

Modest71 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 00:21:

1. Pak een (moederbord)doos, dit is nodig omdat je videokaart anders eerder ondergrond raakt. Daarop een anti-statisch zakje, en leg je het moederbord erop.
Op het antistatisch zakje lijkt me geen goed idee. :/

• XRayXI
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 00:36:
[...]

Op het antistatisch zakje lijkt me geen goed idee. :/
Juist wel.
Dit omdat zelfs papier kan geleiden en ze komen in het zakje merendeels ;)

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• Nielskr
  • Niet online
Modest71 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 00:39:
[...]

Juist wel.
Een beetje offtopic maar de buitenkant van een antistatische verpakking geleid nog veel beter. Niet dat dit een probleem is zolang je er maar geen stroom op zet.

Verwijderd

Modest71 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 00:39:
[...]

Juist wel.
Droog papier kan inderdaad statisch geladen zijn.
Het antistatische zakje is ervoor gemaakt om om stroom te geleiden, dat onder het moederbord lijkt me geen goed idee.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
ik ben zelf heel handig met pc's en kan er zonder problemen 1 inelkaar zetten.

Ik heb net bijvoorbeeld een 2e hands Shuttle inelkaar gezet met losse onderdelen. Zou ik echter een complete pc nieuw kopen, zou ik die bij 1 bedrijf kopen en inelkaar laten zetten. Voordelen zijn

- als iets niet werkt komen zij erachter en kunnen ze het regelen
- je weet zeker dat de configuratie die je hebt samengesteld werkt
- mocht er later iets mis gaan of kapot gaan, kan je naar 1 winkel . Als je een pc bij meerdere winkels samenstelt kan je nog wel eens problemen krijgen (je mobo is dood, komt door de voeding, die heb je niet bij ons gekocht dus sorry). Dan wordt het wel eens lastig om je garantie te krijgen. heb je wel recht op maar kost een hoop gezeik.

het kost alleen wel wat meer. MAar aangezien je 1600 euro aan je pc uitgeeft zal 50 euro assemblagekosten het hem ook wel niet doen.

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-10 18:17
Nielskr schreef op maandag 05 maart 2012 @ 00:47:
[...]

Een beetje offtopic maar de buitenkant van een antistatische verpakking geleid nog veel beter. Niet dat dit een probleem is zolang je er maar geen stroom op zet.
Laten we het erop houden dat je je moederbord liever niet op een sterk geleidende zak wilt leggen.
Overdreven gezegd sluit je je hele moederbord kort waarbij het alleen nog wachten is op een spanning.

Een zo min mogelijk geleidende ondergrond geniet dus de voorkeur.
Ik preferereer het veelal meegeleverde foam paneel waar het moederbord op ligt in de doos.
418O2 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 00:51:
Als je een pc bij meerdere winkels samenstelt kan je nog wel eens problemen krijgen (je mobo is dood, komt door de voeding, die heb je niet bij ons gekocht dus sorry). Dan wordt het wel eens lastig om je garantie te krijgen. heb je wel recht op maar kost een hoop gezeik.
Klopt maar als je toch iets van kennis wilt vergaren en wilt weten hoe je PC in elkaar zit moet je ergens beginnen. Assemblage is leuk maar daarna weet je nog niks en zodra er iets is kun je lekker je complete pc gaan opsturen om vervolgens een RAM latje te laten vervangen.

Iedereen begint ergens en als je weet wat/waar en hoe de spullen zitten boek je echt wel winst.

[ Voor 37% gewijzigd door Double-X-L op 05-03-2012 00:57 . Reden: typo + quote 2 ]

• XRayXI
Double-X-L schreef op maandag 05 maart 2012 @ 00:52:
[...]

Laten we het erop houden dat je je moederbord liever niet op een sterk geleidende zak wilt leggen.
Overdreven gezegd sluit je je hele moederbord kort waarbij het alleen nog wachten is op een spanning.

Een zo min mogelijk geleidende ondergrond geniet dus de voorkeur.
Ik preferereer het veelal meegelerde foam paneel waar het moederbord op ligt in de doos.
Hmm, ik werk zo al jaren en wie weet heb ik wat geleerd. Nooit een probleem ondervonden dat 1 of 2 dagen zo een test te draaien, voor ik het in een kast plaats.

• 418O2
  • Nu online
wel een beetje ironisch icm je sig :p

• XRayXI
418O2 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 00:57:
wel een beetje ironisch icm je sig :p
Mja, topic in "Huiskamer".
[serieus] Ongebruikelijke vraag?

Woning totaal uitgebrand en dus ja ook onverzekerd.

[ Voor 11% gewijzigd door XRayXI op 05-03-2012 01:01 ]

• 418O2
  • Nu online
ah dat was jij, heb het topic wel gelezen:)

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• XRayXI
418O2 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 01:04:
ah dat was jij, heb het topic wel gelezen:)
Tweakers for the win :)
Ik zal binnenkort, wellicht laatste, update plaatsen. Weinig nog toe te voegen echter financieel :[

--

Ik hoop dat Topic Starter een beslissing kan nemen en het voer kan gebruiken wat hier geadviseerd is.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Double-X-L
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 01:07:
[...]

Waar zat het moederbord ook alweer zo super veilig in verpakt, vóór je het uit de anti-statische zak haalde??
Logica is soms zo kort van memorie. O-)
Begrijp de strekking van deze comment niet helemaal....

Veilig in verpakt niet zijnde tijdens installatie/in beweging met mogelijke potentiaal verschillen en volledig kort gesloten ondergrond enz enz. One-liners kunnen leuk zijn maar deze moet je echt even uitleggen ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Double-X-L op 05-03-2012 01:28 ]

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Verwijderd

Goed kijken is het devies.
Een PC is een soort van bouwpakket.

• Double-X-L
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 01:33:
[...]

Ik bedoel dat men het terecht logisch vindt, dat een kwetsbaar electronisch component als een mobo volkomen veilig in een anti-statische zak wordt bewaard, maar dat diezelfde zak ineens een "gevaarlijke vijand" wordt als hetzelfde mobo de buitenkant van diezelfde zak ziet. :+
En al helemaal als het mobo tijdens montage even op de buitenkant van die zak moet liggen.
Dat noem ik dus niet erg logisch. 8)

Je zou nog kunnen tegenwerpen dat een gesloten anti-statische zak, als een kooi van Faraday werkt.
Ahhh ok crystal clear again.....

Faraday is toch ook de basis van iedere AS bag.

To create the anti-static effect, the black or silver bags are slightly conductive, forming a Faraday cage around the item to be protected and preventing any localized charges from being deposited onto the protected devices as the bags are handled.

Wiki

Verwijderd

Kortom, beter je mobo op de doos.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• XRayXI
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 01:58:
[...]

Is het niet zo dat in industriële omgevingen, dit soort componenten op een 'geleidende' tafel liggen, die net als de persoon die er aan werkt, inclusief de vloer, aan dezelfde aarde is aangesloten??
Ja, met armbandje enzovoort.
Zelfs een 'must' bij alle (electonica)bedrijven.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Zowel de zak als het beschermende matje, zijn slechts zeer licht geleidend, precies genoeg om de opbouw van statische ladingen te voorkomen. Kan dus geen kwaad om een niet actief moederbord daar op te leggen. Ik plaats overigens altijd eerst CPU en geheugen voordat ik enige bekabeling aansluit. In de praktijk werkt dat een stuk handiger.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Verwijderd

Trokken schreef op zondag 04 maart 2012 @ 16:56:
Die Mugen 2 is echter wel moeilijk. Die had ik de eerste keer verkeerd vastgezet en ik kreeg temperatuur van 80 C dus daar moet je wel mee oppassen, maar sinds die goed zit heb ik temperaturen van <50 C dus let goed op hoe je hem monteert!
Ik snap echt niet wat iedereen zo moeilijk vind aan dat ding. Ik heb 'm nu twee keer gemonteerd op twee sockets en steeds dacht ik O, dat was het al.

• BadpunK
  • Laatst online: 14:52

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 07:14:
[...]

Ik snap echt niet wat iedereen zo moeilijk vind aan dat ding. Ik heb 'm nu twee keer gemonteerd op twee sockets en steeds dacht ik O, dat was het al.
Dat hangt van de mobo af. Ik heb het onlangs gemonteerd op een bordje voor mijn HTPC (Albatron KI690-AM2). Dan is het nog wel een gepriegel om het erop te krijgen. Na 10 minuten zat het er dan ook wel goed.. :z

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Verwijderd

Je kan vanwege het gewicht dan ook het beste het moederbord op de koeler monteren in plaats van andersom, dan is er niets aan de hand en kan je veel beter bij de schroefjes :)
Pagina: 1