Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik ben naarstig op zoek naar een nieuwe digitale camera. Ik heb op dit moment een compact camera (de Sony DCR H10) waar ik niet erg tevreden over ben. Ik reis behoorlijk veel, en ik merk dat de camera me in de steek laat zodra de lichtomstandigheden ook maar wat slechter worden.

Voor mij is een spiegel reflex camera geen optie. Ik heb me erin verdiept, maar ik snap er simpelweg geen zak van ondanks herhaalde uitleg door een geduldige fotograaf. Ik twijfel nu erg tussen een gewone compact camera en eentje met verwisselbare lenzen. Ik heb mijn oog laten vallen op de Sony NEX 5N. Het enige nadeel van deze camera vind ik de niet-geintegreerde flitser. De NEX 7 heeft dit wel, maar die is boven mn budget (max 800 euro).

Ik vroeg me af of het raadzamer is een gewone compact camera te kopen, of toch voor de NEX te gaan (omdat ik hoop dat ik hiermee uit de voeten kan en mooie fotos kan maken :))?
Graag advies :)

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-01 23:39
En in hoeverre denk jij dat een NEX 5N of 7 anders is dan een spiegelreflex? Het enige verschil zo'n beetje is dat er bij de NEX geen spiegel meer in zit waardoor deze camera's compacter zijn. Verder zit er weinig verschil in mogelijkheden en instellingen tussen een NEX en een spiegelreflex.
Je hebt ook nog niet verteld wat voor bereik je zoekt in een camera. Dus wil je met name groothoek, of juist meer tele of kun je niet kiezen en wil je een alleskunner (met bijbehorende nadelen)?
Daarnaast zou ik het bijna zonde vinden van een NEX om enkel in standje automatisch foto's te nemen omdat je de camera niet snapt (en schijnbaar hebt opgegeven om te snappen). Ik stel dan eerder voor om te gaan voor een goede compactcamera zonder wisselbare lenzen en een degelijke beeld- en bouwkwaliteit.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• blackTIE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12-2025
De Canon PowerShot G1 X zou ook in je budget passen. Die heeft weliswaar geen verwisselbare lenzen, maar een beeldsensor die iets groter is dan bij een m4/3-camera.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:19
Koop gewoon een spiegelreflex. Standje auto of P, en gaan met de banaan.

Iedereen heeft zijn eigen redenen om een SLR aan te schaffen. De een doet het om de snelheid, de ander om de low-light performance, en een ander om handmatige settings te kunnen doen.

In al deze zaken overtreft een SLR een compact-camera.

Wat betreft NEX5 vs SLR, daarmee ben ik het volledig eens met UC.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-01 23:39
Ik vind de suggestie van de G1X op zich een prima suggestie.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:27
Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 14:29:
Voor mij is een spiegel reflex camera geen optie. Ik heb me erin verdiept, maar ik snap er simpelweg geen zak van ondanks herhaalde uitleg door een geduldige fotograaf. Ik twijfel nu erg tussen een gewone compact camera en eentje met verwisselbare lenzen. Ik heb mijn oog laten vallen op de Sony NEX 5N. Het enige nadeel van deze camera vind ik de niet-geintegreerde flitser. De NEX 7 heeft dit wel, maar die is boven mn budget (max 800 euro).
Wat valt er te snappen dan? Kwestie van weten hoe je een lens erop schroeft (en zelfs dat hoef je niet te weten als je een allround-lens erbij koopt) en weten hoe je hem aan/uit zet en hoe je een foto maakt.

Ik ben het niet eens met dat je per se de mogelijkheden van een dslr/systeemcamera moet gaan gebruiken om de aanschaf te rechtvaardigen, ook op AUTO of P zullen deze camera's een veel hogere beeldkwaliteit bieden dan een gemiddelde compact.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-01 14:36
Als je een point to shoot camera zoekt die bij slechte lichtomstandigheden goede foto's maakt kan ik je de P300 van nikon aanraden. Relatief goedkoop en echt verbluffende prestaties met foto's in donkere omgevingen.

Als je veel wilt zoomen is het trouwens geen aanrader want bij het zoomen verlies je de lichtgevoeligheid.

[ Voor 21% gewijzigd door luckyjan op 06-03-2012 14:37 ]

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Misschien de Fujifilm X10? Ook een compacte camera met veel mogelijkheden en goede low-light (wat ik ervan lees tenminste).

• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Ben zelf een beginner maar ik herken de gedachten en wensen van de TS.
Ook ik zocht een camera voor betere foto's met weinig licht.
Ook ik was huiverig hiervoor omdat ik er geheel niets van snapte.
Via dit forum ben ik op de Canon 1100D uitgekomen en ben heel blij dat ik het advies van dit forum gevolgd heb.

Aan de TS:
Ook ik raad je aan om te gaan voor een spiegelreflex.
Wat hier al gezegd werd is ook zo,zet hem op automaat en je hoeft alleen maar te klikken.
Is precies hetzelfde als elke andere automaat dan maar wel met kwaliteit winst.
Kijk eens naar de Canon 1100D.
Deze is heel betaalbaar en echt voor beginners.
En wil je het qua lenzen heel simpel houden zou je bv voor de Canon 18-135 kunnen gaan.
Is meer zoom toch belangrijk dan de Canon 18-200 of Tamron 18-270.
Maar schrik niet af wat je kan doen met een spiegelreflex.
Het KAN...maar MOET niet..standje automatisch en het is een vol automaat maar wel veel lichtgevoeliger met een beter eindresultaat.
Heel veel succes!!..

[ Voor 3% gewijzigd door melly op 06-03-2012 15:21 ]

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Exocet schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 14:47:
Misschien de Fujifilm X10? Ook een compacte camera met veel mogelijkheden en goede low-light (wat ik ervan lees tenminste).
Kan ik beamen. Ding produceert in een normaal verlichte huiskamer zonder enige kennis platen waarvan je een hele nette 13x18 kan trekken.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Pagina: 1