Intel 320 SSD en zeer lage seq read scores

Pagina: 1
Acties:

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb een probleem met mijn Intel 320 SSD in combinatie met mijn HP 6530b laptop en Windows 7 (64-bits).

De sequential writes zijn met zo'n 90MB conform specs maar de sequentieel reads zijn helaas net zo hoog, tussen de 88 en 90MB, en dat zou volgens de specs toch rond de 270MB kunnen zitten in theorie. Deze scores krijg ik zowel met CrystalDiskMark als AS SSD.

Ik heb al de nieuwste Intel ACHI driver geïnstalleerd maar dat heeft geen verbetering gegeven, wel staat ACHI actief. De ssd draait op de meest recente firmware. Met SSDTweaker heb ik nog wat tweaks uitgevoerd, ook na een restore to defaults blijft de seq read score laag. Via de Intel tool voer ik af en toe een handmatige trim uit maar dat brengt ook geen betere scores (als het al nodig is ivm Win 7 trim natuurlijk). Uitgebreid via Google gezocht maar kom daar geen bruikbare hits tegen.

Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen om seq read wat omhoog te kunnen krijgen?

-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0.1 x64 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 88.079 MB/s
Sequential Write : 94.279 MB/s
Random Read 512KB : 87.510 MB/s
Random Write 512KB : 91.996 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 13.812 MB/s [ 3372.1 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 19.464 MB/s [ 4751.9 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 85.958 MB/s [ 20985.8 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 43.040 MB/s [ 10507.7 IOPS]

Test : 1000 MB [C: 56.5% (84.2/149.0 GB)] (x5)
Date : 2012/03/02 11:44:19
OS : Windows 7 Enterprise Edition SP1 [6.1 Build 7601] (x64)

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:13

mrc4nl

Procrastinatie expert

apart ja.
mijn 320 heeft ook snelheidsproblemen, hetzij omgekeerd.
lage random waarden (9-20mb/s) maar goede sequential waarden.

ik krijg ook zo'n vermoeden dat de intel optimalisatie tool (trim) functie geen *** helpt

ora et labora

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

In AS-SSD wordt daar de allignment als OK aangeduid?

Wat zijn je SMART waardes?

Heb je de SSD ook al eens geprobeerd in een ander systeem?

Edit:
Kan ook nog zijn dat SSDtweaker misschien je Write cache optie heeft veranderd naar uit, op SSD's heeft dat soms rare effecten:

Apparaatbeheer -> SSD -> Eigenschappen -> Beleid regels -> "Schrijfcache inschakelen" aanvinken

[ Voor 93% gewijzigd door Swordlord op 04-03-2012 13:44 ]

Verwijderd

Post je AS SSD screenshot. Mrc4nl, als je wilt kun jij hetzelfde doen. Misschien draai je wel op een Marvell chip waardoor je een tijd lang geen TRIM hebt gehad? Een screenshot posten kan je een geweldige tip opleveren.

Voor de TS: naast AS SSD zou ik ook graag de SMART specs hebben van je Intel SSD. Die kun je o.a. met de Intel toolbox utility opvragen geloof ik.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 14:00:
Post je AS SSD screenshot. Mrc4nl, als je wilt kun jij hetzelfde doen. Misschien draai je wel op een Marvell chip waardoor je een tijd lang geen TRIM hebt gehad? Een screenshot posten kan je een geweldige tip opleveren.

Voor de TS: naast AS SSD zou ik ook graag de SMART specs hebben van je Intel SSD. Die kun je o.a. met de Intel toolbox utility opvragen geloof ik.
ik heb mn probleem al eerder in het ssd topic voorgelegd. (eigen topic maken vond ik iets te veel gedoe voor het "probleem" .ik wil niet zn topic kapen, maar wellicht hebben de ts en ik dezelfde oorzaak/oplossing voor het probleem.
.
ik krijg echt het idee dat die handmatige trim geen invloed heeft.
maar hier wat screenshotjes:

laptop (intel 965 chipset):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PxVLotRoHcDaxKXl8coi61YT/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Tfw8ksHR82yVJzR4gSYva64R/thumb.jpg

amd pc: (AMD® 990FX and SB950 Chipset )
intel pcAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/n2FLUvEtXLhJNh4YQrQj5KQC/thumb.jpg

maar goed,de ssd heb ik in een laptop gedaan (intel chipset) verder met een clean install van vista.Die onderteund geen trim -dat wist ik- , helaas die hele intel ssd toolbox doet daar niets aan.het enige wat ie doet in verschillende windows instellingen veranderen. die zijn na 5 min na install aangevinkt.heeft nu 500 uur aangestaan. 420 gb geschreven.

[ Voor 26% gewijzigd door mrc4nl op 04-03-2012 16:17 ]

ora et labora

Verwijderd

Trim heeft alleen invloed op writes.

Het probleem is makkelijk te spotten: de lage 4k QD32 snelhezen komen omdat je chipset of drivers geen AHCI ondersteunen, de lage 4K snelheden komen door agressieve power settings: als je tegelijkertijd prime95 of een andere benchmark draait, gaan die scores omhoog. Je SSD doet het prima, je chipset is gewoon minder.

Verwijderd

Wat bedoel je met aggressieve powersetting? Eentje die veel verstookt of juist weinig?

Verwijderd

Eentje die te vroeg in een energiezuinige stand springt. Als geen enkele vorm van power saving toepast benadert de 4K read/write de 4K read/write met hoge que depth. (zonder AHCI)

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Jongens...
Nou niet topic kaping gaan doen en mrc4nl opeens gaan helpen... De meeste voorgestelde opties die al zijn aangedragen, had ik destijds al met hem doorgelopen in het grote SSD topic... Enige optie die overblijft om performance echt goed op peil te krijgen misschien is Secure erase.
Want SMART waardes klopten, AHCI stond aan en verder ook geen rare dingen.

Dus dit is een hoop misinformatie wat door elkaar komt zo en dat maakt het voor de TS niet duidelijker erop.

Als mrc4nl verder geholpen wilt worden, dingen overzichtelijk wilt en waarop dus iedereen zijn feedback kan geven, dan raad ik aan een nieuwe topic aan te maken.

[ Voor 60% gewijzigd door Swordlord op 04-03-2012 16:11 ]

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Swordlord schreef op zondag 04 maart 2012 @ 16:02:
Jongens...
Als mrc4nl verder geholpen wilt en dingen overzichtelijk wilt hebben voor hem en waarop dus iedereen zijn feedback kan geven, dan raad ik aan een nieuwe topic aan te maken.
ik wacht eerst af wat de ts te melden heeft voordat ik mn eigen topic open.Ik gaf zelf ook al aan niet alle aandacht op te willen eisen, maar omdat ik ook problemen heb met mn ssd, misschien op dezelfde wijze als de TS mijn eigen probleem op kan lossen.
ik vind het alleen zo jammer dat vele TS een topic startten en pas veel later reageren. ik wacht af.
en ik had al wat nagevraagd in het ssd topic: waar jij me aanraadde om de optimizer te gebruiken wat ik al een paar keer had gedaan (maar vooral daarna, maar het helpt geen ene ****) : mrc4nl in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"

[ Voor 16% gewijzigd door mrc4nl op 04-03-2012 16:30 ]

ora et labora

Verwijderd

mrc4nl is anders wel de enige die zijn AS SSD screenshots snel post. :)

Maar waarschijnlijk wel een ander probleem als de TS. In jouw geval moet je gewoon een OS met TRIM draaien, dan worden je random scores vanzelf beter zonder iets speciaals te doen. Je kunt ook de Intel Toolbox utility (in Win7) draaien of volschrijven met bestanden en die dan verwijderen. Dan komt TRIM in actie.

• Lounge Deluxe
  • Niet online
Dit zijn de AS SSD scores:

Afbeeldingslocatie: http://img827.imageshack.us/img827/3934/asssdbenchintelssd.png

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Can I get a facepalm? Anyone? plz?

Lounge, heb je überhaupt iets gelezen of wat gedaan met de overige adviezen die zijn gegeven? Anders dan klakkeloos een AS-SSD screenshot neerpleuren...

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Swordlord schreef op maandag 05 maart 2012 @ 01:03:

Lounge, heb je überhaupt iets gelezen of wat gedaan met de overige adviezen die zijn gegeven? Anders dan klakkeloos een AS-SSD screenshot neerpleuren...
vanwege iastor ipv ahci?
Ik heb iastor as-SSD screenshots gezien wel goed zijn.
Maar zelf zegt ie dat ie ahci draait. Iets klopt hier niet.

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 05-03-2012 01:15 ]

ora et labora

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

mrc4nl schreef op maandag 05 maart 2012 @ 01:14:
[...]

vanwege iastor ipv ahci?
Ik heb iastor as-SSD screenshots gezien wel goed zijn.
Maar zelf zegt ie dat ie ahci draait. Iets klopt hier niet.
En voor jouw ook een facepalm...
Ik zei niks over zijn AHCI settings, maar over dat hij niets anders doet dan een screenshot posten.

Hier hebben wij als mensen die proberen te helpen, nou absoluut niks aan, want er zijn veel meer opties aangekaart dan alleen dat...

Ik houd een poot stijf bij de optie Write cache: Gezien tools als SSDtweakers graag rondklooien met deze setting en als hij uitstaat. Kan het vaak rare effecten hebben op een SSD, zelfs op read speads. Ookal zou je anders verwachten.
Swordlord schreef op zondag 04 maart 2012 @ 13:31:

Kan ook nog zijn dat SSDtweaker misschien je Write cache optie heeft veranderd naar uit, op SSD's heeft dat soms rare effecten:

Apparaatbeheer -> SSD -> Eigenschappen -> Beleid regels -> "Schrijfcache inschakelen" aanvinken

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Swordlord schreef op maandag 05 maart 2012 @ 07:20:
[...]

En voor jouw ook een facepalm...
Ik zei niks over zijn AHCI settings, maar over dat hij niets anders doet dan een screenshot posten.

Hier hebben wij als mensen die proberen te helpen, nou absoluut niks aan, want er zijn veel meer opties aangekaart dan alleen dat...
Speciaal voor jou geval:
Afbeeldingslocatie: http://mmgaming.net/wp-content/uploads/2011/11/Double-Facepalm.jpg

Niet iedereen is zo geleerd als jij.
SSD is niet klik en klaar. Een leek zal het ook niet in één keer goed doen, includes me.
Ik ben ook een leek, en probeer ook te helpen met de kennis die ik heb.

Ik vind het ook jammer dat lounge deluxe er zo lang over doet om.te antwoorden en dan alléén een plaatje extra post. Dit zal idd niet snel leidden tot een oplossing.moet je niet druk om maken.

ora et labora

• Lounge Deluxe
  • Niet online
Swordlord schreef op maandag 05 maart 2012 @ 01:03:

Mijn welgemeende excuses dat ik gisteren de gehele dag weg was.

Ik heb het plaatje gepost omdat Cipher iets zei over het snel posten van een AS SSD-plaatje en dat had ik toevallig op mijn thuiscomputer staan. Ik waardeer ieders input en de tijd die het kost om in mijn topic te posten. Ik zit helaas pas dinsdag achter de betreffende laptop, dus eventuele adviezen kan ik dan pas uitvoeren. Ik zal dan ook Smart-waardes posten en checken waarom achi niet actief is terwijl dat wel in het bios is ingesteld.

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Ahci is wel actief, dat is op de screenshot can as-ssd te zien. Dus daar ligt het probleem niet
Ik zou beginnen door eerst te controlen of write cache wel aan staat, zoals ik al eerder had gezeg.

Maargoed, we zullen morgen zien. Succes alvast!

[ Voor 11% gewijzigd door Swordlord op 05-03-2012 08:06 ]

Verwijderd

Het missen van write buffering zou niet tot afname van sequential read mogen leiden. Zelfs zonder 'read ahead caching' wat standaard altijd aanstaat, zou je sequential read nog hoger moeten zijn.

Ik zou zelf eens beginnen met een secure erase. Als dat niet helpt de SSD op een ander systeem aansluiten. Als je niet heel makkelijk alle gegevens eventjes kunt backuppen, dan kun je die laatste suggestie eerst proberen. Je kunt het ook zo laten, maar dat is wel zonde vind ik.

Bij een 'secure erase' wordt de SSD weer terug naar fabrieksperformance gebracht door de mapping table te wissen; hierna ben je ook alle data kwijt dus maak eerst een backup voordat je hiermee begint. Redelijke kans dat je scores na de secure erase wel prima zijn. Zo niet, is er wat vreemds aan de hand en zul je de SSD op een ander systeem moeten uitproberen om zo alle oorzaken proberen uit te sluiten.

Verwijderd

Kun je wel zondermeer een intel driver installeren inplaats van degene van hp http://h20000.www2.hp.com...kId=135&swItem=ob-85204-1

Zijn die van hp aangepast voor hun labtop , versie 8.9.8.1005 (22 Jun 2010)
Als je googeld op intel 8.9.8.1005 kom je ook niet op de officele intel downloadpage }:O

Verwijderd

Lenovo heeft al een v11.5.0.1109 BETA. Dat zijn gewoon generieke drivers.

• Lounge Deluxe
  • Niet online
Iedereen dank to dusverre voor de input en moeite! Ik heb zojuist de read cache gecontroleerd en zowel "write chaching" als "turn off windows write-cache buffer flushing on the device" staan aangevinkt.
De SSD in een ander systeem testen is helaas niet mogelijk, maar als ik afga op de Intel Toolbox dan lijkt er op het oog niets mis met de schijf dus dan zou het aan Win en/of de laptop zelf moeten liggen.

Ik ga zo dadelijk even die nieuwe Intel drivers proberen van de Dell site, ik houd jullie op de hoogte.

Update: deze nieuwe drivers zijn niet geschikt voor mijn Windows versie, krijg ik te zien bij installatie dus dat lukt helaas niet.

SMART:
Afbeeldingslocatie: http://img833.imageshack.us/img833/408/smart1z.png
Afbeeldingslocatie: http://img402.imageshack.us/img402/9301/smart2.png

[ Voor 9% gewijzigd door Lounge Deluxe op 06-03-2012 12:07 ]

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

in 90 uur 1 tb weggeschreven? dat is voor normaal gebruik wel heel erg veel. Dat is 11 gb/ uur!

ora et labora

• Lounge Deluxe
  • Niet online
Dat ziet er inderdaad raar uit als dat in 90 uur weggeschreven zou zijn, het gaat hier namelijk om een bedrijfslaptop waar de MS Office applicaties op gebruikt worden.

Maar ik heb deze schijf al 6 maanden of zo dus ik heb geen idee waar die 90 uur vandaan komt, waar zie je dat eigenlijk staan?

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Lounge Deluxe schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 13:41:
Dat ziet er inderdaad raar uit als dat in 90 uur weggeschreven zou zijn, het gaat hier namelijk om een bedrijfslaptop waar de MS Office applicaties op gebruikt worden.

Maar ik heb deze schijf al 6 maanden of zo dus ik heb geen idee waar die 90 uur vandaan komt, waar zie je dat eigenlijk staan?
4e van boven : e9 power on hours count: 89

ora et labora

• Lounge Deluxe
  • Niet online
mrc4nl schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 13:43:
[...]

4e van boven : e9 power on hours count: 89
Ik denk dat dit een waarde is en niet het aantal uur dat de drive al in gebruik is.

Edit: onzin natuurlijk, Cipher hieronder heeft gelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Lounge Deluxe op 06-03-2012 14:18 ]

Verwijderd

Power-On-Hours is de tijd dat de schijf stroom had en aangesloten was. Indien je DIPM (Device-Initiated Power Management) gebruikt doordat je Intel drivers hebt geïnstalleerd of een laptopplatform draait, dan zal de Power-On-Hours alleen tijdens activiteit oplopen; omdat bij inactiviteit de schijf uitgeschakeld is. Dan loopt ook de Power-On-Hours niet verder op.

Je gebruikt dus waarschijnlijk DIPM.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Het is wellicht interessant een sequentiele test met HD Tune (Pro) uit te voeren. Van die getalletjes die CDM en AS SSD weergeven wordt je niet veel wijzer.
Met een transfer grafiek kun je zien of je de lage snelheid over de volledige SSD krijgt en of er veel schijfactiviteit op de achtergrond bezig is.
Dat laatste kun je ook controleren met de monitor funktie in HD Tune Pro of gewoon met Task Manager.

• Lounge Deluxe
  • Niet online
Ik heb zojuist HDtune gedraaid met Taskmanager open, en behalve idle 95-98% geen andere activiteit.

Afbeeldingslocatie: http://img197.imageshack.us/img197/4153/hdtunebenchmarkintelssdy.png

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 14:06:
Je gebruikt dus waarschijnlijk DIPM.
dat is met de toolbox makkelijk te controleren met het tabblad: system tuner.

ora et labora

Pagina: 1