Toon posts:

SD kaart klonen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen,

Ik ben in het bezit van een SD kaartje van 200 euro. Daar staat namelijk de navigatie software op. Hier wil ik graag een backup van hebben op een ander SD kaartje voor het geval je dat duur stukje plastic kwijtraakt..

Op de kaart staat 1 mapje met de naam "database". Het eenvoudig overzetten van het mapje doet niets (verwachtte ik ook niet). Als 2e poging heb ik op mijn MacBook een image van het kaartje gemaakt om vervolgens de 2e SD kaart 'terug te zetten' met die image.

Ook dit werkt niet.. Het bestandsysteem van het originele kaartje is gewoon fat32. Zit er een hardware beveiliging op zo'n kaartje of moet dit gewoon mogelijk zijn? Tot nu toe 1 hit op google. Hier wordt Norton Ghost aangedragen en nog een ander programma. Voordat ik dat ga proberen: is er al iemand die dit voor elkaar heeft gekregen?

Danku.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:24

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als 2e poging heb ik op mijn MacBook een image van het kaartje gemaakt om vervolgens de 2e SD kaart 'terug te zetten' met die image.
Hoe werkt zo'n methode?
Want in feite is de "Norton Ghost" manier ook het maken van een image. Echter zijn de methoden waarmee een image te maken valt verschillend.

Zelf zou ik proberen met dd een image te trekken. Dat is een Unix commandline tool die ook op de Mac wel te vinden is. Pas er wel mee op, want als je de output fout invult kun je ook dingen op je disk overschrijven.

Makkelijker: CloneZilla.
Dat is een open source Linux LiveCD ingericht om (goh) drives te clonen en te restoren. Een gratis Norton Ghost alternatief mocht je dat product wel kennen. Hiermee kun je een image trekken van je SD kaart, die image ergens opslaan en dan restoren, maar in jouw geval zou ik het anders doen: namelijk direct klonen.
Kies dan voor "device-device" ipv "device-image" methode. Moet je alleen wel beide SD kaarten aan je PC kunnen koppelen. Anders moet je wel werken met device-image en de image ergens opslaan :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-12 14:01
Volgens mij heb je gewoon garantie als zo'n kaartje kapot gaat. De mapnaam 'database' klinkt als navigatie van Myway etc voor Franse auto's.

Ik heb daar eens mee gespeelt en je kan gewoon de bestanden copy pasten naar je hardeschijf.Ik heb ze toen op een sneller sdkaartje gezet en dat werkte prima. Dit was omdat ik flitspalen op de kaart wilde hebben en nog wat extra poi's. De huidige kaart was toen te klein.

[ Voor 15% gewijzigd door Binnetie op 04-03-2012 13:44 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 13:08:
Zit er een hardware beveiliging op zo'n kaartje of moet dit gewoon mogelijk zijn?
Danku.
Wikipedia: Secure Digital
All SD cards incorporate a digital rights management (DRM) scheme. Roughly 10% of the storage capacity of an SD card is not available to the user, but is used by the on-card processor to verify the identity of an application program that it will then allow to read protected content. The card prohibits other accesses, such as users trying to make copies of protected files.
Weet je nu ook waar de S van SD voor staat ;)

Verwijderd

Topicstarter
Henk007 schreef op zondag 04 maart 2012 @ 13:47:
[...]

Wikipedia: Secure Digital

[...]

Weet je nu ook waar de S van SD voor staat ;)
Dankje.. Ik begrijp dat het dus niet gaat werken. Clonezilla deed het trouwens ook niet. De navigatie las hem wel uit en de kaart kwam ter voorschijn maar klapte daarna weer weg..

@ Binnetie: Klopt. Een Citroen... vreemd dat het bij jou wel werkt met enkel drag and drop van de bestanden? :?