Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mening nieuwsposter gespot in nieuwspost

Pagina: 1
Acties:
  • 671 views

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
nieuws: Microsoft: Apple maakt oude iPhones bewust trager met updates
Daarnaast liet Myerson zich kritisch uit ten opzichte van Android. De Microsoft-topman claimt dat smartphones met Googles mobiele besturingssysteem nooit van updates worden voorzien. Dat is echter onzin: er komen geregeld software-updates naar buiten met nieuwe Android-versies. Wel duurt het doorgaans enige tijd voordat een fabrikant een nieuwe rom uitbrengt nadat Google een nieuwe versie van zijn mobiele OS aankondigt.
Als jullie de behoefte hebben om nieuws ter plekke te duiden dan is de functie van nieuwssite verdwenen. Het zou namelijk bij veel meer nieuwsberichten geen kwaad kunnen om ter plekke de juiste duiding te doen maar dat is de afgelopen 10 jaar niet gebeurt. In een context dat geruchten snel overgenomen worden en later door andere nieuwsposten bewezen ontkracht moet worden (jullie brengen immers alleen maar nieuws) is bovengeciteerde mening wel heel erg sterke inkleuring.

Uitspraak van de manager staat natuurlijk op zichzelf.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Van onzin heb ik 'niet waar' gemaakt. Verder laat ik dat gewoon staan, omdat het er wmb bij hoort als zo'n uitspraak wordt gedaan.

• Delerium
  • Niet online
Da's een van de eerste keren dat ik de redactie in een nieuwspost zelf inhoudelijk weerwoord zie leveren. Is dat nieuw beleid? Gaat dat vaker gebeuren wanneer er bv een Apple-gerucht rondgaat?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ze kunnen moelijk hele update overzichten plaatsen, misschien van een populaire android telefoon de update historie kort aanhalen (galaxy SII/Sentation)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:24
Ik vind het beetje apart dat er stellig gezegd wordt dat het niet waar/onzin is, dat vind ik ook niet heel erg objectief.

Beter lijkt het me dat er iets bijgeplaatst wordt als "waar deze uitspraak op gebaseerd is, is niet helemaal duidelijk, aangezien er al meerdere malen software-updates uit zijn gekomen met nieuwe Android-versies".

The devil is in the details.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-11 02:33

PcDealer

HP ftw \o/

Hahn schreef op zondag 04 maart 2012 @ 17:19:

Beter lijkt het me dat er iets bijgeplaatst wordt als "waar deze uitspraak op gebaseerd is, is niet helemaal duidelijk, aangezien er al meerdere malen software-updates uit zijn gekomen met nieuwe Android-versies".
Een bron zou mooi zijn of op zijn minst onderbouwing.

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 04-03-2012 17:27 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 11:27
Oeps....

Komt niet van mij maar van: http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=5369679
Ik geloof dat het tijd is voor een volgende aanpassing van het artikel?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
mjtdevries schreef op zondag 04 maart 2012 @ 18:41:
[...]

Oeps....

Komt niet van mij maar van: http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=5369679
Ik geloof dat het tijd is voor een volgende aanpassing van het artikel?
Wat wil je met deze oude en onvolledige lijst zeggen? De uitspraak van Myerson is gewoon feitelijk onjuist. En zo wordt dat in het artikel aangegeven.

• Delerium
  • Niet online
RoD schreef op zondag 04 maart 2012 @ 21:04:
[...]
Wat wil je met deze oude en onvolledige lijst zeggen? De uitspraak van Myerson is gewoon feitelijk onjuist. En zo wordt dat in het artikel aangegeven.
Als je feitelijke onjuistheden in nieuwsberichten zelf gaat aangeven (met termen als onzin) heb je nog een halve dagtaak.

Maar ik als bezoeker zit eigenlijk niet te wachten om het nieuws op een redactionele manier geduid te zien worden. De redactionele keuzes zijn niet altijd even geweldig maar dat nieuws op deze manier ingevuld wordt is wel erg kort door de bocht. Er is geen krant of ander medium dat zichzelf serieus neemt en toch zo'n columnistische duiding doet.

Misschien moet ik toch maar eens een andere site gaan zoeken waar nieuws nog wel serieus te nemen valt.

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
-laat maar-

[ Voor 161% gewijzigd door Sphere- op 04-03-2012 22:42 ]

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Mening hoort niet in nieuws thuis, Een kwalificatie als 'onzin' behoort dan ook niet te worden gebruikt. Uiteraard is het wel onze taak - vinden wij - om in sommige gevallen een kanttekening te plaatsen, bijvoorbeeld bij bepaalde uitspraken. In zo'n geval is het soms relevant om wat duiding aan te brengen door een tegengeluid te laten horen. Dit dient uiteraard dan wel vrij van mening te zijn. RoD heeft het artikel aangepast en daarmee lijkt voor deze discussie alhier mij de kous af.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-11 16:55

arnoudwokke

Redacteur
Hoewel ik de term 'onzin' inderdaad teveel naar een mening vindt neigen, vind ik het juist dat Bauke bij dit stukje informatie context heeft toegevoegd. Het is geen mening dat veel - vooral duurdere - Android-toestellen de afgelopen jaren updates hebben gehad. Omdat iedereen die tabel aanhaalt, hier even uit mijn hoofd een rijtje met (voormalige) toptoestellen en updates (nog niet alle zijn uitgebracht overigens):

HTC:
Hero: 1.5 -> 1.6 -> 2.1
Legend 2.1 > 2.2
Desire 2.1 > 2.2 > 2.3
Desire HD 2.2 -> 2.3 -> 4.0
Desire Z 2.2 -> 2.3
Incredible S 2.2 -> 2.3 -> 4.0
Desire S 2.3 -> 4.0
Sensation (XE) 2.3 -> 4.0
Sensation XL 2.3 -> 4.0

Samsung
Galaxy S 2.1 -> 2.2 > 2.3
Galaxy S II 2.3 -> 4.0
Galaxy Note 2.3 -> 4.0

Sony (Ericsson)
X10 1.6 -> 2.1 -> 2.3
Alle Xperia's 2011 2.3 -> 4.0
Xperia S 2.3 -> 4.0

Google
Nexus One 2.1 -> 2.2 -> 2.3
Nexus S 2.3 -> 4.0

LG
Optimus 2X Speed 2.3 -> 4.0
Optimus Black 2.3 -> 4.0
Optimus 3D Speed 2.3 -> 4.0

Dit rijtje is verre van compleet, maar even binnen een paar minuten opgepend uit mijn hoofd. Bauke zal een vergelijkbaar rijtje in zijn hoofd hebben zitten. Op basis hiervan vind ik dat je de context kan bieden dat Microsoft inderdaad een opmerkelijke claim maakt door te zeggen dat een Android-telefoon 'nooit van een update voorzien wordt'. Opmerkelijk ook, omdat Microsoft hiermee fabrikanten waar het mee samenwerkt, zoals HTC en Samsung, schoffeert: het uitbrengen van updates is een kostbare en tijdrovende aangelegenheid. Je mag het toch op zijn minst opmerkelijk noemen dat iemand die aan het hoofd is gesteld van de Windows Phone-divisie staat in het publiek zo'n uitspraak doet.

• Delerium
  • Niet online
Mooi dat de redactie zich geroepen voelt android-bashing te vermijden. Nu ontbreekt dat soort nuance alleen wel in de rest van bv apple nieuws.

Snappen jullie niet dat lezers niet op redactioneel commentaar in het nieuws zelf zit te wachten? De nrc nuanceert wilders ook alleen maar in redactioneel commentaar, niet het nieuws zelf.

meer offtopic: indrukwekkende lijst hoor. Androidfanboy leert dat uit het hoofd. Een soortgelijke nuancering zit Intel, AMD, nVidia, Apple, Microsoft enzovoort ook te wachten in de nabije toekomst. En de oorspronkelijke woordkeuze 'onzin' verklapt ook al dat het meer met fanboyism te maken heeft dan nuancerende discussiesturing. De absurde claim dat Apple bewust telefoons trager maakt hoefde bv ook al geen nuancering.

[ Voor 39% gewijzigd door Delerium op 05-03-2012 08:23 ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik ben blij dat de redactie enige kanttekeningen bij zo'n absurde claim zet.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-11 16:55

arnoudwokke

Redacteur
@Delerium Dit soort nuances brengen we - of het je nu opvalt of niet - op allerlei manieren aan in het nieuws. Dit soort kanttekeningen zijn niet doorspekt van een bepaalde mening. NRC nuanceert uitspraken van politici de hele tijd en heeft zelfs een hele rubriek gewijd aan het 'debunken' van door politici en anderen gebrachte 'feiten' (de rubriek met het stoplichtje). Hetzelfde gebeurt in nieuwsberichten.

Wij zijn daar terughoudend mee, maar het klakkeloos publiceren van dit soort beweringen zonder enige vorm van context straalt eveneens een mening uit, namelijk dat je alles dat Microsoft zegt voor zoete koek slikt. Deze bewering was - en dat ben ik absoluut met Bauke eens - zo pertinent onwaar dat je je lezers welbewust misleidt door nergens aan te geven dat de beste man hier iets zegt dat absoluut onwaar is. Ik had wellicht in mijn duiding nog iets verder gegaan, vermoed ik. Omdat we misleiding willen voorkomen, voegen we vaak dit soort vormen van duiding toe aan artikelen :)

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-10 01:52

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Omdat we misleiding willen voorkomen, voegen we vaak dit soort vormen van duiding toe aan artikelen
Zo vaak gebeurt dat anders niet hoor, mij was dat zinnetje met onzin namelijk ook opgevallen. Ik denk dat tweakers best doorhebben dat Microsoft zijn concurrenten probeert af te kraken. Het was beter geweest als jullie persoonlijke mening niet in het artikel had gestaan.

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-11 23:33
Als niet-mod, niet-redacteur, en niet-betrokkene, wil ik hier wel aan toevoegen dat ik mij hier op geen enkele manier aan stoor. Het is wat mij betreft een volstrekt filosofische discussie wat er nog als 'puur nieuws' gerekend mag worden.

Maar op het moment dat iemand roept dat er "nooit updates" worden uitgebracht, en dat is met een groot aantal openbaar bekende feiten(!) (alle genoemde updates) te weerleggen, dan mag dat er van mij best bij. Misschien hoort dat er zelfs bij, om waardevol nieuws te brengen.

Mij lijkt voorzichtigheid meer op z'n plek, als een uitspraak slechts te weerleggen is met meningen, of iets onderwerp van discussie is. Dat is hier pertinent niet het geval.

• Ossebol
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-11 07:09
BartS12 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 09:36:
Maar op het moment dat iemand roept dat er "nooit updates" worden uitgebracht, en dat is met een groot aantal openbaar bekende feiten(!) (alle genoemde updates) te weerleggen, dan mag dat er van mij best bij. Misschien hoort dat er zelfs bij, om waardevol nieuws te brengen.

Mij lijkt voorzichtigheid meer op z'n plek, als een uitspraak slechts te weerleggen is met meningen, of iets onderwerp van discussie is. Dat is hier pertinent niet het geval.
Daar sluit ik me bij aan. Deze discussie gaat de facto niet over het werkelijke nut van de duiding, maar over de ietwat ongelukkige woordkeuze.

"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Ossebol schreef op maandag 05 maart 2012 @ 09:59:
[...]

Daar sluit ik me bij aan. Deze discussie gaat de facto niet over het werkelijke nut van de duiding, maar over de ietwat ongelukkige woordkeuze.
Eens, dus een slotje. Dit topic gaat zo nergens meer over.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.