Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:24

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
Het topic met de testcase van Kipaantspit herinnerde mij eraan dat ik ook nog een testcase klaar had staan om hier te posten met foto's van mijn trip naar de USA afgelopen zomer.

Ik richt me in deze testcase alleen op foto's van Death Valley, aangezien dit zo'n ruig heet woestijngebied is. Het gebied is 's zomers een van de heetste gebieden ter wereld, met regelmatig temperaturen die de 50 graden celsius overschrijden. Echt voor je lol uitgebreid foto's maken ga je dus niet doen aangezien je je handen zo gebrand hebt aan de camera of je statief :')

Het gebied is erg afwisselend met hele kleurrijke rotsen, aparte rotsvormen en zandduinen. Ik hoop in deze testcase een mooie mix te maken.

Enkele van de onderstaande foto's zijn al eens geplaatst hier op het forum. Ik heb de toendertijd gekregen opmerkingen geprobeerd te verwerken.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7062/6803654426_57843c7ea1_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7191/6803655030_ba533a8415_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7202/6949764867_829406df2b_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7201/6949765635_9c79ac82fc_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7049/6949766185_388cb6a860_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7195/6803657320_1fc168749f_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7182/6803657932_c760c0f5cc_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7045/6803658658_76bc41f2cc_z.jpg

Ik heb geprobeerd een beetje eenheid te krijgen in de kleurbewerkingen, maar dat is niet overal even goed gelukt aangezien de foto's genomen zijn over 2 dagen afwisselend in de middag onder de volle zon, in het gouden uurtje, 's nachts en de volgende dag onder een bewolkte lucht.

Het is al erg lang geleden dat ik een testcase geplaatst heb, dus ik zou zeggen schiet maar los :D

Foto's zijn trouwens klikbaar voor een grotere versie.

Op de nachtfoto na zijn alle foto's gemaakt met 7D + Sigma 17-70 + Polarisatie filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipaantspit
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-04 21:47
Ik had deze namiddag al wat op je Flickr pagina rondgeneusd en enkele van deze foto's tegengekomen! Ik vind dat je erin geslaagd bent te tonen hoe het daar echt is: extreem droog, warm, verlaten,...

Mijn favorieten:
2: Die ondulatie van de lucht komt heel goed uit
4: De sand dunes vond ik één van de meest impressionante fenomenen
5: Prachtige lucht en zalige reflectie
6: Waarschijnlijk niet simpel te realiseren en ik ben dol op de ruimte :9

De rest is zeker ook mooi, maar spreken me iets minder aan.

Bij foto acht vond ik deze op je Flickr indrukwekkender:

http://www.flickr.com/photos/marceltuit/6049770203/

Ik hoop dat ik ooit ook zo'n foto's kan nemen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat ik ooit ook zo'n vakantie kan nemen. ;) Ben nog nooit verder geweest dan de Benelux, en dat is al weer zo'n 25 jaar geleden.

2, 5 en 6 vind ik persoonlijk de mooiste. De anderen zijn ook wel mooi, maar lijken meer 'gewone' foto's van de omgeving. Op een aantal van de foto's 1, 2 en 4 is in de lucht opvallend veel ruis aanwezig, dat zou ik er tijdens de nabewerking zeker uit proberen te halen. De blauwe bergrug op 4 is ook vet, doet een beetje scifi-achtig aan. ik neem aan dat het er in 't echt ook zo uit zag. Als laatste, wat ik jammer vind, is dat ik bij 3, 7 en 8 geen goed gevoel van diepte krijg, hoewel dat bij 8 nog mee valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 14:40:
Ik hoop dat ik ooit ook zo'n vakantie kan nemen. ;) Ben nog nooit verder geweest dan de Benelux, en dat is al weer zo'n 25 jaar geleden.
De VS zijn wat ver weg door de oceaan, maar verder is het een kwestie van willen. Voor een appel en een ei ben je de halve wereld rond en tijd kun je maken :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 18:42

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 14:45:
[...]

De VS zijn wat ver weg door de oceaan, maar verder is het een kwestie van willen. Voor een appel en een ei ben je de halve wereld rond en tijd kun je maken :Y
offtopic: of jij koopt op de verkeerde plek appels en eieren, of ik op de verkeerde plek vliegtickets, maar ergens doet één van ons wat verkeerd :P.

Ontopic:
Lekkere serie, maar ik vind de eenheid niet zo sterk...best verschillend qua contrast. Zeker plaat 1 heeft zoveel contrast dat hij daardoor niet lekker bij de rest past. Foto's als plaat 3 missen gewoon wat diepte, je hebt alleen achtergrond en weinig/geen voorgrond om diepte te creëren.
Foto 4, 5, 7 en 8 vind ik dan veel prettiger opgebouwd en in balans om naar te kijken :). Die platen vind ik goed geslaagd.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
Thanks mensen :)

@kipaantspit: bedoel je wat #8 betreft qua compositie of qua kleurbewerking?

@sargonaut:
Op een aantal van de foto's 1, 2 en 4 is in de lucht opvallend veel ruis aanwezig,
Heb je helemaal gelijk in. Bij een aantal foto's had ik de ISO erg hoog staan en vergeten weer terug te zetten naar 100. bij het bewerken van de foto's helemaal geen erg gehad in de ruisverwijdering. stom!
Als laatste, wat ik jammer vind, is dat ik bij 3, 7 en 8 geen goed gevoel van diepte krijg, hoewel dat bij 8 nog mee valt.
Wat betreft 7 en 8 ben ik het eigenlijk niet met je eens. Hier heb ik geprobeerd de lijn van de rotsen te gebruiken om diepte te genereren. Blijkbaar slaag ik daar niet zo goed in :D

3 heb je wel gelijk in; heb ik ook totaal geen diepte in gecreeerd. had deze wellicht beter weg kunnen laten.
De blauwe bergrug op 4 is ook vet, doet een beetje scifi-achtig aan. ik neem aan dat het er in 't echt ook zo uit zag.
Klopt. Was in het echt ook; vond het wel een beetje weird eruit zien. Denk dat het gewoon een was van de hitte is met spiegeling van de lucht oid.

@nomad:
maar ik vind de eenheid niet zo sterk...best verschillend qua contrast
Heb je helemaal gelijk in. Heb het wel geprobeerd, maar door de verschillende momenten op de dag en ook door de vele kleurcontrasten kreeg ik dit niet zo goed voor elkaar. Als voorbeeld geef jij foto 1; deze heb ik juist expres wat aangedikt om het kleurenpalet in de bergen wat mooier uit te laten komen.

Nogmaals bedankt allen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipaantspit
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-04 21:47
marceltuit schreef op maandag 05 maart 2012 @ 07:29:
@kipaantspit: bedoel je wat #8 betreft qua compositie of qua kleurbewerking?
Ik bedoelde vooral qua kleurbewerking :), wel zeker een imposant uitkijkpunt daar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
ah ok. die had ik al eens geplaatst hier; en toen kreeg ik commentaar dat hij veels te verzadigd was. dus heb hem iets anders gemaakt en wat minder verzadiging gegeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

#1: hmmm......er gebeurt niet zo veel hier. Tis maar een weg...en ik vind dat een weg op een foto naar iets moet leiden om naar te kijken en dat is hier niet. Het contrast tussen de weg en de rest vind ik wel goed.

#2: vind ik een hele vette foto! De fatamorgana over het wegdek en de diepte zijn erg gaaf! De sfeer is erg goed. Alleen vind ik het toch op de een of andere manier jammer dat het maar 1/3e van de foto in beslag neemt. Probeer em eens dusdanig te croppen dat je 2/3e van die weg erop hebt. Het voordeel is namelijk dat je daardoor een lager standpunt lijkt te hebben en dichter bij de weg zit op de voorgrond, wat voor extra diepte zorgt.

#3: vind ik de minste van de serie. Er gebeurt niet veel op deze foto. De bergen zien er wat "ver weg" uit.

#4: contrast tussen licht en donker vind ik iets teveel. Het is duidelijk dat er een erg felle lucht was....de ietwat grauwere, donkere voorgrond vind ik dan minder passend. Wellicht dat je hier verder niks aan kon doen omdat er misschien wat wolken voor de zon waren. Ik vind wel de diepte wel mooi, die verschillende "laagjes". Deze foto kijkt in ieder geval wel lekker.

#5: mooi effect met de pola. Misschien beetje bitneukerig, maar vind het beetje wegvallen van het death-valley-idee, de foto is wel mooi en kijkt lekker weg!

#6: mooie nachtfoto met de sterren zo (iso en diafragmawaarde??), maar ik vind em niet echt death-valley'ig....

#7: dit is een dikke foto! Ik vind het lijnenspel erg cool en de lichtvlekken op de bergen door de zon&schaduw

#8: wederom blauwe wolken.....Ik had toch meer verwacht van het polarisatie-effect op de voorgrond. De kleur van het zand is een beetje grauw ipv diep.

Ik vind het wel een geslaagde serie met 2, 5, en 7 als uitspringers en 4 & 8 op de 2e plaats!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n1: Ik wil eigenlijk zien waar de weg naartoe gaat. Ik vind de bergen op de achtergrond mooi maar met de verticale uitsnede voelt het erg krap

n2: indrukwekkend uitzicht. Heb deze al eerder voorbij zien komen maar dan met nog een weggetje rechts. Dat het weggetje nu weg is vind ik een verbetering maar had toch liever de landschap versie gezien. De weg had ook nog wat meer aanwezig kunnen zijn voor extra dieptewerking.

n3: deze heeft voorgrond nodig

n4: deze heeft dat gelukkig wel. Mooi die laagjes. Ik begrijp alleen niet waarom je voor een verticale uitsnede hebt gekozen.

n5: mooie kleuren en leuk die reflectie. Ik mis eigenlijk nog een onderwerp links. Zoals een cactus bijvoorbeeld. Aandacht ligt nu volledig rechts

n6: heb je mooi vastgelegd. Alleen vind ik de bergen links te donker.

n7/8: mooi landschap. Goede werking van de pola ook. De 50/50 landschap lucht/land vind ik minder. Ik denk dat er met een andere uitsnede/panorama er meer uit te halen valt. Bij zo'n soort landschap wil ik juist meer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
Dank voor jullie uitgebreide reacties. zal er even per stuk op in gaan :)

#1 - Ik begrijp wat jullie beiden bedoelen. Mijn bedoeling was eigenlijk dat de weg je blik naar de gekleurde bergen zou leiden. Dit lukt blijkbaar toch iets minder goed, ik vermoed dat de bocht naar rechts te sterk is.

#2 - Deze heeft inderdaad al een keer eerder hier op tweakers gestaan(deze foto dus: http://www.flickr.com/pho.../in/set-72157629532304871); volgens mij in het testcase- of landschappentopic. Maar daar had hij aan de onderkant van de foto nog een afslag naar rechts. Daar kreeg ik als voornaamste commentaar dat de weg naar rechts erg afleidde, dus die heb ik voor deze testcase er dus afgehaald. Kan wel zeggen dat ik ervan baal dat ik niet een paar stappen naar voren heb gedaan om ook een foto te nemen zonder zijstraat :')

#4 - Er hing hier een soort waas in de lucht (ook te zien op de foto in de verte) waardoor de lucht inderdaad erg fel was. Met deze foto ben ik in de nabewerking het langste bezig geweest om hem goed te krijgen om te plaatsen. compo ben ik zelf ook erg tevreden mee. Waarom ik hem portrait gemaakt heb? weet ik zelf niet meer :+ volgens mij had het te maken met al de mensen die rondliepen en dat ik ze buiten beeld wilde houden zonder zelf al te veel moeite te moeten doen :)

#5 - Hoe bedoel je dat hij niet deathvalleyig is? omdat er water te zien is? :P Apojapo heeft idd wel een punt. Jammere is dat er daar in het echt links ook helemaal niks is behalve open vlakte.

#6 - Van deze foto zat ik te twijfelen of ik hem zou plaatsen, aangezien je idd niet eraan afziet waar het zou kunnen zijn. Aangezien ik heldere sterrenhemels echter toch wel bij woestijn vind horen heb ik hem toch geplaatst. Instellingen: 30sec, F4.5, 11mm en iso4000. uiteraard met statief en draadontspanner. belangrijk is om na te gaan wat de max. sluitertijd is die je kan gebruiken zonder star trails te krijgen. Donkerte van de bergen heeft apojapo een punt mee.

#7/8: grappig dat jullie mening over het effect van pola tegenover elkaar ligt :D Ik vond hem iig een must om te gebruiken in dit gebied.

Wat betreft de uitsnede: ik vond zowel het landschap als de lucht mooi, dus kon niet kiezen. tja dan kies ik gewoon 50/50 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

hehe, ja ik vind het pola effect mooi als de wolken zelf wit zijn en de lucht zeer diep blauw, zoals bijvoorbeeld bij 5. En nu ik er weer naar kijk moet ik mijn comment over 5 een beetje aanpassen. Deathvalley'ig idd omdat er water te zien is. Ik vind em een beetje erbuiten vallen. Maar het gebruik van de pola (ookal heb je 1 heel erg donker blauw stuk en de rest goed [pola kegel]), vind ik goed. Diep blauw en de voorgrond ook vol warmte en diep contrast. Dat had ik ook verwacht bij 7/8.
Wellicht was daar gewoon de steen-kleurtoon te wittig voor.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
Dat had ik ook verwacht bij 7/8.
Wellicht was daar gewoon de steen-kleurtoon te wittig voor.
Nu ik nog eens naar de foto's kijk, denk ik dat het vooral een combinatie van factoren is dat 5 en 7/8 er zo anders uitzien:

-zon bij 7/8 staat anders tov mij dan bij 5. dit betekend dus ander effect van pola.
-bewolkt bij 7/8
-licht bij 5 was sowieso warmer dan bij 7/8

De plaats van 7/8 schijn je trouwens voor de beste foto's ook gewoon bij zonsondergang te moeten pakken, en niet om 11 uur 's ochtends :)
Pagina: 1