Toon posts:

Silicon Image SiI3132 controllers & schijven groter dan 2TB?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen (liefst uit eigen ervaring) of de Silicon Image 3132 chipset ondersteuning biedt voor schijven groter dan 2TB? En dan bedoel ik 3TB of zelfs 4TB discs, niet 2.2TB ;)

Ik heb op dit moment een FreeNAS machien draaien in ZFS-RAIDZ2 en wil t.z.t. de 6 stuks 2TB schijven upgraden. Vier hiervan hangen aan twee 3132 controllers. Deze zijn geflashed om als non-raid te fungeren.

Mijn gegoogle heeft helaas geen definitieve antwoorden opgeleverd.

Dit is hem:
http://www.siliconimage.com/products/product.aspx?pid=32

Ik heb helaas geen mogelijk om zomaar even een 'test' schijf van 3TB te gaan uitproberen...

Alle input wordt gewaardeerd!

Verwijderd

2.2TB bestaat niet; er is een grens op 2.0TiB, dat is 2.2TB als je met de verkeerde maat rekent. Net als de 28-bit LBA grens op 128GiB ligt, en niet op 137GB.

De limieten zijn dus 32GiB - 128GiB - 2TiB.

Dus je vraag is of 48-bit LBA wordt ondersteunt. Dat kan ik niet vertellen, maar aangezien ik deze controller gebruikt heb met 500GB disks weet ik dat hij in elk geval 32-bit LBA ondersteunt.

Silicon Image werkt goed onder BSD/FreeNAS/ZFSguru, maar weet wel dat je een performance penalty krijgt, zeker met ZFS. Bij ZFS wil je maximale dedicated bandwidth per schijf op goede controllers. Door gebruik van zo'n controller zakt je snelheid met de helft in. Is dat erg? Valt mee, als je toch binnenkort een échte controller gaat kopen.

Maar waarom nu dan niet? Zeker omdat je twee van die kaartjes wil. Waarom dan geen echte IBM M1015 controller?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 20:25:
2.2TB bestaat niet; er is een grens op 2.0TiB, dat is 2.2TB als je met de verkeerde maat rekent. Net als de 28-bit LBA grens op 128GiB ligt, en niet op 137GB.
Helaas rekent het grootste deel van de wereld verkeerd, en is het makkelijker Googlen voor dit onderwerp als je op 2.2TB zoekt. Vandaar.
Dus je vraag is of 48-bit LBA wordt ondersteunt. Dat kan ik niet vertellen, maar aangezien ik deze controller gebruikt heb met 500GB disks weet ik dat hij in elk geval 32-bit LBA ondersteunt.
Inderdaad, zoals gezegd werken m'n 2TB schijven perfect.
Silicon Image werkt goed onder BSD/FreeNAS/ZFSguru, maar weet wel dat je een performance penalty krijgt, zeker met ZFS. Bij ZFS wil je maximale dedicated bandwidth per schijf op goede controllers. Door gebruik van zo'n controller zakt je snelheid met de helft in. Is dat erg? Valt mee, als je toch binnenkort een échte controller gaat kopen.

Maar waarom nu dan niet? Zeker omdat je twee van die kaartjes wil. Waarom dan geen echte IBM M1015 controller?
Ik "wil" niet twee kaartjes, ik heb twee kaartjes in een prima werkend systeem. Ik wil geen andere setup.

Performance is niet relevant. Ik gebruik de NAS als opslag/archief en hoe snel het allemaal gaat is niet van belang. Het gaat snel genoeg voor me.

Daarbij vond ik het leuk om iets anders te doen dan iedereen al doet, en ik heb voor een paar tientjes Chinese meuk van DealExtreme en een stapel oude hardware een leuke NAS gemaakt.

Maar goed, m'n vraag blijft dus staan.

Verwijderd

Ah zo, je startpost opnieuw gelezen. Was mij niet duidelijk dat je die Silicon Image al had, dacht dat je dat van plan was.

Misschien is het makkelijkste gewoon een 3TB disk kopen ter zijne tijd. Mocht het nou niet (goed) werken op je Silicon Image, dan sluit je die 3TB schijf gewoon aan op je chipset SATA en de kleinere <=2TB disks op de Silicon Image controllers. Ik kan je in elk geval niet meer vertellen. Google kan nog uitkomst bieden, gewoon googlen naar silicon image en 3TB schijven? Of stuur een mailtje naar Silicon Image. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 21:34:
Ah zo, je startpost opnieuw gelezen. Was mij niet duidelijk dat je die Silicon Image al had, dacht dat je dat van plan was.
Die M1015 wil ik nog zeker wel hebben, maar voor een andere build. Heb alleen al een paar keer achter het net gevist; het moet mogelijk zijn een redelijke prijs te betalen en dan vind ik €150+ niet echt leuk meer. Zeker niet met al die Tweakers die zeggen ze voor 6 tientjes op de kop te tikken. Weet niet hoe hoor 8)7
Misschien is het makkelijkste gewoon een 3TB disk kopen ter zijne tijd. Mocht het nou niet (goed) werken op je Silicon Image, dan sluit je die 3TB schijf gewoon aan op je chipset SATA en de kleinere <=2TB disks op de Silicon Image controllers. Ik kan je in elk geval niet meer vertellen. Google kan nog uitkomst bieden, gewoon
Dat systeem van schijven mengen gaat niet werken op m'n RAID-Z2 systeem, dan blijft de pool dezelfde grootte :)

Kan wel één schijf kopen om de controller(s) te testen natuurlijk.

Het enige zinnige wat ik heb gevonden was op HardForum, waar iemand zegt dat het werkt, maar met nog suckier doorvoer dan met kleinere schijven:

Zie hier
googlen naar silicon image en 3TB schijven? Of stuur een mailtje naar Silicon Image. :)
Haha, heb ik gedaan - antwoord: "We do not provide information to end-users" :'(