Laptop gebruiken terwijl hij laadt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 448868

Topicstarter
Geachte Tweakers,
Een jaar of 8 terug hoorde ik altijd dat het slecht was om je laptop te gebruiken terwijl hij laadde.
Maar de laptops zijn nu sterk veranderd en ik vraag me af of het nog steeds slecht is om je laptop te gebruiken terwijl je hem laadt.

Het gaat hier om een laptop uit 2011-2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125150

Dat is inderdaad uit de prehistorie :)

Edit: Maar het is toch wel handig om af en toe te batt the resetten (helemaal leeg laten lopen).

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 125150 op 03-03-2012 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 125150 schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 17:49:

Edit: Maar het is toch wel handig om af en toe te batt the resetten (helemaal leeg laten lopen).
Dus mocht mijn accu niet meer zo lang meegaan moet ik hem helemaal leeg laten lopen en dan 100% laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Anoniem: 448868 schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 18:04:
[...]

Dus mocht mijn accu niet meer zo lang meegaan moet ik hem helemaal leeg laten lopen en dan 100% laden?
Dat heet kalibreren, en bij sommige laptops (o.a. die van Samsung) kun je dat vanuit het BIOS starten/doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

4 jaar lang opladen afkoppelen opladen, soms wel 8 keer per dag, en nooit mn accu eruit.
en nog steeds meer dan 25 minuten accuduur. het kan prima.

theoretisch is het beste op tot 90 procent op te laden.
de laatste 10 procent kost het meeste energie, en dus meer slijtage.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-07 18:42
Het enige waar je nog wel rekening mee zou kunnen houden is tijdens heavy loads.
Met een notebook met zware VGA en CPU gaan gamen op een ladende accu zou ik niet doen.
Hitte/warmte is een grote factor in accu durability, laden genereert warmte, samen met CPU en GPU in diezelfde zone is dus nog veel meer warmte. Daarbij ga je ook richting adapter limitaties.
Zodoende is het beter om die situatie te voorkomen.

Alle 2d en normale activiteiten zijn geen probleem, tijdens heavy loads laden komt hier niet voor.
Het kan wel, maar het is gewoon niet bevorderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:07
Ik laat de batterij vaak leeglopen onder windows...... en als er nog zo'n 10% in zit begint begint windows te brullen dat ik de adapter erin moet doen omdat ik anders eventueel niet opgeslagen werk kwijt ben.
Dit doe ik dan altijd (adapter erin). Of is het beter om dat niet te doen en dit te negeren, todat de pc echt uitvalt? (batterij 0%)
Bij het opstarten zal windows dan zeuren dat deze niet goed is afgesloten etc...

Wat is het beste, zoals ik het deed bij ong 10% de adapter er weer bij en laden, of doorgaan tot de pc uitvalt (0%)? :?

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:01

MsG

Forumzwerver

je kan het beste zo vaak mogelijk bijladen met hedendaagse accu's, dus niet juist aldoor leegtrekken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Mijn HP laptop van 3,5 jaar staat ook bijna altijd aan de lader en werkt nog uitstekend op de accu. AIDA64 geeft een wearlevel van 5 % dus dat is zo goed als niets voor de gebruikte tijd.

Ik gebruik de accu dus als UPS. :+

[ Voor 9% gewijzigd door MegaTronics op 04-03-2012 12:58 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Charlie932 schreef op zondag 04 maart 2012 @ 12:48:
Wat is het beste, zoals ik het deed bij ong 10% de adapter er weer bij en laden, of doorgaan tot de pc uitvalt (0%)? :?
Er lopen 2 dingen door elkaar:
-de Li-ion cellen zelf
-de laad-indicatie ("printplaatje") van het geheel

Voor Li-ion cellen is diep ontladen een aanslag op de levensduur. M.a.w. 5 keer 20% ontladen is veel minder schadelijk dan 1 keer 100% ontladen.
Voor de laad-indicatie (State of Charge (SoC)) is het noodzakelijk om af en toe 100% te ontladen, zodat de electronica weer weet wanneer de cellen leeg zijn, en hoeveel er tot die tijd uit de accu te halen is.
Zie het maar als een emmer water waarbij je het niveau niet kan zien: als je er elke dag een paar glazen in giet, en een paar glazen uit haalt, kan je wel tellen hoeveel glazen er in totaal in en uit gegaan zijn, maar kleine afwijkingen in hoeveelheid water in het glas zorgen ervoor dat je na een maand geen idee hebt hoeveel water er in de emmer zit. Door de emmer helemaal leeg te gooien weet je dat weer precies :)

Li-ion verliest trouwens ook aanzienlijk aan capaciteit door "vol" te zijn: m.a.w. bewaren op 40% SoC zorgt voor een aanzienlijk langere levensduur dan op 100% bewaren. Maar het maakt de accu ook aanzienlijk minder bruikbaar, en dat brengt me op de conclusie om de laptop gewoon te gebruiken hoe het je het beste uitkomt :)
Dus: aan het stopcontact waar mogelijk, draadloos waar nodig :)

[ Voor 4% gewijzigd door RemcoDelft op 04-03-2012 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125150

Een van mijn laptops is 5 jaar oud en ook 90+% van de tijd op de net gehangen, no problemo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Als een laptop aan staat is er minder stroom beschikbaar voor het laden. En als de laptop de laadstroom niet beperkt dan wordt er dus langzamer geladen indien de laptop aan is.
Voor de meeste accu's geld dat sneller laden leidt tot een verkorting van de levensduur.
Hoe warmer een accu is de korter de levensduur is.

Dus als de volle accu (accu's worden warm tijdens laden) niet warm wordt wanneer de laptop aan staat kun je het beste laden met de laptop aan.

In het geval van Li-ion wordt aangeraden om ca. één keer per half jaar de accu helemaal leeg te laten lopen om het meet-circuit te resetten.Moet dit vaker dan heb je brakke software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke bedankt allemaal ! Ik gebruik voortaan mijn laptop tot ongeveer 20-40 % en dan doe ik hem wel aan de lader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:14

Snow_King

Konijn is stoer!

RemcoDelft schreef op zondag 04 maart 2012 @ 12:59:
[...]
Voor de laad-indicatie (State of Charge (SoC)) is het noodzakelijk om af en toe 100% te ontladen, zodat de electronica weer weet wanneer de cellen leeg zijn, en hoeveel er tot die tijd uit de accu te halen is.
Waar komt die wijsheid vandaan?

Li-Ion accu's hebben geen geheugen effect en ook de controller er omheen niet. Van een Li-Ion cel weet je exact hoe vol hij is door simpelweg naar het voltage te kijken. Dat is tussen de 3.7 en 4.2 V in (afhankelijk van de cel).

Als je een Li-Ion accu niet leeg hoeft te laten lopen, niet doen!

Al deze mythes komen uit het NiMh tijdperk, maar die zijn we echt _allang_ voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 14:52

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Anoniem: 125150 schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 17:49:

Ook dat is tegenwoordig absoluut NIET waar! Daar gaan ze juist kapot van!

Accu's gaan 1 a 2 jaar (goed) mee. Alles daarna is gewoon meegenomen. Niet klooien met kalibreren, zeker niet leeg laten lopen (te vaak), niet in vriezers stoppen en geen andere gekkigheid mee uithalen.

Lader kun je gewoon aangesloten laten, je kunt gewoon je computer gebruiken tijdens het laden. Niet over nadenken dan komt alles goed.

[ Voor 11% gewijzigd door sebastius op 04-03-2012 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:07
Zozo hoop reacties op zo'n mooie zondag... ;-)
Ik heb een tijdje zitten surfen en nu is de accu op zo'n 8%.... Windows gaf zojuist al een melding.

De adapter er maar weer bijgeprikt, hij laadt nu weer bij. Helemaal leeg laten lopen tot er echt geen leven meer in de PC zit is niet goed heb ik van jullie begrepen.

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:03
Gewoon gebruiken toch... Je zit toch niet constant te denken van ja ok nu mag ik mijn laptop niet meer gebruiken, nu moet hij aan de lader, nu moet ik op accu werken. Een batterij is een verbruiksartikel en bij de ene die er zeer zorgvuldig mee omgaat, is de batterij alsnog kapot na 2 jaar en bij de ander heeft de batterij na 5 jaar nog altijd een redelijke gebruiksduur. Mijn situatie:

Toshiba laptop A200-1g2 coreduo van augustus 2007 kon in het begin ongeveer 2.5 uur op batterij, nu is dit 1.5 uur en ik let totaal niet op hoe ik ermee omga. De harde schijf in de laptop heeft er al meer dan 8000 power on hours opzitten, dus hij wordt zeker goed gebruikt. Ook eens een week in auto vergeten toen het vroor(vorig jaar, -10 graden 's nachts) en nog steeds geen probleem.

Overigens een nieuwe accu voor een laptop kost op replacedirect meestal maar rond de 80 euro(afhankelijk van laptop tot laptop). Wat is dat bedrag nu voor een apparaat dat je dagelijks gebruikt als je dit na 2 jaar eens moet doen. Na 4 jaar zul je vaak al een nieuwe laptop kopen.

Op den duur ben je meer bezig met de "gezondheid" van je batterij dan effectief werken op je laptop...

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:54
Het is wel het beste om je accu altijd, waar mogelijk, in 1x op te laden. En niet steeds in korte stukjes.
Doe nu zelf al dik 5 jaar met een accu, gelijk aan 1-1,5 uur op de accu :)
Pagina: 1