Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Win2003 VPN - DNS kan wel naar server niet naar clients

Pagina: 1
Acties:

• ProCal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2023
Situatie:

Vers geïnstalleerde machine met Windows 2003 R2. Hierop de RRAS aangezet, zodat ik de machine als router en VPN-server kan gebruiken. Routeren en dergelijke werkt perfect.

Probleem:

Windows 7 client verbindt naar VPN, werkt prima. Vanaf de client naar de server pingen gaat goed, zowel op IP als op hostname. (10.0.1.235 is het IP van de server in het netwerk, bij de VPN-client is het server-IP 10.0.1.50)
Pinging gateway [10.0.1.50] with 32 bytes of data:
Reply from 10.0.1.50: bytes=32 time=87ms TTL=128
Reply from 10.0.1.50: bytes=32 time=101ms TTL=128
Reply from 10.0.1.50: bytes=32 time=93ms TTL=128
Reply from 10.0.1.50: bytes=32 time=99ms TTL=128

Ping statistics for 10.0.1.50:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 87ms, Maximum = 101ms, Average = 95ms
Ook kan ik een share mappen naar \\gateway\share, zonder problemen.
Pingen naar andere clients in het netwerk lukt ook, echter alleen op IP-adres, niet op hostname. Ook kan ik (via het IP-adres) niet bij shares komen van andere clients. Zo heb ik op 10.0.1.6 een aantal shares die ik niet kan benaderen als ik via het VPN ben verbonden. (als in: \\10.0.1.6\share)

Op IP kan ik dus wél bij shares komen van andere clients: \\10.0.1.6\share via het VPN werkt dus.

Ik heb dit al eens eerder gehad en toen ook opgelost maar ik heb echt geen idee meer hoe. Iemand misschien een tip?

Alvast bedankt!

/edit: Het probleem is dus dat ik, wanneer ik verbonden ben met het VPN, wel de server op hostname kan pingen maar de clients in dat netwerk niet.

[ Voor 14% gewijzigd door ProCal op 03-03-2012 17:30 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:45
Hoe staat je DNS van zowel de server, als een client die met VPN verbonden is?

• ProCal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2023
Rolfie schreef op zondag 04 maart 2012 @ 11:07:
Hoe staat je DNS van zowel de server, als een client die met VPN verbonden is?
DNS van de server is op de NIC waar het internet aan hangt, gewoon de DNS-server van mijn provider. De DNS op de client is er niet, zo te zien. Default GW staat ook niet aan. Hmm... vaag.

Op de internetverbinding op de client staat wel gewoon een DNS-server ingevuld (DHCP) maar die is niet van belang denk ik.

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-11 07:51
ProCal schreef op zondag 04 maart 2012 @ 14:29:
[...]

DNS van de server is op de NIC waar het internet aan hangt, gewoon de DNS-server van mijn provider. De DNS op de client is er niet, zo te zien. Default GW staat ook niet aan. Hmm... vaag.

Op de internetverbinding op de client staat wel gewoon een DNS-server ingevuld (DHCP) maar die is niet van belang denk ik.
Eigenlijk niet zoals het hoort: Je DNS van je server NIC moet verwijzen naar de DNS service die wordt gedraaid, dus moet verwijzen naar dezelfde server. In de DNS service kan je dan gebruik maken van forwarders (daar de gegevens van de provider invoeren) en roothints.

Als je DHCP draait op die server, dan moet dat ook goed staan: DNS verwijzen naar de server.

Het hoeft niet de oplossing te zijn, maar die zou ik beide eerst goed zetten. Verder misschien zowel je lokale netwerk als VPN-verbinding op de 10.0.1.x range zitten? Kan, maar het is beter te overzien als het verschillende subnets zijn.

• Yintha
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-11 11:10

Yintha

We'll stay gold forever

Je snapt hoe DNS werkt?

Je clients zullen zich toch echt bij een DNS server moeten melden voordat je op een naam kan pingen of met ze kan babbelen.

Server dns: localhost (met forwarder zoals _H_G_ aangeeft hierbven.
Client dns: ip-adres van de server

je zult dus of DHCP moeten gaan draaien ergens in je netwerk en een DNS server aanbieden (server ip) of handmatig op al je clients het ip adres van je DNS invullen (ip adres server)