Toon posts:

Linux geen geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben nieuw bij tweakers.net en ik heb een paar weken gelden ubuntu 10.04 LTS en linux mint 12 geïnstallleerd. Nou krijg ik bij beide geen geluid ze zijn ook niet muted en ik heb heel veel dingen geprobeerd, maar niets hielp. Nu is de vraag of iemand mij hier kan helpen? Ik ben vrij nieuw dus ik heb niks geïnstalleerd behalve google chrome.

Groeten, Mohammed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hoeft niet te groeten hier.

Wat heb je al geprobeerd? Je zegt alleen "veel dingen", maar wat is 'veel' en welke 'dingen'? Wat heb je zelf gevonden en wat werkt er niet bij? Heb je de volgende pagina's al geraadpleegd?
https://help.ubuntu.com/community/SoundTroubleshooting
https://wiki.ubuntu.com/DebuggingSoundProblems
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=205449

Beetje meer inzet kan geen kwaad. We zien ook niets over je systeem, alleen dat je Ubuntu 10.04 draait en Mint 12 hebt geprobeerd. Maar niet of je een SoundBlaster 16 uit het jaar kruik hebt, een C-Media, TerraTec, Creative, of whatever voor geluidskaart/hardware. Ook niet of het systeem het wel goed detecteert.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey bedankt voor die sites, daar had ik ng niet ingekeken. De geluidskaart wordt wel gedecteerd. Mijn geluidskaart is volgens mij, ik weet het niet zeker, Realtek high defenition audio. Maar ik check die sites wel, ziet er handig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die sites komen als eerste hits bij een simpele Google query "ubuntu sound troubleshoot". Dat je die niet eens hebt gevonden geeft al aan dat je niet eens moeite hebt genomen om te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ben je lid van de sound groep?

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baminge
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-05 20:30
Als je in de terminal speaker-test intikt en dan op de enter button ramt komt er dan geluid uit je pc?
mocht het bovenstaande niks doen typ dan sudo apt-get install alsa en herhaal het eerste commando

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-10 22:17
Spelen youtubefilmpjes toevallig 2x zo snel (beeld) af zonder geluid? Heb ik in mijn Mint 12 af en toe en dan moet ik ook even in systemsettings / sound even het goede hardwareprofiel aanzetten, die wisselt nog al eens als ik uit standby kom :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero Of Time schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 15:27:
Die sites komen als eerste hits bij een simpele Google query "ubuntu sound troubleshoot". Dat je die niet eens hebt gevonden geeft al aan dat je niet eens moeite hebt genomen om te zoeken.
Misschien kan het ook zo zijn dat ik ''ubuntu 10.04 no sound'' dit in type 8)7 . dan hoeft het niet zo te zijn dat ik niet de moeite heb gedaan om te zoeken. Dat ik die sites ''wat volgens u heel makkelijk te vinden zijn'' niet heb gevonden is toch niet mijn schuld als ik iets anders intype. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sallin schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 16:38:
Ben je lid van de sound groep?
Het is de 'audio' groep, en zou niet uit moeten maken. Standaard Ubuntu installatie ben je al member van die groep meen ik. Althans, je zou daar niets aan hoeven te wijzigen om geluid te krijgen.
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 17:23:
[...]

Misschien kan het ook zo zijn dat ik ''ubuntu 10.04 no sound'' dit in type 8)7 . dan hoeft het niet zo te zijn dat ik niet de moeite heb gedaan om te zoeken. Dat ik die sites ''wat volgens u heel makkelijk te vinden zijn'' niet heb gevonden is toch niet mijn schuld als ik iets anders intype. :|
Dan nog heb je weinig moeite gestoken in je werk, iig zeker in je TS, want dit had je prima in kunnen vermelden. Ik kom overigens genoeg goede resultaten tegen met jouw zoekterm.
Daarbij, een keer Googlen is niet echt veel werk. Door blijven zoeken met verschillende termen is al beter (ik hoop dat je dat ook had gedaan).

Ik probeer je hier te helpen om meer zelf te kunnen vinden en minder als 'another newbie' hier op GoT te laten overkomen.

Ben je al wat verder of is het ondertussen opgelost met de links die ik gaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sorry, umm ik heb nog niet gedaan wat er in stond, omdat ik nog wat van school moest doen, maar ik ga er nu aan beginnen. en eh bedankt voor je hulp ;)
-edit-
Ik al die dingen geporbeerd die bij de 1ste en 3de linkje stonden en alles is positief, de kaart wordt gevonden, met alsa mixer is er geen probleem en alles is geactiveerd, maar nog steeds geen geluid. :'(

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2012 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Baminge schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 16:41:
Als je in de terminal speaker-test intikt en dan op de enter button ramt komt er dan geluid uit je pc?
mocht het bovenstaande niks doen typ dan sudo apt-get install alsa en herhaal het eerste commando
Dit is de uitkomst

Playback device is default
Stream parameters are 48000Hz, S16_LE, 1 channels
Using 16 octaves of pink noise
Rate set to 48000Hz (requested 48000Hz)
Buffer size range from 192 to 2097152
Period size range from 64 to 699051
Using max buffer size 2097152
Periods = 4
was set period_size = 524288
was set buffer_size = 2097152
0 - Front Left
Time per period = 13,028333
0 - Front Left
Time per period = 12,896776
0 - Front Left
Time per period = 12,988692
0 - Front Left

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 17:52
Heb je al een poging gedaan Alsa of Pulseaudio (weet niet meer precies welke van de twee je moest hebben) te configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
danielkraak schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 20:30:
Heb je al een poging gedaan Alsa of Pulseaudio (weet niet meer precies welke van de twee je moest hebben) te configureren?
bedoel je deze stap?

Type this into a shell
Code:

alsamixer

You will now see what appears to be a graphical equalizer. It is more like ten different volume controls in the sample place.

To navigate around:
Left and Right Arrow Keys - Move left and right (if you move long enough in one direction you will get back to where you started - you will not fall off the screen )
Up and Down Arrow Keys - Increase and decrease volume respectively.
Letter M Key - Mutes/unmutes. If a channel is unmuted, then there is a green box underneath the volume slider. If the channel is muted, the box is grey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Start eens met een Live CD (of de installer, net wat 't is) en kijk of je daar wel geluid hebt. Werkt dat, dan moet het ook standaard op je installatie werken. Je zal dan in alsamixer alle volumes omhoog moeten gooien en zorg ervoor dat er geen MM staat, dan is het volume gemute.
Daarna ga je PulseAudio controleren, dat is de sound server die bovenop de driver (alsa) draait. Dat wil ook wel eens wat problemen geven, dus je kan nog proberen deze te verwijderen (aptitude purge pulseaudio).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-09 21:45

RSpliet

*blink*

Hallo Mohman, en welkom op Tweakers.net. Vervelend om te horen dat jij (ik mag jij zeggen? :)) problemen hebt met audio op Linux. Om even in te haken op het probleem, eerst een korte uitleg.
Alsa is het audio-subsysteem van de Linux kernel. Een paar dure woorden voor: de verzameling hardware drivers plus een framework zodat programma's ze uniform kunnen benaderen. Pulseaudio op zijn beurt is een (userspace) software mixer die het geluid van alle programma's mixt tot één kanaal, en dit vervolgens doorspeelt naar de hardware. Meestal gebeurt dit laatste via Alsa.
Het programma "alsamixer" is in staat het volume van jouw geluidskaart te regelen. Wanneer jij echter "alsamixer" zo intypt zal jij de virtuele geluidskaart van Pulseaudio vinden. Waarom: dat is een lang verhaal. Wellicht kan jij hiervan een of meerdere screenshot plaatsen. Als dat is gelukt zou ik ook graag een schermafdruk zien van de mixer die jij te zien krijgt als je "alsamixer -c 0" intypt.

Wat betreft de "opmerkingen" van andere users, ik raad jou aan om even een kijkje te nemen in het NOS beleid en het Algemeen beleid Gathering of Tweakers. Een behoorlijke lap tekst, maar het zal de omgang met mede-tweakers vergemakkelijken.

[ Voor 18% gewijzigd door RSpliet op 03-03-2012 20:44 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 17:52
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 20:32:
[...]

bedoel je deze stap?

Type this into a shell
Code:

alsamixer

You will now see what appears to be a graphical equalizer. It is more like ten different volume controls in the sample place.

To navigate around:
Left and Right Arrow Keys - Move left and right (if you move long enough in one direction you will get back to where you started - you will not fall off the screen )
Up and Down Arrow Keys - Increase and decrease volume respectively.
Letter M Key - Mutes/unmutes. If a channel is unmuted, then there is a green box underneath the volume slider. If the channel is muted, the box is grey.
Ja die, daarin kun je ook het outputkanaal volgens mij instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Owja, alsamixer toont standaard PA, niet de hw. Via F6 kan je wisselen tussen hardware mixers (PulseAudio doet zich voor als een). Wil ook wel eens helpen, denk je alle volumes omhoog te hebben staan en niet gemute, heb je 't alleen bij PA gedaan en staat de hardware (alsa) doodleuk op 00 of MM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
omdat beide codes zelfde alsa mixer dingen(hoe noem je die balken?) liet zien post ik maar 1 plaatje Afbeeldingslocatie: http://img845.imageshack.us/img845/6946/schermafdrukzr.png
wat me wel opvalt is : db gain =-1,50 is dat iets?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2012 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hero Of Time schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 17:46:
[...]

Het is de 'audio' groep, en zou niet uit moeten maken. Standaard Ubuntu installatie ben je al member van die groep meen ik. Althans, je zou daar niets aan hoeven te wijzigen om geluid te krijgen.
Waarschijnlijk zou dat standaard goed moeten zijn, daarentegen is het een kleine moeite om te controleren en dan weet hij het zeker. Mijn ervaring met problemen oplossen met linux (eigenlijk in het algemeen wel :+) is dat eerst alle aannames na gaan je heel veel tijd kan schelen.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klinkt stom, maar heb je ook je speakers correct aangesloten? Als je pavucontrol installeert, kan je zien of er daadwerkelijk geluid geproduceerd wordt adhv balkjes die heen en weer gaan, zoals een VU meter. Er is ook pavumeter die hetzelfde doet, maar je kan er niet het volume mee regelen, of de standaard device selecteren. Dat laatste is heel handig in geval je een video kaart hebt met HDMI, dat wordt ook gezien als geluidskaart en stond bij mij als default.

Zelf heb ik geen PulseAudio meer en werk puur met ALSA en m'n video kaart output bestaat niet dankzij module blacklisting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero Of Time schreef op zondag 04 maart 2012 @ 11:44:
Klinkt stom, maar heb je ook je speakers correct aangesloten? Als je pavucontrol installeert, kan je zien of er daadwerkelijk geluid geproduceerd wordt adhv balkjes die heen en weer gaan, zoals een VU meter. Er is ook pavumeter die hetzelfde doet, maar je kan er niet het volume mee regelen, of de standaard device selecteren. Dat laatste is heel handig in geval je een video kaart hebt met HDMI, dat wordt ook gezien als geluidskaart en stond bij mij als default.

Zelf heb ik geen PulseAudio meer en werk puur met ALSA en m'n video kaart output bestaat niet dankzij module blacklisting.
Bedankt ik zie het al maar ik weet niet hoe ik het moet oplossen, ik upload wel een picje
Afbeeldingslocatie: http://img26.imageshack.us/img26/209/schermafdrukd.png
Je ziet dat het balkje beweegt bij HDMI maar die gebruik ik dus niet, ik gebruik de onderste.
Ik ga het nu even verder uitzoeken.

Edit---------------------
Het onderste balkje beweegt nu wel maar nog heb ik geen geluid :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2012 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tabblad configuratie > select default. Herstart je browser en klaar. Je kan ook de output naar een andere geluidskaart sturen terwijl het speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero Of Time schreef op zondag 04 maart 2012 @ 19:13:
Tabblad configuratie > select default. Herstart je browser en klaar. Je kan ook de output naar een andere geluidskaart sturen terwijl het speelt.
ik zie geen default maar een lijst van waar je uit moet kiezen voorbeeld: surround 5.1 of analog stereo duplex zoiets. wat ik ook heb gezien is dat mijn speakers en headset worden gedecteerd. Ik snap er nu niks meer van :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan met de knoppen daar de default selecteren. Kom op, beetje meer moeite graag, we gaan niet alles voorkauwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero Of Time schreef op zondag 04 maart 2012 @ 23:17:
Je kan met de knoppen daar de default selecteren. Kom op, beetje meer moeite graag, we gaan niet alles voorkauwen.
Oh zo, nee dat werkt ook niet net geprobeert, maar denkt u misschien dat het een bug is? Ik heb Ubuntu vandaag op mijn laptop geïnstalleerd en het werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik denk dat het tijd wordt om bij Ubuntu aan te kloppen, of misschien zelfs wel bij Alsa. Misschien is het inderdaad wel een bug maar ik denk niet dat we er op deze manier uit gaan komen. Ik ben bang dat je niet genoeg ervaring met Linux hebt om dat met alleen onze hulp uit te zoeken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De geluidskaart is niets speciaals, het zit in een hoop laptops en op praktisch alle moederborden. Ik heb de 889, jij de 887. Lijkt mij sterk dat ze dat niet goed hebben draaien.
Daarom, gebruik een Live CD en probeer het daar. Verwijder pulseaudio met alles wat er bij zit (pavucontrol, paprefs, die dingen), behalve libpulse0, aangezien daar behoorlijk wat applicaties afhankelijk van zijn. Herstart je systeem en probeer het opnieuw. PA is niet vereist om geluid te krijgen, we hebben jaren zonder gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Misschien zeg ik nu iets dat raar lijkt, maar heb je al eens een distributie geprobeerd die niet op Debian is gebaseerd? Een voorbeeld is bijvoorbeeld Fedora 16. Zelf ben ik pasgeleden begonnen met mijn (zoveelste poging tot een) overstap naar Linux, en heb een stapel distributies getest, waaronder ook Debian Stable (via een Live CD) en Debian Testing.

Debian Testing had hier geen geluid, terwijl alles goed ingesteld leek te zijn. Volume niet gedempt, kaart werd gevonden, geluid "doet alsof" het wordt afgespeeld, maar toch was er geen geluid. De Stable Live CD had echter wel geluid. Fedora 16, van waaruit ik dit bericht nu typ, heeft ook geluid.

Toen ik ging zoeken en lezen kwam ik op verschillende plaatsen klachten tegen over de laatste nieuwe PulseAudio-update in Debian Unstable en Testing, namelijk versie 1.1.3. Kijk maar:

Google: Debian Wheezy no sound
Debian.org: bugs in PulseAudio

Sommige mensen kunnen via settings om de bugs heen werken, bij anderen lukt dat niet. Het ligt aan de hardware. Ik zou zeggen: het kan zijn dat je helemaal niks verkeerd doet. Download bijvoorbeeld eens een Fedora 16 Live-CD, start daarmee op, en kijk of je wel geluid hebt. Als dat zo is, dan ben je waarschijnlijk tegen één of meer PulseAudio-bugs aangelopen. Aangezien Ubuntu en Mint beiden afstammen van Debian, kan het zomaar zijn dat een update van PulseAudio je geluid om zeep helpt.

Het is in elk geval een van de redenen waarom ik nu op Fedora 16 zit, en niet op Debian Testing, wat normaal een van mijn eerste keuzes is als ik Linux ergens voor wil gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Katsunami op 09-03-2012 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sorry, maar dat is toch wel de meest domme reden om je distro te selecteren. Zoals ik zei, je kan prima zonder pulseaudio werken, we hebben jaren lang zonder PA geluid gehad, dus waarom nu opeens niet meer? PA is niet zo verrot als WMP of IE van Windows waarbij het haast onmogelijk is om te verwijderen of je functionaliteit zeer beperkt. Sterker nog, er zijn nog steeds applicaties die niet lekker werken met pulseaudio en OSS of ALSA gebruiken. Je kan 't wel gaan wrappen, maar dat heeft geen zin. Doorsturen naar PA ook niet, dan zit je met dit: applicatie > alsa > pulse > alsa > hardware. Nee, werkt lekker voor een lage latency :S. Smijt dan PA weg. Heb ik ook gedaan, geen spijt van. Op Ubuntu werd ik verplicht PA te gebruiken om m'n surround speakers met stereo geluid te laten klinken, maar meer ook niet. Nu ik 't via asound.conf heb draaien, gebruik ik geen pulse meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Hero Of Time schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 23:28:
Sorry, maar dat is toch wel de meest domme reden om je distro te selecteren.
Het is een van de redenen; niet de enige reden. Een andere reden is dat de distro vaak snel de nieuwste software bevat. Als de TS met een andere distributie wel geluid heeft, dan is er een aardige kans dat het probleem bij de versie van PulseAudio ligt die Debian Sid en Testing nu voeren.

Maar ja, hier komt zo ongeveer bijna elke dag wel een of andere update binnen voor Fedora 16. Ik ga Debian Testing eens in een VM zetten, en kijken of het geluid dan wel werkt, of vanzelf gaat werken na een update.

Ik zou het liefst met Debian werken omdat Testing rolling is (volgens mij staat hij alleen even "stil" in de tijd van een code freeze voor de nieuwe stable), zodat ik het systeem niet elk half jaar van de ene naar de andere release hoef te upgraden.
Zoals ik zei, je kan prima zonder pulseaudio werken, we hebben jaren lang zonder PA geluid gehad, dus waarom nu opeens niet meer?
Dan zou ik wel willen weten ik er (tijdelijk) ervanaf kom. Als ik gnome-session installeer, wat volgens mij de meest minimale GNOME is die je kunt krijgen op Debian, dan heb ik die PulseAudio-onderdelen er al standaard in hangen. Ik heb er in elk geval niet bewust voor gekozen. Als gnome-session afhankelijk is van die PulseAudio-libraries, dan kan ik ze niet verwijderen zonder dat heel GNOME pleite is.

edit: Net heb ik het uitgetest en Alsa volgens de Debian Wiki geïnstalleerd.

- Debian Testing (Wheezy) vanaf een netinst image geïnstalleerd in een VM, kernel 3.2.0, alleen CLI
- alsa-base en alsa-utils geïnstalleerd
- als root: alsactl init
- reboot
- test: speaker-test -c2

Geen geluid. (Het commando gaat ook niet van "Front Left" naar "Front Right" en lijkt te hangen.)

Hele rits overnieuw gedaan, exact hetzelfde, maar dan met Stable (Squeeze) 6.0.4 (kernel 2.6.35) in dezelfde VM.

Wel geluid.

Daarna heb ik die Stable VM geüpgradet na aanpassen van sources.list:

apt-get update
apt-get dist-upgrade
reboot

Geen geluid meer, en het speaker-test commando lijkt te hangen.

Als ik de naar Testing geüpgradete VM start met de 2.6.35 kernel in plaats van met 3.2.0, dan werkt het geluid wel weer (al krijg ik dan bij het booten een rits andere foutmeldingen). Er moet dus een of andere bug in Debian Testing zitten ergens; en het is niet PulseAudio, maar Alsa of de kernel zelf zo te zien. Ik kan het in elk geval niet oplossen; ik kan alleen werken met Unix / Linux, en er niet in hacken.

Ik zal Debian Testing eens in de VM laten zitten en kijken of het probleem zich "vanzelf" oplost.

[ Voor 50% gewijzigd door Katsunami op 10-03-2012 06:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan zou ik wel willen weten ik er (tijdelijk) ervanaf kom. Als ik gnome-session installeer, wat volgens mij de meest minimale GNOME is die je kunt krijgen op Debian, dan heb ik die PulseAudio-onderdelen er al standaard in hangen. Ik heb er in elk geval niet bewust voor gekozen. Als gnome-session afhankelijk is van die PulseAudio-libraries, dan kan ik ze niet verwijderen zonder dat heel GNOME pleite is.
Als ik in aptitude kijk, zie ik alleen libpulse-mainloop-glib0 en libpulse0 als dependency staan, meer niet. Gnome-core daarentegen depend wel op pulseaudio. Maar het is dan ook een meta-package, net als de package 'gnome'.

Ik gebruik Xfce, dus geen directe dependency naar PA tenzij ik er zelf voor kies dat te draaien. Net als Compiz-fusion, ik kies er voor om 't te installeren, ik moet het niet (dat is bij Gnome wel anders, daar krijg je Compiz automatisch).

Zelf net met een VirtualBox VM getest met Debian Testing, direct via businesscard install. Zo kaal mogelijk, expert install, kiezen voor Wheezy, alleen base system installeren, configure package manager, install grub, finish install. Dus geen select and install software, de tweede ronde van package installatie. Het enige wat ik installeer is alsautils, gebruik alsamixer om het volume op 100 te zetten en van mute af, speaker-test, hoppa, ruis (oftewel, geluid). Geen reboot nodig, werkt direct out-of-the-box.
Dat was met AC'97 geluidskaart optie. Met HD Audio, wat wij dus allemaal hebben, vreemd genoeg niets :? Upgrade uitgevoerd naar Sid, ook geen sjoege. Doe nu een nieuwe installatie in de VM met Sid direct.

Ik blijf erbij, mijn PC, met Sid, zonder PA, geeft prima geluid. Ik weet anders niet waar ik nu naar luister :P. Mijn laptop, precies hetzelfde, ook HD Audio en geen probleem zonder PA.

Sid installatie is klaar:
Precies hetzelfde, geen geluid. Schiet mij maar lek, ik ga verder kijken in m'n VM waarom het niet werkt. Nu wil ik het weten ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Hero Of Time schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 12:44:
Precies hetzelfde, geen geluid. Schiet mij maar lek, ik ga verder kijken in m'n VM waarom het niet werkt. Nu wil ik het weten ook!
Dus met AC97 geluid werkt het wel in de VM, maar met Intel HD als kaart niet?

In elk geval heb ik hier een Asus Xonar D1 in de computer zitten (speciaal aangeschaft een jaar geleden om compatible te worden met Linux; mijn jaren oude X-Fi wordt niet goed ondersteund). De Intel HD-kaart op het moederbord staat uit omdat die kaart ruis oplevert in de speakers.

Debian Stable met 2.6.35 heeft wel geluid, Debian Testing met 3.2.0 niet.

Hoewel ik prima met Linux kan werken en het kan configureren, weet ik niet genoeg van het systeem om een probleem zoals dit te troubleshooten. Het is in elk geval een van de redenen dat ik op het moment niet met Debian werk op de desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Xonar D1 gebruikt C-Media, iets waar ik geen goede ervaringen mee heb in Linux. Twee kaarten met zo'n chip geprobeerd, allebei gaven mij niet wat ik wilde (front volume regelen prima, maar rear speakers, ho maar). Ik heb zitten denken aan X-Fi, dat schijnt beter ondersteunt te zijn nu, maar niet meer naar gekeken. M'n vorige PC had SB Live! 24-bit op 't moederbord, dat was geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
De Xonar D1 kreeg desondanks goede reviews wat betreft compatibiliteit met Linux. De keren dat ik hem heb getest heeft hij altijd goed gewerkt. Mijn X-Fi heeft nooit gewerkt. De SB Live! mag ook inderdaad wel werken ondertussen... hij is bijna 15 jaar oud :P (Ik heb er een gehad van 1998 tot 2006; in Vista werkte hij niet goed meer vanwege gebrek aan complete drivers.)

[ Voor 17% gewijzigd door Katsunami op 10-03-2012 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En de X-Fi 10, dus wat wil je daar mee zeggen? Ik had ook een C-Media gekozen vanwege de Linux support, maar het volume van de rear-speakers was altijd te zacht en kon niet per kanaal verandert worden, tenzij je een zeer uitgebreide asound.conf maakte met weet ik veel wat voor opties er bij. Sorry, maar als ik wat wil wijzigen met volume, is een config file mij toch iets te ver, zeker als het niet on-the-fly gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ik denk niet dat de ene C-Media-chip de andere is. Waarschijnlijk moet je per kaart bekijken hoe goed hij werkt; in elk geval heb ik met de Xonar geen problemen; ook niet met de rear speakers. Wat ik met de leeftijd van die kaart wil zeggen is dat indien het na 10+ jaar nog steeds niet gelukt is om drivers te schrijven, dat je het dan net zo goed kunt opgeven. Er is toch nauwelijks nog iemand die die hardware dan nog gaat gebruiken. Ik zal mezelf echt niet een 10+ jaar oude geluidskaart (of welk ander apparaat dan ook) uit het stof zien trekken om te zien of het nu wel werkt eerlijk gezegd. Maar OK, dat is een beetje off-topic :P

[ Voor 19% gewijzigd door Katsunami op 10-03-2012 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

X-Fi is anders nog vollop in gebruik en het zit al een aantal jaar in Alsa.

C-Media heb ik met twee verschillende chips geprobeerd, de kaart die jij hebt gebruikt precies dezelfde als een die ik had getest en het werkte, maar niet 100% naar mijn wens, 0% zelfs. Leuk voor als je af en toe wat afspeelt of stereo speakers er aan hangt, maar voor surround, op Linux, nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ben wat verder wezen testen en het zit in de kernel. Sid en Testing/Wheezy gebruiken beide kernel 3.2. Ik heb de kernel van Stable/Squeeze er op gezet, wat 2.6.32 is, en daar heb ik wel geluid mee. Ik heb nog een VM met Ubuntu 11.10 en die heeft met HD Audio prima geluid zonder aanpassingen, en dat draait met 3.0.0 (en puslseaudio).

Aangezien de TS problemen heeft met 10.04, zal ik die installeren en kijken wat dat oplevert bij mij. Wordt wel xubuntu, ipv Ubuntu (xfce ipv gnome dus). Na m'n initiële test zal ik de boel updaten en weer testen.

Edit:
Nieuwe installatie, HD Audio, geen probleem voor en na alle updates. Nu wordt er door de VM gebruik gemaakt van een Sigmatel chip, ipv een Realtek. En daar zal ook het verschil zitten tussen mijn bevindingen, want Sid geeft in m'n VM geen geluid, terwijl mijn PC ook Sid draait en het wel doet (met dezelfde kernel). Andere chip, zelfde familie en twee verschillende resultaten.

Mohman, ben je zelf al wat verder gekomen? Sorry dat je topic wat uit de hand liep.

[ Voor 30% gewijzigd door Hero of Time op 11-03-2012 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Mijn PC draait kernel 3.2.9-1 onder Fedora, en heeft dan wel geluid. Sid draait kernel 3.2.0-1, en heeft in de VM en op mijn PC geen geluid. Ik denk dat het misschien beter is om de kernel die nu om Sid zit te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Fout, Sid draait niet 3.2.0, maar 3.2.9. Tuurlijk, wat je installeert is linux-image-3.2.0 en uname -r laat ook 3.2.0 zien, maar het is daadwerkelijk 3.2.9. Testing/Wheezy gebruikt 3.2.6 momenteel.
Dat kan je dus uitsluiten. Blijft patches e.d. die de distro doorvoert dat de doorslag geeft. Let wel, Ubuntu voert veel meer patches uit dan Debian. En om het probleem van de TS te vergelijken met Fedora 16 en Debian Sid, die beide op 3.2 draaien, is niet objectief of nuttig.

Wat ik de TS adviseer is om te kijken welke kernel hij draait en of er op een of andere manier een nieuwere te installeren is op z'n LTS installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Hm. "uname -r" levert de release van het OS op. Meestal is die gelijk aan de kernelversie. Bij Debian blijkbaar niet dus. Lekker dan :P

[ Voor 38% gewijzigd door Katsunami op 11-03-2012 19:55 ]

Pagina: 1