[MATLAB] Simulatie van een auto-ophanging

Pagina: 1
Acties:
  • 1.679 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:44
Voor een school opdracht is mij gevraagd om met behulp van Matlab modellen een auto-ophanging te simuleren. Omdat ik laatst een Matlab topic voorbij zag komen in dit forum hoopte ik dat iemand jullie mij kunnen helpen!

De opdracht:
Veringscriterium: Als de auto met 20 km per uur een verkeersdrempel oprijdt (hoogte 10 cm,
hoek 30 graden, daarna weer rechtuit doorrijdt, dan mag er maximaal 1 doorschottrilling zijn,
terwijl de veringamplitude maximaal 14 cm is.
De veer zelf is 30 cm lang, en moet in ruststand voor 50% ingedrukt zijn.

Tot nu toe heb ik dit model gemaakt;http://imageshack.us/photo/my-images/444/matlabb.png/
Maar daarmee kom ik niet heel ver, en om eerlijk te zijn weet ik niet precies hoe ik nu verder moet.

Ik gebruik thuis MATLAB 7.12.0 (R2011a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:01

Reptile209

- gers -

Ik denk dat het gewicht van de auto en de veerconstante van de veer nog wel van belang zijn. Je hebt vast wel wat theorie meegekregen om te weten hoe je de werking van een veer in formules kunt vatten, en anders lijkt het me een goed begin om dat op te zoeken.

Met een kreet als '... daarmee kom ik niet heel ver', komen wij ook niet heel ver. Hoe ver kom je wèl (buiten je plaatje)? Wat gebeurt er wel of niet met je model, en wat had je - met de theorie die ik bedoel - verwacht dat er zou gebeuren? Tegen welk concreet probleem loop je nu aan (in de theorie of in het opzetten van je model) waarmee we je misschien kunnen helpen?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-05 16:23

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Wat is de uiteindelijke bedoeling van de opdracht ? Een model maken van de wagen en dan een veerconstante kiezen die voldoet aan de eisen?

Een basismodel van een auto-ophanging bestaat toch wel uit een 'dubbele-massa veer-dempersysteem. Dus de massa van de wagen via een veer en demper verbonden met de massa van de ophanging, en de ophanging opnieuw via een veer en demper verbonden met de grond. Als input heb je dan een verstoring op de grond, in jouw geval een 'ramp' met helling 30 graden. Waarbij je een ontwerp wil maken zodat je voldoet aan de eisen. Of is het expliciet een eenvoudig massa-veersysteem dat je als opdracht kreeg?

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
Sorry voor de karige post, we hebben uiteraard de werking van veren al besproken(middelbare school al).

Het grote probleem dat we aardig in het diepe zijn gegooid met deze opdracht, we hebben alleen algemene theorie over tweede orde vergelijkingen gekregen, en niet hoe we deze moeten implementeren in matlab.
En voor matlab zelf hebben we ook alleen een 'beginners guide' gekregen.

De opdracht is nu dat we via een vereenvoudiging van de auto-ophanging (een massa-veer systeem); "Neem een vereenvoudigd model van de auto: een massa-veersysteem met massa die je zelf mag kiezen"

De veerconstante kan met behulp van deze gegevens worden bepaald.

Ik neem aan dat met behulp van de helling(hoogte) en snelheid de input van de step-input kan worden bepaald; step van 15 naar 25 in x sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-05 16:23

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Je hebt het over een massa-veer systeem en je spreekt ook over het feit dat er maar één doorschottrilling mag zijn na een verstoring tov de evenwichtsstand (dat maak ik er toch uit op). Een ongedempt systeem blijft na verstoring gewoon doortrillen omdat er geen energiedissipatie is een een demper.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
Het is dus de bedoeling dat je een systeem maakt dat de auto (het massa-veer systeem) dempt na de verstoring van de evenwichtsstand (de drempel).
Je simuleert dan dus de schokbreker van de auto, en door de eigenschappen van de schokbreker aan te passen kan je die ene doorschottrilling behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-03 12:28
Een massa-veersysteem is gemakkelijk visueel in Matlab te programmeren dmv Simulink. Zie deze link waar een beknopte doch prima introductie in Simulink wordt gegeven.

In het voorbeeld wordt gewerkt met een step, voor een realistischere simulatie van de drempel kan je ook een ramp pakken.

Lezen is ook een vak :F

[ Voor 4% gewijzigd door N1ks op 04-03-2012 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:39

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je moet dus idd een dubbel spring mass damper systeem van maken. Dan kan je door de damping te tunen de kritische dampingsfactor (waar hij dus perfect gedempt is) vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:28

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ik stel dan toch voor dat je jezelf beter probeert te verdiepen in matlab of dat via je school/docent probeert te regelen. Je komt nu niet verder dan "het werkt niet, help" en dat is te weinig hier. We verwachten hier iets meer eigen inzet, al helemaal bij een schoolopdracht. Je meld op dit moment niet eens wat nu concreet je probleem is, behalve dan dat je in het diepe wordt gegooid. Lees Het algemeen beleid #quickstart eens door zodat je weet welke informate er eigenlijk in een topicstart zou moeten staan.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.