Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Ripley
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04-11 19:56
Aangezien de onderstaande tekst lang is heb ik de belangrijkste info in bold geplaatst.

Ik werk op de ICT afdeling van een school. Na een uitgebreide testfase staan we op het punt 100 Motorola Defy+ Android 2.3.5 toestellen voor de absentenregistratie in te zetten. Het enige wat deze toestellen hoeven te doen is de absentenregistratie app te draaien die via een WLAN in verbinding staat met een server. Dit werkt probleemloos.

Om de toestellen zo stabiel, veilig, gebruiks- en batterijvriendelijk te configuren moeten zo’n 25 systeeminstellingen worden aangepast. Hieronder vallen instellingen als: WLAN, GPS [uit], toetsenbord [multitouch], Gegevensbesparing [aan], Time out scherm [1 minuut], etc.

Aangezien het om 100 stuks gaat is het van belang om de handelingen voor de installatie tot een minimum te beperken. Ook voor die situaties waarbij, door een storing, de telefoon een factory reset moet ondergaan en moet worden teruggezet naar de door ons gebruikte standaardconfiguratie.

Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken naar een manier om de instellingen van één toestel op te slaan en te repliceren naar de andere toestellen, liefst via USB. Helaas eindigen alle opties die ik tot nu toe heb verkend op een dood spoor. Mede doordat rooten geen optie is, vanwege garantie en veiligheidsoverwegingen.

Enkele van de opties die ik geprobeerd heb zijn; apps (oa MyBackup Pro, Backup Master), de standaard aanwezige ‘Backup my data’ optie, gebruik van Android SDK (oa ADB), tools als Android Commander en Droid Explorer, Mobile Device Management tools etc. Ook contact met Motorola support, enkele software aanbieders en systeembeheerders van andere scholen waar Androids worden ingezet heeft geen uitkomst geboden.

Op dit moment ben ik de Android Developers Reference aan het doorspitten en kom daar interesante dingen tegen als: getConfiguration en putConfiguration. Met het eerste commando worden alle systeeminstellingen opgeslagen, met de tweede kunnen deze opgeslagen instellingen worden teruggeplaatst. Maar aangezien ik een complete noob ben op het Android platform heb ik geen flauw idee of, en hoe, deze instructies ingezet kunnen worden zonder zelf een app te moeten schrijven.

Long story short; is er een manier om alle (aanpasbare) systeeminstellingen of complete image van één Android op te slaan en deze terug te plaatsen op de andere toestellen? Liefst via USB zodat niet eerst WLAN of Google account instellingen (voor market) ingevoerd hoeven te worden. Maar inmiddels is elke oplossing meer dan welkom.

Zelfs een oplossing waarbij de smartphones via de PC bediend kunnen worden in een grafische of command omgeving zou al beter zijn dan om op die kleine schermpjes alle 100 toestellen te moeten configureren.

Steeds meer bedrijven zetten Android toestellen in, ik kan mij dus simpelweg niet voorstellen dat hier (nog) geen oplossing voor is ...

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Iets als Mobile Device Management van bedrijven zoals Air-Watch of Mobile Iron lijkt mij wel voldoen aan je eisen. Wellicht niet aan je budget.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Ripley
Tsurany schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 00:31:
Iets als Mobile Device Management van bedrijven zoals Air-Watch of Mobile Iron lijkt mij wel voldoen aan je eisen. Wellicht niet aan je budget.
Damn, denk je compleet te zijn, vergeet ik te vermelden dat het budget inderdaad beperkt is. Zo heb ik geïnformeerd naar prijzen van enkele MDM oplossingen zoals Zenprise MobileManager en Air-Watch. Deze liggen echter onwaarschijnlijk hoog. De eenmalige kosten zouden we er nog wel voor over hebben maar de jaarlijkse licentie kosten per toestel zijn simpelweg te hoog voor een school.

Toch zeer bedankt voor je reactie. Ben nu aan het kijken naar de door jou geopperde Mobile Iron.

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-11 11:49

iChaos

It's Lupus.

In de market staat de app Divide.

Belangrijkste punten uit de beschrijving:

"It also protects your privacy by limiting IT access to the work persona and giving you full access over your device"

"IT administrators can have access and control of your work persona if your company supports a Bring Your Own Device policy. The Divide platform provides a full set of IT featuers and policies with full data encryption and security, touch-less OTA provisioning and remote device wipe via DivideManager."

Klinkt dus wel ongeveer als wat je zoekt, neem aan dat een dergelijk profiel ook wel ondersteuning biedt voor het aanpassen van instellingen. Overigens is Divide de eerste 30 dagen gratis, daarna dient een licentie gekocht te worden. De kosten van DivideManager zou ik zo gauw niet weten, maar wellicht dat de site van de fabrikant daar meer info over kan geven ;)

• Ripley
iChaos schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 00:57:
Klinkt dus wel ongeveer als wat je zoekt, neem aan dat een dergelijk profiel ook wel ondersteuning biedt voor het aanpassen van instellingen. Overigens is Divide de eerste 30 dagen gratis, daarna dient een licentie gekocht te worden. De kosten van DivideManager zou ik zo gauw niet weten, maar wellicht dat de site van de fabrikant daar meer info over kan geven ;)
DivideManager ziet er inderdaad zeer goed uit maar het probleem met dit soort oplossingen is dat ze bedoeld zijn voor grote ondernemingen. De enterprise versie kost $60 per user per jaar. Dit zou voor ons neerkomen op $6000 per jaar.

Dit is veel geld voor een tool die wij voornamelijk in zouden zetten voor configuratie replicatie. Ze bieden voor deze prijs welliswaar een ijsberg aan functionaliteit maar wij gebruiken daarvan slechts het uiterste topje.

• Ripley
Aangezien de licentiekosten van Mobile Device Management oplossingen te hoog zijn voor toepassing in een middelgrote school ben ik nog op zoek naar een low cost oplossing voor het kunnen backuppen van systeeminstellingen om deze vervolgens weer op een groot aantal telefoons te kunnen restoren. Een kloon oplossing die een image van de Android maakt en deze via USB terug kan zetten zou helemaal ideaal zijn.

Inmiddels ben ik er wel achter dat vrijwel alle reële oplossingen root access vereisen. Ik begin me dan ook af te vragen of het niet toch een optie is om de toestellen tijdelijk te rooten om de backup en restore uit te kunnen voeren en dan de root access weer te verwijderen.

Welke backup/restore optie zouden jullie aanraden? Titanium Backup Pro zal ik zeker gaan testen zodra het test toestel geroot is. Maar voordat ik deze ga rooten, zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden met betrekking tot het tijdelijk rooten?

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:26
Kijk inderdaad eerst eens naar Titanium Backup of My Backup Pro
Beide werken ze prima voor system settings (ik heb met beide apps ervaring)

Feit bij beide blijft volgens mij idd dat als je de telefoon wél rooted hebt je wat meer mogelijkheden hebt, maargoed.

Als je tóch gaat rooten zou ik voor 100 phones de standaard ROM pakken, deze customizen + absentregistratie app toevoegen (indien mogelijk)
Dan kun je bij een 'probleem' gewoon de customised ROM opnieuw flashen/factory resetten (met ingebouwde settings)
Hierdoor ben je ook geen extra apps nodig :)

Het flashen zelf duurt echt ´een paar minuten´, maargoed in elk geval zou ik dit eerst goed testen met 1 toestel :)

[ Voor 16% gewijzigd door SmiGueL op 03-03-2012 23:43 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Pagina: 1