Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-08 10:52
Hallo

Ik ben in het bezit van een Sapphire HD5850 Xtreme. Deze 5850 draait op een standaard clock van 725mhz en een voltage van ±1.05. Ik heb wat gespeeld met de clock van de kaart, zonder het voltage te veranderen. De kaart loopt nu op 900mhz zonder overvolt. De kaart loopt stabiel, ik draai furmark met 35fps (normaal was dit 29), met af en toe een framedrop naar 32. Voor de overclock liep hij op 29, met af en toe een drop naar 26. Ook de temperaturen gaan max naar 82 graden (ik heb fan speed wat omhoog gegooit), maar dit leek mij niet te hoog.
Ik vraag me af of deze overclock wel gezond is, kan een videokaart wel zover overclocked worden zonder overvolt? Ik ben niet zo bekend met overclocken, dus ik hoop op wat hulp ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 13:53

KneoK

Not in a million lightyears

Als de kaart z'n warmte goed kwijt kan en redelijk op temperatuur blijft (82 graden tijdens Furmark is naar mijn mening niet slecht) dan kan er weinig gebeuren.

Ga gewoon even wat verschillende tests doen zoals 3DMark06 en 3DMark11, ga eens een half uurtje een spelletje spelen. Als je geen artifacts (blokjes/streepjes/rare kleuren) in beeld hebt tijdens testen of gamen dan kun je ervan uitgaan dat de kaart prima draait. Als je nu of later wel artifacts opmerkt dan zet je de core gewoon iets lager, reboot en test weer verder.

Het geheugen in kleine stapjes verhogen is ook nog aan te raden, daar kun je ook nog wel een kleine winst mee halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-08 10:52
Dankjewel voor de reactie. Ik kan nog gewoon spellen spelen en als ik kan zal ik ook binnenkort 3dmark draaien. Ik dacht ook wel dat het wel goed zat maar vanwege weinig ervaring wilde ik hier even checken. Ik zal het memory ook nog wel proberen beetje bij beetje te verhogen. Nogmaals bedankt voor de verzekerende woorden.